Kortwieken: informatief

Gestart door Caradow, mei 30, 2005, 11:38:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Hallo allemaal,

Na de zoveelste vraag of opmerking omtrent het kortwieken van parkieten voel ik ineens een crea bui opkomen om eens iets meer over kortwieken te vertellen. @ de "crew" van parkietenfreak, haal gerust weg als het niks is...

Kortwieken... het afknippen van slagpennen om het vliegen van je parkiet te beperken of zelfs onmogelijk maken.
Er zijn vele tegenstanders, ook vele voorstanders.. Ikzelf hink hier tussenin...

Door de echte liefhebbers word over het algemeen zeer fanatiek, soms zelfs agressief gereageerd wanneer het woord kortwieken ook maar in de mond word genomen. Je bent een beul, mishandeld je dier, amputeren...  Niets dan slechts over het kortwieken...
Ook worden de ergste scenarios als gevolg van kortwieken nar boven gehaald, dodelijke ongelukken omdat het vogeltje niet meer kan vliegen, breken en verstuiken van pootjes en vleugels....  Waar echter niet bij word stilgestaan is de reaktie die dit kan oproepen bij iemand die vanwege MEDISCHE redenen zijn vogel moet laten kortwieken... O jee, het MOET voor de gezondheid van mijn vogle, maar gaat ie nu dan als nog dood? want als je vogel gekortwiekt is gebeuren er de ergste dingen met mijn lieverd... wat nu!!!


Ik was zelf ook altijd een fel tegenstander van kortwieken bij kleine vogels... Een papagaai, ja, is hel erg belangrijk voor een goede opvoeding en het onderhouden van de opvoeding, anders is de kans behoorlijk groot dat je vogel onhandelbaar word met alle fisieke problemen daar omheen, zoals Plukken enz...

Parkietjes kortwieken? NEE... maar mijn meing heb ik bij moeten stellen...

Hier mijn verhaal:

Coco een lief albinomeisje, komt bij ons als ze een kleine 6 weken is. Wij hebben Tiki dan al een paar maandjes, Tiki is handtam, maar daar houd het ook op, Tiki is geen kroelerd en is meer een neurootje, maar hij komt wel op de hand zitten wanneer het moet...
Coco is een maand of 2 bij ons als Tiki ziek word.. Tiki overlijd een week later. Nu zit Coco ineens alleen... ze heeft een groot verlies te verwerken en als ze een keer een paar uur alleen thuis is krijgt ze een ongeluk... ze komt vast te zitten in een van de voerbakjes en beschadigd haar slagpennen van 1 vleugel onherstelbaar... De veren van haar vleugel staan in rust rechtovereind op haar rug...Gevolg: Coco moet worden gekortwiekt..... Wat een verdriet! mijn arme meisje...

Voor de veiligheid word niet alleen de beschadigde vleugel gewiekt, maar ook de andere vleugel. Anders zou ze inderdaad ergens flink hard tegenaan kunnen fladderen en sturen lukt niet met 1 vleugel. Terug van de dierenarts... even bijkomen in de kooi en dan de kooi maar weer open, hoe eerder ze het door heeft dat ze even niet meer kan vliegen hoe beter... Fladder fladder PLOF.... das laminaat op de vloer... maar hoe kort de vleugels ook zijn, de landing verloopt niet keihard! Zo gaat het een paar dagen door... eigenwijze meid wil er niet aan dat ze niet kan vliegen...  En touwladder van de grond tot de kooi moet er voor zorgen dat als Coco op de grond beland, dat ze weer naar boven kan klimmen... dit heeft ze al snel door... Coco is onder dit alles gewoon een vrolijke vogel, al lijd zij nog steeds onder het verlies van haar vriendje...

We willen er een nieuw vriendje bij voor Coco, maar besluiten te wachten tot de vleugels weer zijn aangegroeid, omdat we het niet eerlijk vinden om de nieuweling te kunnen laten vliegen en Coco niet, lijkt ons ook minder goed voor de binding tussen die 2..

Eindelijk komt de rui en Coco krijgt weer hele mooie nieuwe slagpennen.... dacht ik..... een paar dagen nadat Coco haar vleugels weer heeft kunnen uitslaan zit ze bovenop de kooi lekker te poetsen, tot ze ineens heel agressief gaat poetsen.... in een tijdsbestek van 10 minuten..... WEG NIEUWE VEREN! Ze heeft ze allemaal zelf met dr snavel met geweld gekortwiekt


weer jankend naar de dierenarts.. Coco is niet lekker door de rui gekomen, de plek waar de beschadigde pennen hebben gezeten zijn niet helemaal goed genezen(was wat gekneusd door het ongeluk toen) en de nieuwe pennen die daar uit zijn gegroeid, irriteren daardoor heel erg... Dus.... helaas..... Coco zou weer een ronde moeten wachten. Ondanks alle aandacht die onze meid kreeg van ons, merkten we toch dat ze Tiki ng steeds heel erg mistte... dus we zijn toch maar op zoek gegaan naar een vriendje.. En dat is Ukkie geworden.. Maar ja, wat moet je, Coco kan niet vliegen, Ukkie wel, en de verkoper vraagt of we willen dat Ukkie geknipt word...

We hebben besloten om Coco en Ukkie goed de gelegenheid te geven om rustig ana elkaar te kunnen wennen, zonder dat Ukkie steeds ergens heen vliegt waar Coco niet kan komen, om Ukkie toch maar te laten knippen.
Dit is een goed besluit geweest... Inmiddels is Coco goed genezen en vliegt lekker rond, met Ukkie op de hielen gevolgd.. ze konden ongeveer tegelijk weer fladderen.
En ze zijn beide dolgelukkig!!!!!!!!!!!!!

Wat ik wil zeggen met dit verhaal?

Soms is kortwieken noodzakelijk, maar kortwieken word geprofileerd als iets wat levensgevaarlijk is voor je vogel terwijl dat overdreven is...

even voor de duidelijkheid:
KORTWIEKEN IS NIET NUTTIG OM TE DOEN ALS MIDDEL OM JE VOGEL TAM TE MAKEN!!!!!!!!!!!!!!!

Kortwieken KAN nuttig zijn wanneer een omgeving voor je vogel te gevaarlijk is om los te vliegen, maar maak liever de omgeving dan veiliger...

Er ZITTEN risico's en gevaren aan kortwieken, deze moet je niet onderschatten, maar ook niet overdrijven...

Kortwieken: DENK ER HEEL GOED OVER NA, JE MOET EROP REKENEN DAT JE VOGEL MINIMAAL EEN HALF JAAR NIET KAN VLIEGEN!!!!!! SOMS DUURD HET NOG LANGER!!!!!!!!!!!

Laat het kortwieken ALTIJD door een dierenarts of kweker doen!!!!



En dit was het geloof ik wel :):)

Doe gerust aanvullingen of wat dan ook erbij, lever commentaar, begin een discussie....

Ill be back

titel aangepast ;)
gr Safrena

Kuslar

Hi allemaal

Wat een goed en mooi verhaal. Ik werd er een beetje emotioneel van het verhaal over coco. :cry:

Hier mijn verhaal over mijn parkieten.

Ik ben zo in aanraking gekomen met het kortwieken van parkieten:
Ik was een jaar of 16 toen mijn ouders een popje hadden gekocht (haar naam is snooky) een heel lief beestje en was heel snel geworden want het was nog een jonkie.
Mijn oom werkte bij een vogelopvang centrum en hoorde dat we een  parkiet hadden bracht op een dag een hele mooie mannetjes parkiet. Ik denk zelf een bejaarde parkiet. Mijn oom is helaas overleden in 2002 en ik mis hem vreselijk. Op de dag dat mijn oom werd gecremeerd ging het mannetje dood. Mijn kleine zusje en ik waren kapot van verdriet en die zelfde dag hebben we een jonkie gekocht een hele mooie blauwe en de naam werd Nicky. Ze waren hardstikke tam en kwamen op je hand als je trosgierst had.  2 jaar later is Nicky overleden en hebben mijn ouders een nieuwe gekocht en een valkparkiet. De namen en en hoe ze eruit zien weet ik niet want ik heb geen contact meer met mijn ouders. Snooky leeft nog steeds.

Ik trouwde en ging samen wonen. Maar de liefde voor parkieten en papegaien bleef aan me knagen en na veel zeuren aan mijn man hebben we gülcan gekocht. Ik ben gek op witte dieren. Ik wilde een mannetje maar die hadden ze niet in het wit. Ik met mijn weinige ervaring heb de vleugels laten knippen. Ik dacht dat het wel goed komt met de rui en dat ze goed tam is en dat ze dan weer kan vliegen.
Echter ik met mijn stomme kop had beter moeten weten want de volgende dag ging het al mis. Haar ene vleugel ging bloeden en ze was aan het trillen. Ik huilende tegen haar praten en hield haar vleugel vast tegen het bloeden. Het ging over gelukkig. Zo bleef het 2 weken lang door gaan met bloeden.

Ik voelde dat gülcan zich alleen voelde en wilde er nog een. Dat werd dus Cabar. Ook dit keer heb ik zijn vleugels laten knippen maar niet ze kort zodat hij nog wel kon vliegen maar dan alleen fladderend. Dat ging goed. En hij komt nu de rui goed door en kan vliegen als de beste.

Ik maakte me toch nog veel zorgen om gülcan en ik ging met haar naar het dierenziekenhuis in Rotterdam. Ik had geen afspraak gemaakt want ik wist niet dat dat moest, maar ik kon gelukkig wel langs de arts. Ik heb alles uitgelegd en wist gelijk al wat er aan de hand was. Ze had een bloedpen en die is er uitgehaald.
Maar het was nog niet afgelopen. Nu na 6 maanden komt ze nog nietgoed de rui door en al haar oude veren zijn er nog niet uit gegaan en heeft nog steeds last van veren waar bloed in zit.

Sinds 4 weken heb ik karabas en is een echte deugniet. Ik heb zijn vleugels niet laten knippen en hIj is nog maar een aantal weken oud. Cabar was eerst een hel rustige vogel want gülcan was ziek en wilde niet spelen waardoor cabar zich ging vervelen en ook heel stil werd. Nu is hij levendiger dan ooit. ze vliegen, spelen, halen kattekwaad uit en nog veel. Zelfs Gülcan is nu wat vrolijker. Ze fluit meer en veel bewegenlijker dan eerst. Ze is nog wel voorzichtiger maar wel beter dan eerst. Ze hebben nu een hele grote nieuwe kooi en ik merkt dat het echt naar hun zin hebben.

Ik hoop dat mensen na deze verhalen eerst na denken voor dat ze wat gaan doen.

Jorijn

Een goed verhaal caradow, die maken we sticky.

De reden dat wij het afraden is omdat mensen het vaak doen om hun vogeltje sneller tam te laten worden, en het ergste is ook dat de dierenwinkel dit vaak onderstuend en zelfs een handje helpt.

Daarom zeggen wij vaak uit het bestwil van de mensen en het vogeltje resoluut meteen nee, niet doen. Iemand met een "zieke" vogel luisterd altijd naar zijn volle verstand en niet naar een paar mensen op een forum. En gaat dus naar de dierenatrs, en krijgt dan af en toe te horen dat het echter noodzakelijk is.

Ik moet zeggen dat je goed gehandeld heb door naar de dierenarts te gaan, Je ziet maar weer wat een vogel er achteraf kan profiteren :)

Zoals je al zei er zijn vele tegenstanders van kortwieken maar ook vele voorstanders. Ik ben op een aantal sites zelfs artikilen tegen gekomen waarin men aanraad om je vogel te kortwieken voor het tam maken, En vaak kan ik het dan niet laten om even mijn bijdrage in het gastenboek achter te laten   :badgrin:

Een goed informatief stukje waarin aangetoont word dat het af en toe best kan/moet maar wel met een goede reden en dus niet simpelweg, Ja pietje word zo makkelijk tam ;)

=D>
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Safrena

Hey,

Er wordt nogal gemakkelijk gezegd door winkelbediendes en sommige kwekers dat kortwieken het beste is om je parkietje tam te maken en veel mensen zouden hun parkietje enkel kortwieken om ze tam te maken en dat vinden we helemaal geen goede oplossing en vaak wijzen we dan ook op de gevaren van het kortwieken. En die gevaren zijn er ook.

Echter als het moet om medische reden zoals bij Tiki van Caradow is die iets helemaal anders dit is dan niet om tam te maken maar om het parkietje te helpen, uit noodzaak. Het kortwieken is dan wel nodig en is alleen maar ten goede gekomen van het parkietje. Vaak letten die mensen dan ook extra op de gevaren die er bij kunnen zijn van het kortwieken en daar houden deze mensen dan wel rekening mee en doe dan eventueel de nodige aanpassingen.

zoals Jorijn al zei kortwieken doe je alleen als het nodig is om medische reden maar NIET OM JE PARKIETJE TAM TE MAKEN

vele groetjes

Kuslar

Hi allemaal

Ik ben het helemaal met jullie eens over het kortwieken van vogels. Op heel veel vogelforums wordt het juist aangeraden.
Ik heb mijn verhaal verteld en ze waren het niet met mijn eens. Ik heb dan een gevoel van: waarom vertel ik het, ze luisteren toch niet en ze doen toch hun eigen zin.

Ik heb het ook gedaan, ik weet het en ik ben stom geweest. Ik kan het niet goed maken, maar ik wist niet beter en ben er gewoon ingetrapt. Maar die fout maak ik niet nog een keer.
Daarom ben ik zo blij dat cabar weer kan vliegen en dat ik de vleugels van Karabas niet heb laten knippen.

Dierenvrienden; denk goed na voor dat je wat gaat doen en geef je vogel geen onnodig verdriet.
Laat ze leven, laat ze vliegen en je krijgt er zoveel voor terug.

Parkieten-Freak

Goed initiatief en goed artikel Caradow!
Ik hoop dat meer mensen hun reacties en ervaringen met ons willen delen!


Dick uit Aruba

Eigenlijk is het niet het kortwieken zelf waar het zozeer om gaat, maar het waarom. Indien medisch NOODZAKELIJK, dan is het kortwieken natuurlijk een OPTIE. Maar wanneer is het kortwieken nu noodzakelijk? Waar liggen hier de grenzen?

Als je parkiet al diverse onhandige ongelukjes krijgt binnen z'n kooi, is het de verantwoordelijkheid van de parkietenhouder deze risicoplekken te elimineren.. Ook denk ik dat als men een huis heeft waar je parkiet constant in gevaar voor letsel is, men, of geen parkiet moet nemen of de parkiet niet vrij moet laten vliegen. Een zo ruim mogelijke behuizing is toch wel een redelijke verzoek voor een parkiet die de komende tien jaar jij je in huis gaat vertoeven.

Ja, misschien wordt er erg naar tegen je gedaan als je over kortwieken begint, maar overweeg de kennis, ervaring en leeftijd van de meeste bezoekers. Kortwieken is ZELDEN OF BIJNA NOOIT verantwoord. Het vereist ervaring, dus inzicht om te kunnen bepalen of kortwieken een verantwoord alternatief is voor "het probleem". (Als er überhaupt een probleem is)

Ik durf te stellen dat 98 van de 100 kortwiekgevallen te wijten is aan gebrek aan inzicht en dat 96 van de 98 het doen enkel en alleen maar voor het tam maken. Heel vaak stelt de vriendelijke verkoper van de dierenspeciaalzaak het zelf al voor. De argeloze onervaren koper zal snel instemmen, vooral als het gratis gebeurt. De koper kan dan zeggen: "Ik heb een tam parkietje gekocht bij dierenwinkel "De knurft"" Dit is natuurlijk helemaal uit den boze!!!

Mij is bewezen dan men dezelfde resultaten kan bereiken met geduld en liefde. Wie geen geduld heeft voor haar/zijn huisdier, moet naar mijn bescheiden mening ook helemaal geen dier nemen.

Is het niet de kroon op de verzorging dat je alle vertrouwen wint van je huisdier en het beestje hierdoor tam is geworden?

Ik vind het kortwieken een verkrachting van het vertrouwen.

Dick.

Vriend van Dylan

Hai,

heerlijk he al dat op de handte gedoe, wij zijn goed bezig en een ander die er anders overdenkt, is fout bezig.
Ja het klopt dat kortwieken nadelen heeft, maar het klopt ook dat het door jullie verfoeide kortwieken ook voordelen heeft.

Je ontneemt vliegvermogen, maar je geeft er wel veel buitenluchtvertier voor terug, en het is geen blijvende beschadiging.

Bedenk ook eens hoeveel ontsnapte vogels het leven laten, als deze vogels gekortwiekt waren was dit niet gebeurd .

Kies je niet voor kortwieken prima, maar laat mensen die kiezen voor het wieken ook in hun waarde.
Het grote probleem in deze wereld is dat de een de ander zijn/haar mening wil opdringen, hebben we niet genoeg aan de Jehovagetuiges aan de deur?

mvg V van D

Kuslar

Citaat van: Vriend van Dylan op mei 31, 2005, 09:05:10

Ja het klopt dat kortwieken nadelen heeft, maar het klopt ook dat het door jullie verfoeide kortwieken ook voordelen heeft.

Je ontneemt vliegvermogen, maar je geeft er wel veel buitenluchtvertier voor terug, en het is geen blijvende beschadiging.

Bedenk ook eens hoeveel ontsnapte vogels het leven laten, als deze vogels gekortwiekt waren was dit niet gebeurd .

Kies je niet voor kortwieken prima, maar laat mensen die kiezen voor het wieken ook in hun waarde.
Het grote probleem in deze wereld is dat de een de ander zijn/haar mening wil opdringen, hebben we niet genoeg aan de Jehovagetuiges aan de deur?



Hi

Het spijt als ik je beledigd maar ik ben het helemaal niet met je eens.
Als mensen zo graag buitenluchtvertier willen dan moeten ze andere oplossingen vinden. Er is altijd een oplossingen maar mensen denken niet na voor dat ze wat gaan doen. Het heeft bij sommige vogels wel een blijven beschadiging. Lees maar mijn verhaal bovenaan dit forum dan lees je wat er met mijn parkiet is gebeurd. Ik hou mijn hart vast als haar vleugel weer gaat boeden.

Als vogels die onstappen is het minder leuk voor de eigenaar. Maar het is wel zijn schuld dat hij is ontsnapt. Mensen zijn tegenwoordig zo hardhorend en nemen nooit het advies op van een ander.

Ik heb respect voor de mening van een ander. Wij dringen helemaal niets op. Wij geven een advies en dat is heel wat anders.Wij willen alleen het beste voor de dieren te doen. Als er dan nog niet geluisterd wordt dan houd het bij mij op.

Je knipt toch ook niet de benen van je kinderen er af zodat zij niet kunnen weg lopen?

Caradow

Met mijn verhaal heb ik juist duidelijk willen maken dat kortwieken NIET alleen maar slecht en negatief is... men moet alleen heel goed over de REDENEN nadenken...

Als de reden is dat je je parkietje mee naar buiten wil nemen zoals de vriend van Dylan zegt, dan zeg ik NEE.... Ook een gekortwiekte parkiet komt een heel eind als hij ergens van schrikt en de wind onder zijn vleugels krijgt....

Ik denk dat als je zo graag een vogel mee naar buiten wilt nemen, naar het park in je tuin of wat dan ook en je wilt niet met een kooi zeulen, neem dan een Grotere Papagaai!!! Ik ga jou niet vertellen wat je moet doen en wat je moet laten... maar als jij steld dat iedereen zo vresleijk negatief is over kortwieken vanwege de gevaren, dan stel ik dat JIJ erg naief bent over de onmmogelijkheden om te vliegen van een gekortwiekt parkietje...

Kortwieken heeft zijn voordelen en zijn nadelen maar is zeker niet per definitie slecht, ook niet als er GEEN medische grond aan zit zoals bij mijn Coco het geval was... Ukkie was zeker niet medisch gegrond maar we hebben geen spijt dat we hem toendertijd hebben laten wieken.

Tamheid van een voegel heeft met een heleboel zaken te maken. Hoeveeltijd besteed je aan je vogel en op welke manier doe je dat... Neem je de tijd en heb je geduld, dan kom je een heel eind... Heb je meerdere vogels of is je vriendje alleen...

Kortwieken met als doel tam maken, nee, dat is niet nodig, want als je vogel het karakter heeft om naar de mens te trekken, dan komt hij of zij vanzelf wel. Als je maar genoeg tijd en geduld investeerd....

Er is ook al genoemd dat het vanwege de gevaren binnenshuis kortwieken ook geen reden is, omdat je de verantwoording hebt om die gevaren weg te nemen. Dit is echter lang niet altijd mogelijk en wanneer wel overdacht en beargumenteerd, zou dit dus ook een goede reden zijn om een vogel te kortwieken.

Als je goed leest wat er allemaal staat is het dus niet zozeer de voor en nadelen die het kortwieken goed of slecht maken, maar de manier waarop een dergelijke beslissing is genomen!!!!!!!!!!! Daar loopt het vast.... Men neemt maar aan! maar neemt niet de moiete om er eens goed over na te denken van het waarom...

Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand met jongere kinderen in huis, zijn vogeltje in het begin kortwiekt... Waarom? omdat kinderen vaak wat onbehouden zijn vanuit hun enthousiasme omcontact met het vogeltje te maken.  ook al zijn ze nog zo voorzichtig, kinderen maken onverwachte bewegingen die de vogel doen schrikken. Wanneer de vogel bij het kind zit en niet weg kan vliegen, leert het wel dat uiteindelijk er niks ergs gebeurd als het kind die beweging maakt.... en zal het minder bang zijn en leren dat dat bij het kind hoord.... (hier zal wel een felle discussie over gaan komen, ga je gang) ik heb zelf een druk meisje in huis die dolgraag de vogeltjes op de schouder wil hebben. Maar ze kan niet stil zitten. Mijn vogels weten nu dat dat bij dat meisje hoord en niet eng is...en blijven veel makkelijker zitten bij haar. in de periode voordat Coco haar vleugels verloor, was ze met geen mogelijkheid bij haar te zetten, in de periode dat ze geen keus had, heeft ze het geleerd en nu gaat het zo veel beter....

En ook zal een parkiet, of hij nu wel of niet kan vliegen, duidelijk maken dat hij bij je weg wil. het is zaka van de eigenaar om dat te respecteren en daar ook aan toe te geven. Al kan je als vorm van training hier een beetje mee spelen, in die zin, dat je je vogel niet altijd zijn zin geeft... want hoe je het ook bekijkt, jij bent de baas...


De opmerking van Gulcan over het afknippen van benen bij kinderen, die heb ik al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaak gehoord, door de echte tegenstanders van het kortwieken, hij is sterk ok, maar benen groeien niet aan en vleugels wel... Kinderen zet je op jonge leeftijd ook vast in de wandelwagen omdat ze er niet zomaar uit mogen stappen, sommigen doen ze zelfs een tuigje  om...

Tot de volgende keer :D

Sonja

Hallo,

Ook ik respecteer uiteraard de mening van andere mensen.
Toch wil ik graag even reageren op het door Vriend van Dylan genoemde 'buitenvertier', wat een gekortwiekte vogel zou hebben.
Persoonlijk vind ik dit helemaal geen vertier, alleen maar gevaarlijk. Stel je eens voor dat je parkiet ergens van schrikt, probeert weg te komen, en zich daardoor ernstig bezeert? Of gegrepen wordt door een op de loer liggende kat? Hij kan dan geen kant op!
Ik laat mijn parkieten liever in hun grote kooi van de buitenlucht genieten, terwijl ik er bij blijf.
Dat is veilig buitenvertier voor ze, en ik zie telkens opnieuw dat ze daar heel erg van genieten!
En als ze gewoon binnen zijn, mogen ze de hele dag lekker rondvliegen, en dat vinden ze ook heerlijk!
Ik kies ervoor om mijn vogels NIET te kortwieken, zo hebben ze binnen- EN buitenvertier.
En tam, dat zijn ze, hoor. En hoe!  :lol:

Groetjes, Sonja.

Funky

Ik kan het toch niet laten om even te reageren op het stukje van de Vriend van Dylan,

Hij schreef dit als argument om te mogen kortwieken:
Je ontneemt vliegvermogen, maar je geeft er wel veel buitenluchtvertier voor terug, en het is geen blijvende beschadiging.
Bedenk ook eens hoeveel ontsnapte vogels het leven laten, als deze vogels gekortwiekt waren was dit niet gebeurd .
Kies je niet voor kortwieken prima, maar laat mensen die kiezen voor het wieken ook in hun waarde.
Het grote probleem in deze wereld is dat de een de ander zijn/haar mening wil opdringen, hebben we niet genoeg aan de Jehovagetuiges aan de deur?

Het gaat mij niet om mijn mening maar om het belang van het beestje.  :( Jij dringt jouw mening op aan je vogel als je hem zonder goede redenen kortwiekt. Jij maakt deze afweging niet je parkietje. Het is inderdaad anders als het bijvoorbeeld medisch is.
Als ik mijn vogel mee naar buiten wil nemen (en ik ben ook op zoek naar oplossingen) kijk ik naar het geheel.
Hij kan namelijk wel buitenspelen maar niet meer vliegen.
Mijn vogel vliegt liever los als dat hij  een uurtje buiten los kan lopen.
Hier zijn ook weer risico's aan verbonden want wat doe je als er een dikke hongerige kat jouw parkietje vanuit een struikje opwacht??? Hij kan niet meer ontsnappen!! Is namelijk niet meer snel genoeg. En inderdaad als een parkietje ontsnapt wie is dan de verantwoordelijke juist de eigenaar!
Dus kortwieken is geen reden tegen het ontsnappen!!!

Ik heb er ook wel eens over gedacht ivm buiten kunnen lopenen spelen, maar ik besefte ook vrij snel dat dit een egoistische makkelijke keuze is. Of niet beter weten. Maar als je dit allemaal leest hoe kun je dan zeggen dat je niet beter weet??
Hij zegt ook dat dit geen blijvende beschadeging is maar de risico's zijn hier net nog duidelijk vermeld!!
En ben ook dus tegen kortwieken. Ik kan ook wel kruipend of in een rolstoel door het leven en heel veel lol hebben.
Maar toch zou dit geen vrijwillige keus van me zijn omdat ik gehecht ben aan mijn mogelijkheden.

Ik hoop dat mensen goed hierover nadenken en ook goede informatie opdoen alvoorens ze een keuze maken.
En dat deze dingen in een dierenspeciaalzaak worden gezegd vind ik echt bizar!!

Nou allen succes en geduld!

Groetjes Leon

Vriend van Dylan

Hai dierenliefhebbers en anderen

ik geloof dat men hier dierenliefde en dierenfanatisme door elkaar haalt,zolang de argumenten op het niveau komen te liggen van, ik knip de benen van mijn kinderen ook niet af, zal de discussie weinig zinvol blijven.

Ik denk niet aan eigen belang maar aan het belang van het dier , ik weet nu komt een gevaarlijke opmerking, maar vergeet niet dat het dieren zijn en geen mensen die redelijk kunnen redeneren.
Zolang ik zorg voor goede huisvesting , in een kalme omgeving met goed en gevarieerd voer.En ik voor de dieren zorg dat ze frisse lucht kunnen happen en rondkunnen scharrelen doe ik het goed.
Je zou je moeten afvragen waarom vogels vliegen ik kan 2 zaken bedenken 1 om naar voedselgebieden of paar gebieden te trekken en 2 om aan vijanden te ontsnappen, bij mij zijn aan deze 2 zaken gedacht ze krijgen voer en ik zorg dat ze niet opgevreten kunnen worden.
Daarom en omdat kromsnavels klauteraars zijn zie ik er geen kwaad om zeker in de zomer mijn vogels te laten wieken
Er is bij mij dan ook nog nooit iemand geweest die dacht dat mijn vogels zielig zijn.
Nee dan moet je je vogel de hele dag in een kooitje houden dat is pas zielig.
En dan nog wat als jullie er echt opgebrand zijn om de vogels in optimale omstandigheden te laten leven heeft dit gehele forum geen zin, want in dat oogpunt kan je nl. alleen kippen houden , want zo redenerend moet je dan ook er voorstander van zijn om ze in de vrije natuur laten vliegen en niet in gevangenschap.

Ik vind het prima als je je eigen vogels niet wiekt, ik doe het bij bepaalde eigen vogels wel, ik doe het ook zelf en laat dat niet aan een ander over.
Om te beweren dat aan het kortwieken gevaren kleven is schroomlijk overdreven zolang het maar door een ervaren persoon gebeurd met kennis van zaken.

Veel geluk met gezonde en happy vogels al dan niet gekortwiekt,

mvg V van D

Kuslar

Hi

Één vraagje; waar heb je vogels als je ze kortwiekt?

Ik bedoel; Vogels zijn er om te vliegen en niet om te knippen. Grasparkieten zijn van nature geen klimmers maar vliegers net zoals ieder ander vogel.

Als mensen vogels willen die geknipt worden dan kunnen kwekers net zo goed vogels kweken zonder vleugels,
bijwijze van spreken dan.
Vogels hebben bij ons geen vijanden (behalve katten) en ze hoeven niet voor eten te zoeken maar het blijven vogels met vleugels, of je het nou leuk vind of niet.

Het zijn ook wezens met gevoelens, verdriet, blijschap en liefde net zoals wij mensen.

Caradow

Citaat van: Vriend van Dylan op mei 31, 2005, 17:02:19

Nee dan moet je je vogel de hele dag in een kooitje houden dat is pas zielig.

Ik geloof niet dat er hier IEMAND op het forum rondloopt die zijn vogels in de kooi houd heel de dag... Ja misschien een of 2, waarvan de parkieten echt niet tam zijn...
Ik vind gekortwiekte vogels ook niet zielig!!!!!! Alleen de redenen waarom men het doet zijn verkeerd.... Er word neit over nagedacht. Daarnaast zeg je dat deze vogles klauteraars zijn, dat ben ik maar deels met je eens. De kleine parkieten zoals wij ze houden zijn geen sterklauteraars... de neven en nichten, de grotere gaaien ja, maar de parkietjes veel minder. Onze parkietjes houden er van om lekker rondjes te vliegen af te wisselen met scharrelen...

En nee, niemand die vogels houd kan het perfect doen, want dan zou niemand uberhaupt maar huisdieren hebben... je kunt wel je best doen om het zo ze goed mogelijk naar de zin te maken en daar hebben we allemaal onze eigen manieren voor met de eigen keuzes die we daarin maken.

Het zou fijn zijn als je niet alleen je mening hier neer donderd, maar ook respect op te brengen voor de mening van anderen.. jij bent niet de enige die weet heeft van vogels en kromsnavels, jij bent niet de enige ervaringsdeskundige hier... Ik ook niet, Safrena of Parkietenfreak zelf ook niet...( om maar een paar te noemen)

O ja, srry ik kan het niet laten omdeze even terug te ketsen.... (beheerder verwijder maar als ik te ver ga) Jij hebt het over Kippen houden.... Als jij zo graag wilt dat jou vogels niet vliegen... zelf al eens aan kippen of kwartels gedacht? :P:P:P:P:P

Tot de volgende ronde maar weer :)


(PS misschien moet ik ook maar eens een discussie draadje over Voer openen, Pellets of zaad en welk zaad word het dan :P)

Vriend van Dylan

Hai,

ik ben de laatste die zal beweren dat je niet goed voor je dieren moet zijn, maar ik bedoel dit nu met fanatisme , Sorry het zijn vogels en geen menselijke kinderen. Jij dicht ze menselijk kwaliteiten toe , die ze simpel weg niet hebben.Liefde sorry hoor hun liefde gaat niet verder dan de behoefte om de wereld van nageslacht te voorzien.
De meeste kromsnavels hebben geen idee hoeveel jongen er in een nest liggen laat staan dat ze van de indivuduele jongen houden, het is alleen maar de strijd in het voortbestaan van de soort,

mvg V van D

Ook voor jou, Hou het netjes en val elkaar niet aan op elkaars mening

Sonja

Hallo,

Juist OMDAT het dieren zijn, zijn wij het (de mens) verplicht om zo goed mogelijk voor ze te zorgen. Op het moment dat je een parkiet (of welk ander dier ook) in huis haalt, neem je die zorg op je. Het dier is daar afhankelijk van, en hoe je het ook wendt of keert, een vogel heeft zijn vleugels gekregen om te kunnen vliegen. Dat is niet alleen om te kunnen vluchten, of om op zoek te gaan naar eten. Het is ook een basisbehoefte van het dier. Ze hebben er plezier in, en blijven erdoor in goede konditie. Het is een verkeerd idee, om de vleugels te kortwieken, voor je eigen 'plezier', want de vogel doe je er absoluut geen plezier mee, integendeel.
Je ontneemt hem zijn belangrijkste eigenschap.

Nog een reactie op het laatste berichtje van Vriend van Dylan: Mag ik zeggen dat ik je nu wel een beetje kortzichtig vind, als je beweert, dat de liefde van een parkiet niet verder gaat, dan het zorgen voor nageslacht. Tuurlijk, een dier blijft een dier, maar ze kunnen je zeker WEL heel veel liefde geven, ik merk dat hier in ieder geval dagelijks.

Groetjes, Sonja.

Jorijn

En dit is nou het beslissings punt van de beheerder, Iedereen valt elkaar aan op zijn/haar persoonlijke mening, MAAR  Er gaat een goede discussie gaande, Met goede info. en dan komt het punt dat het uit de hand dreigd te gaan.. Dan denk je zal ik de topic open laten of op slot gooien?

Ik waag het erop om hem open te houden, Maar blijf wel beleefd tegen elkaar!
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Vriend van Dylan

Hallo,

volgens mij ben ik niemand te na gekomen en hanteer ik fatsoenlijk taalgebruik, wat ik ook altijd zal blijven doen, mocht de discussie uit de handlopen dan trek ik me wel geheel vrijwillig niet alleen uit het topic terug maar ook uit dit forum.
Het gaat erom dat iedereen zijn/haar mening kan en mag geven en niet alleen als die mening strookt met de andere posters.
Ik heb bij mijn weten dan ook niet gezegd dat de mensen die tegen kortwieken zijn niet goed bezig zijn.
Daarin tegen wordt wel openlijk in twijfel getrokken dat ik het welzijn van mijn dieren niet belangrijk vind, ik heb echter geen enkel probleem met het feit dat men dat vindt,zolang ik maar beter weet .
Ik snap dan ook die rode opmerking niet helemaal, sorry maar als we het allemaal met elkaar eens moeten zijn dan , bestaat ook de mogelijkheid tot discussie niet,

mvg V van D


iedereen heeft inderdaad recht op zijn mening
zolang we die respecteren en  beleefd blijven
gr safrena

Safrena

hoi

Citaat van: Caradow
...
Het zou fijn zijn als je niet alleen je mening hier neer donderd, maar ook respect op te brengen voor de mening van anderen.. jij bent niet de enige die weet heeft van vogels en kromsnavels, jij bent niet de enige ervaringsdeskundige hier... Ik ook niet, Safrena of Parkietenfreak zelf ook niet...( om maar een paar te noemen)
...

Inderdaad er zijn hier veel mensen met ervaring van parkietjes en ook wij beheerdes leren vaak nog bij van anderen. We hebben dan ook respect voor elkaars mening en ervaringen.

Citaat van: Vriend van Dylan
....
En dan nog wat als jullie er echt opgebrand zijn om de vogels in optimale omstandigheden te laten leven heeft dit gehele forum geen zin
...

Dit forum dient ervoor om onze lieve parkietjes een zo goed mogelijk en gelukkig leven te geven door elkaar te helpen en ervaringen te delen en respect te hebben voor elkaars mening.

Citaat van: Vriend van Dylan
...
ik ben de laatste die zal beweren dat je niet goed voor je dieren moet zijn, maar ik bedoel dit nu met fanatisme , Sorry het zijn vogels en geen menselijke kinderen. Jij dicht ze menselijk kwaliteiten toe , die ze simpel weg niet hebben.Liefde sorry hoor hun liefde gaat niet verder dan de behoefte om de wereld van nageslacht te voorzien.
De meeste kromsnavels hebben geen idee hoeveel jongen er in een nest liggen laat staan dat ze van de indivuduele jongen houden, het is alleen maar de strijd in het voortbestaan van de soort,
...

Parkietjes ja het zijn vogeltjes maar wel diertjes met gevoelens die ook pijn voelen en hetzelfde verdriet kunnen hebben als een mens als ze iemand verliezen.En dat ze met een mens vergleken worden dat komt omdat ze heel veel dingen doen die de mens ook doet. Het speelse, de kopigheid,enz...

Zeg hier dus NOOIT dat parkietjes juist maar vogeltjes zijn en geen liefde kennen want dan heb jij of geen parkietjes of heb je je parkietje nog nooit echt goed leren kennen.

Wat betreft het kortwieken daar blijf ik bij dat is mijn mening daarin het kan alleen in noodgevallen als het parkietje er baad bij heeft zoals dat van cardrow maar niet om gewoon lekker even mee buiten te kunnen gaan wat dan zoals hier al vermeld inderdaad heel gevaarlijk is voor katten die op de loer liggen en ook niet om je parkietje tam te maken

vele groetjes

ps heb respect voor elkaar mening en hou het beleefd anders zullen we inderdaad zoals jorijn al zei jammer genoeg die topic moeten sluiten  :wink: