Heel vaak in de rui...

Gestart door Joske, april 19, 2006, 16:34:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske

Twee maanden geleden heb ik het al eens eerder gevraagd in deze topic, maar het probleem is er nog steeds:

Gigi is te vaak in de rui. Als hij net twee weekjes weer goed in de veren zit (geen kale plekjes, glad koppie, al z'n stippen compleet) begint het weer: de grond bezaaid met veertjes en een steeds kaler wordend vogeltje.

- Alleen Gigi is zovaak in de rui (vrouwtje Kiwi niet)
- Ze krijgen goed zaad en af en toe een stukje groente of fruit
- De kooi staat ver van de verwarming en ver van het raam
- Gigi doucht heel af en toe mee of wordt ook soms natgespoten met de plantenspuit (die enkel daarvoor gebruikt wordt)
- Gigi is 2 jaar en een mannetje
- Hij is erg levenslustig en speels

Wat zou het kunnen zijn en moeten wij ons zorgen maken?

Safrena

Hey Joske

Nu is het normaal dat je parkietje ruit
Hij krijgt zijn lente zomer veertjes

Bij veel parkietjes en andere diertjes is het metabolisme helemaal in de war door de weersomstandigheden niet normaal zijn wardoor ze ook vaker in de rui gaan :-\

Wat je het beste kan doen is je parkietje verder groente en fruit geven, iedere dag een beetje eivoer, en af en toe roosvicee vruchtenmix (gele dop) in het water doen zodat je parkietje voldoende vitaminen heeft en makkelijker door de rui kan ;)

vele groetjes

budgie

Vanaf het moment dat ik mijn parkiet kreeg, is hij al aan het ruien geweest. Hij is 2 jaar oud. Ik kan met de veertjes inmiddels een matrassenfabriek beginnen! Hij is hooguit een maand 'compleet' en dan begint de veeruitval opnieuw. Ik vraag me af waar zo'n beestje de energie vandaan haalt om steeds weer opnieuw veren te maken. Ook mijn parkietenkooi staat op de juiste plaats (eigenlijk zit het dier altijd los in de kamer) en er is geen sprake van onvolwaardige voeding. Op advies van een deskundige heb ik zelfs al geexperimenteerd met het verkorten van de daglengte door op bepaalde tijden een donkere doek over de kooi te leggen. Maar ook dat heeft niet geholpen. Het veelvuldig ruien blijft.

Gertus21

Hallo mensen,
Regelmatig kom ik op deze handige site om wat informatie te vinden over parkieten,
Ik heb sinds een paar maandjes met mijn vriendin ook een parkiet.
Uno heet hij , een ontzettend leuk beest maar soms ook ontzettend vervelend..

De laatste tijd verliest hij erg veel veertjes en zitten er soms wat rare plekjes op zijn kop zoals hier op de foto, betekend dat ook dat in de rui is of is het wat anders?
Het lijken net de uiteinden van veertjes en het voelt erg hard aan
Het spijt me dat ik er nog niet zo veel verstand van heb;) :P

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey Gertus21

Welkom op het forum

Zeg hier nooit dat een parkietje vervelend kan zijn want dat vind ik persoonlijk niet.
Ik vind een parkietje heel lief en boeiend en grappig, enz.. Maar zeker niet vervelend :-X

Wat betreft de rui
Je parkietje is inderdaad momenteel in de rui
En die rare en gekke stekeltjes  die je ziet op zijn koppie, zijn nieuwe veertjes die aan het groeien zijn ;)

Vele groetjes

Kleintjes

Hoihoi,

ik sluit me bij Safrena aan.

't Punk-kapsel van je parkietje is heel normaal, zoals ze al zei zijn dat de nieuwe veertjes die nog in de huls zitten van 't groeien. Die hulsjes gaan er vanzelf af.

Eigenlijk vind ik dat punk-kapseltje wel stoer staan bij 'n parkietje hihi :-*, past goed bij hard-rock baasjes die ook van punk houden 8) :P.

Maar goed, dat zijn de nieuwe veertjes in de huls. Die nieuwe veertjes zul je op meerdere plekken kunnen zien, vaak zie je ze erg goed bij de vleugels (slagpennen) en de staart. Doodgewoon, lekker de oude jas uit en de nieuwe aan ;).

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Gertus21

Owke mensen, bedankt voor jullie snelle reageren.

Ik maakte me er niet erg druk over maar vroeg me toch af waar dat vandaan kwam.

Nog even terug komen op dat vervelend zijn, Hij kanb eetje vervelend zijn met rond vliegen , hij moet en zal op je hoofd zetten. Zet je dan en pet op dan is het eigenlijk wel voorbij haha
En ga vooral zo door met deze site voor mensen zoals ik is dit een erg handig naslag werk !