Kortwieken: informatief

Gestart door Caradow, mei 30, 2005, 11:38:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vriend van Dylan

Hai ik lees de hele zin nog eens na maar ik zie geen enkele onbeleeftheid in de vogende zin,:ik heb geen enkel probleem dat men dat vind , zolang ik maar beter weet.[of is het niet toegestaan om zelf te weten dat men goed met zijn eigen dieren omgaat?]

Of is het de bedoeling dat men het beter voor mij moet weten.

Een discussie is gebaseerd op het hebben van verschillende meningen, als je ziet hoe men soms bezig is tegen elkaar op bijvoorbeeld een forum als de vogel arena, dan geef ik je/jullie groot gelijk.

Maar als men alleen maar een discussie wil waar iedereen het met elkaar eens is vind ik dat ook prima, no hard feelings, jammer is het dat wel, maar in mijn ogen geen discussie [ennuh sorry als hier iemand aanstoot aanneemt] , maar een elkaar napraat forum,

met nog steeds zeer vriendelijke groeten V van D

iedereen weet inderdaad wat het beste is voor zijn diertjes
heb dan ook mijn reactie even aangepast, ik had de zin verkeerd begrepen.
Echter het is niet onze bedoeling om onze mening op te dringen
we geven enkel onze kennis en ervaringen mee en wat je daar dan mee doet
of welke mening je daar over hebt dat is jouw keuze.
Een toffe en leerlijke discussie kan hier altijd, met ieder zijn mening daarin.
maar het moet leuk, gezellig en respectvol blijven.
gr safrena

Vriend van Dylan

Hallo,

ook is het vreemd dat men mijn nick zonder het te vragen of overleggen veranderd heeft naar mijn eigen naam,

mvg V van D

Jorijn

Aller eerst Frank,

Ik heb je gebruikersnaam veranderd, Niet mee eens? Kom maar met een suggestie voor een neiuwe door middel van een PB.

Verder is er met een discussie niks mis, maar je moet elkaars mening respecteren en elkaar daar niet op aanvallen.
Wat dus in deze topic wel gebeurd, Dan rest mij niks anders als deze topic een slotje te geven.

Bij deze dan
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Parkieten-Freak

Iedereen heeft recht op een eigen mening, zo hoort het.
Kortwieken is nogal een "hot itdem" en de gemoederen kunnen nog wel eens een beetje oplopen.
Het is niet mijn bedoeling om als een soort "Jehova getuige" de leer te gaan verkondigen omtrent kortwieken, en ik krijg ook niet de indruk dat andere forum-bezoekers een voet tussen de deur willen klemmen in deze.
Het is prima als iedereen zijn of haar mening ventileert. Voor of tegen, alle reacties zijn welkom.
Zolang je maar je onderbouwt waarom je een vogel al dan niet kortwiekt en de reacties van anderen in deze respecteert.


Zoals ik al vaker gesteld heb: kortwieken wordt vaak om de verkeerde redenen gedaan. Zoals Dick ook al aangeeft: vaak wordt het ingezet met als enige doel om jonge grasparkieten tam te maken. Lekker makkelijk. Het bange of schuwe grasparkietje kan niet wegvliegen. Men gaat echter wel voorbij aan het feit dat een parkiet vertrouwen moet krijgen in zijn verzorger, dit laatste bereik je niet met vleugels knippen, maar wel met geduld.
Het is zo ontzettend leuk als een jong grasparkietje voor de eerste keer in zijn leventje heel verwachtingsvol naar zijn verzorger toevliegt.....

Er zijn legio ongelukken gebeurd met gekortwiekte vogels die toch proberen te vliegen en ik raad het niemand aan.
Kortwieken met als doel om je vogel mee naar buiten te nemen vind ik persoonlijk al even dubieus. Die paar mooie dagen in het jaar zijn het gewoon niet waard om je parkiet zijn vliegvermogen te ontnemen.
De meeste grasparkieten van onze forumbezoekers mogen vaak uit de kooi, ze kunnen dus dagelijks profiteren van hun vliegvermogen.
Vogels hebben hun vleugels niet voor niets gekregen. Vliegen is hun unieke gave, en je moet als mens wel een verdomd goede reden hebben om hen dat te ontemen.

Kortwieken om medische redenen vind ik echter een hele andere zaak. Het belang van de vogel staat altijd voorop. Als het om medische redenen noodzakelijk is laat het dan wel vakkundig doen.

Ik hou dit topic nog even open.
Een goede discussie is prima, maar blijf a.u.b. netjes tegen elkaar
Vergelijkingen met Jehova getuigen e.d. worden door mij niet op prijs gesteld. Wel leven hier in een vrij land, en ieder heeft recht op een eigen mening, maar een vergelijking met een religieuze groep gaat me net iets te ver.


Ingrid

Kortwieken...zoals bij veel onderwerpen zijn er voor- en tegenstanders. Ook bij veel kwekerijen is dat het geval. Op de ene site wordt het juist aangeraden en bij de andere afgeraden.
Ik schaar mij niet bij de tegenstanders en ook niet bij de voorstanders. Nee, ik ga af op mijn gezond verstand en eigen gevoel. Er is geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft om mijn vogels te kortwieken. Net als ik nooit bij bijvoobeeld een hond de staart of oren zou laten knippen alleen omdat het mooier lijkt. Die vergelijking lijkt mank te gaan, maar ik zal uitleggen waarom ik deze vergelijking aanhaal.
De natuur heeft levende wezens niet voor niets zo geboren laten worden. Een vogel met vleugels om te vliegen, een hond met oren en staart om te beschermen cq. iets duidelijk te maken.
Ik vind dat je bij iets wat zo natuurlijk is, niet hoort in te grijpen. Medische noodzaak, oké, dat is een ander verhaal.
Wij als diereneigenaren nemen een beslissing voor onze dieren, zij kunnen niet duidelijk maken wat ze willen in dit geval. Stel een moeder laat de vingers van haar kind eraf halen omdat het dan nergens aan kan komen. Is ook niet erg natuurlijk :wink:. Een dier is een dier en niet te vergelijken met een mens, misschien zijn we te soft als het om onze dieren gaat. Maar je neemt een dier toch uit liefde en vanuit die liefde wil je toch het beste voor het levende wezen(tje) waarover je je wilt ontfermen.
Voegt mijn denkwijze iets toe aan deze discussie? Misschien wel, misschien niet. Het is in ieder geval hoe ik denk en mijn gedachten wil ik aan niemand opdringen. Lees het en neem het aan of laat het los.

Gr. Ingrid

Anita & Marisa

Wij zijn zeer tegen het kortwieken van vogels!!!!!

Iedereen kan een eigen mening hebben, dat vinden wij ook! Maar wie heeft zoiets als kortwieken verzonnen? Deze beestjes krijgen toch niet voor niets vleugels? Wie zijn wij om hen deze vrijheid te ontnemen? Wie geeft ons dit recht?
In Nederland kan dit zomaal allemaal en veel mensen doen dit, dit vinden we verschrikkelijk!  :(

En wij leggen hierbij niemand onze mening op! Iedereen heeft zijn eigen gevoel en als dit je iets doet, wordt je niet door ons, maar door je eigen gevoel beïnvloedt! Als de dit niets doet, vragen wij ons wel af of parkieten wel de juiste huisdieren voor je zijn!?!
Koop liever een beest zonder vleugels, waar je wel met respect mee om kunt gaan!  <- onze mening!

Onze parkieten zijn onze kindjes! Deze beestjes zijn net zo afhankelijk van ons als kinderen! Een beestje verdient respect, liefde en eigenwaarde!

Groetjes,
Anita en Marisa.

Dick uit Aruba

Ach het kortwieken...

Een dier is een dier, een mens is een mens. Het is fout om appels met peren te gaan vergelijken. Hoe diep gaat in de mens het respect voor de natuur? Dan nog: wat is respect hebben voor de natuur? In deze blijken wij gelukkig allemaal maar mensen met meningen die verschillen.

Als men kortwiekt om andere redenen dan medische noodzaak, is in mijn ogen vierkant fout en een forsering van het vertrouwen van je huisdier. Mensen die hun vogel laten kortwieken denken hier vaak anders over. Laat ons dan wel duidelijk zijn dat dit niet een graadmeter is van hoeveel een persoon geeft om zijn vogel, maar slecht een indicatie van een andere zienswijze.

Het is daarom belangrijk dat met duidelijk aangeeft waarom niet en waarom wel. Het is dan altijd nog de beslissing van de vogelhouder of er gekortwiekt wordt ja of nee. Als het kortwieken al dan niet tegen onze mening gebeurd, moeten wij dat dan maar gewoon respecteren en ons daar bij neerleggen. Wat is gebeurd is gebeurd.

Mij is het duidelijk dat wij mensen de grasparkiet uit de natuur hebben gerukt en het tot huisdier hebben gekweekt. Ook na al deze jaren is de parkiet altijd nog parkiet gebleven, maar zijn de kleuren drastisch veranderd. Ik beschouw het als een groot privelege om een vogel in gevangenschap in mijn huishouden te kunnen houden. De vrijheid is de vogel ontnomen en, laten we hierover duidelijk zijn, tegen de wil van de vogel in. De parkiet wordt tot de dag van vandaag wild geboren met (indien zijn eigen kleuren) 100% overlevingskans in zijn eigen omgeving. In mijn ogen verdient mijn vogel al mijn respect voor het vertrouwen wat het in mij wil nemen. Het is vertederend mooi dat dit mogelijk is. Als het me dan niet snel genoeg gaat, gaan we natuurlijk niet met een knipper dan ook nog eens zijn vliegvermogen wegnemen. We hebben immers al zo vreselijk veel van onze vogel afgenomen en...begrijp dit goed...het weer aangroeien van het geknipte is geen excuus voor het kortwieken.

Het mooie van het houden van huisdieren is het vertrouwen wat jij van hun mag krijgen. We stoppen het immers al in een kooitje en komen met onze grote knuisten laten zien dat het niet bang hoeft te zijn. Eigenlijk forceren we hier al, maar je vogel kan wegvliegen van je hand...het heeft dus een optie, al is het dan maar een schrale troost. O jee...de blijde uitdrukking op je gezicht als je vogel besluit je te vertrouwen en op je vinger komt zitten. Is dat niet de kroon van al je inspanning? Krijg je hier dan geen kippevel van? Waarom dan nog meer en erger forceren door te kortwieken?

Neem een parkiet, maar neem het zoals het komt.
...enne...vogels vliegen, dat is wat vogels doen!

Dick.

Anita & Marisa

Wat heb je dat prachtig verwoordt, Dick!
We kregen er kippenvel van!

Liefs,
Anita en Marisa.

jessay

Hoi,

Ik heb ook gewoon het advies gehad van een kweker om, in dit geval mijn aga, kort te wieken.

Er zijn verschillende standpunten voor mensen. Opzich is dat niet het probleem. Want het is toch niet zo dat mensen zelf de veren eruit rukken. de dieren worden meestal door ervaren mensen gekortwiekt of mensen weten echt niet beter op dat moment.

En het tam maken van een parkiet of papagaai is moeilijker als je het nog nooit gedaan hebt en dan volg je gewoon het advies van degene waarvan jij denk dat die er verstand van heb.

even over het argument van die dikke kat. Die kunnen ook een kooi omvergooien hoor en dan schikken de vogeltjes zich meestal gewoon dood of de kat krijgt ze alsnog te pakken omdat ze in een kooi zitten.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om mijn aga niet te kortwieken. Met de consequentie dat hij nu de kooi niet uitkomt voordat hij gewent is aan mijn handen.

Maar enfin een discussie is een discussie. Dan kan je natuurlijk altijd van mening verschillen. Ik heb ook niet tegen de kweker gezegd wat ben jij een doos. Ik heb gewoon gezegd ik doe dat liever niet en dat kon ze waarderen.

Dus probeer in een discussie mensen te overtuigen van je gelijk, niet door ze direct of indirect te bestempelen als dierenbeul, maar met jouw argumenten voor of tegen. En tracht daarbij een ander zijn mening in hun waarde te laten (ja hoor jes een lekkere zin).

Ik moet zeggen dat het de meeste op dit forum inderdaad wel lukt. Ik heb ook een aantal discussies op vogelarena gevolgd en daar kunnen mensen elkaar helemaal voor oudvuil uitmaken.

Zelf heb ik dus even getwijfeld over kortwieken vooral omdat de kweker de goede ervaringen mee had. Maar ik heb mijn parkieten ook tammer gekregen dan verwacht (waren op twee na allemaal al bijna een jaar of ouder) dus ik probeer het gewoon op deze manier. Met een hoop geduld en trostgierst.

sebastiaan

da hoort nie wa een parkiet kortwieken das da ze bij u gelijk een been zouden afzetten ja hoor heel leuk :huh: :( :oh: :S ik vind het echt goed je kunt gemakkelijk een parkiet tam krijgen zonder kort te wieken en dat is veel plezanter

jessay

ik vind de vergelijking een beetje krom want veren  komen als het goed is gewoon weer terug en benen niet. Een been afhakken kun je beter vergelijken met couperen en niet met kortwieken. nog beter vergelijken met het afhakken van de pootjes van de parkieten en ik mag toch hopen dat niemand dat hier doet!!!!

Ik begrijp ook wel dat er mensen zijn die sterk voor of tegen kortwieken zijn maar laten we inderdaad er gewoon een beschaafde discussie over houden en niet met uitspraken komen als het is het zelfde als een been afzetten want dat zullen menig gehandicapten niet met uw eens zijn.

Ik heb trouwens ook een kruipertje gehad en die had het ook prima hoor en die kon gewoon niet vliegen. Dus het is in gevangenschap ook geen must om te overleven. In de natuur had winnie dus ook geen zeven jaar oud geworden. Het is geen verdediging van het kortwieken maar wel een teken dat ook niet vliegende vogeltjes een leuk leven kunnen hebben. En dat het dus niet bijvoorbaad een kwestie van dieren mishandeling is.

Jorijn

Gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening, zou toch vreemd zijn als dat niet zo zou zijn ;)

Ik ben van mening dat het een slap excuus is om je parkietje te kortwieken vanwege dat hij dan beter tam word?

Als iemand het doet vanwege medische redenen kan ik er begrip voor opbrengen.

benen afhakken vind ik inderdaad ook een vreemde stelling :-/

Maar toch ben ik van mening dat een parkietje niet gekortwiekt moet worden tenzij mensen een hele goede reden hebben. Parkietjes hebben van de natuur vleugels gekregen om te vliegen, en niet om 'onklaar' gemaakt te worden, Als iemand hier verandering in wilt brengen. Zullen ze er toch een hele goede reden voor moeten hebben.
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

jessay

opzich ben ik het wel met je eens hoor jorijn. Als mijn persoonlijke mening, maar dat betekend voor mij nog niet dat iemand die dat wel doet om wat voor rede dan ook, of het nu ontwetendheid is, medische redenen of om met hem buiten te kunnen lopen, het slecht voor heeft met zijn huisdier.

Ik heb besloten mijn aga niet te kortwieken en geen van mijn andere parkietjes is gekortwiekt of ooit gekortwiekt geweest, maar dat besluit heb ik genomen omdat ik van mening was dat het op basis van mijn ervaring met parkieten niet nodig was. Maar dat blijft wel mijn mening en aangezien er op dat gebied wel meer discussies bestaan moet je elkaar in hun waarde kunnen laten.

:P*kijkt heel gelukkig naar haar valkje dat op de pediperch zit, aangezien ze de krassen op haar arm zat was* :P

sebastiaan

er zijn ook grasparkieten waar het niet meer goed komt dat ze niet meer kunnen vbliegen en dat amdat je hem tam zou maken en kortwieken is daarvoor helemaal niet he doe het zo hoe meer werk je eraan hebt hoe leuker achteraf :D

greetz seba

jessay

Als ik de meeste mensen op dit topic goed begrijp moet het geen verschil in lengte en werk van het tam maken. Dus dan zou het eigelijk niet uit moeten maken.

gr jess

Jorijn

#35
CiteerAls ik de meeste mensen op dit topic goed begrijp moet het geen verschil in lengte en werk van het tam maken. Dus dan zou het eigelijk niet uit moeten maken.

gr jess

Dit kan eigenlijk wel verschillen, Het ligt er natuurlijk aan of je parkietje al eerder in aanraking is geweest met mensen,
En ook of het slechte ervaringen heeft gehad met kweker/dierewinkel
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Dianne

Het draaidt toch bijna altijd weer uit op een felle discussie: Het kortwieken.

Als je de vogel graag mee naar buiten wil nemen omdat je denkt dat hij dat plezierig vindt in de zomer, dan zou je kunnen overwegen er een voliere neer te zetten of de kooi gewoon buiten te zetten. Ik vind dit soort redenen geen goede om te kortwieken. Een vogel krijgt veren om te vliegen en dat doen ze niet alleen om voedsel te zoeken en om aan een roofdier te ontsnappen maar ook om te spelen. De vogels genieten van  hun rondvlucht. We hebben ze al de vrije natuur ontnomen in het verleden, neem nu niet ook nog hun vleugels/slagpennen af.
Een vis zwemt, een kat klimt, een paard rent en een vogel vliegt.

Ik ben tegen dat is duidelijk, alleen bij medische noodzaak kan ik er vrede mee hebben maar dan moet je het ook door een dierenarts laten doen.

Jorijn

CiteerHet draaidt toch bijna altijd weer uit op een felle discussie: Het kortwieken.

Als je de vogel graag mee naar buiten wil nemen omdat je denkt dat hij dat plezierig vindt in de zomer, dan zou je kunnen overwegen er een voliere neer te zetten of de kooi gewoon buiten te zetten. Ik vind dit soort redenen geen goede om te kortwieken. Een vogel krijgt veren om te vliegen en dat doen ze niet alleen om voedsel te zoeken en om aan een roofdier te ontsnappen maar ook om te spelen. De vogels genieten van  hun rondvlucht. We hebben ze al de vrije natuur ontnomen in het verleden, neem nu niet ook nog hun vleugels/slagpennen af.
Een vis zwemt, een kat klimt, een paard rent en een vogel vliegt.

Ik ben tegen dat is duidelijk, alleen bij medische noodzaak kan ik er vrede mee hebben maar dan moet je het ook door een dierenarts laten doen.
[snapback]5726[/snapback]

een felle discussie hoeft niet altijd, Het ligt eraan of anderen elkaars mening respecteren.

Zelf ben ik het volledig met jou eens, Kortwieken om naar buiten te nemen of tam te krijgen vind ik een waardeloze reden. Mocht er medische noodzaak ik het spel zijn kan ik er respect voor hebben.

Zoals ik al eerder zei, Een vogel heeft vleugels gekregen om te vliegen en niet om geknipt te worden.
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Safrena

#38
Hoi

Ik vind kortwieken nog steeds echt niet kunnen tenzij het om medische reden is en dus echt voor de gezondheid voor het parkietje is.

Vandaag had ik nog maar eens voor mij  een bewijs dat parkietjes die niet kunnen vliegen best wel zielig en verdrietig maakt.

Vandaag door de warmte had ik mijn meisjes nat gespoten maar niet te nat zodat ze beiden nog konden vliegen.
Nu dacht mijn kleine winnie dat ze niet meer kon vliegen en je zag haar zo in een zielig putje weg zinken, zo bedroefd eigenlijk omdat ze dacht dat ze niet kon vliegen terwijl ze dat best wel kon.  :(
Toen ze een paar minuten later door had dat ze wel lekker kon vliegen zag je haar helemaal veranderen. Ze werd weer heel speels en vrolijk en optimistisch :D

Hoe je haar moest zien toen ze dacht dat ze niet kon vliegen en hoe ze opfleurde toen ze merkte dat wel kon vliegen is voor mij voldoende om te zeggen: doe het niet kortwieken parkietjes worden er derpessief, zielig en verdrietig van.

Vele groetjes

Sonja

Hallo allemaal,

Ook ik ben en blijf een tegenstander van kortwieken.
Safrena, ik ben het dan ook helemaal met je eens, want ik heb zelf met Pucky ook gezien hoe ze veranderde toen ze plotseling niet meer kon vliegen, ivm de kruipersziekte. Ze dacht dus dat ze wel kon vliegen, en viel hard op de grond, wat ik zelf hartverscheurend vond om te zien. :( Het was een zielig hoopje vogel geworden.
Omdat ze de lichtste vorm van deze ziekte bleek te hebben, kreeg ze later gelukkig haar veren weer terug, en kon toen weer vliegen!
Echt, ik heb nog nooit zo'n blij parkietje gezien! :D
Ze hebben zoveel plezier in het vliegen, dat is toch een genot om naar te kijken?
Wat heb je aan een parkiet, die bij je blijft zitten, omdat hij niet weg kan?
Je hebt op deze manier geen tamme, maar een bange parkiet, die noodgedwongen bij je zit, omdat hij geen andere keus heeft.
Mijn beide parkietjes vliegen allebei ontzettend graag, ze zijn supertam, en waar ik ben, zijn zij ook. Ze zoeken me zelf op, Joepie vliegt zelfs helemaal naar boven, als hij bij me wil zijn, of als ik hem roep! Dit zou nooit gegaan zijn, als hij gekortwiekt was geweest. De voorstanders van kortwieken zullen nu waarschijnlijk zeggen: "ja, maar kortwieken is tijdelijk, de veren groeien weer aan", maar dat is nog maar zeer de vraag, want hoe vaak gebeurt het niet dat ze op de verkeerde manier gekortwiekt worden, waardoor ze nooit meer kunnen vliegen?
Kortwieken is en blijft voor mij uit den boze, hoe dan ook, dus ik zou zeggen: doe je vogel een groot plezier, en laat hem alsjeblieft zijn vleugels houden. Ik blijf het zeggen: ze hebben ze niet voor niets gekregen. En is dat niet wat vogels juist zo leuk en speciaal maakt?

Groetjes, Sonja.