grit

Gestart door janneke, mei 09, 2006, 11:06:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

janneke

Hoi,
Even een korte vraag: hoe vaak moet grit worden vervangen. Elke dag? of elke week?
(Ik heb de website nagekeken maar kon het niet vinden)
Groeten Janneke

Maur@

Grit vervangen? Grit eten ze op, dat is om de spijsvertering te helpen. Bedoel je het zand onderin de kooi soms?

janneke

Mijn parkieten hebben behalve grit in het zand ook nog grit in een bakje. Ik vraag me af wanneer ik dat moet verversen. Ze zitten er niet heel vaak bij. Nu ververs ik het grit (zowel in bakje als op de grond) elke week en vraag me af of dat genoeg is.
Groeten!

Carla

Ik laat het grit dat ik apart ter beschikking stel langer hangen dan een week. Ik denk dat ik het ongeveer maar elke maand vervang. Idem met de maagkiezel.

Kleintjes

Hoihoi,

grit is toch voor kalk en kiezeltjes voor de vertering? Of ben ik de draad kwijt? Bedoel er niks verkeerds mee hoor, niet als aanval ofzo. Kan best dat ik even de draad kwijt ben, gebeurt me wel vaker in 't dagelijkse leven hihi. Ben soms net 'n verstrooide professor.

Niks verkeerds mee bedoeld hoor ;) Dus ik ben weer pleite^^

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Safrena

Hey Kleintjes

Je bent de draad niet kwijt hoor  ;D

Grit is inderdaad alleen ter aanvulling van kalk en kiezeltjes zijn voor de vertering ;)

Vele groetjes

@ janneke

Hier word iedere week de maagkiezel en grit vervangen

vele groetjes

Maur@

Sorry mijn foutje dus. Ik dacht dat grit ook hielp met de vertering. Excuseer mij. ;)

Hetty

Ik heb beukensnippers op de bodem van de kooi en geen schelpenzand, dus heb ik een bakje met grit in de kooi staan en ik geef elke keer nieuwe als ik de kooi schoonmaak (2x per week). 

Groetjes Hetty

janneke

Bedankt voor jullie reacties!
Toen ik begon met parkieten wist ik niet eens dat er verschil was tussen grit en maagkiezel. Ik kreeg dit spul bij de aanschaf van de parkieten, omdat het goed was voor de spijsvertering. (en het werkt best wel; mijn liefies eten me helemaal arm!  ::) )Het zou maagkiezel kunnen zijn, maar ik heb de verpakking niet meer.
Hoe dan ook, ik ga door met dit elke week verversen, en moet nu naar de dierenwinkel omdat het op is. Kan ik direct beter opletten of er grit of maagkiezel op staat.
Wat mij betreft mag er een slotje op.
Groetjes!


Chantalleke

Hoi,

Ik gebruik altijd Cana Grit van Beaphar (zelfde leverancier als van XtraVital) Cana Grit is een aanvullend diervoeder voor kanaries, parkieten en tropische vogels. Het bevat belangrijke mineralen, gezuiverde houtskool en uiterst fijne, geselecteerde parelkiezels die zorgen voor een goede spijsvertering. Dus volgens mij heb je dan alles in 1. Als het niet zo is, dan hoor ik het ook graag.... :P

Groetjes
Chantal

Meltjuh

Hallo Chantalleke,

Ik gebruik deze zelf ook en ben er ook erg tevreden over hoor ;D

chany

ik heb ook grit in het kooitje voor mijn tommie alleen zie ik hem daar nooit van eten..
groetjes chantal

Hanney

ik heb het ook in me kooi hangen, k zie ze af en toe erbij zitten..  :P

marretje

bij ons hangt ook grit in de kooi en ze gebruiken het goed, alleen gooit Sjakie met zijn pootje het halve bakje steeds leeg. Waar je ook zit het grit vliegt letterlijk om je oren. :-X

Ruudees

Wij maken iedere maand een zaad mengsel en doen hierin dus ook de grit en kalk. De parkieten (6st) krijgen dan bij iedere verversing van het eten ook grit aangeboden.

Annemarie

Mijn kleinste pietje gooit doelbewust grit uit zijn/haar bakje. Ik heb er naar gekeken met open mond. Hij/zij pakt met zijn snavel grit uit het bakje en gooit het vervolgens er allemaal naast. En dit niet 1 keer, nee, dit net zolang totdat alles uit het bakje is en op de bodem ligt. Dan zou je denken dat hij/zij het van de grond wil eten, maar nee, als het daar ligt, gebeurd er verder niks meer mee...Raar beest heb ik..

Kuifmees

Even wat bijkomende informatie:

Zaadetende vogels hebben in de slokdarm een goed ontwikkelde krop om het voedsel voor te weken. Dit vergemakkelijkt de vertering. Daarna gaat het voedsel naar een kliermaag waar er nogmaals verteringsstoffen worden aan toegevoegd. Dan pas komt het voedsel in de eigenlijke maag (spiermaag) waar kleine scherpe steentjes die ze opaten meehelpen bij het fijnmaken ervan. Wist je trouwens dat vogels een zeer korte dikke darm hebben en twee blinde darmen? De dikke darm haalt het water uit de onverteerbare voedselresten, maar ... vogels hebben geen urineblaas zodat ze eigenlijk te pas en te onpas hun behoefte laten vallen (onverteerbare resten + water van de urineleider via de cloaca).

Grit of schelpenzand is zoals het woord het zegt (meestal oesterschelpen) gemaakt van fijngemalen schelpen. Deze bestaat veelal uit kalk (CaCO3) dat in water zeer slecht oplost (zie maar naar de aanslag van kalk in de wasmachine). In de maag bevinden er zich zuren die de de kalk kunnen afbreken tot calcium (nodig voor beenderen en eischalen), koolstofdioxidegas en water.

Als ik dan van eischalen spreek, denk ik aan het voortplantingsstelsel van vogels. Zij hebben slechts één ontwikkelde eierstok (de andere ontwikkelt zich niet)!