Kortwieken: informatief

Gestart door Caradow, mei 30, 2005, 11:38:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Parakiki

#40
-knip-

Een goede duscussie voeren kan leuk en leerzaam zijn. Maar dan moeten de mensen ook de mening van een ander respecteren en aardig blijven.

Gr Jorijn

nanny

Helaas is ons parkietje "Sjakie" al bijna een jaar geleden overleden. Maar ik mis hem nog elke dag.  :(

Nadat de parkiet van mijn zus overleden was hadden we besloten geen parkietje meer te nemen.... Tot het moment dat mijn zus thuis kwam van dr werk en een parkietje van dr collega had gehad (die vond t nl zo zielig).  :glare:

In principe vonden wij het niet leuk in het begin, omdat we hadden besloten om geen ander parkietje te nemen en omdat we eigenlijk altijd zelf onze beestjes willen zien.  :blink:

Na aandringen van mijn zus is de familie overstag gegaan. In onze onwetendheid hebben we Sjakie laten kortwieken, maar wel zo dat ie nog kon fladderen. Want helemaal zijn vleugels "afnemen" die toch bij hem hoorden vonden we allemaal geen goed idee.

Of we dr goed aan gedaan hebben kunnen we lang en kort over praten maar we hebben daarna een geweldig parkietje gehad.  :P

Hij "zei" hele geke dingen die we m geleerd hadden en zei heel duidelijk zijn naam.

Op zijn naam hadden we een soort raar rijmpje gemaakt. Ik zal m opschrijven: maar denk dat jullie mij voor gek verklaren haha:

Sjakie,koekie,soepie,poepie en dat een paar x herhaald hahahhhaha.

Maar hij zei t wel!!! Hij kwam bij je zetten luisterde naar zijn naam. Als tie moe was ging die ''s avonds op zijn schommeltje zitten en zat ie net zo lang te kletsen en te tetteren dat je dacht verrek hij wil slapen. Dan dekte we zijn kooi af en ging die slapen. Zijn deurtje was na het kortwieken NOOIT dicht. Hij had heel de huiskamer op te vliegen en te spelen. Eigen landingsplaats en zijn eigen stekjes.

Dus tja ik denk dat we dr nooit echt uit kunnen en zullen komen of het nou goed of slecht is.  B)

Mijn huidige parkietje is niet gekortwiekt en denk t niet te gaan doen maar ja je weet nooit...


Groetjes Nanny & 'n pootje van Sparky

Sonja

Onze parkieten zijn niet gekortwiekt, en ik zal het ook nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om het wel te laten doen.
Tam wordt een parkiet als je veel met hem bezig bent, en hem op een liefdevolle manier verzorgt. Bovendien is het fijn, als je over een grote dosis geduld beschikt.
Onze parkieten mogen ook de hele dag vrij rondvliegen, en dat vinden ze heerlijk. Ze kunnen zelf bepalen wanneer ze naar binnen willen, en ook zij geven zelf aan wanneer ze willen slapen. Allebei gaan ze dan uit zichzelf naar binnen, en gaan op hun schommeltje zitten.
Ze zijn beiden supertam, praten kunnen ze ook heel goed.
Maar ik zie ook hoe heerlijk ze het vinden om te vliegen, en dat vermogen zou ik ze nooit of te nimmer af willen en kunnen nemen!

Groetjes, Sonja.

jessay

Kijk mensen hebben verschillende meningen over wat goed is voor hun dieren/ Zolang ze ze niet mishandelen en niet zelf in de vleugels gaan zitten knippen lijkt het me opzich geen probleem.

Ik bedoel papagaaien worden bijna altijd gekortwiekt.

Het is goed om te weten wat de voors en tegen zijn. Maar ook om te weten hoe je het het beste aan kan pakken.

Dus laat mensen die het wel hebben laten doen en goede ervaringen hebben ook hun zegje doen zodat mensen alle info hebben en dan zelf kunnen beslissen.

Meteen op de kast springen en zeggen nooit doen helpt mensen vaak niet met een beslissing nemen.

Er zijn een hoop goede argumenten voor en tegen geweest en ik denk dat elk wel dekend mens zijn eigen conclusie kan trekken.

Discussie zou op deze topics altijd blijven. Net als op paarden fora over bv slofteugels. Zoek maar eens op ook mega veel voor en tegenstanders.
Ook om verschillende redenen.

Wat ik kwalijker vind is dat mensen bv parkieten aanschaffen en er daarna niets over lezen en vragen.

Ik kan de keren niet tellen dat mensen niet eens weten wat voor geslacht hun eigen parkiet is.
Ik heb een popje waaran je echt overduidelijk kan zien dat het een popje was en die man was er heilig van overtuigd dat hij twee mannetjes had.

Dat mannetje zit nu op eitjes :)

dat vind ik nog altijd kwalijker dan mensen die in ieder geval hun eigen mening aan de kaak willen stellen op een forum.



Parkieten-Freak

#44
Iedereen mag hier over kortwieken zeggen wat hij of zij wil.
Echter, een uitgesproken mening over "voor of tegen" roept reacties op en dat is prima.
In dit topic gaat het over het kortwieken van grasparkieten, en niet over de grotere papegaaiensoorten, zoals ara's. Iemand die een ara in de huiskamer houdt, kan (helaas) bijna niet om kortwieken heen.

In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn om een grasparkietje te kortwieken, met name om medische redenen kan het soms wenselijk zijn,
Helaas worden maar al te vaak valse argumenten aangevoerd om een parkietje te kortwieken. Verder is het inderdaad zoals Jessay schreef: "mensen lezen vaak niet" en zijn niet altijd goed geinformeerd over dit onderwerp.
Velen realiseren zich daarnaast niet goed wat de consequenties van kortwieken zijn.
Ze kennen de risico's niet en beseffen niet dat bijvoorbeeld bij een jonge grasparkiet het borstkastje niet goed kan ontwikkelen als de vliegspieren (borstspieren) niet getraind worden.
Er zijn legio vogels verongelukt of minimaal hard gevallen door (verkeerd) kortwieken.
Er zijn ook legio vogels verongelukt omdat ze niet gekortwiekt waren.
Het gaat er hier niet om om iemand een mening op te dringen, maar wel om iemand bewust te maken zodat hij of zij een zo goed mogelijke afweging kan maken.
We bekijken het wel zoveel mogelijk vanuit het oogpunt en het belang van de grasparkiet.
Het welzijn van deze kleine kromsnaveltjes staat hier voorop en gaat boven alles.
We hopen daarmee te bereiken dat alle lezers door middel van een discussie een goed beredeneerde dus weloverwogen beslissing kunnen nemen inzake "wel kortwieken" of "niet kortwieken".


Rocky@Kuifie

#45
Mijn 2 valkparkieten zijn echt super lief een daarvan is er een ook nog s super tam.
Komt lekker kroelen kusjes geven en op je hoofd gaat ie lekker je haaren schoonmaken. Een egte kroelerd dus... (nouja in de huiskamer dan)
In mijn eigen kamer zit natuurlijk haar vriendje en daar geeft ze dus alle aandagt aan in mijn eigen kamer en ze zitten gewoon echt 23u perdag buiten de kooi lekker lawaai maken knuffelen elkaar schoonmaken en lekker tegen elkaar aankruipen om te gaan slapen...
Maar ze vliegen gewoon bij elkaar 5-6u per dag door mijn kamer en dus kunnen ze lekker wat eten en blijven ze in goede conditie!
Iedereen zijn eigen mening, Maar ik ben VOL TEGEN kortwieken!...
Groetjes, Mike Rocky & Kuifie

Intresse tonen is niet erg.
Maar een topic kick van goed 2 maanden hoort ook niet.

Gr J

Sara

Naar mijn mening,is er geen enkel voordeel aan kortwieken en ik denk ook niet dat er direct een fatsoenlijk voordeel van kan opnoemen behalve om medische redenen natuurlijk.En als je je parkietje tam maakt rustig en met veel geduld zoals het moet en zoals het op de site beschreven staat is je parkietje even tam met vleugels.En wat nog meer is,waar heb je meer plezier aan,een parkietje die vrolijk naar je toe kan vliegen en door de kamer vliegt of een parkietje die je moet gaan halen en alleen zo bij je kan nemen?Een parkiet is niet handig in lopen maar is heel handig in vliegen en dan neem je de kans van vliegen af?
Maarjah ik respecteer ieders mening,ik ken alleen geen enkele reden ( buiten medische reden) om parkietjes te laten kortwieken.

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Jippie

#47
Er is 4 jaar geleden een wetswijziging (sorry, ik studeer rechten!) geweest, waardoor het kortwieken van vogels niet zomaar meer zou mogen. Leegwieken is voortaan grotendeels bij wet verboden. In dit artikel staat de inhoud van de wetswijziging, met uitleg over kort- en leegwieken:

http://www.harteman.nl/omnibus/articles/nl-artikel17.html

En voor wie er zin in heeft, de publicatie van de nieuwe wet in het Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden (18 pagina's, erg leuk...):

http://www.aid.nl/GWW/40/download

Ik ben verder niet op de hoogte van rechtspraak naar aanleiding van deze wetswijziging. Het zou namelijk zo kunnen zijn dat de Hoge Raad, de hoogste rechterlijke instantie van Nederland, een uitspraak heeft gedaan die de wet uitlegt of nuanceert. Wanneer ik hier iets over vind, horen jullie het meteen!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Lijntje

Ik lees hier dat bijna iedereen heel erg tegen het kortwieken van parkietjes is. Toch heb ik buiten deze site ook heel veel mensen gehoord die vinden dat het wel helpt om je parkietje sneller tam te krijgen. Ik snap heel goed dat mensen vinden dat je dit hoort te doen met liefde en geduld, dat je gewoon moet wachten. Dit is ook mijn mening

Toch is een van mijn parkietjes is wel gekortwiekt, we hebben hier zelf voor gekozen. Mijn broer heeft in een dierenwinkel gewerkt en heeft veel ervaring met het kortwieken van vogels. Hij heeft ook onze Jowie gekortwiekt. Wij hadden Jowie 3 weken en wisten dat hij al wat ouder was, hij kwam ook uit de dierenwinkel. Het tam maken was heel erg lastig en volgens mijn broer zou het sneller gaan als Jowie gekortwiekt was. Wij zijn toen overstag gegaan omdat jowie net begon met zijn rui. Dus we wisten dat het ook niet lang zou duren voor hij weer goede vleugels zou hebben.
Mijn broer heeft hem zo gekortwiekt, dat hij nog wel kan vliegen. Niet super goed, maar is niet helemaal afhankelijk van ons. Sindsdien is hij heel veel tammer. Dus het is echt geen onzin dat je parkietje er niet tammer van zou worden.

Mijn parkietje is dus gekortwiekt en ik heb er geen spijt van. Binnenkort zal hij weer lekker kunnen vliegen en hij is echt super tam, terwijl het eerst gewoon echt niet lukte.

Hierna heben we nog een parkietje gekocht, die hebben we niet gekortwiekt omdat we dit niet nodig vonden. Ik vind dat het niet fout is om te doen, mist je niet al het vliegvermogen weg neemt. En je schaad ook het vertrouwen van je parkietje niet als iemand anders het doet.

Maar iedereen moet zelf zijn eigen keuze maken, kijken wat hij/zij het beste vind in de situatie, en ik denk dat alleen de eigenaar van het parkietje zelf dit in kan schatten..

Sara

Wat je zegt,het lijkt alsof je parkietje tammer is,omdat een parkietje gewoon niet kan weg vliegen om zich te verdedigen.Veel mensen denken als ze hun parkietje gekortwiekt hebbe:kijk eens hoe tam ie is..Hij zit zelfs op m'n vinger!Maar heeft je parkietje een andere keus dan op je vinger te zitten?Weglopen kan ie niet van je vinger want dat is veel te hoog..En wegvliegen,neh kan ie ook niet.Ik denk niet dat je parkietje nog tam gaat zijn als ie echt terug kan vliegen.Je hebt de vleugels wel door iemand anders laten knippen,maar een mensenwezen die je vleugels knipt is nu éénmaal een mens,net zoals jij.
Ik ben benieuwd of je parkietje nog tam is als ie z'n veren terug heeft.

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Cutie_lover

Mijn oom is voor kortwieken, maar volgens mij was dat bij het parkietje van hem, dat nu inmiddels is overleden, eigenlijk niet nodig.

assepoester

Ik ga binnenkort parkietjes aanschaffen en ik ben NIET van plan om ze te laten kortwieken. Heb ik in het verleden ook nooit gedaan.
Vogels zijn vliegende schepsels en worden ook als ze van je weg kunnen vliegen tam als je maar geduld en liefde genoeg kunt opbrengen.
Dat is toch het ultieme teken van vertrouwen en liefde als je vogeltje (wat voor een vogel dan ook) bij je blijft terwijl ie ook bij je weg kan vliegen?
Daar ga ik voor hoor! En als dat niet gebeurt........dan hou ik nog net zoveel van ze!
Om medische redenen of soortgelijke overwegingen kortwieken....ok, dat kan natuurlijk! Maar ook alleen maar daarom!

En voor wat betreft discussies over gevoelige onderwerpen (en dat ligt natuurlijk iedere keer weer anders voor wie het gevoelig is....) het loopt vaak uit op moddersmijten en persoonlijke aanvallen.
Ben ooit in een discussie ergens geraakt over roken-versus-niet roken!
Ik ben niet roker en je wil helemaal niet weten wat mij door rokers naar het hoofd werd geslingerd! Maar dat is een compleet ander topic :P

Groetjes van Barbara

marretje

Ik ben ook tegen kortwieken, ik heb hier nl. 4 gewiekte en als ze uit de boom vallen of geduwd worden dan ploffen ze hard neer. Dat is echt zielig. Gelukkig is het nog altijd goed afgelopen. Ik wist eigenlijk niet beter omdat ze hier in de dierenwinkel al gekortwiekt zijn als je ze koopt. Ik heb ook 2 mannetjes die wel kunnen vliegen. Ik kan niet wachten tot onze parkietjes kunnen vliegen.

Cutie_lover

Even over dat weggevlogen parkietjes

Helaas heb ik hier ervaring mee. Echter denk ik niet dat die vriend van de nogwattes niet gelijk heeft. Als je ze kortwiekt, hebben ze na 6 maanden weer hun vleugeltjes terug. En wat dan? Weer kortwieken? Dus ZELFS daarvoor is het niet nuttig ;) Als je de "gekortwiekte" parkiet probeert te pakken te krijgen, en hij valt in de armen van een kat, heeft het nog geen nut gehad. Ik ben het met de meeste hier eens, NUTTELOOS. Volgens mij kan een vogeltje niet vliegen alleen maar om 1 reden:
Medische.
Niet wegvliegen blablabla. Want dan zou je ze moeten leewieken, en dit is verboden, en al helemaal onmenselijk ;)

Groetjes
p.s. Ik ben blij ( klinkt misschien hard ) dat mijn vogeltjes konden vliegen, ookal zijn ze nu weggevlogen! Ze hebben tenminste mogen vliegen bij mij!

judithdejong

Jeetje wat een verhalen allemaal, en inderdaad bijna iedereen hier is tegen kortwieken.

Ook ik vind het een beetje raar om je vriendje te kortwieken. Waarom zou je dat doen (als het niet noodzakelijk is uiteraard medisch gezien)?
Ik heb mijn schatje bij een kweker vandaan en die raadde mij aan om hem te kortwieken, ik heb aangegeven dat ik dit niet wilde omdat ik hier al had gelezen dat het geen zin heeft om dat te doen als je hem tam wilt krijgen. Daar komt bij dat toen ik nog thuis woonde wij ook een parkietje hadden en die was ook niet gekortwiekt. Zowel Pipo als Baco waren binnen no time tam!
Wat ik een rare stelling vond was: dan kan het vogeltje buiten wandelen/scharrelen. Zoiets werd er neer getypt in een van de eerste paginas. Ik zie het al voor me, ik woon drie hoog en daar loopt baco hoor...en zo in een keer dondert ie naar beneden. Ik heb dan zo hoog geen last van katten maar er zijn ook andere gevaren. Waarom ik dit een rare stelling vind is: Vogels (dus ook parkietjes) horen niet te wandelen/scharrelen maar te vliegen. Waarom hebben ze die vleugels anders? Ik zou niet willen als ik vogeltje was dat ik gekortwiekt zou worden.....klinkt misschien raar maar het is echt zo. Kan je vliegen en dan knipt iemand ze weg omdat diegene bang is dat je niet tam wordt! Dat is toch absurd!!!
Nou goed....Dus ik zet Baco met kooi en al buiten en prachtig dat ie het vind, hele buurt kan meegenieten, haha.
Ik ben een beetje laat met mijn reactie maar beter laat dan nooit denk ik dan maar. Wist niet van deze topic af.

Groetjes,
judith

Jurry

#55
Ik had kortwieken nooit gedaan als ik wist wat me ging overkomen.
Dit is mijn verhaal:

Al jaren keek ik ernaar uit, een leuk parkietje als speelkameraad! Nooit mocht en kon ik er een krijgen van mijn ouders omdat mijn zusje allergisch was voor dieren haren/veren. Nu zijn we allebei volwassen en is ze over haar allergie heen gegroeid. Ook ga ik binnenkort het huis uit, dan is het sowieso geen probleem meer en eindelijk kon ik er eentje halen!
Na veel info over parkieten te hebben verzameld (waaronder deze site uiteraard!) dacht ik er klaar voor te zijn en ging ik bij een parkietenfokker (of hoe noem je dit?) kijken.
Meteen viel Pipi mij op, een hele mooie licht groen/blauwe bijna turquoise grasparkietje en in vergelijking met de anderen echt een hele speciale!
Na Pipi mee naar huis genomen te hebben wilde ik uiteraard meteen met Pipi spelen, maar daar dacht hij anders over. Hij was natuurlijk bang en gestresst en bovendien helemaal alleen.
Na ongeer een week werd hij wat levendiger en maakte mij elke morgen om 7 uur standaard wakker met z'n gekwetter. Dan wilde hij uit z'n kooi en vloog ie meteen naar z'n (door mij gemaakte) speeltuintje en ging ie vrolijk zitten fluiten en spelen.
Doordat ik hem vaak uit z'n kooi haalde en vrij (in mijn slaapkamer) rond liet vliegen, kreeg hij steeds meer de smaak te pakken en wilde hij eigenlijk helemaal niet terug naar z'n kooitje. Hij maakte er echt een spel van om mij te ontwijken als ik hem wilde pakken. Toen heb ik besloten zijn vleugels iets in te knippen, wat al snel resulteerde in een tammere Pipi. Hij kon nog wel van zijn kooi naar z'n speeltuintje vliegen, maar niet veel verder dan een meter of twee.

Nou was ik met Pipi aan het spelen en normaal heb ik mijn slaapkamerdeur altijd dicht i.v.m. onze hond, maar dit keer dus niet. Voor ik het in de gaten had begon onze hond naar Pipi te blaffen en daar schrok hij natuurlijk van. Hij wilde naar z'n speeltuintje vliegen, maar halverwege streek hij neer op mijn bed en binnen no-time had onze hond Pipi in z'n bek. Ik haalde hem er vliegensvlug uit, maar het was al te laat...een paar keer knipperde hij nog met z'n ogen maar toen was het gebeurd..

Wat voelde ik mij schuldig..dat ik de deur open had laten staan..dat ik z'n vleugels had laten inknippen..
Ik ben 22 maar heb de hele dag zitten huilen als een kind. Ik heb hem maar twee maanden gehad maar ik was echt gek met Pipi en ik heb hem zo goed mogelijk verzorgd.
Na de trieste gebeurtenis heb ik hem de volgende dag in onze tuin begraven.

Het was 'maar' een vogeltje, maar wel mijne en ik zal hem nooit vergeten..


Ik ben uiteraard nu tegen kortwieken, ik ben waarschijnlijk gewoon ongeduldig geweest..

Voor je vraag m.b.t. tam maken, heb ik een nieuw topic gemaakt, onder het kopje "gedrag/tam maken". ;)
Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

Bedankt Jurry, dat je je droevige verhaal hier hebt willen vertellen, dat vind ik heel goed van je.

Wat betreft tips voor het tam maken: die vind je zowel op het forum (via de zoekfunctie) alsmede op de website:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php
http://www.parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php
http://www.parkietenfreak.nl/a-communicatie.php
Ook is het misschien leuk voor je om het "dagboek van een jonge grasparkiet" een keertje door te lezen, tussen de regels door lees je hoe het tam maken verloopt.
http://www.parkietenfreak.nl/r-dagboek.php
Succes!


kaboutertjes

Ik kreeg kippenvel toen ik dit verhaal las.
Wat een ziellig einde.

Veel sterkte met het verlies

Sylvia, Nanoe en Dippie

opal, sitah en misty

hoi allemaal

ik ben voor medische redenen kort wieken maar niet om tam te maken volgens mij heeft het ook geen nut om het parkietje sneller tam te krijgen
leewieken ben ik geheel tegen ik vind dit een vorm van dieren mishandelen het is het parkietje of andre vogels onnodig pijn doen
leewieken is de tot de pols af knippen van de vleugel met ongeveer het zelfde efect van kort wieken alleen kort wieken is tijdelijk en leewieken is permanend

groetjes yvo

Caradow

Leewieken is ook bij wet verboden...