Ons 2e nestje babyparkieten!!!

Gestart door Susanne32, juni 22, 2006, 23:15:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Idske

Hee

Ontzettend leuk om het te volgen hoe het gaat! Wat een scheetjes! :-*

Groet Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Susanne32

Hallo!

We zijn inmiddels een paar dagen verder en de baby's worden groter en groter... Ook het verenpak groeit gestaag, de kleuren zijn al goed te zien: 2 donkerblauw met wit, 2 felgroen met geel en 1 zoals Bello uit 't 1e nestje, bijzondere kleur blauw met fletsgeel. Ze zijn prachtig!  :-*

Het nestkastje begint wel overvol te raken, dus ik verwacht dat volgende week de eerste wel uit 't nest zal komen. Erg spannend allemaal.

Duimen dat ze over een week of 3-4 allemaal gezond het nest hebben verlaten en naar nieuwe baasjes kunnen. Voor 2 van de 5 heb ik misschien al een nieuw thuis gevonden, voor de overige 3 moet ik dat nog zien te vinden. Dus als jullie zelf of iemand die jullie kennen op zoek is naar een handtam parkietje uit 't blok, laat het me weten!!  ;D


[verwijderd door de beheerder]

lindavengelen

hallo,

Wat een mooi nestje zeg!! echt prachtig!
Toevallig zijn wij op zoek naar 2 jonge mannetjes...! Wij hebben de afgelopen 9 jaar een superlief mannetje gehad en die is helaas aan ouderdom overleden. We missen hem heel erg en daarom willen we graag 2 mannetjes nemen.
Hoe oud zijn de kleintjes nu? en zitten er 2 beschikbare mannetjes tussen..?

groetjes Linda van Engelen

smartie

Het onderscheid tussen popjes en mannetjes is op deze jonge leeftijd nog niet te bepalen. Dit zal pas na de eerste jeugdrui gebeuren waarbij de snavel indien het een man is donkerblauw/paarsig zal kleuren en in het geval van een pop hetzelfde zal blijven en langzaam aan beige wordt...

Ik denk dus dat het voor Suzanne onmogelijk is om nu al te bepalen welke vogels mannetjes zijn en welke vrouwtjes. Ze kan hoogstens vermoedens hebben op grond van het (bijt) gedrag... popjes zijn vaak wat feller.

Ik wil je veel succes wensen bij het uitzoeken van je parkietjes....

Sara

Toen mijn kleintje zo jong was,had ie wel al 'n paarse neusdop,ik heb er ook nog foto's van.Die paardie neusdop heeft u nu nog steeds,en vandaag is ie precies 9 weken oud.
Ik gok dus op 'n manentje,maar je weet het meestal pas zeker na de jeugdrui.

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Meltjuh

Zelf heb ik ervaren dat de neusdop ook verkleurd als ze nog jong zijn.
Bij Pucky bijvoorbeeld was de neusdop eerst echt paars toen puck rond de 4 weken was. duidelijk een man dacht ik. Pas tegen de tijd dat Pucky weg ging werd duidelijk dat de neusdop naar wit met blauw was verkleurd en uiteindelijk toch een pop is (durf ik nu met zekerheid te zeggen) maar het blijft moeilijk te schatten voor de meeste

smartie

Klopt, Meltjuh! Toen ik bij het nestje waar Pino in zat ging kijken was ik helemaal verliefd op het diertje. Wat een mooie kleur blauw! En bovendien zorgde ze voor problemen in het nestje voor d'r broers/zussen (toen al een dominant dier: bovenop de anderen staan, om ervoor te zorgen dat zij al het eten kreeg) dus toen heb ik haar met 3 weken meegenomen samen met opfokvoer (gelukkig had ik mocht het niet goed gaan een vriendin en een andere kweker in de buurt om me te helpen). Haar snavel was toen lila en in het schuurtje leek het nog donkerder. Ik was er zo van overtuigd dat het om een man ging. Later kleurde het dus bij. En op de rit naar huis bleek ze ook al heel fel te zijn (had ik kunnen weten afgaande op wat ze d'r broers/zusjes aandeed in het nest). Heeft ook een paar keer hard in mijn velletje gebeten met d'r 3 weken oud!

Wil je zekerheid dan zal je een dure test moeten laten doen. Dan heb je zekerheid...
Anders gewoon een mooie kleur uitzoeken, veel gaan oefenen en afwachten maar tot de eerste rui....

lindavengelen

Bedankt iedereen voor de reacties, erg bruikbaar! We gaan er van uit dat een jong mannetje een roze tot paarse neusdop heeft, en een jong vrouwtje een lichtblauwe neusdop met wit rond de neusgaatjes. Weten jullie of dit ook wel verschilt per kleurslag? Is het bij bontje parkietjes bijv anders...?

We weten dat we niet met zekerheid kunnen zeggen dat we twee mannetjes zullen hebben, als het uiteindelijk pop-man of pop-pop wordt dan houden we ze natuurlijk gewoon! We denken alleen dat pop-pop problemen kan geven...Hebben jullie daar ervaring mee?

Groetjess linda

Parkieten-Freak

pop-pop gaat goed, zolang ze met zijn tweeen zijn en je er geen man bijzet.
(Safrena heeft 2 popjes). ;)


Safrena

Hey Linda

Hier een handig schema van de kleur van de neusdoppen

http://i8.photobucket.com/albums/a7/parkietenlover/neusdoppenkleur.jpg

Bij popjes word de neus rond de 7 à 8 maand altijd bruin welke kleur ook
Bij mannetjes wordt de neusdop blauw na de eerste rui (3 à 4 maand) echter bij albino en lutino en alle andere ino's kan de neusdop roze / paarse blijven.

Zelf heb ik inderdaad twee popjes en dat gaat prima met ze
Kijk maar even op onderstaande link ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-winniepoeken2.php

Vele groetjes

Ingrid

Even ter aanvulling: Ook bij bonte parkietjes kan de neusdop van het mannetje roze/paars blijven na de eerste rui.

lindavengelen

Oke we hebben namelijk een leuk nestje gevonden waarvan de ouders blauw-grijsvleugel opaline zijn. We vinden dit echt een mooie kleur! Ook ligt er in dit nestje 2 eitjes van een ander koppeltje wat niet meer mocht broeden, dit zijn jongen van ouders die meerdere malen split zijn, hier kan dus van alles uitkomen!
We gaan binnenkort kijken en dan kunnen we ze als het goed is ophalen begin sept als wij weer terug zijn van vakantie!

We houden dat schema met die neusdoppen aan, maar uiteindelijk gaan we gewoon voor de parkietjes die wij het leukste vinden!