waarschijnlijk gewiekt

Gestart door Sam, april 13, 2006, 15:50:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sam

nadat mijn eerste parkietje dood is gegaan hebben we een nieuwe aangeschaft. Het is een mannetje hij heet Sam en was al super tam toen we hem bij een liefhebber hebben gekocht. Het was nog een jonkie, hij is geboren op 1 0f 2 febr. En een kleine 6 weken later halverwege maart hen ik hem gekocht. Hij is door die mensen met de hand groot gebracht en waarschijnlijk daarom al zo tam.

Nu viel me eigenlijk een paar dagen na aanschaf op dat Sam niet, of moeilijk kan vliegen. Hij fladdert wel, maar valt naar beneden. Het leek wel alsof hij vliegen moest leren.
Nu ben ik bang dat ze zijn vleugeltjes gekortwiekt hebben. Ook zijn staartpen(nen) is hij kwijt, maar dat zie ik al langer worden, dus ik verwacht dat dat wel aangroeit.

Ik heb ook het idee dat hij in de rui is, want hij verliest veel veertjes.

Zou hij straks gewoon kunnen vliegen, wat ik ten zeertse hoop, want het is een vogel en een vogel behoort te kunnen vliegen.

Hij krijgt al extra vitamine in zijn drinken en naast gewoon voer, ook trostgierst, had ergens gelezen dat dat goed zou zijn. Als er nog iemand tips heeft dan hoor ik het graag.

Annika

het is moeilijk te zien op je avatar, maar het lijkt erop dat ie wel erg korte vleugeltjes heeft? Misschien kun je een duidelijke foto maken van de zijkant en deze plaatsen?
Wat je beschrijft klinkt wel als gekortwiekt overigens.
Hopelijk is het dan goed gebeurd en zal ie na deze rui waarschijnlijk weer kunnen vliegen.

Groetjes Annika

Sam

Ik zal het eens proberen om een betere foto te maken.

Weet je toevallig ook of zijn staart snel aan zal groeien.

NiiCky

de veren die er sijn afgeknipt dmv kortwieking groeien als het goed is weer aan;)
dus dat sou  niet echt een probleem zijn;)

Maur@

Ik zal het eens proberen om een betere foto te maken.
Weet je toevallig ook of zijn staart snel aan zal groeien


Sam is je dat al gelukt. Want en vliegpennen en staartpennen weg kan ook op andere oorzaken duiden. Als je een duidelijke foto hebt kunnen leden hier het beoordelen.

Idske

Citaat van: NiiCky op april 20, 2006, 19:03:44
de veren die er sijn afgeknipt dmv kortwieking groeien als het goed is weer aan;)
dus dat sou  niet echt een probleem zijn;)

Hoi NiiCky

Via de zoekfunctie kun je artikelen lezen over het kortwieken van parkietjes, >:( vooral de gevolgen van het kortwieken kunnen destastreus zijn voor je parkietje. Waaronder het breken van een pootje of vleugeltje omdat ze niet kunnen vliegen en daardoor kunnen vallen en zich lelijk bezeren. :( Zoals je in je eigen topic al aangaf dat je dacht aan een gebroken vleugeltje bij jouw parkietje.
Vul via de zoekfunctie het woord kortwieken in en je kunt al heel veel lezen!

Sam, ik hoop het allerbeste voor je vogeltje en dat hij maar snel kan vliegen!
Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Nina

Citaat van: NiiCky op april 20, 2006, 19:03:44
de veren die er sijn afgeknipt dmv kortwieking groeien als het goed is weer aan;)
dus dat sou  niet echt een probleem zijn;)

Niicky,

diegene die aangaf dat het parkietje niet goed kon vliegen,
bedoelde juist dat hij BANG was dat het parkietje gekortwiekt zou zijn omdat diegene er op TEGEN is.
Het feit dat er dan misschien een al gekortwiekt vogeltje was gekocht was wel bedacht, dus dat was juist de vraag.

Sam

We hebben net wat foto's gemaakt, mijn man zal ze straks even op de PC zetten en dan kan ik ze aan jullie laten zien.

Ik hoop inderdaad dat jullie begrijpen dat ik tegen het kortwieken ben. Een vogel heeft vleugels gekregen en zolang er geen medische reden is om ze te knippen, zie ik er totaal het nut niet van in.
Vooralsnog probeer ik er het beste van te maken met onze Sam, maar ik hoop echt dat hij snel, vrolijk door de kamer zal fladderen.

Sam




Hopelijk zijn deze voor jullie wat duidelijker, ben benieuwd naar jullie antwoorden/adviezen


Safrena

Hey Sam

Je hebt niet altijd de keuze over het kortwieken daar kan ik van mee spreken ;)

Echter zou het wel kunnen dat je parkietje kruipersziekte heeft
Zijn de vleugeltjs aan beide zijden zo kort???

Je kan even kijken op onderstaande link over kruipersziekte ;)

http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Wat is dit nou?
Zie ik dat nou goed? Het lijkt wel of de staart gewoon recht afgeknipt is..... ???
Wie heeft dat gedaan?
Dit is echt triest zeg.....


Ingrid

Ik zie nu net dit topic en het valt mij ook meteen op dat de staart recht afgeknipt lijkt te zijn...... :'( :'(.
Vreselijk dat iemand zoiets kan doen (met die iemand bedoel ik niet jou, Sam).

Idske

 :o :(

Kan dit goed komen?

Groet Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Parkieten-Freak

#14
Ik denk wel dat het goedkomt met de staartveren, deze lijken recht afgeknipt te zijn.
Wat betreft de vleugelpennen: dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar laten we hopen dat dit helemaal goedkomt.

Edit://
Vraagje aan Sam:
Had je parkietje helemaal geen staart toen je hem kocht?


Sam

Toen we Sam op gingen halen hadden ze het erover dat zijn staart in de blablabla rui was, maar dat deze zou aangroeien.
Er is toen ook wel een hele lange staart veer onstaan, maar deze is er weer uit gegaan. Er zat zelfs een drupje bloed aan de staart pen. Ben daar erg van geschrokken. Nu krijgt hij extra vitamine en kracht voer en de staart lijkt in ieder geval aan te groeien.
Dat verhaal over de rui en dat de staart er dan af gaat heb ik maar aangenomen, de mensen waar we Sam gehaald hebben waren in onze ogen in ieder geval liefhebbers en kenners, maar daar begin ik nu aan te twijfelen.

Hebben jullie enig idee hoe lang het kan duren voordat hij zal kunnen vliegen?

Parkieten-Freak

Als de staartveren uitgevallen zijn, lijdt je vogeltje mogelijk aan kruipersziekte. Echter, ook al groeit de staart weer aan, dan groeit  het nooit zo "recht" als hier het geval is....... ???


Sam

Ik heb net dat stukje over kruipers ziekte gelezen en die foto's van dat parkietje zou zo Sam kunnen zijn.... Zeker toen ik las dat de veren uit kunnen vallen met een drupje bloed eraan, dat is er gebeurd met zijn staartveer.

Maar aan de andere kant, hoop ik een beetje dat hij gewiekt is en dat het goed is gedaan zodat hij over een tijdje kan vliegen. Zo niet, of als hij die kruipers ziekte heeft, dan zorg ik er voor dat hij hier bij ons een erg fijn leventje zal hebben.

Sam

Als hij inderdaad kruipersziekte heeft, zijn er dan nog andere zaken waar ik op moet letten, die ik juist wel/niet moet doen. En moet ik er dan mee naar de dierenarts?

Maur@

Ik denk dus ook dat jouw vogel een kruiper is. Toen ik de goede foto zag en de uitstekende pen bij zijn vleugels zag, was het eigenlijk al vrij duidelijk voor mij. Wij hebben zelf een kruiper gehad en ik zie gewoon onze vogel in jouw vogel.