Tweede tam maken?

Gestart door Nina, mei 10, 2006, 21:38:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nina

Hallo allemaal  :)

Zoals jullie misschien wel gezien hebben, heb ik een nieuw parkietje, Bloempje (al dan niet regenboog  ;)).
Om hem tam te maken, lijkt het mij het beste om apart te oefenen. Omdat hij Kipje nadoet in alles, zitten ze weleens met zijn tweeën op mijn hand.  ;D

Ik dacht, Kipje eruit in mijn eigen kamer, en dan met bloempje IN de kooi naar een andere kamer. Zodat ik rustig Bloempje kan laten wennen aan mijn hand.

Maar het lukt mij niet, ik krijg ze niet apart de kooi in/uit. Kipje neem ik op mijn hand (heel voorzichtig, zodat Bloempje niet achter hem aangaat) en zet hem op zijn "speel-tak". Dan neem ik Bloempje mee naar de andere kamer en oefen met hem. Daarna wil ik Kipje er weer in, want Bloempje heb ik er liever nog niet uit (eerst handtam, etc), en ik vind het sneu als Kipje er wel uit mag en Bloempje niet. Dus ik doe het deurtje open, zodat Kipje erin kan, mooi niet! Bloempje vliegt naar Kipje toe, en vervolgens zitten ze de rest van de dag in de kamer. Ik krijg Kipje wel in de kooi, maar Bloempje vervolgens niet. Hij durft niet zo goed alleen ernaar toe te vliegen. Als ik de kooi met Kipje erin voorhoud, dan snapt hij niet waar de opening zit, hij klimt op de tralies.

Echt waar, ik heb veel geduld, en denk niet dat ik ze ooit zal opjagen, maar ik vind het niet fijn als ze de hele dag buiten de kooi zijn, en Bloempje dus ook niet eet.

Mijn vraag is dus, hoe zouden jullie het doen? Want ik wil wel al oefenen met Bloempje, maar ik wil niet dat hij al zolang de kooi uit is.

Ingrid

Hoi Nina,

Uit jouw berichtje begrijp ik dat je ze beiden al in 1 kooi hebt gehuisvest? Als dat zo is dan denk ik dat dat het tam maken bemoeilijkt. Wanneer je ze ieder apart in een kooi huisvest, dan kun je met Bloempje het tam maken oefenen in de kooi. Daarnaast heeft Bloempje natuurlijk al de vrijheid van buiten de kooi leren kennen. Het is al een eerste stap dat Bloempje al op je hand wilt zitten, ook al kijkt hij het af van Kipje.
Tja, misschien moet je nog meer geduld opbrengen dan je al hebt?

Groetjes, Ingrid

Nina

#2
Ja, klopt, ik heb ze allebei al in een kooi gedaan. Ik kon niet aan een kooi komen, ik had al veel eerder een parkietje erbij gewild, maar ik was op zoek naar een (tijdelijke) kooi. Het is me niet gelukt, dus uiteindelijk heb ik besloten om ze meteen al saampjes te doen. Ik heb wel het "interieur" van de kooi veranderd, zodat het ook voor Kipje nieuw was.

Toch heb ik veel gelezen dat er ook mensen zijn die ze wél gelijk samen hebben gedaan, wellicht dat zij hun ervaringen over het tam maken van de nieuweling willen delen.

Voor de rest probeer ik het gewoon weer zo goed mogelijk te doen, ik ga gewoon door, het komt vast wel goed  :)

Rowan

je kan in de opening een plankje of stokje maken dat die naar binnen kan lopen. mischien lukt het dan wel. bij mijn lukt het ook zo.
gr Rowan :D

Nina

Hihi, wat grappig dat je dat zegt. Ik heb het namelijk al  :) Ik heb een soort recht vooruit staand "loop bruggetje" gemaakt van het deurtje. Daar gaat Bloempje ook wel opzitten hoor, maar vervolgens...

;)