Weggevlogen parkieten

Gestart door Parkieten-Freak, juni 09, 2006, 22:01:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Beste leden,
Zo te zien zijn er de afgelopen dagen helaas weer wat grasparkietjes weggevlogen. Met name kinderen kunnen in hun speelsheid vergeten dat hun gevleugeld vriendje gemakkelijk kan ontsnappen.
Elk jaar krijgen we hiermee te maken, zo ook dit jaar.
Laten we er met zijn allen zorgen dat we de kans op wegvliegen/ontsnappen zo gering mogelijk maken.


  • Controleer elke keer voordat je een raam of deur openzet, of de vogelkooi gesloten is! Vertel dit ook aan je huisgenoten!
  • Krijg je visite? Laat de vogels dan IN de kooi. Ook gasten kunnen per ongeluk een raam of deur openzetten of niet goed dicht dichtmaken.
  • Mag je parkietje met zijn of haar kooi af en toe buiten staan? Zorg dan dat de kooi op een veilige, stevige plaats staat.
    Haal een eventueel badje van de kooi, en controleer vooraf of alle deurtjes van de kooi goed gesloten zijn!
  • Hang eventueel een klein briefje met de tekst "Parkiet in de kooi?" op ooghoogte op tuindeuren en ramen als reminder.

Hebben jullie nog tips om wegvliegen te voorkomen, plaats ze dan in dit topic!

Wij wensen jullie allen een mooie en warme zomer toe mét jullie grasparkieten !! :)
Team Parkietenfreak & Donkey Online





Nina

#1
Goed stuk  ;D

Wanneer de kooi buiten staat, blijf er dan altijd bij. Dit i.v.m. katten!

Neem je parkietje (hoe tam hij/zij ook is) nooit mee naar buiten! Het vogeltje kan ineens ergens van schrikken en zo misschien de weide wereld in vliegen - zonder zich van de consequenties bewust te zijn natuurlijk!

Perfect Nina!
Gr. PF

Idske

Hoihoi,

Dit heeft niet direct met ontsnappen te maken ::)  maar ik wil het toch graag even kwijt!

Waar ook goed op gelet moet worden en zeker meetelt als je je parkietje met kooitje buiten heb (en ook binnen natuurlijk):

Pas op met insecten: wespen, hommels en dat soort beesten die kunnen steken!

Dit zeg ik omdat Coco gisteren buiten stond en er een hommel vlak langs de kooi heenvloog, en we gisteravond een ongewenste gast (wesp) in huis hadden.

Groet Idske en Coco.
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Cutie_lover

Hoi!

Ik weet er wel 1:
Als je je parkiet aan 't tam maken bent, ook altijd ramen en deuren dicht doen. 't parkietje kan ontsnappen.


Groetjes

Caradow

Hier zit altijd een briefje op de kooi als de balkondeur open staat, zodat je niet uit gewoonte de vogels uit de kooi haalt

Maur@

Als je de mogelijkheid hebt, hang een muskietennet als extra veiligheid over de kooi heen. Zo komen er geen wespen, hommels en bijen bij de kooi en mocht een parkiet, zo slim als ze zijn lukt het als ze willen, een deurtje open krijgen hangt nog altijd het muskietennet erover heen.

kaboutertjes


Je kan ook kleine slotjes kopen en die op het deurtje van de kooi doen als je de kooi buiten zet, dan kan zeker het deurtje niet openschieten.

groetjes Sylvia, Nanoe en Dippie

Jippie

Even nog een tip(je): wanneer je een hor voor je raam of deur hebt, is dat natuurlijk prima, maar let wel op dat je parkietjes de hoekjes van het gaas niet los kunnen trekken (of al getrokken hebben...)! Ook daardoor kunnen ze ontsnappen!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

katrien

hey

mijn vorig parkietje picco was ook eens weggevlogen.
De kooi stond buiten en men bompa wou vers eten geven,en ja :-[
We hadden winnie dan in een kooitje gestopt en buiten gestoken en zo hadden we picco terug!! ;D
(hij was wel heel erg tam)
Toen hij in de vrije natuur aan het vliegen was ,zat hij naast mij op een tak en kon ik hem een zaatje geven :-*

Josephine

#9
als je zo'n magnetische hor hebt... kan hij soms opeens losschieten...(teminste dat is bij ons zo) Daarom halen wij de parkiet er nooit uit als de hor aan staat.

Moppers

Ook als je de kooi gaat verschonen, is het verstandig ervoor te zorgen dat alle deuren en ramen dicht zitten. Als je de kooi van de onderbak tilt, kunnen ze eruit. Misschien doen ze dat normaal gesproken nooit, maar het hoeft maar net die ene keer dat er een raam open staat te gebeuren, en je parkietje is gevlogen.
Zekerheid voor alles.

Kleintjes

Hoihoi,

als je een kooi met schuifjes aan de zijkant hebt, waar voerbakjes kunnen hangen, maar je gebruikt deze niet, dan kun je ze met een paperclipje dichtmaken. Paperclipjes zijn in principe ongevaarlijk, mits dat ze niet open zijn zodat er puntjes uitsteken. Als je de paperclip er gewoon overheen schuift, zodat het schuifje en de tralies in de opening van de paperclip komen heeft dit 2 voordelen, naast dat het veilig is natuurlijk: 1 ze kunnen de schuifjes niet meer open tillen en 2 ze hebben wat om mee te spelen. Natuurlijk zijn niet alle parkeitjes gek op clipjes, maar ik kan jullie zeggen: er zijn er die doen bijna een moord voor een paperclipje ;)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Chantalleke

Kleinigheidje misschien, maar bedenk het me net...
Als je de kooi optild houd dan altijd de onderkant vast met een hand. Voor mij is het zo'n gewoonte dat ik er nu pas aan denk het op te schrijven.
Het logeerparkietje van de buren van mijn ouders is zo namelijk dus ontsnapt... :( De bodem van de kooi viel er onder uit toen ze van de auto naar de voordeur wilde lopen. En hoepla....weg was ie  :'(

Cutie_lover

Nooit de kooideur open doen als hij/zij buiten zit, ook niet met je hand ervoor!

Maur@

CiteerNooit de kooideur open doen als hij/zij buiten zit, ook niet met je hand ervoor

Ze hebben maar 5 centimeter nodig om te ontsnappen en jij kunt nooit zo snel reageren als zij ontsnappen. Geloof mij, ervaring. Gelukkig heb ik die ervaring binnen opgedaan.

Josephine

Als je nieuw eten in een voerbakje doet, en dat voerbakje zit in de tralies dan moet je zorgen dat het gaatje waar het bakje inzat afgesloten wordt. Of je moet zorgen dat er geen gevaar dreigt als hij of zei gaat vliegen. Een parkiet kan namelijk erg makelijk daardoor heen!

Groetjes Josephine

britt

#16
hallo allemaal..

ik weet er ook nog wel 1.. onze parkiet genaamd poekkie is 8 jaar gelden ook weggevlogen bij iemand anders vandaan.. hij is dus ontsnapt bij die mensen en hij landde bij ons. hij was heel tam al,maar we hebben toen gezocht naar de mogelijke verzorgers,maar niks dus. wij hielden hem en maakten hem zo tam dat ie bij je komt zitten , kusjes geeft en zeer eigenwijs is..een hond hebben we niet nodig want als ie de postbode ziet begint die te tjilpen en te schreeuwen ook zo als mijn vader thuis komt dan ziet ie de auto en word die dol.hij mag iedere avond spelen en daar maakt ie gebruik van.. ook kijkt ie graag toe hoe het brood gesmeert word en de koffie gemaakt word

ik zeg altijd ik geef het beste wat er is de verzorging het eten enzz..ik ben blij dat ie bij ons aanlandde want hij kan het niet beter hebben. ook mag die mee naar de camping in de auto en daar issie razend mee.

dus kortom hij is een echte buddy

britt

Het is fantastisch dat jullie dit parkietje zo liefdevol hebben opgevangen. ;D
Maar......dit topic is alleen bedoeld om tips te geven om te voorkomen dat parkietjes wegvliegen, dus niet om ervaringen uit te wisselen. ;)
Groetjes, Sonja.

Carrie

Misschien een beetje een late reactie maar ik heb dit forum net gevonden.

Mij is het ooit overkomen dat de kooi aan het plafond hing aan een goede haak, goed afgesloten, maar het raam stond open. De kat van de buren kwam door dat raam naar binnen en is aan de kooi gaan hangen. Hij heeft het voor elkaar gekregen om de kooi uit de haak uit het plafond te krijgen en de kooi is toen opengevallen op de grond. Een parkiet heeft het overleefd door meteen naar boven te vliegen, de ander is door de kat te pakken genomen. De buren vonden zijn lichaampje in de tuin.

Mijn slaapkamer was op de eerste etage, hoe de kat binnengekomen is, dat is al een raadsel. Normaal gesproken had de kooi ook niet van de haak af mogen komen maar een ongeluk zit in een klein hoekje helaas en katten zijn bijzonder handig.

Pas dus op met open ramen ook al is de kooi goed afgesloten.


animal freaks

Hoi, als ik mijn parkiet los laat in de kamer doe ik de achterdeur altijd op slot. Op die manier weten mijn huisgenoten dat de parkiet los is, en heb ik de tijd om Boe in de kooi te doen voor ze naar buiten gaan.

groetjes Jet

Monique8736

Wij hebben een hor deur en 'horren' voor de bovenkleppen boven het raam.dit is een soort omlijsting met gaas erin.Er kunnen dus én geen muggen en vliegen en ander 'ongedierte' in,en de pietjes kunnen niet wegvliegen als ze ontsnappen!  ;D

Deze hor deuren kun je bij vrijwel elke bouwmarkt kopen,en is eigenlijk voor elke deur te monteren!

http://www.hamstrahorren.nl/images/plaatje.img?db=image_library&fl=plaatje&code=291