een koppeltje... Hellup!

Gestart door chico en jacky, juni 26, 2006, 14:53:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chico en jacky

hallo allemaal,
ik heb een paar vragen.
ik heb al sinds een paar jaar een parkiet (chico mannelijk). :P
Nu kreeg ik, nog niet zo lang geleden het parkietje (jacky vrouwelijk) erbij ;D aangezien de verzorger hiervan geen tijd had voor het arme beestje. :'(
Jacky is kerngezond alleen weet ik niet hoe oud ze is. :-[  Dus is mijn eerste vraag hoe kom je erachter hoe oud een parkietje is??
Ik heb natuurlijk een grote nieuwe kooi gekocht en ze kunnen het goed vinden samen. Ook heb ik een broedhok erin geplaatst waar Jacky regelmatig een kijkje in komt nemen :-X. Nu is mijn 2e vraag: denken 'jullie' dat het nog wat kan worden (een nestje) tussen chico en jacky ookal weet ik niet hoe oud ze is, en ze elkaar nog niet zo heel erg lang kennen?
dan heb ik nu mijn laatste vraag: kan jacky (vrouwelijk) als ze legnood krijgt eraan dood gaan? Ik heb namelijk gelezen dat je dan naar de dierenarts moet, maar als zij vroeg in de ochtend haar eitje wilt leggen kan ik niet ineens naar de dokter toe. :(  hoe moet ik zoiets op dat moment behandelen????? :'(
heel veel snavel kusjes van mij, chico en jacky :-*

Sonja

Hoi Chico en Jacky,

Welkom op het forum. :)

Om te beginnen: Geweldig dat je Jacky zo goed hebt opgevangen! ;D

Hier kun je lezen waar je aan kunt zien (alleen bij parkietjes jonger dan ca. 3 a 4 mnd.) hoe oud ze zijn:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=8110.0

Met broeden heb ik geen ervaring, maar persoonlijk zou ik waarschijnlijk eerst Jacky en Chico wat langer de tijd geven om aan elkaar te wennen, voordat ik over een evt. nestje zou gaan denken.

Je kunt met een popje vanaf 1 jr. pas gaan broeden, en ze mag ook niet ouder zijn dan 5 jaar.
Bij te jonge popjes is de kans op legnood ook groter.

Voor meer informatie over broeden kun je de zoekfunctie van het forum gebruiken, en hier kun je ook veel lezen:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=473.0

Er komt best het nodige bij kijken, dus denk er goed over na, voordat je er eventueel aan gaat beginnen.

Over legnood kun je hier meer info vinden:

http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php
(even naar beneden scrollen)

Groetjes, Sonja.

chico en jacky

hoihoi
ik heb zo een beetje alle sites en boeken doorgenomen :), en heb mijn benodigdheden opgeschreven. alleen ben ik hier nu niet helemaal zeker van :(. het lijkt mij namelijk te weinig.
als je iets overbodigs ziet, of als ik iets ben vergeten, ik hoor het graag!!
hier komt ie:
-eivoer
-krachtvoer
-broedhok
-slaolie
-kalksteen
(weinig he?!  :'()

en nog drie vragen:
*wat moet je de jongen te eten geven als ze niet willen eten?
*wat doe je aan spreidpoten?
*is het erg als mijn jacky (vrouwelijk) ouder is dan 5 jaar?
Alvast bedankt!! ;D
denise (chico en jacky)

Sara

Je kan de pagina broeden eens even doorlezen : http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php
En als je de zoekfunctie gebruikt op het forum vind je ook heel veel informatie.Als je nog vragen hebt na het lezen stel je ze maar. ;)
Veel succes.

groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

chico en jacky

#4
hey :)
ja ik heb toch nog 3 vraagjes... :-[
op de site die het baasje van arno aangaf kon ik dit namelijk niet vinden.
ik weet niet hoe oud mijn popje jacky is, maar iniedergeval ouder dan 2 jaar.
en mischien wel ouder dan 5. Stel dat ze toch een nestje krijgt met chico, kan het dan gevaarlijk zijn als ze toch ouder is dan 5?????? :( :(

en wat moet ik de jongen nu voeren als ze niet eten?????

laatste vraag:
jacky haar washuid op de neus is donker bruin, betekent dit dat mischien iets wilt met chico?? :P :-* :-*

bedankt!! ik heb er heel veel zin in ;D
denise

Topic samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Denise,

Het lijkt me een goed idee om, voordat je je vragen stelt, eerst het forum en de site goed door te lezen.  ;)
Je zult daar een heleboel antwoorden op je vragen vinden.
Bijv. op de site staat een heel artikel over spreidpoten:

http://www.parkietenfreak.nl/z-spreidpoten.php

Ook de link over broeden verschaft je een heleboel informatie.

Heb je na het lezen nog vragen, dan kun je zo uiteraard gerust stellen. ;)

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey chico en jacky

Welkom op het forum

Persoonlijk zou ik ook nog even wachten wachten met broeden tot beide parkietjes elkaar heel goed kennen.
Ook zou ik toch proberen om te achterhalen (eventueel bij die mensen navragen) hoe jong het popje is. Een broedend popje moet minstens 1 jaar zijn en niet ouder dan 5 jaar.
Als je parkietje jonger of ouder is dan bovenstaande leeftijd worden de risico's op legnood en andere problemen veel groter.
Lees even heel goed de links over broeden die je zijn meegeven daar vind je ook meer terug over spreidpootjes en legnood.

Wat berteft je lijstje met benodigdheden

eivoer is het zelfde als krachtvoer en dat hebben ze dagelijks nodig net voor en tijdens het broeden
zorg ook voor voldoende vitaminen en kalk.
Vitmanine kun je hun geven via verse groentjes en fruit (geen avocado)  en regelmatig roosvicee vruchtenmix (gele dop) in het water
Kalk kun je ze geven door grit en mineraalsteentjes.(waarover je bij voeding ook meer kan lezen over de voeding.)
Maagkiezel is ook heel belangrijk ook al broeden ze niet.
En natuurlijk ook nog een broedblok.

Normaal weet een popje heel goed wat ze doet en moet doen en zal ze de kleintjes goed eten geven en verzorgen.
Mochter er ooit toch problemen zijn is het best mogelijk dat het mannetje het voeden over neemt
Mocht dit ooit nodig zijn dat je zelf moet gaan bijvoeden moet je de kleintjes Nutribird A21 handopfok geven. (Maard it gebeurt echt zelden)

wil je toch de raad meegeven om eerst heel veel te lezen en te informeren over het broeden eventueel ook bij kwekers zodat je heel veel en voldoende kennis hebt alvorens je eraan begint. ;

Vele groetjes

Jasper

Mij lijkt het verstandig om nog niet te gaan kweken met dit koppeltje!!!
Als je zelf zo twijfelt over de leeftijd van het vrouwtje, komt het dan niet in je op om dan nog niet te kweken zolang je niet zeker weet hoe oud dit vrouwtje is?
Bij kweken komt een hoop kijken, en ook de ouders moeten goede gezonde dieren zijn. Bij twijfel nooit zomaar gaan kweken met de dieren, dat is mijn advies. Overigens gaat dit naar mijn idee bij de meeste dieren op en dus niet alleen bij grasparkieten.