Gedrag

Gestart door HANSSAL, juni 20, 2006, 13:05:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

HANSSAL

Sinds vorige week ben de gelukkige eigenaar van een voliere.
Ik heb mijn vrouwtjesparkiet gezelschap gegeven met de aankoop van een mannetje en twee vrouwtjes?!?
De kleur boven de snavel is bij het mannetje blauw en bij het vrouwtje bruin zoals iedereen weet.
Bij een van de "vrouwtjes" verdwijnt de bruine kleur in lichtblauw (toch een mannetje?)
Mijn vrouwtjesparkiet is druk met het andere vrouwtje (bruine kleur boven snavel en dat blijft) aan het scharrelen en regelmatig hebben ze snavelcontact.
Mijn vrouwtje is ongeveer drie jaar oud.
Kunt u mioj zeggen wat de betekenis is van dit gedrag?

Sonja

Hoi Hanssal,

Welkom op het forum. :)

Onder invloed van hormonen kan de kleur van de neusdop veranderen, kijk maar even bij deze link:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7086.0

Groetjes, Sonja.

Cutie_lover

#2
Hoe oud zijn ze ong. ? Ik denk dat als het toch een mannetje blijkt te zijn dat je dan blij mag zijn ;) Anders gingen ze ruzieën over dat ene mannetje ;).
Toch kan het geloof ik zijn dat vrouw - vrouw en man-man elkaar knuffelen ( let op knuffelen ). Dan vinden ze elkaar aardig ;)

Groetjes

p.s. Sonja, dat topic had ik gelezen, maar het was toch zo dat de mannetjes juist een bruine kleur kregenen de vrouwtjes nog bruiner?
enne HANSSAL, dan kan het ook zijn dat dat ene parkietje toch een manneke is ;) ( Alleen moet hij dan wel érg oud zijn ( 5,4, ofzo )

In de link staat ook geschreven dat bij mannetjes soms de neusdop verandert van kleur, maar dat dat meestal te wijten is aan vitaminegebrek, of het komt door de leeftijd.
Ik denk niet dat het parkietje van Hanssal (met de verkleurde neusdop) een mannetje is. Ik denk dat het een popje is, waarbij de neusdop onder invloed van hormonen verkleurt. (staat ook in de link) ;)
Groetjes, Sonja.

Safrena

#3
Hey HANSSAL

Welkom op het forum

Zoals al in de link die Sonja je gegeven heeft staat geschreven komt de verkleuring van de neusdop bij een popje van bruin naar licht blauw door de hormonen ;)
Je popje word geen mannetje, maar blijft een popje ;)

Als ik het goed lees heb je dus drie vrouwtjes en een mannetje
Dit is om problemen vragen op termijn

Popjes zijn heel dominant en kunnen ook behoorlijk jaloes worden.
Met als gevolg dat ze voor het mannetje zullen gaan vechten soms tot bloedens toen en soms zelfs met de dood tot gevolg

Beter kun je ervoor zorgen dat je gelijke koppeltjes hebt of meer mannetjes dan popjes maar nooit meer popjes

Vele groetjes.


@cutie -lover

Een citaat uit de link

Citaat van: Safrena op april 14, 2006, 16:05:34
...
Een popje krijgt tijdens de broedperiode meer vrouwelijk hormonen waardaar haar neusdopje verkleurt van gewoon bruin naar donker bruin of lichtblauwe tot zelfs wit.
...

vele groetjes

HANSSAL

Bedankt voor jullie snelle reacties! Super.
Diverse keren wordt gesproken over vitaminetekort.
Wat kan ik er doen om dit te verhelpen en nog beter om dit te voorkomen? Naast parkietenzaad geef ik ze trosgierst en af en toe
een stukje appel.




Safrena

Hey HANSSAL

Als je gewoon zaad geeft kun je er een drie tal keer per week wat eivoer bij geven.
bij extra-vital is dat niet nodig daar zit dat er al in

Vers fruit (geen avocado) en groentjes zijn ook heel goed en af en toe wat roosvicee vruchtenmix (gele dop) door het water is een goede vitamine bron ;)

Trosgierst geeft je best maar een halve sliert per parkietje, per week. In trosgierst zitten geen voedingsstoffen behalve vetten ;)

Vele groetjes

HANSSAL

Bedankt voor de goede tips.

Ik moet dus voorzichtig omgaan met trosgiest aangezien
er vetten in zitten.

Tot de volgende keer.