Helaas al vaker gevraagd, maar weet me geen raad meer :(

Gestart door Yessica, juni 17, 2006, 22:42:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yessica

Ik heb mijn lieve parkietje Kiwi nou ongeer 3 weken. In het begin ging alles heel goed, hij kwam soms al wel op mijn vinger zitten om trosgierst te eten. Maar dat wordt nu ineens veel minder, en hij begint me echt hard te bijten.

Eerst was het gewoon pikjes geven, ik keek hem dan boos aan en blies in zijn gezicht. Hij stopte dan wel even. maar ging even later gewoon weer door. En nu ook echt heel hard, tot bloedens toe.
Ik heb de artikelen op Parkieten-Freak doorgelezen, maar ik weet het nogsteeds niet. Het lijkt me niet dat hij me bijt uit angst of omdat ik hem laat schrikken, als ik van plan ben om hem te aaien kondig ik dat namelijk aan door zijn naam te zeggen en hem te begroeten en dan langzaam mijn hand in de kooi en hem over zijn borstje strelen. Maar zo gauw hij mijn hand en vinger ziet, maakt hij ietwat boze piepgeluidjes en haalt uit, soms zacht maar vaak heel hard.
Ben overgegaan op verbaal commando, dus mijn stem verheffen en duidelijk  'Nee!" zeggen en boos naar hem kijken. Maar het baat niet, hij negeert het en gaat gewoon door tot ik echt mijn hand uit de kooi MOET halen omdat mijn vinger bloed of dat de pijn gewoon teveel wordt.

Ik wil mijn parkietje met geen mogelijkheid wegdoen! Want hij heeft zeker weten ook zijn lieve momenten, maar ik ben zo bang dat hij een keer naar mijn vader uithaalt. Mijn vader, die maar met tegenzin toegaf dat ik een parkietje mocht, zal dan waarschijnlijk boos worden en hem een tik geven of wat dan ook en dit werkt natuurlijk averechts!

Nou is Kiwi ook dol op zijn spiegeltje, kan het zijn dat hij die wil 'bechermen'? denkt hij misschien dat ik het spiegeltje weg wil halen bij hem (ik gebruik het meestal om te oefenen met handtam maken.)?
Ik beloon Kiwi als ik hem mag aaien zonder dat hij me bijt met lieve woordjes. Van trosgierst moet hij niet zoveel meer hebben, ik denk dat hij trosgierst ook verbind met 'opstappen' op de hand wat soms ook leid tot het bijten.

Is er dan geen enkele manier om Kiwi het bijten af te leren? Zal hij altijd een beetje een eigenwijs bijterig vogeltje zijn? Ik vind dit niet zo heel erg, elke vogel is immers anders, maar ik zou het toch wel jammer vinden.

Bedankt voor het lezen :)

Ingrid

Hoi Yessica,

Je schrijft dat Kiwi boze piepgeluidjes maakt zodra je hem wilt aaien. Dat zegt eigenlijk al genoeg, hij wil kennelijk niet geaaid worden. Hoe anders kan hij dat laten merken dan te gaan bijten. Niet elk parkietje wil geaaid worden en dat kun je (en moet je ook zeker) niet afdwingen.
Mijn advies is dan ook om verder te gaan met tam maken, maar daarbij het aaien achterwege te laten. Dat kun je later misschien nog eens proberen als hij je hand/vinger voldoende gaat vertrouwen.

Groetjes, Ingrid

kaboutertjes

Wij hebben twee parkietjes de ene wil vaak graag gekroeld worden, zeker door mijn man,
de andere moeten we het echt niet eens bij proberen want die gaat heel hard mopperen en ook bijten.
Als een parkiet niet geaaid of gekroeld wil worden is dit de enige manier om het duidelijk te maken.
De parkiet die niet geaaid/gekroeld wil worden is wel heel erg tam en komt gewoon op onze vinger zitten.
Laat de parkiet gewoon in zijn waarde en dwing hem niet te aaien, ik denk dat het tam maken dan veel sneller gaat.

Groetjes Sylvia, Nanoe en Dippie

Yessica

Bedankt voor jullie reacties :)

Ik zal Kiwi zeker niet dwingen om te kroelen, maar denk dat hij nu nog ietwat bevooroordeelt is omdat hij al naar me uit haalt als ik met wat lekkers in me hand de kooi in komt. Dan haalt hij even uit en ziet dan het trosgierst, kijkt even zo van  ??? 'oh..oke!' en neemt dan een hapje en eet verder rustig uit mijn hand.

Dus dat komt vast wel goed  ;D


Bedankt allemaal!

Groetjes van Yessica en Kiwi

Yessica

Het kan zijn dat ik heel erg scheef kijk, maar kan even niet de 'edit' knop vinden?  ???

Hoe dan ook, Kiwi is denk ik nogsteeds een beetje boos, hij eet nog wel trosgierst uit mijn hand maar zodra ik mijn hand even keer om hem zo op het vlakke gedeelte op mijn hand te stappen om bij het trosgierst te kunnen, haalt hij ernaar uit. En dan duw ik niet tegen hem aan ofzo  :(

I trek mijn hand niet terug maar hij blijft op mijn hand pikken totdat ik me hand weer omdraai of wegga.

veronique

Wat jammer voor je dat het je niet lukt...
Ik heb dit bijt gedrag ook bij chico gehad!!!
Chico beet mij ook, maar alleen als hij in aanraking komt met een spiegel.
Want toen ikeen spiegetje in zijn kooi had hangen was hij veel aggresiever, heb ik het spiegeltje eruit gehaald en nu bijt die helemaal niet meer... en is die veel liever!
Ook als ze uit de kooi komen moet ik echt de dingen waar die zich zelf iun ziet weg zetten en ook de spiegel afhalen als ik dat doe is die echt super lief en kan ik alles met hem doen. maar als ik alles laat staan en de spiegels laat ophangen dan kan ik niet met m. Dan bijt die echt hard naar me!
VAndaar dat ik het nu zo doe en dat gaat perfect!!!
Dus ik denk misschien doordat je dat spiegeltje in je kkoi hebt hangen dat hij n soort soortgenootje ziet vandaar dar die jouw n beetje gaat negeren en bijten.
Zo was het wek bij de mijne.
Ik zou zetggen probeer het anders eens uit om het spiegetje uit de kkoi te laten misschien helpt het ook bij jouwn grasparkieteje...



                                                                        Succes


                                     Gr   veronique


                                                                       Chico & Chester      ;D

fweijers

Gewoon je parkiet regelmatig los laten vliegen in huis, en daar veel contact met hem hebben.
Misschien lukt het je hem buiten de kooi te aaien, maar accepteer het als hij niet wil.

Over in zijn kooi: dat is zijn domein en misschien moet je accepteren dat een parkiet ook een plekje voor zichzelf heeft.

Verder is het niet goed om iets uit te proberen, en als het beest dan aangeeft niet te willen boos op hem te worden.
Het enige verweer wat je van een parkiet kunt verwachten is een pik(je) in je hand en verbaal geweld :-)

Yessica

Ik denk dat ik een vaag vermoeden heb waarom Kiwi zo agressief bijt als ik haar uit de kooi wil laten.
Mijn stiefmoeder heeft (volgens mij) per ongeluk laten vallen in een gesprek dat ze Kiwi straft voor het bijten door haar een tik op dr snaveltje te geven.
Dit werkt natuurlijk averechts...  :( En dan tegen mijn vader zeggen dat ze oh-zo-veel verstand heeft van vogels omdat haar vader kleine tropische vogeltjes in een voliĆ©re houd.  >:( Ik ben hier zo kwaad om!

Op deze manier zal Kiwi nooit het bijten afleren! Ik ben al een keer met haar in discussie gegaan over het behandelen van Kiwi, maar het hielp niet. Ze klets door naar mijn vader dat ik tegen haar heb lopen klagen en die geeft zo mij weer op m'n kop.

Tsjonge jonge ik kan echt niet wachten tot ik eindelijk het huis uit ben >:( Maar helaas duurt dit wel even.

Ik draag nu handschoenen als ik Kiwi uit haar kooitje haal zodat ze even mag vliegen, zodat het als ze mij bijt geen pijn doet. Ik besteed geen andacht aan het bijten en beloon haar als ze even stopt en zeg vervolgens fel 'nee' als ze buigt om weer te bijten.

Ik begin te denken dat het een verloren zaak is. :(
Ondanks dit hou ik nog heel erg veel van mijn parkietje! ze heeft zeker weten veel meer positieve kanten. Maar helaas zal ik, ben ik bang, nooit 'normaal' uit haar kooi kunnen halen.

Toch bedankt voor jullie reacties :)

Groetjes Yessica en Kiwi

Cutie_lover

Niet slim. Zo word de parkiet bang van je hand, en gaat juist bijten. ( dat van je stiefmoeder dan hea ) Geef toch nooit op. Je weet maar nooit. Tropische vogeltjes zijn heel anders hoor! Als je die probeert te aaien gaan ze al dood van de stress! Dus daar kan ze het niet van hebben, hoor, parkieten en tropische vogeltjes zijn heel anders!

Yessica

Nee inderdaad, maar probeer het verschil tussen Tropische vogels en Parkieten maar eens aan dr uit te leggen  ::)ze blijft eigenwijs volhouden dat het niks uitmaakt.

Je snapt wel dat ik het niet zo goed met mijn stiefmoeder kan vinden  :P

Ik ga door met het 'handschoen dragen' en haar op de verbale en expressieve manier 'straffen'. Hopelijk is Kiwi pienter genoeg om het verschil tussen mij en mijn stiefmoeder te herkennen, hoe lang dit ook mag duren.

Kunnen ze het eigenlijk? Onderscheid maken?

Sonja

Hoi Yessica,

Misschien kun je je stiefmoeder eens overhalen om deze site eens door te lezen.

Maar zullen we het nu weer over parkietjes hebben? ;)

Om je vraag te beantwoorden: Zeker kunnen parkietjes onderscheid maken tussen verschillende mensen. En hoe meer jij je met Kiwi zult bezighouden, des te eerder zal hij jou goed kennen, en een band met je krijgen.
Ook hebben ze soms een voorkeur voor een bepaalde persoon.
Iedere parkiet is daar weer ietsje anders in, de ene is wat "eenkennig" en de ander een echte allemansvriend. ;)

Groetjes, Sonja.

Yessica

Dat stelt me al aardig gerust Sonja, bedankt!  ;D
Ik heb alleen maar goede bedoelingen met Kiwi (zal haar in ieder geval echt nooit als straf een tik geven  :'( ) Dus ik ga gewoon door zoals ik bezig was, en zal proberen mijn stiefmoeder zo veel mogelijk bij mijn lieve kleine parkietje weg te laten  >:(

Groetjes,
Yessica en Kiwi