waarschijnlijk gewiekt

Gestart door Sam, april 13, 2006, 15:50:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maur@



Dit was Hompel onze kruiper. Wat ik altijd zo frappant vind bij kruipers is dat de veren uitsteken, zowel vliegveren als staartveren. Hompel heeft hier nog maar één staartveer. Nou had Hompel ook wel een vrij zware vorm van kruipersziekte.

Sam

Sam heeft inderdaad van die uitstekende veren.
de info die ik er inmiddels over gelezen heb, dat zou inderdaad goed over Sam kunnen gaan.

Heeft het beestje er last van, dat hij kruipersziekte heeft?

Parkieten-Freak

Wat vind je van de staart Maur@? Herken je dat?


Maur@

Ik vind de recht "afgebroken" staartveren vreemd, die heb ik bij Hompel nooit gezien. Wat ik wel herken is dat de staartveren erbij staan of hij net uit bed is en er eens een kam doorheen moet. Oftwel grote warboel. Dat had Hompel ook altijd, zijn staartveren stonden altijd alle kanten op, behalve de goede kant. En de vliegveren staken ook altijd heel erg uit als ze aangroeiden.

Maur@

ervaring die ik heb met een kruiper.

Je hebt een zware vorm en een mildere vorm. Als jouw vogel de mildere vorm heeft, is er een kleine kans dat hij na de jeugdrui zijn vliegveren en staartveren gewoon normaal terug krijgt en zal hij kunnen vliegen. Ik zie namelijk dat Sam nog een vrij jonge vogel is. Als jouw vogel een zwaardere vorm heeft zal hij nooit kunnen vliegen. Dat nooit kunnen vliegen voor een vogel is natuurlijk een drama, maar jij kan voor hem dat drama zo klein mogelijk maken. Gelukkig zijn van nature grasparkieten ook heel erge klimmers, ze klimmen en klauteren graag. De kooi die je hebt voor Sam zal je Sam"vriendelijk" moeten maken. Dit betekend dat je zoveel mogelijk klimmogelijkheden voor hem erin aan brengt. Hij kan wel springen van de één op de andere tak als die niet te ver van elkaar af staan, maar vliegend kan hij een ver weg staande/liggende tak nooit bereiken. Als Sam uit zijn kooi mag en de kooi staat bijvoorbeeld op een tafeltje, hang een papegaaientouw, zo een dikke aan het deurtje, zodat die op de grond hangt. Daar kan hij altijd in klimmen om in zijn kooi te komen, als hij honger heeft, dorst heeft of gewoon zijn kooi in wil. De voeding die je geeft is niet van belang voor een vogel met kruipersziekte. Ik bedoel daarmee, het maakt niet uit of je hem voeding van goud geeft. Kruipersziekte is een virus en dat kun je niet genezen. Wat wel belangrijk is voor kruipers is dat ze gevarieerd en niet eenzijdig zaad krijgen. Aminozuren, heb ik gelezen, kunnen een positief effect hebben op kruipers. Als het mogelijk is fruit en groente, maar dat moet Sam wel lusten. Hier gaat selderie en peterselie er met "kilo's" per week doorheen. Ik heb doodsangsten uitgestaan als Hompel in de buitenvoliere bovenin zat en hij liet zich gewoon vallen. Menigmaal deed hij dat, hij vond dat waarschijnlijk de makkelijkste en snelste weg. Als hij het zelf deed kwam hij altijd goed terecht, menigmaal in het badwater, maar dat maakt niet uit. Zelf zullen kruipers de beste manier vinden om zich te verplaatsen. Met de andere vogels heeft Hompel altijd goed op kunnen schieten, hij kwam hier in huis als een vogeltje van 6 weken en dan is de acceptatie ook goed. Dat hij niet kon vliegen is voor de andere nooit een probleem geweest. Ze hadden eigenlijk een heilig ontzag voor hem. Want waar hij heen wilde, moest de rest opzij. Dat liet hij wel horen. Enkel in de periode dat Hompel ziek werd en zwakker, dat voelen ze onderling aan, gingen de vogels die later in de voiliere waren gekomen hem treiteren en expres van de stok gooien. Dan moet je ingrijpen, want het kost heel veel energie om klimmend weer boven te komen en dan ben je weer boven en dan donderen ze je weer naar beneden. Toen hebben we Hompel apart gezet en lieten we hem enkel nog in contact komen met de vogels die er al waren toen hij in huis kwam. In de natuur ben je als zieke vogel ook het doelwit en zal je voor je hachie moeten vechten.

En het laatste maar zeker niet onbelangrijkste punt; kruipers lopen over de grond. Pas op waar je loopt. Een parkiet die kan vliegen zal voor je voeten wegvliegen een kruiper kan dat nooit. Dus het gevaar dat je op een kruiper gaat staan als je even snel iets, je kent het wel snel opstaan en weglopen, moet doen is heel erg groot.

Sam

Sam loopt inderdaad veel over de grond en dat is hier in huis heel erg oppassen met twee kleine kinderen en een poes. Maar ik ben er altijd bij en zorg dat de kat en kinderen hem niets kunnen doen. Dat idee van dat papagaaien touw neem ik zeker mee en ik denk dat we de plaats van de kooi eens moeten heroverwegen. De kooi staat nu op een plank op ooghoogte, ook om te zorgen dat de kat er niet bij kan. Maar op deze manier kan hij er natuurlijk nooit zelf uit. Het is veel te hoog. Maar hem lager zetten en te prooi laten vallen aan de kat, dat kan natuurlijk ook niet.
In zijn kooitje zal ik zeer zeker wat meer klim en klauter materiaal plaatsen. Al zorgt onze oudste dochter daar wel voor, iedere dag zoekt ze takjes voor Sam. ;)
Sam is overigens inderdaad nog erg jong, hij is geboren op 1 februari. Ik hoop dus echt dat hij ooit zal kunnen vliegen. Maar zoals ik al heb gezegd, als hij dat niet kan, dan zal ik er zeker voor zorgen dat hij een fijn leven heeft en veel zal kunnen klimmen en klauteren.

Sam

Ik heb inmiddels Sam zijn kooitje aangepast en er wat meer klim en klauter dingetjes in gehangen. Sam moet nog even wennen, maar nieuwsgierig als hij is, is hij al wel op onderzoek uit gegaan. Leuk om te zien hoor hoe hij alles aan het ontdekken is.

Ik merkte echter daarstraks wel dat hij al beter kan fladderen/vliegen. Hij zat boven op zijn kooi en ik wilde hem pakken/ op mijn vinger laten stappen, maar Sam fladderde/vloog er over heen. Dit heb ik hem nog nooit zien doen, dus ik ben eigenlijk wel trots op hem. Met dat ik dit typ, moet ik eigenlijk wel een beetje lachen. Veel mensen zouden erg blij zijn als het vogeltje op vinger stapt, maar ik was juist trots dat hij er overheen kon vliegen.  ;D

Ben Van den Berge

Erg droevig verhaal , misschien komt alles toch wel goed . Geef hem een dikke knuffel voor me , en aan jouw wens ik veel geluk !

Sam

Dank je wel Ben.
Ik heb Sam een dikke knuffel gegeven ;) en geniet iedere dag van het ondernemende beestje.
Ik begin hem ook steeds beter te leren kennen. Zo merk ik heel goed wanneer hij wel/niet uit de kooi wil. En kan hij ook boos worden als hij snel weer terug gezet is. Soms moet dat wel eens i.v.m. mijn kleine kinderen. Wil ik hem daarna weer gaan halen, dan is hij een beetje boos ??? Maar eigenlijk snap ik dat wel.

Ben Van den Berge

tja soms zijn ze wat moelijk  ;D  Laat me wel weten hoe het afloopt !

Maur@

Citeermaar Sam fladderde/vloog er over heen

Ook dat deed Hompel wel. Hij fladderde, maar vliegen dat is toch iets heel anders.

Sam

Vliegen is inderdaad heel anders, en tuurlijk laat ik jullie weten hoe het afloopt!

Josephine

als je vogel wel gekortwiekt is, dan kan je meestal als je de vleugel een stukje optilt zien of de veren recht zijn of dat ze er gewoon NIET zijn! als de veren recht zijn, net zoals waarschijnlijk de staart is hij denk ik wel gekortwiekt!
iniedergeval veel succes met je vogeltje!

Sam

Citaat van: Josephine op mei 05, 2006, 16:42:14
als je vogel wel gekortwiekt is, dan kan je meestal als je de vleugel een stukje optilt zien of de veren recht zijn of dat ze er gewoon NIET zijn! als de veren recht zijn, net zoals waarschijnlijk de staart is hij denk ik wel gekortwiekt!
iniedergeval veel succes met je vogeltje!

Ik zal eens proberen te kijken, dank je wel voor de tip.

Sam

Zowel mijn man als ik beginnen de indruk te krijgen (en vooral te hopen) dat de veren van Sam terug beginnen te komen. De staart is flink aan het groeien en ook de vleugels beginnen groter te worden, dus ik hoop dat hij mooie vliegveren krijgt en binnenkort echt door de kamer zal kunnen vliegen.

Lijntje

Owh dat zou heel mooi zijn!
Ik duim voor jullie!
Groetjes Lijntje

Hetty

Wat fijn dat Sam een goed leven bij jullie krijgt! Ik geniet van je berichten over Sam! Heel veel plezier met Sam!!

Sam

Fijn te lezen dat je geniet van de berichten over Sam.

En ik geniet er volop van dat Sam bij ons in huis is. Hoewel ik het gevlieg in huis best mis, want juist dat vond ik bij mijn vorige vogeltje zo leuk. Geniet ik volop van de nieuwsgierigheid van Sam. Hij is erg ondernemend en wil alles uitproberen.
Zijn schommel is helemaal favoriet, volgens mij is hij daar zelfs een beetje verliefd op ::)
Toen ik die er laatst uit haalde om schoon te maken, was hij niet echt blij....

Zijn vleugels lijken overigens nog steeds groter en sterker te worden.

Misschien een stomme vraag, maar ik stel hem toch maar even. Als de vleugels van Sam inderdaad weer aangroeien, zal hij dan als vanzelf kunnen vliegen. Of is het iets dat hij toch met vallen en op staan zal moeten leren?

Hetty

Ik ben dan wel geen deskundige, maar het lijkt mij dat als de staart weer aangroeit Sam toch we weer kan vliegen (ik hoop het voor je)
Groetjes Hetty

Daisy1988

ik denk dat als alles goed is aangegroeit dat sam wel weer kan vliegen het gaat dan misschien in het begin een beetje stuntelig maar na een klein stukje vliegen zal dat wel goedkomen .

Groetjes