vliegen

Gestart door missie_go, juni 24, 2006, 16:13:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

missie_go

mijn parkietje is nog niet echt tam, mijn vraag is :
kun je hem wel laten vliegen??  of word het dan echt onmogelijk om hem te vangen??
of kun je beter wachten tot hij echt helemaal tam is,, want op dit forum ehb ik ook een paar keer gelezen dat ze 'ontamme' parkietjes gewoon lieten vliegen in de kamer.. ???
(kiwi = +- 8weken zoiest )

alvast bedankt voor antwoord :D

Cutie_lover

Hoi

We raden het hier meestal sterk af, wegens dit dillema: ( is mij is een keer gebeurd :o )
Net voordat je naar school/werk/afspraak gaat, laat je je vogeltje er nog eventjes uit ( hij/zij moet toch ook vliegen ) . O jee! Ik moet gaan. Even Kiwi ( in dit geval ) in de kooi doen. Oei! Lukt niet, hij/zij wil niet naar binnen.

Ofwel, dan kan je je vogeltje niet zomaar eventjes eruit halen. maar echt weten dat je tijd hebt.

prissie

Hoi Ingrid,
Ik moet het ook nog leren allemaal, dus ik lees mee...
Als je wel tijd hebt, ik kom thuis heb nog de rest van de middag en de avond, dan kan ik m er wel uitlaten?
Ik neem aan dat ie eens honger krijgt en en terug in wil of blijft ie gewoon rondvliegen zo van lang leve de vrijheid, die zien me daar niet meer in terug  :-X

Groetjes Priscilla.

Andrea

Het is gewoon makkelijker als je parkiet hand tam is. Dit omdat de parkiet dan makkelijker op je hand zal gaan zitten, en je hem/ haar dan zo de kooi weer in kunt zetten.
Zelf heb ik er ook een nieuw parkietje bij. Deze is niet meer bang voor mijn hand, maar nog niet echt handtam, komt niet spontaan op de hand zitten. Ik heb deze ook een aantal malen laten rondvliegen, en mijn ervaring (en dit was ook zo bij de andere parkieten) is, dat ze op een gegeven moment echt wel terug gaan in de kooi, met name als ze honger krijgen. Echter dit kan best een tijd duren hoor , voordat ze zelf terugvliegen. Vandaar meestal het advies, als je het geduld kunt opbrengen, om het beestje eerst wat tam te krijgen.
Succes, Andrea.

Annemarie

Andrea,

Je zegt dat je jonge vogeltje niet band is voor je hand.
Ik heb sinds gisteren ook een jong parkietje. Zij is totaal niet band voor mijn hand en fladdert niet als ik in het hok kom. Blijft gewoon rustig zitten. Eten doet ze niet uit mijn hand. Maar zolang ik haar niet aanraak, hoe dicht ik ook bij haar ben, ze blijft rustig zitten. Hoe maak je het vogeltje dan handtam?
Tot nu toe op dit forum gaan ze er (correct me if I'm wrong) vanuit dat het vogeltje wel bang is van je hand en daarom kun je het lokken met iets lekkers. Dit werkte inderdaad met mjin andere twee pietjes. Maar bij deze dus niet... :-\ Ik was wel verbaasd dat ze zo rustig bleef zitten. Is wel leuk dat een pietje wat bang is natuurlijk!

Graag hoor ik van jou tips (of van anderen natuurlijk) hoe ik dit dan wel aan kan pakken om haar goed handtam te krijgen.

Annemarie

missie_go

nog even iets:

met veel aarzelen heeft hij al 2 keer uit mijn handen gegeten, maar wat is nu eigenlijk de volgende stap?? hoe krijg je hem zo ver dat hij op je vinger/hand gaat zitten uit zich zelf en dat hij dit ook doet zonder dat je eten hebt.. dat gedeelte vind ik nogal vaag, :-[

enne voor annemarie:
hij kan toch bang zijn , dat hij gaat trillen ofzo.. dat deet de eerste van mij ook..
dus hij was wel bang!!

Caradow

Het vogeltje hoeft niet perse bang te zijn voor de hand, maar de hand is wel iets wat "vreemd" is en waar ze aan moeten wennen.
Dat hij niet bang is voor de hand, wil niet gelijk zeggen dat ze ook handtam zijn, dat zijn ze als je ze op kan laten stappen en op die manier bijv dan ook in en uit de kooi kan halen.

Op het forum staat genoeg informatie over hoe je parkietje tam te maken.

Je parkietje leren opstappen kan door veel te oefenen.
Houd je vinger zachtjes tegen het buikje van je parkiet en zeg het commando dat jij bedoelt voor opstappen (hier is dat Poot), beloon je parkietje wanneer het goed gaat met bijv trosgierst of iets anders dat hij lekker vind en beloon hem ook met je stem. Na een tijdje zal hij naast het lekkers ook je stem (braaf, goedzo) associeren met een positieve lading.

En ook hier weer het toverwoord: GEDULD

Cutie_lover

Citaat van: prissie op juni 24, 2006, 23:19:04
Hoi Ingrid,
Ik moet het ook nog leren allemaal, dus ik lees mee...
Als je wel tijd hebt, ik kom thuis heb nog de rest van de middag en de avond, dan kan ik m er wel uitlaten?
Ik neem aan dat ie eens honger krijgt en en terug in wil of blijft ie gewoon rondvliegen zo van lang leve de vrijheid, die zien me daar niet meer in terug  :-X

Groetjes Priscilla.
Het kan opzich wel. Maar dan zal je parkietje ( nog een nadeel ) niet echt bij je komen zitten denk ik(in het begin), en je ontwijken, want jij, hij/zij vind het allemaal nog een beetje eng ;)

Annemarie

Mijn pietje trilt niet. Zit net zo rustig en reageert verder niet echt.
Geduld weet ik dat ik moet hebben, en ik heb zeeën met geduld. Ik vind het veel te leuk om mee bezig te zijn. Ook weet ik dat ze echt nog niet handtam is, daarom vroeg ik ook hoe ik dit nu wel voor elkaar kon krijgen. En uiteraard heb ik alles op deze site al gelezen over tam maken. Ik ga ook wel zo door, maar vroeg me gewoon af of er nog andere truucjes waren aangezien ze helemaal niet reageert op een hand in de kooi of een hand vlak voor haar neus (buikje).

prissie

Hahaha het lijkt alsof niemand geduld heeft, echt in ieder berichtje lees ik weer... GEDULD mensen geduld...
Gelukkig heb ik 3 weken vrij als ik mijn parkietje ga halen, dan heb ik alle tijd  :P
@Ingrid:
Daar heb je weer gelijk in, dat is ook niet echt de bedoeling natuurlijk, misschien zelfs wel gevaarlijk?
Stel je zit rustig op de bank is er niks aan de hand voor het vogeltje, maar ga je net staan als ie ergens vliegt of rustig zit is de kans op paniek wel groot denk ik...
Ik heb alle geduld van de wereld gelukkig  :-X
@missie-go:
Nog meer geduld... :-X
Je zegt dat je parkietje nog aarzeld, dat moet ie dus niet meer doen, het moet zo soepel gaan denk ik dat als jij je hand erin stopt hij meteen gaat zitten en lekker gaat eten.
Dit kan nog weken duren misschien, misschien doet ie dat over 2 dagen, dat weet je nooit denk, ik weer geduld is het sleutelwoord, ik heb er nog geen een, de vorige die we hadden was al tam toen we m kregen, dus dat tammaken heb ik niet meegemaakt, maar dit is wat ik hier nu al geleerd heb en straks ik praktijk kan gaan brengen  ;D
Even een vraagje aan de anderen, je parkietje eet een bepaalde hoeveelheid per dag, zou je bijv in dit geval als missie-go het voer kunnen halveren en de eerste helft gebruiken om je parkietje tam te krijgen, dus steeds een beetje op je hand en m dat laten eten, dan heeft ie honger en komt vanzelf wel zitten om te eten en raakt zo aan je hand gewend en de andere helft krijgt ie 's avonds bijv en dan laat je m verder met rust, geen hand meer naar binnen?

Groetjes Priscilla.

Andrea

#10
Annemarie, ik las je berichtje net pas. Maar volgens mij heb je inmiddels wel je antwoord gekregen. Inderdaad, wat er al is beschreven, geduld is toch echt het belangrijkste.  En ook al is je parkiet niet bang voor je hand, echt hand tam is hij of zij pas als ze ook zonder aarzelen op je hand/ vinger komt zitten. En laat dit nu net hetgene zijn waar je het geduld voor nodig hebt. Hoewel het soms moeilijk is op te brengen he ! Je wilt zo graag dat het allemaal wat sneller gaat.... Maar gewoon doorzetten hoor, het vogeltje zal vanzelf eens wel reageren op je hand, en er dan spontaan op komen.
Vaak zie je dat ze de hand eerst negeren, zo van: "Ik weet wel dat je er bent, maar ik doe net alsof ik niets zie". Het zijn gewoon eigenwijze, maar heerlijke beestjes.

Trouwens Annemarie, volgens mij lijken onze parkietjes qua kleuren erg op elkaar , als ik onze foto's vergelijk.
Groet, Andrea.

Annemarie

@ Andrea:

Die van jou foto (en de mijne) is Wolkje. Niet de nieuwe van gisteren. Maar die lijken inderdaad op elkaar.
Die nieuwe gaat nu zonder aarzelen al op mijn hand zitten. Wel alleen in de voliere en niet als die eruit is. Maar dat geeft niks. Ze volgt met in de voliere terug gaan de andere netjes, dus het levert totaal geen problemen op. Als ik de oudste in de voliere stop, komen die andere 2 binnen een paar minuten ook om erin te gaan. Lekker makkelijk dus!
Ik heb mega veel geduld. Als ik dat niet had, dan begon ik niet aan meer pietjes. Dan was me na die eerste het wel genoeg geweest, want ik wist dat ik met nieuwe pietjes weer helemaal vanaf het begin zou moeten starten. Ik denk sowieso dat je niet aan vogels moet beginnen als je het geduld ervoor niet kan opbrengen, maar dat is slechts mijn denkwijze.

Andrea

Wat leuk dat het al zo goed gaat !!
En wat dat geduld hebben betreft: ik ben het helemaal met je eens.
Doeg, Andrea.

Ben Van den Berge

In verband met als ze nog niet handtam zijn . Wij gaan altijd naar een vrij klein kamertje , met heel wat plaatsen om te landen en door middel van een lange zitstok , kunnen we ons pietje er zonder veel schrik erin en eruit halen . Hij word hierdoor ook al wat tammer omdat we steeds wat opschoven met onze handen en uiteindelijk zat hij op onze vinger . Je moet altijd oppassen dat er voldoende land plaatsen zijn en ook dat er geen ruiten zonder gesloten gordijnen zijn , want die zijn echt gevaarlijk . Groetjes ,Ben

missie_go

ok, en hebben jullie hem eerst aan dat kleine kamertje laten wennen(of staat hij er sowieso al?? ???)

Ben Van den Berge

wel hij staat er meestal , maar we zijn dan altijd bij hem . Anders zetten we hem ergens anders . Laat hem misschien toch best even wennen. Na 2 dagen kent hij de kamer al wel wat . Veel groetjes , Ben

Safrena

Hey missie_go

Misschien toch een goed idee om toch even rond te kijken op het forum
Daar zul je heel veel antwoorden vinden op je vraag (vragen) ;)

Alsook zul je terug vinden dat het voor een parkietje heel veel stress met zich meebrengt om hem/haar steed te verplaatsen.
Zou dit dus zeker niet doen en zou ook wachten tot je parkietje handtam is alvorens hem/haar te laten vliegen

Vele groetjes

en een slotje ???
Yep