Niet tamme parkieten tijdens vakantie opvang - vrij laten vliegen??

Gestart door Ingrid, juni 30, 2006, 21:12:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingrid

In de vakantie krijg ik twee logeerparkietjes gedurende een week. Deze twee gevleugelden zijn niet tam en vliegen normaal gesproken niet vrij rond. Mijn twee parkietjes doen dat wel en ik zal ze ook gewoon laten vliegen als de logeetjes hier zijn.
Maar kan ik de twee niet tamme ook laten rondvliegen? Of is het sneu als ze hier een week de vrijheid hebben, en zodra ze weer thuis zijn dat voorrecht niet meer zullen hebben.
Aan de andere kant lijkt met mij ook sneu wanneer mijn twee deugnietjes rondfladderen en de logeetjes in de kooi moeten blijven. Kortom wat is wijsheid??

Maur@

Overleg eens met de eigenaar. Wellicht durft die het niet aan om ze vrij te laten vliegen en kun jij hun parkieten leren tijdens hun logeerpartij wat het is om "in" en "uit" de kooi te zijn. Als de eigenaar zegt dat ze als ze terug zijn ze toch niet los mogen vliegen, zou ik ze ook niet de vrijheid geven. Dit omdat je dan waarschijnlijk "uitbraak"vogels krijgt omdat ze de vrijheid hebben gehad. Net als onze Carla die van de week weer via de waterbak wist te ontsnappen, zij is en blijft een aangevlogen parkiet die niet tam is en elke mogelijkheid die ze krijgt gebruikt om uit te breken. En als je het zielig vind als jouw parkieten vrij zijn en de anderen niet, kun je de anderen dan in die tijd niet even ergens anders zetten?

Safrena

Hey Ingrid

Dit is inderdaad een heel moeilijke keuze
Ook ik zou zo beginnen twijfelen

Eenerzijds zou ik ze mee laten vrij vliegen, want ik zou het heel zielig vinden als je eigen parkietjes vliegen en zij opgesloten zitten in hun kooitje  :(
Anderzijds natuurlijk is het zo dat ze waarschijnlijk zo zullen genieten van het vrijvliegen, en dat ze een keer weer thuis, dit weer afgenomen wordt, daar ze het niet mogen, ook echt wel zielig is voor hen.

Vind het ook heel moeilijk om zo een keuze te maken, micht het mij overkomen zou ik ook echt niet weten wat te kiezen :-[

De wijsheid lijkt me om ze niet te laten vliegen denk ik, hoe zielig dit voor hen ook zal zijn, misschien kun je dan het moment dat jouw lieverdjes vliegen, aan hen heel veel aandacht geven en ze even lekker verwennen. ;)
Dan zullen ze het ook nooit leren kennen en ook nooit  missen :-[

Veel succes met je keuze

vele groetjes

Ingrid

Ik had wel verwacht dat het een moeilijke keuze zou zijn. Eén van de twee is al een ster in uitbreken. Het is al meermalen gebeurt dat het boefje is ontsnapt via het etensbakje.
In hun eigen huis mogen ze niet vrij vliegen om verschillende redenen. Ik weet het, het is zielig, maar denk niet dat ik de eigenaars kan overhalen. Zal nog eens een serieus gesprek erover hebben voor de vakantie. Ik wil ze namelijk best proberen tam te maken en ze te laten vliegen. Maar alleen als het daarna voortgezet kan worden.
In een andere ruimte zetten is een optie, maar dan zullen ze verstoken zijn van aandacht  :(. Mijn vogeltjes zijn namelijk gewend dat de kooi openstaat als ik thuis ben en ze zijn er dan ook veel uit.
Het is nog niet zover, maar wil voor die tijd al nagedacht hebben over hoe ik het aan ga pakken.
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!