De rui?

Gestart door bluebird23, mei 06, 2006, 10:23:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bluebird23

Wat betekent 'in de rui'? EN komt dat elk jaar voor of 1 keer..

Cutie_lover

Citaat van: bluebird23 op mei 06, 2006, 10:23:57
Wat betekent 'in de rui'? EN komt dat elk jaar voor of 1 keer..


Als ze in de rui zijn, verwisselen soortevan hun veertjes, ik weet niet hoe ik het moet uitleg, o ja, toch wel:

Ze verliezen redelijk tot veel veertjes, en krijgen daarvoor nieuwe veertjes in de plaats, als dit gebeurd, zitten er allemaal van die stekels op/in hun hoofd, ziet er redelijk tot eng uit, maar doet geen pijn, hoeveel keer in een jaar? 2???

Kleintjes

Hoihoi,

binnenvogels ruien soms iets vaker en verliezen ook tussendoor veertjes. De echte grote rui is gemiddle d2 keer per jaar. Net als honden en andere dieren gooien ze de oude jas uit en trekken 'n nieuwe aan.

De nieuwe veren hebben in 't begin nog 'n soort van velletje eromheen, dat gaat echter vanzelf kapot en valt 't er af. Ze hebben er geen pijn van, is soms best wel eens 'n beetje eng, kan namelijk wel eens voorkomen dat z op 1 plek wat meer veren laten uitvallen dan op ander plekjes zodat ze plaatselijk 'n beetje kaal zijn. De parkeit van m'n nichtje had eens 'n gabber-koppie tijdens de rui, hij was best veel veertjes kwijt op 1 plek ;)

De veertjes vallen uit en er komen nieuwe voor in de plaats. 't Kan wel zijn dat je parkietje iets rustiger wordt, minder speelt en iets minder eet, soms zelfs meer eten dan normaal, ligt er aan.

Hoop dat ik je iets wijzer heb gemaakt. De rui is NIETS engs ;)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Ingrid

Binnenvogels ruien 3 à 4 keer per jaar. Buitenvogels 2 keer en dan veelal bij de wisseling van het koude en warme seizoen.
Gebruik ook eens de zoekfunctie, er is al zovvel geschreven over de rui.

Groetjes, Ingrid

En *klik* slotje dan maar.....