Verward

Gestart door Ben Van den Berge, mei 02, 2006, 20:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben Van den Berge

Nou ik heb al heel wat gelezen , nu en ik toch verward . wat moet je nu juist dagelijks geven ? Brinta roosvicee xtravital grint gewoon parkieten voer . Word me effe te veel :s sorry als dit ergens anders al staat .

Kleintjes

Hoihoi,

je kan eigenlijk voeren wat 't beste bevalt. Sommige zweren bij XtraVital omdat dit zeer compleet is, andere geven liever gewoon parkietjeszaad en vullen dit aan met eivoer e.d. Weer andere geven liever pelletvoer omdat de parkietjes dan alles op eten.

Ieder z'n eigen keus. Ik heb XtraVital geprobeerd maar vond 't wel wat prijzig dus geef ik weer gewoon VitaKraft, aangevuld met eivoer, vitaminedruppels (vanwege de oudste parkiet) en kiezeltjes. Ook niet onbelangrijk is vers groenvoer zoals fruit en sla e.d.

Ieder dus z'n eigen keus hierin, en ja, ook 'n beetje 'n smaakkwestie van de parkietjes, ligt eraan wat ze gewend zijn. Je kan ze wel aan ander voer wennen maar doe dit geleidelijk aan. Dus eerst 't óude' voer mengen met 't nieuwe en dan steeds meer nieuw voer bij 't oude totdat je alleen nog maar nieuw voer voert.

Hoop dat je hier iets mee kan anders horen we 't graag.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Nina

#2
XtraVital/parkietenzaad: Elke dag 1.5 tot 2 schepjes/theelepeltjes

Grit: Dat moet altijd aanwezig zijn (+ maagkiezel) Dat zit in je bodembedekker, als je geen snippers hebt. Heb je wel snippers, dan moet er altijd een bakje hangen met grit en maagkiezel. Er zijn nu wel wat onduidelijkheden, er is een topic waarin een expert zegt dat het niet nodig is, kan helaas geen link geven.
De link naar het bericht: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7168.0  en even voor de duidelijkheid, het is niet de expert die dat zegt, maar een student dierengeneeskunde die mij dat antwoord gaf op mijn vraag  ;)

Brinta: Dat kan je bijv. 1x per week geven, je maakt dan een soort papje van brinta, roosvicee (gele dop), zaadjes en eventueel wat water. Dat is vooral nodig als je geen XtraVital geeft, omdat in gewoon zaad neit alle benodigde voedingstoffen en vitaminen zitten.

Roosvicee (gele dop): Dat kan je 1 à 2 keer per week verdund in het waterbakje geven. Sommigen geven het alleen als hun parkietje in de rui is, omdat er vitaminen inzitten. Je kan er ook een papje mee maken, zie bovenstaande tekst.

Zo, hoop dat je zo genoeg weet!  :)

Ben Van den Berge

#3
Dank je , precies wat ik wou weten !  ;D Maar nog effe , moet je dan die xtravital gewoon puur geven , of vermengen met gewoon voer ? En wat ivm een mineraal blokje ? Moet je er gewoon een kopen een die er in hangen ?

Safrena

Hey Ben

Dagelijks vers water en vers eten is belangrijk voor je parkietje
Twee tot drie keer per week een beetje eivoer. Tenzij je xtra-vital aan je parkietje geeft want daar zit het eivoer al in.
Iedere dag een stukje groente of fruit (geen avocado)
en af en toe een beetje roosvicee vruchtenmix (gele dop) zoals je hem zelf zou drinken ;)

Vele groetjes

Nina

Hoe je XtraVital moet geven, staat op de verpakking. Het is de bedoeling dat je het gebruikt als dagelijks voer.

Ben Van den Berge

ben vandaag naar een dierenwinkel geweest , geen xtravital te bespeuren :s alleen nuribird pelleten enzo . Ik woon in Belgie , misschien daarmee . Kopen jullie het in de supermarkt ofzo ?

Nina

In de meeste dierenwinkels is XtraVital verkrijgbaar, misschien even bij een andere dierenwinkel kijken?

wend.y

ik geef elke dag brinta hapje hoor..
dat heb ik uit dat parkietendagboek van croky