Ik ga nu met heel veel leden een discussie krijgen

Gestart door Maur@, juni 16, 2006, 22:18:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maur@

maar ik wil het niet verzwijgen. Na de zoveelste dag met gigastress met Uno, alles geprobeerd, lief zijn, negeren, belonen (wat al onmogelijk was want je kan niet eens in de buurt komen) heb ik vanavond in overleg met iedereen in huis besloten haar te kortwieken. Het was echt een onhoudbare situatie geworden, als ik alleen al voorbij de kooi liep ging zij helemaal in de stress en vloog zich bijna te pletter tegen de tralies. Ik kon haar dus ook geen veiligheid garanderen met de ramen en dat vind ik heel belangrijk. Een ontsnapping is er zo. En zal ik jullie iets vertellen, ze stapte daarna meteen op mijn vinger, zocht mijn ketting op en is helemaal weer supertam. De veren groeien zo weer aan als de jeugdrui begint, in een week of vier/vijf maar een raam gaat niet opzij. En in die tussentijd heeft ze het raam wel leren kennen. Due hebben we nu voor de veiligheid ook gekortwiekt omdat vanaf heden de gordijnen niet meer dicht gaan als ze eruit gaan. Ik weet dat er heel veel discussie's zijn over kortwieken om tam te krijgen. In dit geval heeft het niets te maken met tam maken, maar meer te maken met de veiligheid van onze kuikens. Ik wil ook nog benadrukken dat vogels hier in huis éénmalig gekortiwket worden en daarna nooit meer.

Jorijn

Hoi Maur@,

Met mij zul je geen discussie hierover krijgen. Je hebt het gedaan in het belang van je vogels, waar ik en de meeste ons kwaad over kunnen maken is als je een parkietje gaat kortwieken om hem zodanig tammer te krijgen.

Eerlijk gezegt, vind ik het in jouw geval een goede keuze :)

Jorijn
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

janneke

He Maur@, dit vind ik ook anders. Ik heb er zelf nooit bij stilgestaan dat dit ook een reden kan zijn om een parkiet te laten kortwieken. Ik associeer dat met tam maken inderdaad! (weer een leermoment voor mij!)
Ik hoop dat het helpt!
Groeten Janneke


Caradow

Maur@, we kennen jou standpunt over kortwieken en we weten ook allemaal dat jij zon beslissing niet zomaar zou nemen. Ik denk dat je er goed genoeg over nagedacht hebt en dat het in dit geval in jullie aller belang is geweest om dit te doen. Toen wij Ukkie kregen was Coco geknipt, omdat zij haar slagpennen had gebroken, dus om medische redenen, en wij hebben toen Ukkie ook toch maar laten knippen, omdat de situatie voor beide vogels veel eerlijker zou zijn. Dus ook voor Uk was er toen geen medische reden, hoewel die er ergens bij jou nu wel zit, want anders kon Uno zich wel eens te pletter vliegen op deze manier, en dat willen we niet :)

Lieve Maur@,. ik sta achter je beslissing :-X

Cutie_lover

Ik sta ook achter "jouw" beslissing (sorry heb nog binnenlol van de chatavond). Want ik hoor jou nooit advies vragen, en toen die donderdagavond wel. Dan moet het wel erg zijn.

Maur@

CiteerDan moet het wel erg zijn.

Het was echt erg. Ik durfde niet eens meer in de buurt van de kooi te komen. Uno vloog echt als een gek door de kooi dan. Nu is hij nog wel zo van " he engerd....." maar vliegt niet meer als een gek tegen de tralies. Straks mogen ze er lekker allemaal even uit en dan zullen we zien hoe het gaat.

Cutie_lover

Citaat van: Maur@ op juni 17, 2006, 11:13:17
Het was echt erg. Ik durfde niet eens meer in de buurt van de kooi te komen. Uno vloog echt als een gek door de kooi dan. Nu is hij nog wel zo van " he engerd....." maar vliegt niet meer als een gek tegen de tralies. Straks mogen ze er lekker allemaal even uit en dan zullen we zien hoe het gaat.
Is het wieken dan al gebeurd?

Chantalleke

Ook mj zul je niet horen hoor Maur@! Ik ben in principe geen voorstander van wieken. Mijn menig is dat je dit doet omdat je geen andere keuze hebt. En als ik je verhaal zo lees, dan denk ik dat je die eigenlijk nauwelijks had. Hopeljk vindt Uno een beetje rust nu. En voel je echt maar niet schuldig over dat je tijdelijk zijn mogelijkheid om te vliegen afneemt, je deed het ten slotte voor zijn eigen bestwil.

Chantal

Annika

knappe beslissing en ook om het hier te melden no matter what !

In het belang van je diertjes denk ik dat je er goed aan gedaan hebt. Ik merk hier hoe het gaat met meerdere pietjes in 1 kamer waarvan er 1 nog tam gemaakt moet worden.
Onze nieuwe Kip werd ook helemaal wild (niet alleen als ik in de buurt kwam maar ook vanwege de andere vogels, want daar wilde ze gewoon naar toe) en ik heb gekozen ze samen te zetten.
Ik weet jouw situatie niet (zitten ze allemaal al samen?) maar zoals je het beschrijft was het gewoon gevaarlijk, dus goed gekozen lijkt me.
Heel veel succes en hopelijk hebben jullie nu samen de tijd om aan elkaar te wennen, voordat ze weer heerlijk door het huis kan vliegen.

Groetjes Annika

Maur@

CiteerIs het wieken dan al gebeurd?

Ja gisteravond.

Citeer(zitten ze allemaal al samen?)

Ze zitten samen met Ivory en Sky.


Annika

en Ivory is ziek dus vermoedelijk rustig, dus grote kans dat ze graag naar de anderen toewillen? of zie ik dat verkeerd? Misschien niet zo zeer heel angstig naar jou, maar te graag willen en zichzelf daardoor in gevaar brengen. Als die kleine echt zo bang van je was geweest was ze na het wieken niet ineens wel bij je gekomen. Wat ik hiermee wil zeggen is : niet gewiekt om tam te krijgen, want echt bang zal hij/zij niet geweest zijn vermoedelijk.

Nina

Ik snap dat het een moeilijke keuze was, en vind het erg goed van je dat je het meteen vertelt.  :)

Veel succes met je kuikentjes nog, hopelijk zal het nu een stuk beter gaan.


Maur@

Citeerniet gewiekt om tam te krijgen, want echt bang zal hij/zij niet geweest zijn vermoedelijk

Zaterdagmorgen mochten ze uit de kooi. Nou het is dus nog steeds narigheid. Hij wil niets van me weten. We hebben Uno, Due, Sky en Baby samen uit de kooi gedaan en toen huppelden ze heel gezellig steeds achter Baby aan. Maar owee als ik in de buurt kom. Due is makkelijker die stapt wel op je vinger, al gaat dat met een hoop duwtjes tegen zijn buikje, één poot erop en de andere, die doe ik lekker toch niet.

Citeerdus grote kans dat ze graag naar de anderen toewillen

En dat is dus het grote probleem. Bij die anderen zit hun paps en die kun je niet bij hun laten als mams ook in de buurt is, want hij vliegt ze gewoon aan.

Ik blijf proberen Uno rustig te krijgen en zal het een hele lange weg gaan worden. Maar zoals ik al eerder vertelde denk ik ook heel erg dat hij het karakter van zijn mams heeft. Wegwezen, opzouten en laat me met rust.

Kleintjes

Hoihoi,

Ook ik vind t erg dapper van je Maur@ dat je je beslissing hier neergezet hebt.
Ik denk ook dat in belang van de veiligheid en welzijn van t beestje dit beter had kunnen doen, ook zal hij (hopelijk) nu leren dat er geen reden tot paniek en angst is / hoeft te zijn.

Tijdje geleden had ik ook n vraag over wieken voor de veiligheid geplaatst, omdat Kyra steeds tegen de ramen botste ondanks dat de lamellen dicht waren, maar iedereen (of de meesten in elk geval) raadden t me sterk af. Helaas is alle raad nu onnodig voor mij omdat Kyra weggevlogen is, maar ik ben blij dat ze jou wel steunen, hoe lastig dit punt ook is.

Uno zal met de tijd denk ik wel inzien dat nergens paniek voor nodig is en rustiger wordt. Nogmaals, erg dapper van je om dit hier neer te zetten.

Laat je nog wat weten over hoe t verder gaat met de kleine bink?  :-*

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses