problemen met xtravital

Gestart door marjolein, april 17, 2006, 10:48:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marjolein

Hoi Allemaal,

Ik las dat veel van jullie Xtravital aanbevelen als voer voor hun parkietjes. Nu heb ik het ook aangeschaft in plaats van droog voer van puik met eivoer er apart bij, maar het lijkt wel of mijn Parkietje het moeilijker weg krijgt. Het plakt wat aan zijn snavel en hij is na het eten constant bezig met het happen naar het ijzer van zijn trappetje. Hij doet dan ook zijn bekje ver open. Weten jullie wat het kan zijn?

alvast bedankt,

groetjes Marjolein

Ingrid

Hoi Marjolein,

Mijn vogeltjes hebben er geen problemen mee, heb ook nog nooit gezien dat het aan hun snaveltjes blijft plakken. Alleen als ze net gedronken hebben en daarna eten dan wel, het eten wordt dan vochtig waardoor het iets plakkerig wordt.

Groetjes, Ingrid

Caradow

Ik heb ook altijd Xtravital gevoerd voordat ik over ging op pellets en nooit geen problemen gehad. Dus ook ik kan je niet verder helpen ???

mozart

Hoi
Ik ken dit probleem wel! Heb het ook gebruikt, maar kort en ben weer overgegaan op gewoon voer.
Zat ook veel in wat mijn parkiet niet at.

Sonja

Citaat van: mozart op april 18, 2006, 00:14:21
Hoi
Ik ken dit probleem wel! Heb het ook gebruikt, maar kort en ben weer overgegaan op gewoon voer.
Zat ook veel in wat mijn parkiet niet at.

Je kunt voorkomen dat je parkietje selectief gaat eten (dus alleen het lekkerste eruit gaat halen) door dagelijks de aanbevolen hoeveelheid, ca. 1,5 tot 2 schepjes XtraVital te verstrekken. Op deze manier wordt alles opgegeten, en krijgt je vogel alle benodigde vitaminen in, die hij nodig heeft. ;)

Groetjes, Sonja.

thexfile

dat zijden jullie bij mij ook en tog als je dat doet verhongeren ze nog liever dan alles op te eten.... zelfs als je ze de volgende dag niets meer geeft..... :-S

wat ik tegenwoordig gewoon doe is door het dus  1 op 2 te menge met een ander voer.....

dus een doos van 500 gram extravital op een zak 1000 gram van vitakraft....
dan dat bijden in een bewaarbus gieten , en goed schudden....

en als ik de bakjes vul dan vul ik deze uit die bus.....

met dit eten ze het wel goed op.....

en de "lekkere"geur van die vitakraft maskeerd de "vieze" geur van dat extravital.....

marjolein

Hoi, thanx voor jullie antwoorden, vooral de laatste tip is erg handig. Ik ga dat maar eens proberen en anders gewoon weer over op gewoon voer met eivoer erbij.

Groetjes Marjolein

Parkieten-Freak

Het is dan niet alleen "gewoon" voer en eivoer erbij, maar ook wat groenten en/of een stukje fruit als het kan.
eigenlijk moet je het parkietenzaad dan mengen met een paar druppels Roosvicee en wat Brinta voor de B vitaminen.
In "gewoon" parkietenzaad zitten te weinig voedingsstoffen en teveel vetten.

XtraVital bevat veel meer soorten zaden en is verrijkt met vitaminen, eivoer, mineralen en aminozuren. Het is echt beter.
Persoonlijk vind ik het lekker ruiken en mijn parkiet is er dol op.
Het lijkt me sterk dat parkieten liever verhongeren dan hun maaltje XtraVital niet opeten.
Ik heb wel eens de indruk dat de weerstand tegen XtraVital meer bij het baasje ligt dan bij de parkiet zelf.


Maur@

Die van ons vinden extravital ook heerlijk. Geen enkel probleem gehad toen ik overstapte van het oude voer naar extravital. Het ruikt wat sterker, maar persoonlijk vind ik het niet vies.

Caradow

Citaat van: thexfile op april 18, 2006, 08:56:40
dat zijden jullie bij mij ook en tog als je dat doet verhongeren ze nog liever dan alles op te eten.... zelfs als je ze de volgende dag niets meer geeft..... :-S

wat ik tegenwoordig gewoon doe is door het dus  1 op 2 te menge met een ander voer.....

dus een doos van 500 gram extravital op een zak 1000 gram van vitakraft....
dan dat bijden in een bewaarbus gieten , en goed schudden....

en als ik de bakjes vul dan vul ik deze uit die bus.....

met dit eten ze het wel goed op.....

en de "lekkere"geur van die vitakraft maskeerd de "vieze" geur van dat extravital.....

Srry als ik te aanvallend over kom, dan haal deze reaktie maar weg Moderators, maar persoonlijk ben jij (thexfile) het NOOIT ergens mee eens en heb je OVERAL commentaar op... of het nu een kooi is of het voer... het valt mij mee dat je nog geen aktie hebt ondernomen om alle parkietjes maar alleen nog in het wild te laten vliegen, en dan niet hier, ons klimaat is daar niet geschikt voor, maar in Australie, waar de roots liggen.

ik zeg niet dat je het altijd overal mee eens moet zijn, maar je hoeft ook op alles negatief te reageren. Er lopen hier een heleboel mensen rond die behoorlijk wat ervaring hebben met parkietjes en ook het beste met hun beestjes voor hebben.
En dat de grootste meerderheid hier toch echt hele goede ervaringen heeft met Xtravital wil dan toch echt wel wat zeggen. Er zullen parkietjes bij zitten die het mss niet kunnen waarderen of die tijd nodgi heben om aan het voer te wennen...

Als jij ineens een andere maaltijd voorgeschoteld krijgt weet je ook niet 1-2-3 of je het lekker vind of niet... Als kind lusten de meeste mensen geen koffie, terwijl wanneer ze volwassen zijn, de dag met een kop koffie beginnen....

Dit moest ik even kwijt...

marjolein

#10
Hoi,

Mijn parkietje zal waarschijnlijk denken: wat de boer niet kent, eet ie niet.  Ach dat beessie moet gewoon wennen. Er zitten inderdaad ook heel wat andere stukjes in de xtravital, hij kreeg wel af en toe n stukje vers fruit en groente, maar ook daar moet ie ook weinig van hebben... hij is zeer selectief hihi

Maar geven jullie er echt ook dagelijks brinta en roosvicee bij? Dat van die roosvicee had ik al wel eens gehoord, maar ik dacht dat dat af en toe gegeven werd, bijvoorbeeld als je parkietje in de rui is.

Ben benieuwd.

Groetjes Marjolein

Ingrid

Citaat van: marjolein op april 19, 2006, 14:37:07
Maar geven jullie er echt ook dagelijks brinta en roosvicee bij? Dat van die roosvicee had ik al wel eens gehoord, maar ik dacht dat dat af en toe gegeven werd, bijvoorbeeld als je parkietje in de rui is.

Ik denk dat PF hiermee bedoelt dat wanneer je "gewoon" parkietenvoer geeft je voor de extra vitamines dat zou kunnen toevoegen. Xtravital heeft die extra vitaminen al. Roosvicee geef je normaal gesproken inderdaad door het water als je parkietje in de rui is, 1 à 2 keer per week.

marjolein

Ok, ik snap het had t verkeerd gelezen. Wat het etiket verteld is het inderdaad erg goed voer. vind t alleen vreemd dat mijn parkietje zich zo raar blijft gedragen. Maar geef t gewoon even de tijd, het went vast vanzelf

groetjes Marjolein

Cutie_lover

Citaat van: marjolein op april 19, 2006, 14:58:20
Ok, ik snap het had t verkeerd gelezen. Wat het etiket verteld is het inderdaad erg goed voer. vind t alleen vreemd dat mijn parkietje zich zo raar blijft gedragen. Maar geef t gewoon even de tijd, het went vast vanzelf

groetjes Marjolein

Dat hoop ik, ik heb hetzelfde probleem, met fruit... Misschien te vroeg gereageerd, heb namelijk nog maar 1 soort geprobeerd :P Ik ga uitzoeken wat Cutie lekker vind...  8)

Parkieten-Freak

Dat klopt Ingrid.
Ik bedoel dat je de parkiet gerust gewoon parkietenzaad kunt laten eten, maar dat is niet voldoende.
Je zult er dan een beetje Brinta bij moeten doen, en het mengsel rul maken met een paar druppels roosvicee en eventueel een paar druppels water. Dit mengsel moet je niet lang in de kooi laten, omdat het wat vochtig is en sneller aan bederf onderhevig is.


mozart

Dus over het algemeen goede ervaringen met xtravital. Het parkietje wat het niet wilde eten bij mij, was ziek, w.s. kwam het daardoor.
Heb hem ruim een week gevoed met spuitje, heeft antibiotica gehad en infuus. Heeft het helaas niet gered!
Nu 2 nieuwe parkietjes, dus ga het opnieuw proberen!

Meltjuh

Ik heb alleen maar goede ervaringen met Xtravital.
Ook de klanten die het kopen in de winkel zijn altijd tevreden ;D

thexfile

Citaat van: Caradow op april 19, 2006, 11:11:18
Srry als ik te aanvallend over kom, dan haal deze reaktie maar weg Moderators, maar persoonlijk ben jij (thexfile) het NOOIT ergens mee eens en heb je OVERAL commentaar op... of het nu een kooi is of het voer... het valt mij mee dat je nog geen aktie hebt ondernomen om alle parkietjes maar alleen nog in het wild te laten vliegen, en dan niet hier, ons klimaat is daar niet geschikt voor, maar in Australie, waar de roots liggen.

ik zeg niet dat je het altijd overal mee eens moet zijn, maar je hoeft ook op alles negatief te reageren. Er lopen hier een heleboel mensen rond die behoorlijk wat ervaring hebben met parkietjes en ook het beste met hun beestjes voor hebben.
En dat de grootste meerderheid hier toch echt hele goede ervaringen heeft met Xtravital wil dan toch echt wel wat zeggen. Er zullen parkietjes bij zitten die het mss niet kunnen waarderen of die tijd nodgi heben om aan het voer te wennen...

Als jij ineens een andere maaltijd voorgeschoteld krijgt weet je ook niet 1-2-3 of je het lekker vind of niet... Als kind lusten de meeste mensen geen koffie, terwijl wanneer ze volwassen zijn, de dag met een kop koffie beginnen....

Dit moest ik even kwijt...

kan je wel even kwijt moeten , maar dan wil ik dit ook even kwijt sorry...
omdat je zog gezcht exper bent betekend nog niet dat slechter beter bent dan een ander in mijn ogen....

zal niet de 1e zgn "vogel expert" zijn waar ik in een zaak vogels slechter zie zitten dan ze bij menig in huis worden gehouden....

in mijn vooromen , mede toen ik op zoek was voor mijn 4e vogel en veel winkels gezien heb / mensne gebeld heb is er gewoon een lak en disrespect voor deze vogels door mensne die ze zgn kweken / verkopen....

ik ben er ook maar geen tegen gekomen die echt geinterseerd was wat ik van plan was met mijn vogel , of waarom ik geinterseerd was in een bepaalde soort....

het is ommogelijk als je wat meer liefheber wil zijn maar niet in een club wil zitten om ook maar wat info los te krijgen laat staan dat mensne geinterseert zijn over wat jij hebt .....

als ik dit verlijk met vissen en viskwekers dan ken ik menig winkel waar je zo een half uur kan praten over welke soort je hebt , welke je er bij zou willen , of je eventele kweek plannen hebt , en over aankleding van het verblijf etc....

het motto bij grasparkieten is ; "wij kweken ze niet en kopen ze per donzijn gesorteerd grasparkieten en kan me niets schelen wat zolang het maar verkoopt" of "meneer het zijn maar vogels"

er is totaal geen intresse over wat ze verkopen , het enige wat ze weten over soorten is dat het een grasparkiet is , maar als ik over een dominat bonte witte begin dan draaien hun ogen al om....  >:(

het enige wat ik tot nu toe ben tegen gekomen is de eventele meid die in een vogel zaak werkt en er zelf een paar heeft die nog enige emotie toond en allicht wil weten wat voor vogels je nog meer hebt.... maa das meer uit eigen intresse dan om uit te vogelen of deze diertjes wel naar een goed tehuis gaan....

en van de zeker 20 zaken die ik langs ben geweest is me dat maar 1x overkomen en dat vind ik gewoon bar en bar slecht !!!

zelfs de kweker van "sponge" die ik dus van een echte kweker heb moet niets weten van het fijd dat ik al een vogel bij hem gekocht had was ook totaal niet geintreseerd in welke soort het was en zo.....

is gewoon om te huilen gewoon  >:(

en als ik zijkerig over kom dan moet je maar eens tussen de regels door lezen en dan zal je goed merken hoe blij en gelukkig ik ben met mijn beestjes... en hoe ik ze een zo goed mogelijk leven wil / probeer te bezorgen...

ben allen van mening dat een aantal mensen dingen door drukken en niet gehoord hebben van afwijkingen en of hier niets van willen horen / weten....

ik wil niemand aanklagen dat hier flink gesponsord word met bepaalde merken maar je zou het door dit soort reacties al bijna zeggen....je hoor nl ook nooid wat over ander merken terwijl er meer dan 1 "goed" voer is...

nogmaals ik betijfel niet dat dit merk niet goed is , gebruik het zelf ook , maar hou er dan wel rekening me dat niet iedereen jouwn mening heeft ...... !! schijnt nogal een probleem te zijn je text zo te lezen als iemand afwijkt van jouwn gedachtengang.....

tenslotte niet elke vogel is gelijk en ook niet de omstandighedne waar ze in gehouden worden en ja net als bij mensne eten sommige dingen wel dan andere....

maar plaats van oplossingen aan te dragen in plaats van telkens weer te zeggen dat het wel werkt bij jou terwijl wij daar dus niets mee op schieten  >:(

als we zeggen dat het niet werkt dan hebben we best wel dingen geprobeerd en we gaan niet zo maar zeuren .... ik zelf ben nu al 6 maand bezig en ze lusten het dus nog niet als ik het niet meng dus zeg dan niet dat het wel zo is oke  >:(

als ze het wel zouden eten zouden we niet op een oplossing vragen ...... grrr...

en ok ik ben geen expert , maar mijn vogels leven zo goed als ze kunnen in gevangenschap bij mij in huis , en ze zijn gezond en blij..... en oke als ik dan geen expert ben en niet jouw mening deel nou sorry dan , maar dacht dat een forum er uist was om iedeen en meningen te delen , en op ander gedachteste komen , plaats van steeds dingen door te drammen  >:(

mijn excuzes voor deze lange mail , maar dit wilde ik even luchten want er word zo veel gezecht over dingen maar gewoon bar wijnig gedaan....

en vind het gewoon misselijk dat een kat of hond nog als beter dier word gezien / behandeld dan een vogel..... ze hebben immers ook dezelvde gevoelens.....

Safrena

Hey thexfile en caradow

Dit gaat nu wel al heel erg off topic  :-\


@ thexfile

Het is inderdaad ronduit schandalig hoe sommige winkels zijn daar is op het forum al meer over geschreven
Echter word dit forum en de site alleen maar gesponsord door Parkietenfreak en jorijn en door geen enkel merk van eten.
En ja iedereen mag zijn eigen mening hebben op het forum maar ook met respect voor een ander zijn mening en zonder iemand anders aan te vallen of te beledigen
Mensen die hier als  moderator of expert of beheerder staan zijn mensen met heel wat ervaring met parkietjes ( en nog vele anderen hier op het forum) en ook zij vinden het afschuwelijk wat er allemaal gebeurt met vogels, dat is dan ook een van de reden waarom dit forum er is om mensen te helpen omdat ze deze hulp niet vinden bij dierenwinkels of zogenaamde kwekers. Alleen bij een goede hobbykweker kun je nog om raad maar die vind je jammer genoeg nog zelden.
Er is hier dan ook niemand die beweert dat jouw parkietjes niet goed verzorgd worden of net gelukkig zouden zijn.

Jouw parkietjes lusten geen xtra-vital oke prima dan geef je ze toch gewoon ander voer dat ze wel lusten aangevuld met eivoer enz...
Wij raden Xtra -vital aan gewoon omdat een heel goed voer is en omdat er alles in zit wat je parkiet nodig heeft
Er zijn inderdaad nog andere voeren die goed zijn zoals prestige premium en daar zit ook bijna alles in behalve dan dat het minder verschillende soorten zaden heeft en dan heb je nog vitakraft waar dan heel veel vitaminen in zitten maar waar je dan nog apart eivoer enz moet bijgeven omdat dat er niet in zit
En inderdaad parkieten verschillen net zoals mensen, mijn dames moeten prestige ook niet hebben en hebben liever xtra-vital of vitakraft

Vele groetjes

Ps en nu gaan we en blijven we on topic aub

Meltjuh

het enige wat ik tot nu toe ben tegen gekomen is de eventele meid die in een vogel zaak werkt en er zelf een paar heeft die nog enige emotie toond en allicht wil weten wat voor vogels je nog meer hebt....

hihih laat ik diegene nou zijn ::) ;D

Sorry safrena het blijft nu  on topic :D

mozart

#20
En anders ik wel!
Jammer dat er zo veel slechte ervaringen zijn met dierenspeciaalzaken!
Er zijn gelukkig ook nog wel zaken waar het wel goed gaat hoor!
Waarvan die van mij er 1 is!
Als er een vogel ziek is ga ik naar de dierenarts! Onlangs nog! Rest van de vogels is toen ook behandeld met antibiotica!
Soms is er wel zorg en aandacht voor dieren!
Ik en mijn collega weten waar we over praten, verwijzen door naar da als mensen vragen hebben over hun dier en zijn begaan met waar het dier terecht komt, etc! Doen er alles aan om te zorgen dat een dier op de juiste maniet gehouden wordt. Als mensen twijfelen over aanschaf, raad ik het af!
Moest ik even kwijt.
Sorry, heeft niks met xtravital te maken! Ook wij hebben hier erg goede ervaringen mee en veel vogeleigenaars gebruiken het inmiddels.

dit is inderdaad offtopic
er zijn al onderwerpen over dierenwinkels
waar je ook je mening kwijt kan ;)
gr safrena

Kleintjes

Hoihoi,

zou dat xtravital ook handig zijn voor Pino? Hij heeft last van slechte vertering en vreet als n gek, soms zo erg dat ik 'smiddags al moet bijvoeren omdat Kyra niks meer heeft. Pino heeft erg veel honger en is afgevallen, minder rond dan normaal.

Waarschijnlijk n bacterie..ben benieuwd..

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Wat zegt de dierenarts van het afvallen Kleintjes?


Kleintjes

Hoihoi,

de DA vermoedt dat Pino is afgevallen door 't feit dat hij bijna niks verteerd, met andere woorden hij krijgt niet veel voedingsstoffen binnen.

Heb ze nu op xtra-vital gezet en schijnbaar vealt 't Pino wn Kyra wel, Silly en Tweety zijn meer de sceptische parkietjes van de club ;)

Ze eten er goed van, alleen de andere 2 is even afwachten. Zij hebben overigens nergens last van. Silly heeft wel vaker iets nattere poepjes, maar ze drinkt soms veel omdat ze 't schijnbaar te druk heeft met slopen van alles.

Pino valt schijnbaar af omdat hij dus niet genoeg binnen krijgt, maar kan ook door de leeftijd (schiet me net te binnen hihi). Ben benieuwd hoe 't verder gaat.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

smartie

Ik heb nog nooit problemen gehad met XtraVital. Zodra Pino van Nutribird papje vast voedsel ging eten ging het er meteen in. Ook trosgierst ging trouwens goed maar dit was voor mij alleen handig om te zien of de schilletjes gepeld waren en de inwendige zaadjes opgegeten en dit is erg vet dus alleen geven als snack!

Maar met Xtravital ging niet alles op ook al gaf ik maar 1,5 a 2 maatschepje per dag. De krenten bleven onaangeraakt of werden het bakje uitgegooid en niet te checken valt of het eivoer wel opging maar op de bodem vond ik veel 'poeder' liggen.

Dus heb ik haar ook over gezet op pellets van Harrisons. Maar deze waren al een tijdje geleden besteld maar helaas vergat de dierenarts de bestelling door te geven en zit ik zonder. Dus krijgt ze weer gewoon Xtravital te eten. Nou, ze VLIEGT erop af zo lekker vindt ze het!

Josephine

Hoi jullie hebben het vaak over extra vital ik wil dat ook graag kopen alleen waar kan je het kopen? en hoe ziet het eruit? ik heb wel eens een plaatje gezien alleen die kan ik niet meer vinden!

Sonja

Hoi Josephine,

XtraVital is verkrijgbaar in sommige dierenwinkels, en bij Intratuin.

Kijk maar even hier:

http://www.xtravital.com/nl/index_nl_vogel.htm

Groetjes, Sonja.

Josephine

bedankt! ik ga er naar op zoek!