parkieten kunnen wel begrijpende conversaties houden !!

Gestart door thexfile, april 24, 2006, 10:07:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

thexfile

hoi hoi...

ik ben door deze site op de hoogte gabracht van een engelstalige colaga van een ander forum....

denk dat sommige wel eens gelezen hebben wat ik over het praat / gedrag van parkieten te vertellen heb / had....

er word veel al gezecht dat parkieten niet zouden begrijpen wat ze zeggen maar gewoon geluiden na bootsen...

dat je er geen echte conversaties me kan houden , tenminste niet zoals een mens....

ik heb hier ook al eens aangegeven dat ik van mening was dat je dat wel kon...
hier is erg laconiek op gereageerd..... dat het maar toeval is en zo....

ik ben nog van mening dat dit geen toeval is en dat (sommige) parkieten dus echt kunnen begrijpen wat ze zeggen.....

en dat je er dus echt een begrijpende bijna menselijke conversatie me kan houden....

zoals ik al zij nu bracht een engelstalige colega deze website onder mijn aandacht....

het is in het engels , maar ik dacht hiertoe nu jullie te bewijzen dat dit dus wel kan , en dat dit geen toeval is.....

zou zeggen als je engels kan , lees de site...
persoonlijk vond ik hem erg intresant....

het bevestigd /bewijst voor mij al de vermoedens die ik al had...

have fun....

http://www.budgieresearch.homestead.com/intro2.html

Jorijn

#1
Hey thexfile,

Parkieten hebben niet het spraakvermogen van een mens, daarmee snapt hij dus niet wat je zegt.
Echter komt het wel voor dat ze woorden gaan linken aan gebeurtenissen.

Maar conversatie's houden zit er voor parkieten niet in, tenzij het napraten en het mengen van eerdere woorden onder een conversatie gezien word ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

thexfile

#2
Citaat van: Jorijn op april 24, 2006, 10:53:47
Hey thexfile,

Parkieten hebben niet het spraakvermogen van een mens, daarmee snapt hij dus niet wat je zegt.
Echter komt het wel voor dat ze woorden gaan linken aan gebeurtenissen.

Maar conversatie's houden zit er voor parkieten niet in, tenzij het napraten en het mengen van eerdere woorden onder een conversatie gezien word ;)

heb je die site helemaal gelezen al ??

uit de dingen die je nu zecht haal ik dat je hem of niet of onvoldoende gelezen hebt....

wat jij nu zecht hebben ander mij hier ook al verteld , maar speciaal voor jullie sceptisie heb ik nu die link hier op geplaast...

ik zou zeggen lees het en ik meen ook lees het allemaal !! >:(

ze zuld zien dat als je echt goed op je vogels let !! dat je dit wel ziet , en ook de dingen ziet die hij verteld.....

maar ook zoals hij zelf zecht

CiteerI think we have to realize when a living creature tries to communicate with us they expect to be understood. If budgies talk to us and send us information time after time, and we do not respond or try to understand them, they will eventually give up. They don't necessarily give up talking or babbling, but they will give up trying to be understood. I believe a majority of budgies give up trying to communicate with people because they think people are just not smart enough to understand them

en dit zie ik ook te veel in hoe mensen hier praten over hun parkieten !!

ik sta bij mijn theorie en ik ben blij dat ik niet de enige ben , maar zoals hij zelf ook zecht http://www.budgieresearch.homestead.com/debunking.html

open je ogen en zet je oogkleppen af..... lees dit nu maar 1e allemaal en bestudeer je parkiet(en) eens en ga maar eens na denken of je het niet bij het foute einde had....

ik weet wel 1 ding deze man is niet gek en ik ook niet.....de rest van de wereld is gewoon te dom om ze te begrijpen....

We snappen dat je je punt wilt overkrijgen, maar iets minder kwaad mag ook wel :)

thexfile

CiteerWe snappen dat je je punt wilt overkrijgen, maar iets minder kwaad mag ook wel

sorry dat ik zo over kom , maar ik ben het fijd dat als ik wat zech dat :
1-dit niet geloofd word
2-het in het belaggelijke getrokken word

behoorlijk zat !! en dan zeg ik het nog met nette woorden...

allen het fijd dat mensen niet eens lezen wat er op die site staat of zich niet proberen in te beelden in "dat het ook anders kan" vind ik gewoon erg bekrompen...

ik zeg het licht als ik vind dat hier een "conservative" houding heerst in dit forum en in het algemeen onder vogel kwekers / houders....

maar kan het wel begrijpen want als men er achter zou komen dat deze diertjes inderdaad net zo slim bleken te zijn als dolfijnen dat veel houders / kwekers bang zijn voor beschuldigingen van mishandeling etc...

nogmaals lees 1e eens al zijn stukken en daar ben je wel een dag me bezig en kijk dan zelf eens naar je eigen dieren ...

geloof me het zal de band tussen jullie versterken , en je zuld meer genot hebben van je dieren....

Safrena

Hey thexfile

Je hoeft niet zo aanvallend en agressief te reageren  :-X

Iedereen heeft zijn eigen mening en deze moet gerespecteerd worden :P

Parrot is trouwens papegaai en geen parkiet
Bij papegaaien is het inderdaad al bewezen dat ze begrijpen wat ze zeggen 8)
Op deze site laten ze een parkiet zien of horen die praat maar op de site van parkietenfreak staat ook een parkiet (Fritz) die praat.

Echter dit bewijst nog steeds niet dat een grasparkietje begrijpt wat ie zegt ook al maakt ie heel wat zinnen

Mijn dames hebben nog nooit gepraat en zullen nooit kunnen of willen praten, of ben ik dan ook te dom om hen te begrijpen zoals je schrijft >:(

Vele groetjes

Idske

Hee,

Dit komt me erg bekend voor ik heb het hier ook met mijn vriend over gehad. Mijn parkiet Coco roept ook lekker alles door elkaar. Ik zeg hem de dingen die op dat moment ook verband houden met de gebeurtenis. Als ik Coco over zijn buikje kietel zeg ik "kielekielekiele". Als mijn pa koffie drinkt, roep ik "tjerk koffie". Wat maakt Coco ervan: "tjerk kielekielekiele"! Met deze dingen ben ik al erg lang bezig, tot nu toe is het niet gelukt en of het ooit gaat lukken... k denk het niet. Maar wat geeft het? Ieder zijn eigen ding en eigen visie erop. ::)

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

thexfile

Citaat van: Safrena op april 24, 2006, 11:45:32
Hey thexfile

Je hoeft niet zo aanvallend en agressief te reageren  :-X

Iedereen heeft zijn eigen mening en deze moet gerespecteerd worden :P

Parrot is trouwens papegaai en geen parkiet
Bij papegaaien is het inderdaad al bewezen dat ze begrijpen wat ze zeggen 8)
Op deze site laten ze een parkiet zien of horen die praat maar op de site van parkietenfreak staat ook een parkiet (Fritz) die praat.

Echter dit bewijst nog steeds niet dat een grasparkietje begrijpt wat ie zegt ook al maakt ie heel wat zinnen

Mijn dames hebben nog nooit gepraat en zullen nooit kunnen of willen praten, of ben ik dan ook te dom om hen te begrijpen zoals je schrijft >:(

Vele groetjes

je heb het niet gelezen he ??? allen stukken ??? anders zou je die opmeking niet maken over papagaai en pakiet... heb agfestudeerd met een 9.8 voor mijn engels dus al je blieft doe nu niet of ik geen engels kan... !!

als je verder leest zul je zien dat zijn andere studie gedaan is met parkieten ofwel budgies !!

en ja iedreen heeft zijn eigen mening....
vind ik niet erg...
en je hoeft er niet in te geloven....

maar in mijn ogen is het zo : als je foto's video van uit de space shuttle ziet dat de wereld rond is beweer je dan nog dat hij plat is ????

en dat schrijf ik niet !! dat was een quote van zijn site !!

dus draai mijn woorden nu niet om ....

nogmaals lees het allemaal eens !! en dat zijn veeeeeeeeeeeel pagina's  ik had er ook een dag voor nodig......

en als ik boos over kom.... nou sorry dan..... kan ook zeggen dat jij mij niet begrijpt / wil begrijpen...... maar dat vind ik niet erg...

ik vind het wel erg dat je op deze manier andere probeerd dom te houden....

CiteerHee,

Dit komt me erg bekend voor ik heb het hier ook met mijn vriend over gehad. Mijn parkiet Coco roept ook lekker alles door elkaar. Ik zeg hem de dingen die op dat moment ook verband houden met de gebeurtenis. Als ik Coco over zijn buikje kietel zeg ik "kielekielekiele". Als mijn pa koffie drinkt, roep ik "tjerk koffie". Wat maakt Coco ervan: "tjerk kielekielekiele"! Met deze dingen ben ik al erg lang bezig, tot nu toe is het niet gelukt en of het ooit gaat lukken... k denk het niet. Maar wat geeft het? Ieder zijn eigen ding en eigen visie erop.

tenmiste iemand die wat open van gedachten is gelukkig :D




Jorijn

Hey Thexfile,

Je kan niet van ons verwachten dat wij een hele site gaan doorlezen om van mening te veranderen.
als je wil proberen wat duidelijk te maken kom dan zelf met duidelijke argumenten (eventueel citaten). Dus niet simpelweg naar een site verwijzen.

Jorijn
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Safrena

Citaat van: thexfile op april 24, 2006, 11:57:00
......

en als ik boos over kom.... nou sorry dan..... kan ook zeggen dat jij mij niet begrijpt / wil begrijpen...... maar dat vind ik niet erg...

ik vind het wel erg dat je op deze manier andere probeerd dom te houden....

Hey Thexfile

Het niet dat wij je niet willen begrijpen en niemand wil de mensen dom houden :(

Ook heb ik nooit gezegd dat parkietjes dom zijn integendeel parkietjes zijn heel inteligente diertjes.
Ze hebben parkietjes zelfs al leren tellen tot 6

http://www.parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php

Iedereen hier ook ik praat wel tegen onze pariektjes maar het is echt niet omdat ze leren tellen of dat je er tegen praat dat ze dat ook echt begrijpen

Nog steeds zijn er mensen die hun parkietje teveel menselijke eigenschappen geven
Het zijn hele lieve en inteligente diertjes maar het blijven diertejs en geen mensen
En ja ook ik ben snel bezorgd omdat ik ze zo graag zie en maak soms ook de fout om ze menselijke eigenschappen te geven maar wie doet dat niet als hij zijn diertjes heel graag ziet.

Mijn dametjes praten niet maar laten op hun eigen parkieten manier wel weten als er iets is of als ze iets willen of iets niet leuk vinden.

Vele groetjes

thexfile

Citaat van: Jorijn op april 24, 2006, 12:02:09
Hey Thexfile,

Je kan niet van ons verwachten dat wij een hele site gaan doorlezen om van mening te veranderen.
als je wil proberen wat duidelijk te maken kom dan zelf met duidelijke argumenten (eventueel citaten). Dus niet simpelweg naar een site verwijzen.

Jorijn
kan ik ook doen , maar vewijt me dan niet dat ik hier te veel "rommel" op zet wat ik me nl goed kan inzien wet gebuerd als ik zo iets zou doen gezien er al meerder komentaar geweest is op de lengte van mijn berichten...

het was bij deze dus ook de bedoelling om het kort te houden om te gemoet te komen aan "de regels"....

maar dan krijg ik dus het verwijt dat men te lui is dit te lezen...
vind ik opzig niet erg , maar zeg dan aub niet dat het nietzo is als je niet berijd bent kennis van zaken te nemen...

nogmaals je mag er voor en tegen zijn vind ik niet erg das je eigen mening , maar ben er dan niet tegen als je de stukken nog niet eens gelezen hebt of niet bereid bent dit te doen....   :-[

ben een mens dat heeeeel open is opgevoed , en ben de kwaadste niet en oke iemand zal me dan ook hard moeten overtuigen en soms lukt dat ook niet , das niet erg....

maar het is dan in mein ogen wel erg dat je de "oogklep" mentalitijd aanvoerd zo van wat de boer niet kent lust hij niet.....
oke das je eigen mening.....

maar in jouw pozitie hier ben je belangrijk en invloedrijk persoon op deze site en dien men zich in mijn ogen "objektief" te gedragen......

als een dokter rookt en verkondigt dat roken slecht is verwacht dan ook niet dat de patient geloofd dat het wijs is om te stoppen met roken....

en oke we willen inderdaad niet het "sylvia millekam" effect berijken , maar dat is deze text dus niet en is in geen enkele zin schadelijk voor de parkiet zelf , eerder juist bevordelijk....

dank u....

Sonja

Hoi Thexfile,

Je kunt, zoals al is gezegd, parkietjes geen menselijke eigenschappen toedichten.
Het zijn zeker hele intelligente diertjes, die wel linken kunnen leggen, zoals Jorijn schreef en zoals ook op de site staat beschreven in "tam maken".
Dat kun je ze leren, door steeds hetzelfde woordje/zinnetje te gebruiken bij dezelfde gebeurtenis.
Zo heb ik 1 van mijn parkieten geleerd dat het woordje "lekker" betekent dat hij iets krijgt om te snoepen. Dat weet hij inmiddels heel goed.

Dit is echter heel iets anders dan echt met je parkiet een conversatie aangaan, een "over-en-weer gesprek". Dat is niet mogelijk met een parkiet, of het moet toeval zijn dat er iets tegen de parkiet gezegd wordt en hij net een woordje of zinnetje zegt, wat daarop aansluit. Dat gebeurt hier ook weleens bij toeval, en is natuurlijk hartstikke grappig. Maar het blijft toeval. ;)

Groetjes, Sonja.

Jippie

Ik heb nog even een kleine toevoeging: kijk kritisch naar alle onderzoeken die je leest! Ik wil hiermee zeggen dat je niet zomaar klakkeloos moet geloven wat iemand heeft onderzocht. Er zijn zoveel onderzoeken gedaan die allemaal iets anders beweren. Het is aan jou al deze informatie te filteren (als je daar zin in hebt natuurlijk) en eruit te halen wat voor jou geloofwaardig is. Ik zou me in ieder geval niet zo vastpinnen op één onderzoek.

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

thexfile

Citaat van: Jippie op april 24, 2006, 13:30:33
Ik heb nog even een kleine toevoeging: kijk kritisch naar alle onderzoeken die je leest! Ik wil hiermee zeggen dat je niet zomaar klakkeloos moet geloven wat iemand heeft onderzocht. Er zijn zoveel onderzoeken gedaan die allemaal iets anders beweren. Het is aan jou al deze informatie te filteren (als je daar zin in hebt natuurlijk) en eruit te halen wat voor jou geloofwaardig is. Ik zou me in ieder geval niet zo vastpinnen op één onderzoek.

Groetjes, Ilse

klopt.... maar dit doe ik ook niet...
oke ik maak het ook niet duidelijk dat ik dit wel doe... geef ik toe

maar het fijd dat ik dit hier al een keer besproken heb , en op andere niet nedelandstalige forums , en ook van ander gehoord hebt dat dit voorkomt , en dit zelf al gekonstateerd heb is voor mij bevestiging genoeg dat dit wel een heeeeeel erg goede mogelijkheid zou zijn.....

mede het fijd dat dit gedrag ook bij ander dieren zich voor doet en het mij daar ook al is opgevallen....en ik min of meer een onoficiele hobby heb om dit soort relaties te observeren , of het nu mensen , vogels , vissen , etc... betrefd....

maar als men mij kend.... en weet dat ik zelf probeer zo objektief mogelijk te zijn , mag je konkluderen , dat ik zoals met alles wat ik doe , meer onderzoek gedaan heb dan alleen maar deze site.....

wilde graag nog een aantal dingen citeren nu ik tog bezig ben om de weerstand hiertegente illustreren .....

CiteerMost scientists claim they can not speak in conversational language. As a result we have been programmed throughout the years to believe they can only mimic speech

CiteerEven when we know that our budgie can use conversational language, we are discouraged or ridiculed when we tell others. When this happens our nature is to begin doubting ourselves or keeping it quiet, so we are not looked at unfavorably or flaky by others.

CiteerOften only the person that the budgie has bonded to the most will realize that there is communication happening. That person is pressured by the rest of the family to conform to their beliefs that budgies can not. This can result in family tension. Budgies are sensitive creatures and can feel when they are causing tension and resentment among family members. Part of their instinct is to protect themselves from that resentment. They will often conform to what the rest of the family wants so they are liked more by the majority of their captors

CiteerIt has been known for a quite a while that parrots are capable of learning hundreds of words and phrases. There have been several budgies with vocabularies of close to 1000 words in the last few decades alone. Some of these budgies may have been talking in context. However, the recordings were not properly analyzed and misinterpreted as using mimicries only

etc.....

Parkieten-Freak

#13
Ik ken die site over Victor de grasparkiet Thexfile.
Het is ontzetten leuk en interessant om te lezen, maar ik moet me in dit geval aansluiten bij Jippie.
Het is geen wetenschappelijke studie, er is geen gedegen onderzoek verricht. (Dit in tegenstelling tot wat geschreven wordt over de grijzeroodstaart papegaai Alex, je vindt Alex ook op de pagina "links").
Verder vind ik dat je alles wat geschreven wordt op internet zeer kritisch moet bekijken.

Victor de grasparkiet zegt bijvoorbeeld:
CiteerThis one is pretty cool. He tells you that his talking changes, so he is not mimicing. In it he says:

Victor's  talking.
Me going to say goodie.
Yes, me like talking.
They'll know he changes.

Ik zie geen enkele samenhang tiussen deze zinnen.
Nog een willekeurig voorbeeld:

CiteerVictor. Case of Betty.
Yeah, it better be something.
She says the boys here bitch okay.
Tell your dad, I'm the lightest budgie.
I have to be the lightest one pretty soon
I was a fool to body poke her, beat up.
Has be Ryan.He like to pass much. Look here. Get here.
Come see. Come, stop pick up.
She pick at Victor.
Come, go see bad Victor. Critique.
Pick out your casket.
The talking budgies, they talk on me.
How come she's dead?  The face that can bite.
Tell to live right.
Victor, can you tell the budgies. Poor thin I stares.
Yeah, with eyes out, at you. Go cage! Bad.
That's Victor, Victor. Betty, I can't be like that.
Has to purpose stored. Carve it Betty.Yeah, bird talk.
What do you want? Look, lots of Victor? 

Heeft iemand een idee waar die conversatie over gaat?
Ik weet het niet, en ik begrijp niet wat Victor nu precies duidelijk probeert te maken.

Mijn vorige grasparkiet (Croky de eerste, een vrouwtje) was een fenomenaal praatster.
Een ongelofelijke woordenschat.
Reeg hele zinnen en delen van zinnen aan elkaar, en maakte nieuwe woorden van woorden die zij kende. (Schatteboutje werd bijvoorbeeld schattekus).
Ik zie dat niet als conversatie, maar als imitatie.

ik moet toegeven dat niet 100% duidelijk is wat een zeer intelligente grasparkiet wel kan of mogelijk na veel training zou kunnen leren.
Ik zeg overigens niet dat grasparkieten niet begrijpen wat je bedoelt. Ze kunnen wel degelijk associeren! Ook jij kan met je parkieten communiceren door middel van lichaamstaal. Heb je bijvoorbeeld wel eens het knip-oog spelletje met je grasparkiet gespeeld?
Als je maar honderd keer "lekker trosgierst" zegt, als je hem een lekker stukje gierst geeft, zal hij/zij de klank gaan koppelen aan het lekkers. Ik geloof niet dat een grasparkiet er bewust om zal vragen, ik heb het niet meegemaakt.
Bij zeer intelligente grijze roodstaartpapegaaien gaat dit al wel een stapje verder. Alex vraagt inderdaad zelf om zonnepitten, of geeft aan als hij wil douchen ("I want a shower").
Of grasparkieten dit kunnen? Misschien wel, maar dan zal dit eerst uitgebreid wetenschappelijk onderzocht moeten worden, net als met Alex gebeurd is. Je kunt pas waarde hechten aan een onderzoek als het gedegen en volgens het boekje is uitgevoerd.
De subjectieve ervaringen die het baasje van Victor opgeschreven heeft kunnen namelijk een flink gekleurde vertekening van de werkelijkheid/waarheid geven.
Thexfile, zie het als een leuk verhaal. Als een interessant gegeven wat zeker aandacht verdient en misschien in de toekomst die aandacht ook nog wel krijgt!
Om op dit moment Victor, een zeer goed pratende grasparkiet meteen af te doen als zijnde een gesprekspartner voor de mens gaat me vooralsnog echt te ver. ;)









thexfile

enige commentaar wat ik nog hierop wil geven is :

dat het mij allen om de fijten gaat.... het fijd dat iemand deze dingen vastgesteld heeft..... en dat mensen zoals mij dit dus ook in zien.....
dat deze groep andere zoekt die een soortgelijk fenomen zien , en dus andere indiviuen zoekt om te onderzoeken of ander vogels dit ook doen....

tis inderdaad ver van wetenschappelijk , maar ik denk niet dat je deze test in een lab situatie zou kunnen uit voeren.... al zou ik best begaafde parkieten een gemidd test zien laten doen die we ook bij jonge kinderen doen en die ook bij apen / dolfijnen gedaan zij.... zoals het herkennen van vorm en kleur etc... en word asosiatie , want ben van mening dat ze dit zouden moeten kunnen....

zou ook wel een esp test willen zien....

ging mij ook meer achter the theologie achter de site dan de parkiet in questie....

ik heb inderdaad al beter sprekende parkieten gezien oals die "apple"vidio "beeb- beeb- beeb" die ik hier ook gepost heb...

en ja de samenhang van wat victor zecht is soms lastig te begrijpen...

wat ik wel vind is dat hij dit niet geleerd kan hebben als een kunsje....
de woordenschat die hij gebruikt is te los samenhangend om dat als mens een dier op te geven....

victor raapt inderdaad lukweg worden ergens vandaan en probeerd met deze al dan niet een zin te maken....

victor komt mij meer over als een buitenlander die gebrekkig de taal waarin hij leeft gebruikt / magtig is....

veel van zijn niet samenhangende taal en gebrabel kan je terug vinden in ; en dan wil ik niet discrimineren maar zogeheten "alichtonen" oke weet dat er mensne zijn die goed kunnen praten maar daar gaat het me nu niet om.... het gaat me meer om ; de zins opbouw fouten en de gramatica , en het verwarren / omdraaien van woorden....

das bij victor nagenoeg glijk als bij een gemiddelde buitenlander die bijv nederlands leert spreken / of het nederlands niet goed beheerst , of bij kinderen die de taal nog niet machtig zijn......

geef toe dat wat victor zecht klinkt hoe "joda" uit starwars praat / zou praten....

hij praat ook te veel in de "ik" persoon.... maar kan duidelijk personen uit elkaar houden....

men praat hier over "training"

de manier waarop het word hier word toegepast vind ik persoonlijk klinken als zijnde artificieel....

ik vind persoonlijk dat toen wij kinderen waren wij ook die "training" hebben ondergaan , en of dat nu zo natuurlijk is ? daar kan men dezelvde vraagstelling bij zetten....

er word ook getwijfeld aan het "zelf vragen"
nou zelf ben ik hier van overtuigd , mede door mijn eigen parkieten....

ik vind het wel belagelijk dat ik word gekomandeerd door mijn parkieten als ik niet om 10 uur ga slapen....

ik heb ze nooid geleerd om 10e te gaan slapen...
het fijd dat ik veelal om die tijd ga slapen , en ze dan in hun hook wil hebben kunnen ze inderdaad hebben over genomen...
maar het fijd dat je er je klok kan op gelijk zetten dat ze presies na 10 pas gaan mekkeren dat je te laat bent vind ik wel bijzonder....
zeker omdat ik na een uur of 7 totaal de kamer verduister met niet licht doorlatende lamellen en ik dus allen maar kunsticht in huis heb....

oke hun interne klok zou door kunnen tellen , maar ze hebben het dus niet van invloeden van buiten....

het fijd dat er een klok in huis hangd heeft mij tot de dag nog niet overtuigd dat ze klok zouden kunnen kijken , mede omdat ze deze niet kunnen zien vanuit hun hooi en omdat er geen cyfers op de klok staan maar allen wijzers.....

als het eten op is , word er dus ook gekrijst dat ze meer willen , dus van dat laaste ben ik niet overuigd.... ik vind wel zeker dat ze zelf om dingen kunnen vragen.....

het fijd dat de mijne ook "dank je wel" gebruikt als zijn eigen soort hem een kus geeft , bewijst bij mij ook dat hij weet wat hij zecht....

hij aapt mij dus niet na , maar heeft geleerd dat als ik hem een dienst verleen of als mensen een dienst aan elkaar verlenden dat men "dank je wel" zecht....

dat hij dit dus zecht als zijn vrouwtje hem kropvoer geeft bewijst voor mij het fijd dat hij wel degelijk begrijpt wat hij zecht en ook de betekenis hierachter begrijpt.....hij kan immers een lego ander woorden uitkramen zoals mijn naam of "slaap lekker" wat hij dus ook doet....

weet dat dit allemaal erg subjektief is....

ik weet wel / heb een vermoeden waar hij heen wil met deze site....

in de zin van dat er geen wetenschapper nu een budget heeft om hier onderzoek aan te kunnen verichte in de juiste omstandigheden om dit als "bewijs" te kunnen bevatten....

er is erg veel sceptischie over dit onderwerp en ja ik denk dat dit een goede manier is om ander bewust te maken , en eens naar hun eigen dieren te laten kijken en om zo ander te vezamelen in de hoop dat er allicht een universiteid of iets dergelijks met geld over de brug komt om dit te gaan zien als een waardevol onderzoek....

zoals vele zullen ze denken "parkieten"wat hebben we er aan....
er is in die zin geen financieel voordeel uit te halen...
het zou dus meer voor "de mensheid" moeten...

allicht zou het ergens kunnen passen in de zin van de evolutie van dieren.... maar meer ook niet....

maar ja , als het niet aan ande lag dan hadden we ook nooid geweten dat er bijv een vogel is die "de moon walk" doet om zijn vrouwtje te imponeren ( was te zien op animal planet )

dus ja....

persoonlijk vind ik het heel erg intresant , en ja ik spoor ze aan om te praten in de zin van ik praat normaal tegen ze .... ik leer ze bewust geen woorden aan.... als ze woorden op pakke dan doen ze dat uit zich zelf......ik behandel ze verder als een kind van 5 jaar oud omdat ik vind dat ze tog dezelvde inteligentie hebben..... wie weet als ik mijn vogels langer heb dat je meer ziet ik weet het niet.... heb deze nu straks nog maar een jaar dus is te kort om wat te zeggen....

maar wat ik tot nu toe gezien heb van ze , en gehoord heb .... ja heeft me wel doen verbazen.... verder zijn ze ook vreselijk iritant soms net als pubers , maar dat komt er van als je ze een vrije opvoeding geeft.....

betekend niet dat ik niet van ze hou...
dit zeg ik hun ook vaker , en dan zie je ze met zijn alle knikken met hun oogjes toe knijpend....

wilde het hier bij laten... dank u














thexfile

zal trachten je citaat te verklaren....

Citaat:

Victor. Case of Betty.
Yeah, it better be something. ( hij hoopt dat betty echt wat heeft / ziek is)
She says the boys here bitch okay. ( betty verteld hem dat de mensen kritiek hebben op haar dat ze rodelde over haar....)
Tell your dad, I'm the lightest budgie. ( hij wil duidelijk maken dat hij de kleinste vogel in de groep is )
I have to be the lightest one pretty soon ( dat hij als betty dood gaat de jongste is )
I was a fool to body poke her, beat up. ( hij was niet lief voor zijn "buddy" en sloeg haar )
Has be Ryan.He like to pass much. Look here. Get here. ( ryan heeft haar ziek gemaakt volgens hem , komt te vaak langs , kijkt te veel naar haar )
Come see. Come, stop pick up. ( kijkt te heel , en stop dan en pakt haar op )
She pick at Victor. ( ryan was kritisch op victor )
Come, go see bad Victor. Critique. ( ryan kwam naar victor kijken , noemde hem stoute victor , ze had kritiek )Pick out your casket. ( hij weet dat betty dood gaat zecht haar dat ze maar beter haar kist kan uit zoeken)
The talking budgies, they talk on me. ( dat de ander vogels tegen hem praten )
How come she's dead?  The face that can bite. ( dat ze vertelde tegen hem dat ze dood was , dat ze in haar gezicht beten toen ze dood was )
Tell to live right. ( de ander vogels vertelde de doode betty dat ze moest leven )
Victor, can you tell the budgies. Poor thin I stares. ( ze vroegen victor om de ander vogels te vertellen waarom de doode betty zo staarde )
Yeah, with eyes out, at you. Go cage! Bad. ( ze keek met haar ogen naar victor , ze vinden de kooi slecht , dat hij maar weg gaat )
That's Victor, Victor. Betty, I can't be like that. ( de ander vogels zeggen dat victor de stoute vogel is , dat betty niet zo kan zijn dat het victor gegund is , bety was lief )
Has to purpose stored. Carve it Betty.Yeah, bird talk. ( betty's lijk werd bewaard , ze hebben haar opengesneden.... hij zal wel gek zijn dat het maar vogel praat is )
What do you want? Look, lots of Victor?  ( hij vraagt hem wat ze van plan zijn , of ze van plan zijn om een andere vogel te zoeken zoals hem )

oke dit was jouwn eigen gekozen citaat !!!

als je nu niet de samen hang hier van ziet dan weet ik het dus niet meer.... ???
dit is een duidelijk samenhankelijk verhaal over een vogel die dood ging en hoe andere rouwden.... en dan wel in dezelvde manier als mensen .... dat ze het niet kunnen begrijpen .... andere de schuld van de dood geven....

dit zijn emoties en dingen hoe mensne ook zouden reageren op de dood van een ander....

ik weet niet wat ik er nog meer op moet zeggen dit is bewijs genoeg....

vind het verder eigenlijk ook erg emotioneel om te bevatten dat een vogel zo goed op de hoogte is van hoe een leefg genoot overlijd....

dank u.....

Parkieten-Freak

Thexfile, ik vind je verklaring heel eh......bijzonder. ???

Maar had het niet net zogoed zoiets kunnen zijn?
Victor. Case of Betty.Victor. Wat betreft Betty
Yeah, it better be something. Ja, hopelijk is het iets.
She says the boys here bitch okay. Ze zegt dat de jongens hier goeie krengen zijn.
Tell your dad, I'm the lightest budgie. Zeg tegen je pa dat ik een verlichte grasparkiet ben.
I have to be the lightest one pretty soon Ik wil binnenkort de meest verlichte grasparkiet zijn.
I was a fool to body poke her, beat up. Het was dom van me om haar lichaam op te sluiten. Afgeslagen.
enz enz?



thexfile

mijne bijzonder.... ja ik begrijp victor beter dan jij ja in die zin....

komt allicht omdat ik ook een buitenlander ben en ik eedrer de fouten van mijzelf en andere er uit kan halen.....

denk ook dat je meer moet gelezen hebben over victor om het verhaal te begrijpen ......

over dat wat jij schrijft...... ik denk dat jij vergeet dat zijn eigennaar ook fouten heeft kunnen maken....
CiteerShe says the boys here bitch okay
als je jouwn kant op gaat zou je ook kunnen lezen "ze zecht dat de jongen har teef is , nou goed"

terwijl dat niet in de kontext past....

je moet het lezen alsof " een turk" je een brief vooir leest die hij gehad heeft in het nederlands...... of dat jij als nederlander bijv in spanje een nederlandse text leterlijk ter plekke moet vertalen in het spans om iets terplekke duidenlijk te maken....

en
Citeerlightest
en heeft niets met licht geven te maken , das een gramatikale fout van jou.... dit is een woord dat in het engels gewichten aan duid en of hoe zwaar iets is....

dus als je daar me rekening houd als hij de lichgte parkiet is , dan mag men aan nemen dat hij vervolgens de kleinste is / de dunste...

het fijd dat hij daarna aan geeft dat hij een vermoeden haaft dat hhij binnenkort de lichste zal zijn , geeft duidelijk aan dat hij een vermoeden heeft dat er binnen kort iemand verdwijnt.....

ik vind het darom ook knap dat hij dus weet dat de ander parkiet betty dus ziek is.....vind hem ook uitermate grof dat hij aan haar verteld dat ze binnen kort dood zal gaan..... niet dat hij dat weet meer op de wijze dat hij het zecht komt over alsof hij betty niet echt lief vond , maar in het verhaal merk je goed dat hij zich tog schuldig voeld en dat ander hem veroordelen voor zijn geweldadige gedrag..... dit zijn digen die je ook terug ziet bij vogels zelf...

met name het met de snavel door de veren gaan als een vogel dood gaat...
toen mijn kiwie overleed zag ik mijn 2 vogels , blauwtje en sandy dit ook doen toen ze nog levenloos in de kooi lag......
ik herken dus ook dit laaste gebaar van genegenheid naar de overledene toe , iets wat wij ook zouden doen als een gelievde komt te overlijden , door de persoon een laaste knuffel te geven en op het lichaam te huilen....

dit is duidelijk een gebaar van " gesivilizeerd" gedrag , want alleen dieren die beseffen dat ze leven begraven hun doden.... en rouwen en geven een laaste eer , zoals olifanten dat ook wel doen.... om maar een dier te noemen....

CiteerI was a fool to body poke her, beat up

de verklaring die jij geeft duid weer op een slecht begrip van de engelse taal...los van het fijd dat je dingen beweerd die niet kunnen.....

maar ik begriijp wel warom je veward bent...

hij prate zoals "joda" met foute zinsbouw...
hij bedoeld "I was a fool to poke her body , beat (invoeging)her) up"

met dit geeft hij duidelijk aan dat hij spijt heeft van het fijd dat hij betty geslagen heeft , en aan haar lichaam gezeten heeft.... tegelijk geeft hij toe de schuldige te zijn.....

dit zijn wederom dingen die bijv een "dader" zou zeggen als hij rouw heeft van de moord op een persoon....

dit zijn dingen die wij mensen doen....dingen die wij beschouwen als zijnde mensenlijk......

en ja mijn verklaring mag allicht bijzonder zijn .... het is een schokkende zeker weten ja.....was er gewoon misselijk van..... had hem nog nooid eerder vertaald en heb de text niet gelezen gezien ik niet alles van victor ga lezen.... heb hier en daar wat van zijn audio fragmenten gehoord en heb vedre al de text gelezen op de website.....

en tog kan ik de kontext plaatsen en jij niet....
allicht zie ik door mijn eigen dyslectie het verband eerder omdat ik mijn eigen fouten ken en dat van mijn zeer uitgebrijde familie die erg meertalig is....

mede door het fijd dat al raen mensen en hun talen en hun culturen bustudeer , en dus ook het gedrag van sommige dieren....

hoop dat dit nogmaals meer duidelijkheid schept.....

ben nogmaals niet voor victor , hij maakt ook fouten , en er zijn beter pratende parkieten.... maar 1 ding is zeker , als je dit een parkiet kan leren dit in deze volgorde te zeggen dan is de leraar een genie.....

ik ben van mening dat je dit een parkiet niet kan leren op komando te zeggen , dit zijn texten die victor in mijn ogen terplekke zelf bedacht heeft...

en als jij niet weet dat dode vogels elkaar snavelen , dan ben ik vrijwel zeker daty zijn eigenaar dat ook niet wist toen hij dat op schreef.... wat weer aan geeft dat deze niet uit is om de boel te bedriegen....

de texten zouden dan ook te gelikt zijn....... en dat zijn ze niet.... ben van mening dat we hier niet te doen hebben met een bedrieger .... zo ja dan is het een hele goede om mij te kunnen bedriegen met mijn kennis en mocht zo bewezen gaaf ik dat openlijk toe.....

dank u.....

hanske

of een parkietje je nu zou verstaan of niet dat laat ik in het midden. Persoonlijk vind ik de bewuste site weinig geloofwaardig en volgens mijn zijn de stemmetjes van zijn 'budgie' gemanipuleerd.
Bovendien wordt er zelfs aangeraden om de parkiet zijn vleugeltjes (pluimpjes) te kortwieken.
Enfin.
Men denke ervan wat men wil. Ik vind deze site - en forum - leuker.

Nina

Citaat van: hanske op april 27, 2006, 18:41:59
of een parkietje je nu zou verstaan of niet dat laat ik in het midden. Persoonlijk vind ik de bewuste site weinig geloofwaardig en volgens mijn zijn de stemmetjes van zijn 'budgie' gemanipuleerd.
Bovendien wordt er zelfs aangeraden om de parkiet zijn vleugeltjes (pluimpjes) te kortwieken.
Enfin.
Men denke ervan wat men wil. Ik vind deze site - en forum - leuker.


Die opnames, ze doen me denken aan fragmenten uit een horrorfilm. Zo'n laag stemmetje.
Of zou dat door het feit komen dat hij een mannelijk baasje heeft (ivm lagere stem)?

Stel dat het echt zou zijn (wat ik natuurlijk niet uitsluit), dan denk ik dat het vogeltje heel snel woorden leert. Hij hoort zijn baasje praten en hoort zo bepaalde woorden bij elkaar. Zo maakt hij denk ik zijn "verhalen", zonder te weten waar hij het werkelijk over heeft. Hij maakt zo een zinsverband, hij heeft de woorden over het zieke parkietje vaak bij elkaar gehoord en zo maakt hij een verhaaltje, denk ik.

En inderdaad, dit forum (en de site van PF) zijn zéér leuk!