mannetje/popje, weten de parkietjes dat zelf?

Gestart door marjolein, april 16, 2006, 21:31:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marjolein

Hoi allemaal

Ik heb sinds gisteren een jong parkietje erbij. Natuurlijk vroegen we ons af wat voor een geslacht het is, maar daarvoor is het parkietje nog te jong (net 6 weken). Zelfs van ons andere parkietje weten we het niet. Dit gele/groene parkietje is nu 1 jaar oud, maar zijn neusdop blijft blauw/paarsig.

Maar nu vroeg ik me af of de parkietjes zelf het wel doorhebben? Wat denken jullie?

Of rijen 2 mannetjes of 2 vrouwtjes ook op elkaar? Ons oudere parkietje deed dat namelijk steeds op de nepparkiet.

Groetjes Marjolein

Cutie_lover

Citaat van: marjolein op april 16, 2006, 21:31:29
Dit gele/groene parkietje is nu 1 jaar oud, maar zijn neusdop blijft blauw/paarsig.

Groetjes Marjolein

Hallo Marjolein,

Ik heb eventjes op je site gekeken, gekeken naar de foto van Lemmy(heb ik dat goed :-[) En dat lijkt mij een vrouwtje... Tenminste, ik heb geen Vrouw, maar mijn man ziet er niet zo uit. Willen er misschien wat meer ervaren mensen ook hierop antwoorden?

Groetjes Ingrid

marjolein

Hé leuk dat je op m'n site bent geweest ingrid! Je bent een van de eerste bezoekers, ik heb het gedeelte over m'n huisdieren pas net opgezet.

Lemmy is inderdaad het geel/groene parkietje. Hmmm een vrouwtje dus, dan gedraagt ze zich al wel een beetje als een vrouwtje naar het nieuwe parkietje toe. Begon het al gelijk te voeren. Alleen het rijen op de nepparkiet snap ik dan niet zo goed, of doen vrouwtjes dat ook? ;)

ben benieuwd wat de anderen denken.

Groetjes Marjolein

Cutie_lover

Citaat van: marjolein op april 17, 2006, 10:42:04
Hé leuk dat je op m'n site bent geweest ingrid! Je bent een van de eerste bezoekers, ik heb het gedeelte over m'n huisdieren pas net opgezet.

Hmmm een vrouwtje dus, dan gedraagt ze zich al wel een beetje als een vrouwtje naar het nieuwe parkietje toe. Begon het al gelijk te voeren. Alleen het rijen op de nepparkiet snap ik dan niet zo goed, of doen vrouwtjes dat ook? ;)

ben benieuwd wat de anderen denken.

Groetjes Marjolein

Ik snap het eigenlijk ook niet , want bij mannetjes is het toch meestal blauw? En Lemmy is een beetje roze-achtig. Misschien kan je hier wel even kijken bij dat artikel over die foto's met DUIDELIJK mannetje of duidelijk vrouwtje... Ik weet de link niet srry... Ik weet eigenlijk niet of die nog bestaat.... Kan 'm namelijk niet vinden...

Groetjes

marjolein

Hoi,

ik had het ook al eens gevraagd in de dierenwinkel en daar vertelde ze mij dat het bij gele parkietjes moeilijk te zien is omdat die neusdop niet zo goed kleurt. Maar vond dat wel raar om te horen, want ik dacht dat je bij alle parkietjes, behalve bij een lutino en een albino (wat mijn parkietje niet is) ziet dat de neusdop verkleurd in bruin of in blauw.

Is het ook zo dat het bij mannetjes altijd duidelijk blauw is en dat de neusdop bij vrouwtjes verschilt van roze tot bruin?

Groetjes Marjolein

Ingrid

#5
Hoi Marjolien,

Ik had gister al even op je site gekeken, maar de neusdop is niet zo duidelijk te zien om goed te kunnen beoordelen of het een mannetje of popje is. Niet bij alle kleurslagen krijgt een mannetje een blauwe neusdop, maar blijft deze rozig/paarsig. Voor een popje is het altijd beige/bruin of lichtblauw met wit om de neusgaatjes.

Groetjes, Ingrid

P.S. Foto's mannetjes/popjes: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1430.0

marjolein

#6
Hoi,

dank je wel voor je link, ;D ik denk dat mijn nieuwe parkietje een vrouwtje is, ze heeft namelijk nu een blauwe neusdop met wit om de neusgaatjes.

Maar over mijn gele parkietje ben ik nog steeds niet uit. Ik heb geen parkietje van 1 jaar gezien met net zo'n paarse neusdop als mijn lemmy. Heb de foto wat uitvergroot: krijg hem helaas niet duidelijker. Maar de neusdop is paars met wat lichter blauw rond de neusgaatjes. Wie weet het?

groetjes Marjolein

[verwijderd door de beheerder]

Cutie_lover

#7
Citaat van: marjolein op april 17, 2006, 11:49:48
Hoi,

dank je wel voor je link, ;D ik denk dat mijn nieuwe parkietje een vrouwtje is, ze heeft namelijk nu een blauwe neusdop met wit om de neusgaatjes.

Maar over mijn gele parkietje ben ik nog steeds niet uit. Ik heb geen parkietje van 1 jaar gezien met net zo'n paarse neusdop als mijn lemmy. Heb de foto wat uitvergroot: krijg hem helaas niet duidelijker. Maar de neusdop is paars met wat lichter blauw rond de neusgaatjes. Wie weet het?

groetjes Marjolein

Persoonlijk vind ik jouw parkietje errug veel op Winnie (of poeken ? ) Lijken. Check link van Ingrid....

Groetjes.

Je bedoelt denk ik Poeken. Poeken is echter een Lutino en dat is Lemmy niet ;). Gr. Ingrid

Ingrid

De foto is nog niet echt duidelijk, maar het zou heel goed een mannetje kunnen zijn. Bij mannetjes van gele, witte of bonte grasparkieten is de kleur van de neusdop roze met een blauwe waas. Alle vrouwtjes hebben een bruine neusdop.

marjolein

leuk die reacties, het houdt me ook wel bezig mijn twee parkietjes

Ik heb gekeken bij winnie en poeken, maar de neusdop van mijn parkietje is paarser dan de foto van 4 maanden.

Maar jouw antwoord brengt denk ik verlossing ingrid, mijn parkietje is immers al 1 jaar en als het een vrouwtje zou zijn, dan zou het een bruine neusdop hebben en roze met een blauwe waas komt overeen met mijn paars, denk ik... dan is het toch een mannetje en heb ik een paartje, leuk :D  :-*

Thanx,
groetjes Marjolein

Safrena

Hey marjolein

Je zegt dat je parkietje lemmy al een jaar jong is ;)
Dan moet de neusdop al mooi bruin zijn mocht het een vrouwtje zijn

Vermits dit niet zo is en je verteld dat de neusdop roze/paarse is lijkt het me heel sterk dat het een mannetje is

Het nieuwe parkietje denk ik een vrouwtje

Vele groetjes

marjolein

hihi, lemmy is inderdaad 1 jaar jong  ;)
Enne zijn neusdop is verreweg van bruin, dus ik denk inderdaad dat het een mannetje is.

thanx voor jullie meedenken en antwoorden