Help!!! mijn parkiet geeft over

Gestart door Lenthe, mei 27, 2006, 00:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lenthe

sinds vanavond geeft mijn 2 jaar oude parkiet leo (mannetje)over.
hij zit samen met een andere parkiet(mannetje) in een grote kooi en is altijd de rustige parkiet geweest vergeleken met de andere iets jongere parkiet.
Hij was al een paar dagen dat hij zo nu en dan bol op z'n stokje zat te slapen maar daarintegen was hij ook gewoon heel goed bezig met spelen en kwetteren. ook toen ik z'n eten gaf want dan komt hij altijd uit zijn kooi. Ze krijgen 1,5 schepje xtravital per dag per bakje (2 bakjes anders is er ruzzie) en verder krijgen ze ook zo af en toe trosgierst. fruit eten ze niet wat ik ook probeer.
Sinds een uur geleden ontdekte ik dat mijn parkietje zijn eten constant opbraakte en overgaf en het was niet geven aan het andere vogeltje.maar meer zoals bij mensen, echt kokhalzen enzo.
vanochtend deed hij nog heel gewoon, hij kwam bij me zitten en was heel levendig.
Ik heb hem nu uit de kooi gehaald en in een andere kooi gezet omdat de andere parkiet hem constant pikte en niet op z'n gemak was bij mijn leo. nu mijn leo ook in de andere kooi zit is hij aan het slapen, een opgezet vogeltje. ik heb de kooi wel open, mocht hij terug willen naar de andere kooi.
Kan het zijn dat m'n vogeltje ernstig ziek is of is de dominantie van m'n andere vogel niet goed voor hem
Wie kan mij helpen, ik ben behoorlijk in paniek!!

als hij morgen weer opgeknapt lijkt te zijn wat kan ik dan het beste doen.
graag zoveel mogelijk tips.

Ingrid

#1
Hoi Lenthe,

Zit er ook stinkend slijm bij het braaksel? Ik denk namelijk aan kropontsteking als ik jouw berichtje zo lees. Het beste kun je Leo apart laten zitten en voor warmte zorgen.

Kijk eens hier of je de symptomen van kropontsteking herkent:
http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php (iets naar onderen scrollen)

Zit Leo bol zoals op deze foto:
http://members.home.nl/isd/ziekten.html
dan zou ik zo snel mogelijk een dierenarts raadplegen.

Beterschap en groetjes, Ingrid

Lenthe

hij geeft niet echt met slijm over maar meer met zaadjes die als het waren in een grotere wat kleverige korrel zitten, hij maakt wel een hele gekke beweging als hij dit doet.hij zit wel bol, en slaapt ook veel maar daarintegen is hij ook weer heel levendig op sommige momenten.

ik ga vandaag met hem naar de dierenarts.



Ingrid

Hoi Lenthe,

Parkietjes laten pas heel laat merken dat ze ziek zijn, het zijn ware toneelspelers ;). In de natuur moet dat ook wel want een ziek vogeltje is een makkelijke prooi. Het is verstandig dat je met Leo naar de dierenarts gaat, hij kan tenslotte de juiste diagnose stellen.
Hopelijk valt het allemaal mee en is Leo met de juiste medicijntjes weer snel de oude.

Hou je ons op de hoogte??

Groetjes, Ingrid