zitstok

Gestart door marretje, augustus 10, 2006, 19:01:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marretje

Ik heb deze vraag al gesteld maar geen antwoord op gekregen dus vandaar in een nieuwe topic. Wij hebben een stok gekocht voor de nageltjes en snavels te slijten. Deze heeft echter een zandlaagje erop. Nu heb ik ergens op internet gelezen dat dit helemaal niet goed is voor de pootjes i.v.m. irritaties. Is dit zo? Of kan ik het gewoon aan de tralies hangen.

budgie

Zo'n stok irriteert de zachte voetzooltjes van de parkietjes, Marretje.

Ingrid

Voelt het aan als heel fijn schuurpapier?? Dat is inderdaad niet goed voor de pootjes. Vergelijk het maar met jezelf wanneer je met blote voeten continu op schuurpapier loopt.

marretje

#3
Ik kreeg er al zo een naar voorgevoel van. Inderdaad is het net fijn schuurpapier maar ik ontdekte het thuis pas. Er staat nl. op de verpakking dat het gezond is voor de vogels. Kunnen er andere vogels wel tegen of geeneen. Dan weet ik nl. of ik de stok aan iemand anders kan geven.

Ik zou voor geen enkele vogel een dergelijke stok gebruiken.
Groetjes, Sonja.

judithdejong

Ik heb die stokjes ook gezien en heb ermee in mijn handen gestaan maar toch niet gedaan inderdaad omdat het me niet goed leek voor de voetjes. Je hebt van dat spul ook vellen voor op de bodem van de kooi. Dat is van hetzelfde spul (net fijn schuurpapier) maar ook dat lijkt me niet erg bevordelijk voor de parkietjes. Er stond op de verpakking dat het ook goed was voor hun snaveltje om die eraan te slijpen, maar ik zou het ook niet aanraden.

Groetjes,
Judith

emceeelwee

Ik ben van de week op de website van Perkietenkwekerij de Valk (http://www.valkparkiet.net)geweest.
Daar kwam ik Quartz Zitstokken tegen. Deze zijn gemaakt van Quartz beton en zijn aan de bovenkant glad, maar aan de onderkant ruw. Hierdoor zouden de nageltjes afschuren en niet de voetjes. Ze zijn via de website te koop va € 4,35.

Ik weet niet of het werkt. Misschien weet iemand ander op dit forum het?

Groetjes, Maartje

budgie

Citaat van: emceeelwee op augustus 17, 2006, 14:56:16Daar kwam ik Quartz Zitstokken tegen. Deze zijn gemaakt van Quartz beton

Ik ken die zitstokken. Omdat deze van beton zijn, 'drogen' ze de pootjes van je parkietje 'uit', te vergelijken met hoe je eigen handen 'uitdrogen' en aanvoelen als je bijv. met een betonnen vloer in aanraking bent geweest.
Deze stokken moet je regelmatig insmeren met een speciaal daarvoor geschikte olie. Een heel gedoe, want aan die olie blijft weer allerlei troep kleven. Om die reden ben ik er niet aan begonnen. Als beton en plastic ideaal zouden zijn voor vogels, zouden er wel betonnen en plastic bomen zijn geweest. Hout, in verschillende dikten, blijft het beste!
Het voelt ook nooit te warm of te koud aan.