Hoe oud is je parkietje(s)??

Gestart door Cinnetje, mei 18, 2006, 20:26:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cinnetje

Kun je aan een parkietje zien hoe oud het is???
Ik heb vandaag 2 parkietjes overgenomen van mensen die ze niet meer wilde hebben. Maar heb geen idee hoe oud ze zijn en of het vrouwtjes of mannetjes of beide is...
De 1 heeft wel een stuk langer staartje dan de ander...


Jorijn

Hallo Cinnetje,

Mischien kun je een foto plaatsen van de parkietjes, zo is het moeilijk te zeggen ;)
Je kan het geslacht zien aan de kleur van de neusdop. Blauw staat voor man en Bruin voor Vrouw ;)

Leeftijd is ook te bepalen aan de neusdop. Heeft de parkiet streepjes op zijn voorhoofd dan is het nog een jong beestje :)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Cinnetje

oh jee ik heb geen idee hoe ik een foto moet plaatsen, maar ik zie dat het witje een héél lichtblauw met lichtbruin neusdopje en de ander heeft echt een bruin neusdopje.

Uhm en nope, geen streepjes op het neusdopje ;)

Ze staan nu naast me op de tafel, ik lach me kapot, als ik me hoofd draai zie ik 4 kleine kraaloogjes heel stiekem naar me kijken :D

Safrena

Hey Cinnetje

Welkom op het forum

Asl de parkietjes de een keer de kleur van hun neusdopje hebben dan is het nog heel moeilijk om hun leeftijd te bepalen

Je ene parkietje  is 7 à 8 maand of ouder want de neusdop is al helemaal mooi bruin wat ook wil zeggen dat het een popje is
Je andere parkietje is moeilijk te zeggen vermits de neus niet mooi blauw is maar licht blauw met een beetje bruin ook ene popje
De neusdop van een popje wordt echt bruin rond de 7 à 8 maand
Echter kan het ook zijn dat de neusdop al mooi bruin is geweest en nu verander is door de hormonen, maar die wordt opnieuw weer mooi bruin

Vele groetjes

Cinnetje

dan zijn ze toch iets ouder dan me verteld is,( 3,5 maand en 5 maanden)... en dus beide popjes? Ik ben benieuwd, de één heeft inderdaad een heel duidelijk bruin neusdopje en de ander lichtblauw...

En dat de één een langer staartje heeft dan de ander heeft niks met leeftijd te maken???


Daisy1988

van die staart kan te maken hebben met de leeftijd bij een jong parkietje moeten de staartveren nog groeien.
maar in de rui van de lange staartveren ook uit. dus het zegt niet altijd wat

Annika

welke heeft de kortste staart? Degene met de lichtblauw/lichtbruinachtige neusdop? Want dan is het vermoedelijk gewoon de rui en kan het goed zijn dat die inderdaad 3.5 maand oud is.

Verder bedoelde Jorijn streepjes boven op het koppie (vanaf de neusdop omhoog) of een wit koppie (of geel) maar zonder streepjes.
Streepjes geven aan dat je met een jong diertje te maken hebt.

Cinnetje

degeen met de bruine neusdop heeft de kortste staart... Chippie dus, en Lollie met de blauwige neusdop heeft wel streepjes op haar kopie volgens mij..

Ik ga nog eens even goed kijken..

Annika

voorbeeldfoto's :

wk of 4-5 oud, hele koppie nog donker

wk of 8 oud, koppie begint lichter te worden

  volwassen, hele witte kop en blauwe neusdop dus man (de eerste is trouwens niet dezelfde parkiet als de twee andere foto's

ook het verschil in keelstippen (foto 1 en 3) is heel duidelijk. De eerste heeft hele kleintjes, de 3e al grote.

Dat het parkietje met de bruine neusdop korte staartveren heeft kan natuurlijk ook goed de rui zijn. Vledder, mijn vrouwtjes parkiet die al 3 nestjes heeft gehad, mist nu ook de twee langste staartveren.

Cinnetje

Ok dat is duidelijk, thanks!!
Chippie is duidelijk een volwassen parkiet, de keelstippen komen overeen met foto 3, geen streepjes te zien en een duidelijk bruine neusdop.
Lollie heeft geen stippen maar wel nog heel lichte streepjes maar niet zo duidelijk meer als foto 2, en een heel lichtblauwe neusdop..

Dan lijkt me inderdaad dat Chippie in de rui is/geweest want zij mist inderdaad 2 staartveren als ik het vergelijk met Lollie..

Toen ik Chippie en Lollie op ging halen, zou Chippie een mannetje zijn van 3,5 maand en Lollie een vrouwtje van 5 maanden ongeveer.. Ik had ook geen idee hoe ik het moest nakijken. Maar Chippie is dus duidelijk een volwassen popje, das al zeker.. Lollie is volgens mij ook een popje want het neusdopje is niet zo duidelijk als op foto 3 te zien is.. Lollie is dan jonger.. zal die 5 maanden misschien kloppen??


Annika

blauwe lichte neusdop kan goed 5 maanden zijn, moeilijk te schatten, kan ook wat jonger zijn nog.

Hebben ze bij Chippie niet toevallig 3.5 jaar gezegd, ipv maand ??? Helaas zijn er wel meer mensen die liegen over leeftijd, zelfs in dierenwinkels, schandalig ! Maar goed, het geslacht klopt dan zoiezo al niet, bruin = vrouw, geen twijfel over mogelijk eigenlijk.  Het kan best zijn dat zij pas 8 maanden oud is ofzo, dus dan is ze nog niet broedrijp.
Heeft ze toevallig ook een iris (wit randje) om het oog? Zegt ook niet altijd wat, want bij mijn parkieten is het heel slecht zichtbaar.

Cinnetje

Ja ze heeft inderdaad een heel licht randje in haar oog, ik dacht al dat ik een vogel had met blauwe ogen ??? ??? Dat bedoel je toch? Jammer dat ik geen foto kan plaatsen...

Nee het was echt een mannetje van 3,5 maand oud :D :D Ik heb ze niet uit de dierenwinkel maar van mensen die er " allergies " voor zouden zijn ::)
Ze hadden ook kanaries en konijnen en cavia's en hamsters ... dus ik betwijfel of er iemand ook echt allergies was daar, maar goed das niet ter zake ;) ;)