Per ongeluk antibioticum in oogje van parkiet

Gestart door budgie, mei 25, 2006, 23:50:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

budgie

Toen ik vanavond mijn parkietje antibioticum wilde geven, rukte hij met een onverwacht sterke beweging zijn kopje los, net toen ik het spuitje in zijn snaveltje had gestopt. Hierdoor is er antibioticum in zijn rechteroogje terechtgekomen. Stom! Dit had natuurlijk nooit mogen gebeuren. Hij schijnt er echter geen last van te hebben. Maar toch... Zou er schade aan zijn oogje zijn aangericht?
Het antibioticum heet: SULFATRIM DROPS. Het bevat per ml 16 mg trimethoprim en 80 mg sulfamethoxazol.
Wat moet ik doen, behalve de volgende keer veel voorzichtiger zijn?

Parkieten-Freak

Ik denk niet dat dit qua medicatie direct schade aan het oogje heeft veroorzaakt.
De zuurgraad van het middel  of eventuele toevoegingen (o.a conserveermiddelen) ken ik niet, dus helemaal zeker ben ik niet.
Het beste wat je had kunnen doen op dat moment, was het oogje voorzichtig "uitspoelen" met  een paar druppels kraanwater.


budgie

Dat uitspoelen heb ik geprobeerd, maar hij spartelde zó tegen en raakte zo in de stress, dat ik hem maar snel op zijn stokje heb gezet. Ik vind het heel erg dat het diertje niet alleen opziet tegen het vastgepakt worden en de vieze smaak van het medicijn, maar de hele handeling nu misschien ook associeert met pijn in zijn oogje. Ik vind het verschrikkelijk zielig. Ik ben er zelf nog meer door van streek dan het parkietje.
Wat dat betreft ben ik niet geschikt voor zo'n beestje; ik trek me het leed ervan veel te veel aan. En als hij nu ook nog zou doodgaan aan die aandoening die de onverteerde zaden in zijn poep veroorzaakt .....