Finicoc

Gestart door Joske, juni 29, 2006, 15:39:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske

Iemand ervaring met het medicijn Finicoc ter bestrijding van diaree of aanverwante aandoeningen?
(vrij verkrijgbaar bij dierenwinkels)

Safrena

Hey Joske

Met het medicijn zelf heb ik geen ervaring

Echter ben ik totaal geen voorstaander om zomaar medicijnen aan je parkietje te geven.
Als je parkietje ziek is of je twijfelt dat hij ziek is begin dan niet zelf de experimenteren (ook al zegt een dierenwinkel het anders) en kan je ze zo verkrijgen in de dierenwinkel.
Veel beter kun je eerst langs een vogelarts gaan

vele groetjes

Joske

Een vriend van ons is behoorlijk deskundig op het gebied van vogels. Hij geeft ze af en toe een kuur Finicoc (5 dagen in drinkwater) om darmproblemen te voorkomen. En dat gaat prima...

Je kan er toch vanuit gaan dat dit soort middelen vrij te gebruiken zijn, als ze zo te koop zijn?

Of ben ik nu naief?  ???

Sonja

Hoi Joske,

Mijn persoonlijke mening is dat het me beter lijkt om gezonde vogeltjes geen medicijnen toe te dienen.
Ik hou ze liever d.m.v. goede voeding e.d. in een zo goed mogelijke conditie, dan preventief medicijnen te geven.
Ik zou zelf (maar dat is mijn mening) het liefst, als ze ziek waren, naar een goede dierenarts gaan die een juiste diagnose kan stellen, en daar de evt. benodigde medicijnen voor kan geven.

Groetjes, Sonja.

Joske

Hmhm. Dat snap ik.

Kiwi heeft een beetje dunne ontlasting en soms een vies kontje. Vandaar dat we het eens wilden proberen. Het is dus niet zo dat er totaal niks aan de hand is.

Nou goed, we denken er nog wel even over :-X :P

Safrena

#5
Hey Joske

Ik ben niet voor preventief behandelen dit heeft geen nut.
Tenzij het op advies van de dierenarts is of dat er grote kans op besmetting is door een ander ziek vogeltje
Tja is ieder zijn eigen mening daarin natuurlijk.

Maar zoals ik al zei ik ken het medicijn niet en heb er ook geen ervaring mee.
Heb op het internet even opgezocht wat het juist is en het is een sulfa medicijn voor darmproblemen (vooral coccdiose)
Echter staat er onderdaan de pagina bij om op te passen zodat je niet overdoseert. zou daar dus toch maar voorzichtig mee zijn
Parkieten binnenhuis hebben trouwens weinig kans op deze ziekte tenzij meegebracht door een nieuw "ziek" parkietje.
buiten parkietjes hebben wel meer kans op deze ziekte door overvliegende duiven (zij zijn vaak de drager van deze ziekte)

http://home.hetnet.nl/~nym1201/artikel/Bogena%20finicoc.htm

Als je parkietje dunne poepjes geeft en een vies kontje kun je toch beter naar een vogelarts gaan

Vele groetjes


Joske

Die pagina had ik al bekeken, ja. Die tekst komt rechtstreeks van de bijsluiter. Mochten we het gaan gebruiken dan zullen we zeker weten heel voorzichtig zijn (ivm overdoseren). En dan zal ik mijn ervaringen hier posten :)

Ingrid

Ik sluit mij aan bij Safrena en Sonja. Waarom een vogeltje preventief behandelen, doe je bij jezelf toch ook niet??

Caradow

Er zijn bij de drogist ook een heleboel zelfzorggeneesmiddelen verkrijgbaar voor mensen, maar ook dit is in mijn ogen geen goede zaak.
Net als dus de zelfzorggeneesmiddelen voor dieren. Hoeveel ervaring je ook hebt met dieren, je kan nooit zelf een diagnose stellen in geval van ziekte.

Als jou parkietje diarre heeft en een vies kontje, vind ik dat je naar de dierenarts moet gaan voor onderzoek, zeker bij een kwetsbaar diertje als een parkietje...

Zelf knutselen met medicijnen, oook al zijn ze vrij verkrijgbaar, niet doen, voor je het weet gaat het fout..


Joske

Ja, klopt. Jullie hebben een punt, hoor :)

Zoals gezegd we denken er nog even over.

Mochten we het gaan proberen dan horen jullie de ervaringen wel!