grasparkietje gevonden.. en nu?

Gestart door rbackx, mei 28, 2006, 19:33:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rbackx

vanavond liep ik door de tuin, en wat schetste mijn verbazing? de buurman liet zijn twee grasparkieten los (ivm zijn allergie). een daarvan zit nu hier in huis, de ander is weg. wat nu? ik heb nog geen verstand van deze beestjes.. waar moet ik op letten en hoe verder te handelen??? alvast bedankt! gr richard

Ingrid

Hallo Richard,

Welkom op het forum ;). Nou ja zeg, wat een rare buurman!!!! Dan had hij zijn vogeltjes toch naar het vogelasiel gebracht  :'( ! Goed van jou dat je tenminste 1 vogeltje hebt kunnen redden en je daarvoor de zorg op je wilt nemen  ;D.
Ten eerste heb je een geschikte parkietenkooi nodig, heb je een kooitje waar het vogeltje in kan? En je hebt natuurlijk parkietenvoer nodig. Laat het arme beestje eerst maar even bijkomen.

Verder kun je hier alles lezen over parkietjes mbt verzorging, voeding, ziekten, etc.: www.parkietenfreak.nl

Je kunt ook op je gemak het forum doorlezen, en vind je geen duidelijk antwoord op je vragen, stel ze dan gerust.

Groetjes, Ingrid

Nina

Hoi Richard

Wie laat nu zomaar zijn vogeltjes vrij? Denk toch eens na!

Heel goed van je dat je 1 van de parkietjes hebt gered, echt geweldig.

Ik wens je veel succes en misschien dat je even met je buurman in gesprek moet gaan.. :o



Carla

Richard ben je bereid om dat vogeltje te verzorgen?
Als je geen kooi hebt dan kan je eens bij je buurman gaan aankloppen  >:( >:(.
Hoe haalt ie het in zijn hoofd om die beestjes gewoon los te laten buiten >:( Parkietjes kunnen wel niet overleven in de vrije natuur hier.


kaboutertjes


Wat goed van je dat je het vogeltje hebt kunnen vangen.
Jammer van het andere parkietje.
Wat een streek van je buurman om dit met die parkietjes te doen.
Als je er niet tegen kan dan zijn er altijd wel oplossingen voor te vinden waar je met je vogeltjes terecht kan.

We stoppen hem toch ook niet weg zonder overlevingskans als iets ons niet aan hem bevalt?

Veel sterkte en vooral veel plezier met het parkietje.

Groetjes van sylvia

Chicowen

Grrr... wat een vreselijke streek van je buurman!
En wat goed dat jij een van de twee wist mee te nemen en nu zo goed opgevangen hebt.
Hoe durft je buurman zomaar parkietjes los te laten omdat ie er allergies voor is!!
Veel sterkte met het beestje.
Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

m@r

mijn mond valt open van verbazing.
wat een rare kerel zeg.

ik hoop dat het parkietje bij jullie en beter leven heeft dan bij hem.

groetjes martine

rbackx

hallo, hier ben ik weer na een tijdje...

ik heb een trieste mededeling.. 4 uur nadat het beestje goed en wel bij mij eindelijk rust kon krijgen, is hij overleden. ik denk door de stress, of een koutje gevat.

aangezien ik een kooi had staan, voer, etc, ben ik een aantal dagen erna een ander parkietje gaan zoeken. vond het toch wel een erg leuk idee!
Mijn nieuwe huisgenoot heet Pietje. (niet echt heel erg fantasierijk, maar hij leek te reageren ;) )
ik denk dat hij tussen de 5 en 7 maanden oud is. tam krijgen is moeilijker dan ik voorheen had gedacht!
ik woon hier in mijn eentje, en ben van 9 tot 6 aan het werk.
de verkoopster vertelde mij dat dit geen probleem zou zijn. toch voel ik me weleens een beetje schuldig dat ik door mijn drukke schema overdag vaak weg ben.
pietje begint de laatste week wat meer te kwetteren wanneer ik muziek aan heb staan, en ik beloon hem op dat moment ook met aandacht.
toch ben ik bang dat hij zich overdag weleens verveelt...
het op mijn vinger zitten leek redelijk goed te gaan, maar op een gegeven moment stopte de vooruitgang! op het moment dat ik nu met mijn vinger richting pietje ga, lijkt hij te schrikken, gaat hij wild rondfladderen of, zoals nog vaker, klimt hij in de spijlen van de kooi waar ik hem niet meer te pakken krijg.
heb ik wat verkeerd gedaan, of ben ik misschien gewoon te ongeduldig? ik hoop op jullie tips & adviezen!
het gaat mij niet direct om het plezier wat pietje mij geeft, maar in dit geval meer om ZIJN welzijn en geluk.
groetjes richard

Caradow

geduld is het sleutelwoord :)

Wel vind ik persoonlijk aangezien je hele dagen van huis bent, dat je er mss beter een bij kan nemen, dan hebben ze gezelschap aan elkaar.
Laat in ieder geval de radio lekker aan als je naar je werk gaat en zorg voor voldoende speeltjes in de kooi dat Pietje zich kan vermaken :)



Sonja

Hoi Richard,

Wat ontzettend jammer dat het parkietje wat je gered had, het niet heeft mogen halen. :(

Voor wat betreft het tam maken, heb je (zoals Caradow al schreef) een grote dosis geduld nodig. Tam maken gaat ook met vallen en opstaan, dus een kleine terugval is normaal.

Hier kun je een heleboel goede tips vinden:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Tot slot denk ook ik dat je Pietje een groot plezier doet met een vriendje, omdat je zoveel van huis bent.
Ook 2 parkietjes kun je overigens tam maken, hoor. Het zal alleen ietsje meer tijd en nog meer geduld vragen. ;)

Veel succes, en plezier met Pietje.

Groetjes, Sonja.

Josephine

 :oIk lees sit topic een beetje laat... Maar goed dat je het parkietje hebt opgevangen! Jammer dat hij is overleden.

Leuk dat je een nieuw parkietje gekocht hebt zeg! Als je zo lang aan het werk bent zou ik er ook voor kiezen een 2e erbij te kopen, ze zullen veel aan elkaar hebben.

Groetjes Josephine

rbackx

moet ik dan ook rekening houden met de grootte van de kooi? heb nu een redelijk bescheiden formaat, 30 cm breed, 50 lang en 60 hoog of iets dergelijk
gr richard

Josephine

Ik denk dat het groot genoeg is voor 2 parkietje.

Cutie_lover

Citaat van: Josephine op juni 23, 2006, 21:40:37
Ik denk dat het groot genoeg is voor 2 parkietje.
Ik denk het ook: kijk hier maar:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7655.msg29131#msg29131

Maar, hij is niet echt breed hoor! Nu begin ik te twijfelen, Cuties kooi zeiden ze: is groot genoeg en dit zijn die maten:
47 cm breed <---->
63 hoog, ( 't hoogste punt )
31 cm van voor naar achter...

Groetjes