Taalgebruik van leden

Gestart door Moppers, april 25, 2006, 21:59:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Idske

Sinds vorig jaar juni ben ik klaar met mijn opleiding, sindsdien heb ik toch wel gemerkt dat mijn beheersing van de Nederlandse taal achteruit is gegaan. Dit vooral met betrekking tot het schrijven met d,dt of t. Omdat ik hier zelf last van heb zal ik zeker niet er over heen vallen als ik bij een ander een foutje ontdek. Ook dyslectie zal ik gewoon overheen lezen. Wel ben ik het er mee eens wat betreft sms, msn en breezahtaal, dat daar wat van gezegd mag worden en zeker op een forum. Ik gebruik het zelf ook wel regelmatig zoals even (even) met msn en ook in de smsjes die ik verstuur. Maar niet iedereen kan er altijd op uit maken wat het betekend, dus is het fijn als op dit forum gewoon abn (algemeen beschaafd nederlands) word getypt.

Groet Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Cutie_lover

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel. Geen znrgeon meer om je slpeutfoen.

Chantal, het was even puzzelen, maar het is me gelukt hoor! ;)

Maar nog even terug op de gramatica: Ik zit nog (nog , straks niet meer) op de basisschool, en in groep 6/7 kreeg ik MSN, jaja, de boosdoender, toen heb ik zelfs nog MSN taal geleerd, maar nu denk ik dat sommige kinderen, als die meer tijd aan MSN besteden, als aan gewone nette berichten typen, dat die dat ook gewoon zo doen: die don dt dn gwn... ik ken niej zoveel MSN-taal maar sowiets is t denk... Als ik eerlijk mag zijn behoor ik tot de mensen die vraagt wat degene aan de andere kant van de computer zit, bedoelt, want soms snap ik er geen snars van ::)

Groetjes Ingrid

p.s. DA=DierenArts, mag die wel?
p.p.s.: een Heey dan?
p.p.s.s.: dan MSN-taal dat ik in mijn berichtje heb gestopt: grapje he!

Josephine

Ik ben dyslectisch, maar ik vind het zelf niet echt leuk om in me naam te zetten. omdat het dan zo''opvalt'' . Daarom wil ik het liever niet, daarom hoop ik dat er veel forumleden zijn die dit lezen.
groetjes Josephine

Fatih

Citaat van: Cutie_lover op april 27, 2006, 17:10:39
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel. Geen znrgeon meer om je slpeutfoen.

Chantal, het was even puzzelen, maar het is me gelukt hoor! ;)
wow best wel raar ik kon het heel erg vlot lezen, maar de meeste mensens maken veel typefoutjes en daar kan je gewoon niks aan doen, maar mischien een idee om een add-on toetevoegen dat je je spelling kan controleren en dat het vanzelf verbetert word.

m@r

Citaat van: Parkieten-Freak op april 25, 2006, 22:33:13

Even terzijde: ik heb het hier niet over leden die dyslectisch zijn.
Forumleden die dyslectisch zijn, kunnen dit vermelden in hun onderschrift. Andere leden weten dan dat zij dan geen aanmerkingen op het taalgebruik moeten maken!

ik vind het niet nodig om het in je onderschrift te vermelden dat je dyslectisch bent of wat dan ook..
misschien wil diegene die dyslectisch is dat wel helemaal niet kwijt.
en dan kunnen we allemaal wel onze gebreken qua/kwa taal wel opbiechten hier

ik lees er wel doorheen en als ik er echt niet uitkom dan vraag ik het wel

Parkieten-Freak

Het is niet verplicht om wat dan ook hier te melden. In het citaat staat dan ook "kunnen", niet "moeten".
Vermelden dat je dyslectisch bent heeft met "opbiechten van taalgebreken" mijnsinsziens niets te maken. 


m@r

dat heeft ook niets met elkaar te makn het opbiechten en taalgebreken.
ze hebben het ook over het msn taaltje...en dat bedoel ik met taalgebreken

Jippie

Wanneer je dyslectisch bent, kan je er inderdaad niks aan doen dat je fouten maakt in je Nederlands en dat vind ik ook helemaal niet erg. Wat ik wél vervelend vind, is inderdaad die MSN-taal of het feit dat sommigen geen interpunctie gebruiken. Sorry, maar dan moet ik toch zeggen dat ik het dan niet lees. Sommige leden typen nu eenmaal alles achter elkaar, waardoor het niet meer te volgen is.

Ik denk bovendien dat de spellingscontrole een beetje als hét hulpmiddel wordt gezien, maar dat is het niet! Ook de spellingscontrole in Word maakt een hoop fouten. Wanneer ik bijvoorbeeld typ: "Hij heeft verbetert", wordt dit door Word gewoon goedgekeurd, omdat "verbetert" ook een woord is; het wordt hier alleen verkeerd gebruikt. Ik denk dus niet dat je iets opschiet met een spellingscontrole op dit forum. Ik denk ook niet dat het nodig is. Een foutje is helemaal niet erg, iedereen maakt wel eens een foutje. Ik denk alleen dat sommigen wat zorgvuldiger moeten zijn met het stellen van vragen en niet lukraak iets moeten typen. Gebruik normaal Nederlands, geen afkortingen die niet bij iedereen bekend zijn en zorg ervoor dat je interpunctie gebruikt. Volgens mij wordt het dan al een stuk beter.

Ik ben overigens blij om te zien dat de beheerders van dit forum regelmatig leden aanspreken op hun taalgebruik en zelfs berichtjes aanpassen wanneer die niet duidelijk zijn. Dikke pluim daarvoor ;D!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

assepoester

Ik ben het helemaal met Moppers eens.
Ook ik sta versteld van het lage taalniveau dat regelmatig opduikt in het forum.
Het lijkt me ook een stukje ongeinteresseerdheid te zijn. Of mensen begrijpen wat je wil zeggen als je zo'n brabbelverhaal intypt maakt blijkbaar niet uit.
Een vergeten d, dt of zo, och iedereen maakt wel eens een foutje hiermee.
Dat stoort ook niet echt! Maar echt in bijna ieder woord een fout....... ???

Trouwens, wat is in hemelsnaam breezah-taal? Ik heb die term nog nooit gehoord? Ik loop denk ik hopeloos achter  :-X

Groetjes van Barbara

Cutie_lover

#29
Citaat van: assepoester op juni 03, 2006, 09:32:19


Trouwens, wat is in hemelsnaam breezah-taal? Ik heb die term nog nooit gehoord? Ik loop denk ik hopeloos achter  :-X



Volgens mij is dit breezahtaal ( dit is een voorbeeld, ik doe dit nooit, niet verwijderen a.u.b.: ) Ik LiEp DaAr DuS

enz.