Aanschaf een of twee Parkieten

Gestart door assepoester, mei 14, 2006, 10:23:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

assepoester

Hallo,
Ik ben van plan om twee (liefst zo jong mogelijke) grasparkieten aan te schaffen.
Ik heb jaren geleden al eerder parkietjes gehad, maar steeds maar 1 tegelijk.

Als ik zo deze berichten over de aanschaf van parkietjes lees, dan beginnen de meesten met 1 parkiet en schaffen een paar maanden later pas een tweede aan.
Is dat misschien zelfs beter? Eerst de ene een beetje tam zien te maken, zodat een nieuw parkietje dat dan van de al aanwezige kan leren?
Of is het beter om meteen twee jonkies te nemen?

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven, ik heb verder al veel nuttige tips op deze leuke site gelezen!

Groetjes,
Barbara

Ingrid

Hoi Assepoester,

Welkom op het forum :).
Ikzelf heb meteen 2 parkietjes aangeschaft en beiden zijn tam geworden. Er zitten bij beide opties voor- en nadelen aan.
Wanneer je eerst 1 parkietje neemt en later een 2de aanschaft zul je bijvoorbeeld rekening moeten houden met een extra kooi. Dit omdat je ze dan eerst apart moet houden om te kunnen wennen aan de nieuwe omgeving en elkaar. Het voordeel is dat je in een 1 op 1 situatie met tam maken kunt beginnen.
Wanneer je 2 parkietjes tegelijkertijd aanschaft, zul je misschien iets meer tijd en geduld moeten opbrengen om ze tam te krijgen. Het voordeel is dat ze meteen een vriendje hebben en ze niet meer aan elkaar hoeven te wennen.


Groetjes, Ingrid

assepoester

Hoi Ingrid,

Bedankt voor je snelle reactie! Inderdaad, dat van die twee kooien was ik vergeten. Ik ben van plan om ze samen in een grote kooi onder te brengen.
Zo'n verrijdbare hoge kolom met een puntdak. Wel duur, maar aangezien ze de tijden dat ik werk (parttime) in de kooi moeten blijven, vind ik dat ze veel ruimte moeten hebben !
Dus dan maar twee ineens! Is ook wel fijn voor diertjes, hebben ze meteen van het begin af aan een vriendje om tegenaan te kletsen als ik en mijn partner niet thuis zijn.
Ik vind het trouwens moeilijk om te bepalen waar ik nu het beste de vogels kan aanschaffen. Dierenwinkel of kweker?
Wat is nu veiliger? Of ik bij kweker of winkel een andere prijs betaal maakt me niet zoveel uit, het moeten gezonde beestjes zijn!

Groet,
Barbara

Ingrid

#3
Hoi Barbara,

Ik heb ook een kamervoliere en werk ook parttime. Ik heb dus de keuze op basis van die redenen gemaakt om beide tegelijk aan te schaffen.
Wat betreft de aanschaf zou ik kiezen voor een goede kweker. Bedenk dat een vogeltje in een dierenwinkel al het nodige achter de rug heeft. Eerst uitgevangen in de voliere van de kweker, verhuizing naar de dierenwinkel, daar aangekomen al die mensen die naar hen komen kijken ed. Dan worden ze bij verkoop weer beetgepakt en moeten ze weer vervoerd worden, vervolgens wennen aan de nieuwe omgeving bij jou thuis.
Bij een kweker ben je meestal goedkoper uit, een dierenwinkel koopt de vogeltjes aan en wil zelf ook nog wat aan de verkoop verdienen.
In een dierenwinkel is de exacte leeftijd van het parkietje vaak niet bekend, een parkietje wat net zelfstandig is, rond de leeftijd van 6 à 7 weken, is het makkelijkst tam te maken.

Let er wel op als je bij een kweker een parkietje koopt, dat het er allemaal netjes verzorgd en schoon uitziet. Waar je op moet letten bij de aanschaf, kun je hier lezen: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1546.0

Misschien worden er op het forum wel jonge parkietjes aangeboden van leden die in jouw buurt wonen?

Succes met de aanschaf van je toekomstige gevleugelde vriendjes!

Groetjes, Ingrid

Maur@

CiteerWat is nu veiliger? Of ik bij kweker of winkel een andere prijs betaal maakt me niet zoveel uit, het moeten gezonde beestjes zijn!

Mel hier op het forum heeft jonge parkietjes die weg gaan als ze zelfstandig zijn. Handtam. Wie weet kunnen jullie elkaar van dienst zijn.