Mineraal blokje?

Gestart door Lijntje, juni 04, 2006, 20:40:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lijntje

Hallo,
ik had even een vraagje over een mineraal blokje. Mijn vogeltje Kiwi heeeft dit niet, en ook geen sepia ding, is het mineraal blokje noodzakelijk of hoeft het niet perse in de kooi te hangen?
Ik voel me en beetje dom, maar waar is zo'n mineraal blokje nou eigenijk precies voor?  :-[
Groetjes Lijntje en Kiwi

Ingrid

Hoi Lijntje,

Een mineralenblokje is om het skelet stevig te houden, daarnaast kan Kiwi zijn snaveltje daaraan scherpen. Sepia is ook om de snavel aan te scherpen, maar dat heb ik uit de kooi gehaald omdat het teveel zout bevat.
Het is wel verstandig een mineralen- of kalkblokje in de kooi te hangen.

Groetjes, Ingrid

Lijntje

Okay bedankt!
Dan ga ik dit meteen dinsdag aanschaffen! Denk namelijk niet dat er dierenwinkels open zijn op 2e pinksterdag...  :P

Cutie_lover

#3
Hoe ziet zo'n mineraalblokje eruit? Want ik heb iets rozig, maar dat ga ik weghalen, ik zag rood :( :o (Bloed) Bij mijn vorige parkiet had ik dat ook, en nu bij hem ook, dan doe ik het weg hoor!

Zo'n roze blokje is een mineralenblokje.
Als je bloed ziet bij je parkietje, zou ik eens kijken of dat misschien komt van de ijzerdraadjes waarmee je deze blokjes in de kooi moet bevestigen. Pas er goed voor op dat die niet door de tralies heen naar binnen steken, want dat zou je parkietje kunnen verwonden.

Het blokje op zich zou ik niet weghalen, dat is juist goed voor je parkietje.

Groetjes, Sonja.

Idske

Citaat van: Ingrid op juni 04, 2006, 20:46:18
Hoi Lijntje,

Een mineralenblokje is om het skelet stevig te houden, daarnaast kan Kiwi zijn snaveltje daaraan scherpen. Sepia is ook om de snavel aan te scherpen, maar dat heb ik uit de kooi gehaald omdat het teveel zout bevat.
Het is wel verstandig een mineralen- of kalkblokje in de kooi te hangen.

Groetjes, Ingrid

Hoihoi,

Ik heb hier ergens op de site gelezen dat mensen sepia eerst in het water leggen, waardoor het zout eruit zou gaan. ???
Groetjes Idske en Cocootje
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sonja

Hoi Idske,

Toch kun je dit beter niet aan je parkietje geven, kijk maar even hier, want deze vraag is al vaak gesteld:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1679.0

Groetjes, Sonja.

Cutie_lover

Citaat van: Cutie_lover op juni 14, 2006, 15:11:50
Zo'n roze blokje is een mineralenblokje.
Als je bloed ziet bij je parkietje, zou ik eens kijken of dat misschien komt van de ijzerdraadjes waarmee je deze blokjes in de kooi moet bevestigen. Pas er goed voor op dat die niet door de tralies heen naar binnen steken, want dat zou je parkietje kunnen verwonden.
Groetjes, Sonja.

Ik denk het niet, heb komt niet terug naar binnen, toch maar een goed opletten op Cutie's snaveltje...

janneke

Ik heb ook een mineralenblok in de kooi van de parkieten hangen. Deze was ook bevestigd met ijzerdraad. Na maandenlang te hebben geknabbeld hebben zij het voor elkaar gekregen om het ijzerdraad te slopen, en het blok viel. Aangezien ik een hoge kooi voor de parkieten heb kan dat voor gevaarlijke situaties zorgen (volgens mij heb ik ooit op deze site gelezen dat een parkiet zo'n blok op zijn hoofd kreeg en stierf)
Het mineraalblok zit nu in een voerbak die ik over had en hangt op 4 cm boven de bodem.
Misschien iets om rekening mee te houden...
Groeten Janneke