Overstappen op pellets?

Gestart door Nina, mei 03, 2006, 11:49:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

prissie

Ook ik ben aan het "studeren" voor mijn aankomende vriendje en als ik dit topic lees zou ik ook graag pellets gaan voeren.
Even nog een vraagje hierbij, eivoer is altijd apart toch?
Of als je pellets voert hoeft er dan geen apart eivoer meer naast?
En als ik mijn parkietje ga halen is deze waarschijnlijk gewoon zaadjes gewend, kan ik dan meteen pellets gaan voeren als ie hier is of kan ik ook beter zorgen dat er zaadjes in huis zijn voor het geval hij geen pellets gaat lusten?
Ik weet niet of onze dierenarts Harrison's heeft, ga ik even voor bellen, maar zo niet is nutribird dan wel een goed voer ook?

Groetjes Priscilla.

Jippie

Hoi Priscilla,

Toeter en Dafne hebben gewoon meteen pellets gekregen, maar ik had wel gewone zaadjes in huis. Zij aten het gelukkig meteen. Ik heb ook wat op de bodem gestrooid, voor als ze hun bakje nog niet konden vinden. Eivoer geef ik niet, omdat er volgens de dierenarts alles in het voer zit wat ze nodig hebben. Ze krijgen verder vrijwel elke dag een stukje fruit of groente.

Volgens mij is Nutribird ook gewoon goed voer, al heb ik daar geen ervaring mee. Even wachten tot Chantal dit leest dus, die voert haar parkietjes Nutribird.

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Chantalleke

Hoi Priscilla,

Ik zou net als Jippie voor de zekerheid een pak XtraVital in huis halen. Mocht je parkietje dan echt niet aan de pellets willen, dan heb je in ieder geval een goed alternatief in huis.
Mijn ene parkietje lust dus geen Harrisons en eet Nutribird (al hebben allebei mijn pietjes nog steeds het allerliefste XtraVital  :P)
Als je pellets geeft hoef je inderdaad geenn apart eivoer te geven. Maar dat is ook niet nodig als je XtraVital geeft. XtraVital is namelijk het meest complete zaadmengsel wat je jouw parkietje kunt geven. Vele leden van dit forum zijn ook groot voorstander van XtraVital. Wanneer je parkietje ook groenten en fruit eet is dit voer ook zeker zo goed.
Pellets zijn nog net een stapje verder. Die zijn helemaal compleet en dan zou je vriendje ook niet perse groenten en fruit hoeven te eten.
Harrisons zijn de allerbeste pellets. Het is volkomen biologisch. Het is ook wat prijziger dan Nutribird.
Over Nutribird kun je hier meer lezen:
http://www.versele-laga.com/Nutri/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?ran=265&pro=5070&fam=138&ani=149&rac=0

Let op, ook niet alle dierenwinkels verkopen Nutribird of andere pellets (want er zijn er nog wel meer  ;) http://www.parrotbunch.com/voedingalgemeen.htm)
Je kan echter natuurlijk altijd vragen of ze het voor je willen bestellen bij een dierenspeciaalzaak (heb ik zelf ook gedaan)

Veel succes en plezier met je nieuwe vriendje
Chantal

prissie

Ok!
Bedankt voor het antwoord!
Ik moest van de week naar de dierenwinkel en heb gekeken wat ze hadden en ze hadden gewone doorzichtige zakken met allemaal dezelfde zaadjes van eigen merk denk ik, XtraVital, nutribird en nog een ander merk wat vrij goedkoop was.
Misschien nog een hele gekke vraag hoor, ik kan er namelijk geen antwoord op vinden, hoewel ik op de site van nutribird heb gezocht...
Hoe worden die korreltjes gemaakt, weet iemand dat?
Ik heb namelijk een hond en ik ben erg tegen hondenbrokken, die krijgt hij dan ook niet, hij krijgt alleen vers, omdat dat gewoon natuurlijker is, een hond hoort vlees te eten naar mijn mening en is niet gebouwt om brokken te eten, maar de grootste rede daartoe is dat de brokjes ontzettend verhit worden als ze geperst worden tot brok en dus een hele hoop vitaminen,enz. verloren gaan.
Is dat niet met deze korreltjes ook zo?
Ik kan het mis hebben hoor en het is zeker geen aanval tot het een of ander, begrijp het niet verkeerd, maar ik kan het niet vinden op de site...

Groetjes Priscilla.

Caradow

Pellets worden geperst, alleen of daar grote hitte aan te pas komt zou ik niet durven zeggen. Wel weet ik dat alles in de brokjes zit wat de vogels nodig hebben, dus ook alle vitaminen en mineralen.

Ikzelf ben Harrisons gebruiker
http://www.harrisonsbirdfoods.com/

we in het Engels, maar mss dat je hier nog iets nuttigs kan vinden