is een sepia schaal nodig?

Gestart door Rowan, mei 25, 2006, 08:31:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowan

is een sepia schaal nodig voor in de kooi?
ik heb het wel maar wilde even weten..

Ben Van den Berge

Denk dat je daarvoor ook wel best een mineralen blokje kan gebruiken , vergeet niet de sepia schaal een paar minuten in water te leggen voor het in de kooi te zetten, zodat zoveel mogelijk zout uit schaal word verwijderd.

NoNNePoN

wat is dat precies?
ik heb zo'n roze blokje erin hangen
is dat ook goed?

Safrena

Hey Rowan

Een Sepia schaal moet je net teveel geven er zit zout is
Beter kun je een mineraal steen geven

@Nonnepon

Ja hoor een mineraal blokje is heel goed
Beter zelfs dan een sepia
Sepia is zo een wit hard inktvis ding waar ze hun snavel kunnen aan scherpen

Vele groetjes

NoNNePoN

ja ma chucky had het volgens mij een x uitgespuugd
er zat in de kooi op de bak overal roze spul

Kleintjes

Hoihoi,

even de uitleg wat sepia nu is (sorry, kon 't niet laten om de kennis met jullie te delen ;) )
Sepia: Sepia is 't rugschild van 'n inktvis soort, vaak is deze afkomstig van 'n inktvis die enigszins op de kat lijkt. Als de inktvis sterft blijft alleen 't rugschild en vaak de snavel (bek) over, deze vergaan bijna omdat ze bestaan uit kalkmineralen.
Sepia is zout vanwege de zee, de zee is zout en die zoutkristallen komen ook (zelfs al voor de tijd) in dit rugschild terecht.
Sepia is goed te ontzouten door 't enkele dagen met schoon water te speoelen en (indien mogelijk) 'n keer te koken (koken is nodig als je 'verse' sepia hebt van 't strand). Door dit proces wordt door 't normale, zoete water wat wij gebruiken 't zout onttrokken en wordt 't rugschild, sepia genaamd of ook wel zeeschuim, ontzout.

Zo, weer wat geleerd mensen :D. Ik wilde graag even uitleg geven over sepia, omdat ik vaak vragen hoor over wat 't nou is, dus bij deze :)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

maartje

dus...
sepia en mineralen blok is te veel??? ik heb ze allebei dag in en dag uit in de kooi hangen.
Iso wordt door het mineralen blok, helemaal paars.

Josephine

Ik heb een keer een sepia schaal gekocht, die is echt helemaal afgeknabbelt!

Ik heb nu een mineralen blok(zo'n vierkant roze ding) gekocht en in de kooi gehangen alleen hij knabbelt er helemaal niet aan, wel tikt hij er soms tegen.

Hoe kan dat?

groetjes Josephine

Nina

Ik heb het beide. Het zout dat sepia bevat kan in dit geval geen kwaad omdat het hier af en toe wordt gebruikt  :). Bij het mineralen-blokje heb ik ze overigens ook nog nooit gezien..