hoeveel tijd besteden jullie aan je parkiet?

Gestart door ethan, april 12, 2006, 14:51:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ethan

hi

Wat ik me zo eens afvroeg: Hoeveel tijd besteden jullie aan je parkiet?

Ik heb (nog) geen parkiet, maar twijfel een beetje of ik er wel een moet aanschaffen. Dit mede door mijn andere bericht over de plaats van de parkietenkooi, beneden of boven? Beneden hebben we honden en katten, maar boven komen die niet.
Maar ben bang dat ook twee parkietjes boven te weinig aandacht zouden krijgen. Daar kunnen ze wel lekker los vliegen, er zijn daar geen giftige planten enz. 's avonds zit ik best vaak boven, maar beneden zouden ze meer aanspraak hebben. Dus nu vroeg ik mij af hoeveel tijd jullie besteden aan je parkietjes? Zowel op de hand en losvliegen, maar ook algemene aandacht (parkiet in de kooi waar je toch tegen Hem/haar praat).

Alvast bedankt

groetjes karin

Pam

Hallo Karin,

Tsja, wat is tijd????
Ik zal een beetje vertellen hoe het bij mij in huis gaat. Wij hebben 2 parkieten, Okkie en Gijs. Okkie is eerst een jaar alleen geweest, maar omdat hij onze hond verschrikkelijk aan het pesten was (de hond is de "grootste sul" die er bestaat) hebben we besloten om Gijs erbij te nemen.
's Morgens als ik beneden kom dan worden ze altijd begroet door mij en krijgen ze hun voer en schoon water. Ik frutsel dan heel eventjes met ze, daarna ga ik naar mijn werk.
Overdag zitten ze gezellig met z'n tweetjes in de kooi en vermaken zich prima. Ik moet je wel zeggen dat er in principe altijd iemand in huis is nl. mijn ouders. En als die weg zijn dan is altijd de radio aan. Als ik thuis kom zeg ik ze altijd goedendag.
's Avonds gaan "de jongens" zoals ik ze noem, rond 20.00 uur uit de kooi en mogen ze lekker vrij rondvliegen, komen regelmatig bij mij zitten of zijn gezellig met elkaar aan het "fladderen" en rond 23.00 uur gaan ze dan weer in de kooi.
In het weekend zitten ze ook de hele dag in de kooi hoewel het dan wel eens zo wil zijn dat ze er iets eerder van mij uitmogen.

Ik kan niet precies zeggen hoeveel tijd ik besteed aan "de jongens" maar ik heb er wel heel veel plezier aan.
Het is wel zo, nu Gijs erbij is gekomen, is het denk ik wel leuker voor Okkie geworden.

Wat misschien een nadeel voor jou is dat jullie katten hebben, die kunnen tenslotte op de kooi springen en daar zal de vogel echt niet blij mee zijn denk ik.

Succes met je beslissing om een parkietje aan te schaffen.

Groet Pam
Toedels Pam en Willem

wend.Y#33;

Heeey
bij mij gaat het ongeveer zo..
in de ochend rond 8 uur begroet ik me parkietje Luna en me hamster balou
dan ga ik naar school en laat ik zachjes de radio aan
rond 2 uur smiddags kom ik weer terug besteed ik eventjes aandacht aan luna en balou.
daarna mag luna losvliegen en als ze moe ik komt ze vanzelf weer terug in de kooi of komt ze bij mij slapen..
dan om 6 uur eten en daarna heb ik meestal training maar als ik terug kom doe ik het deurtje open en als ze dan weer los wil vliegen of gewoon gezellig bij me wil zitten komt ze vanzelf wel..
ze staan dan wel met ze 2e op me eigen kamer want beneden hebben we 2 katten.
ik hoop dat je er wat aan heb :)

groetjes wendY

ethan

ja bedankt

Hier heb ik al heel veel aan.
Bij mij thuis is niet altijd iemand in huis, maar mijn moeder werkt maar halve dagen. Op het moment heb ik vakantie, zo'n 4 maanden lang. Maar ik ga straks wel weer studeren, nu(na jullie kant van het verhaal) zie ik ook dat als ik gewoon 's middags of 's avonds wanneer ik thuis kom, dat toch voldoende aandacht kan zijn.
Elke avond gewoon een vaste tijd waarop ze lekker los kunnen. Ik wil ze namelijk niet te kort doen. Maar als er meerdere mensen zijn die dus 's avonds tijd maken voor hun parkietjes, dan komt het vast wel goed.

gr.karin

ps. de katten geven niet zoveel problemen, die komen bijna nooit bij mij op mijn kamer en ik kan natuurlijk gewoon mijn deur dicht doen.

Wel leuk om te horen hoe het bij anderen gaat.
Hoop nog meer te lezen. :D




Mariƫlle S

Hoi succes met het beslissen of je een parkietje neemt.

Even een tip: Als je je parkietje op je kamer zet en je bent er alleen maar 's-avonds zit ie de hele dag alleen. Dan is het wellicht beter om er twee te nemen, dan hebben ze overdag tenminste gezelschap aan elkaar (het is tenslotte een zwermvogel)

Je zei dat je 4 maanden vakantie hebt dus als je echt tamme parkietjes wil kan je ook eerst eentje nemen en deze tam maken en dan na bijv. een paar weken de 2e erbij. Zo heb ik het ook gedaan en nu heb ik twee schatten van parkietjes die allebei tam zijn en het tenminste samen gezellig  ;Dhebben als ik moet werken.
Ik laat dan ook de radio zachtjes aanstaan op een rustige zender.

Veel succes

ethan

hi marielle

Ik wil op zich nu wel twee parkietjes zodat ik ze in mijn vakantie tam kan maken. Maar heb met mezelf afgesproken dat ik nog even wacht. Dit omdat ik nieuwe diertjes altijd heel leuk vindt. (een maand of vier geleden wilde ik heel graag muizen, dus moet ik er van mezelf nog meer over lezen en over nadenken)
voor dat ik een nieuw huisdier aanschaf.
Mijn ratje van bijna 4 is net overleden :(  en ik heb een eigen hond van bijna 3 jaar oud. Dus tweifel nog of ik wel een nieuw huisdier moet nemen. Ondertussen doe ik hier zoveel mogelijk informatie op door alles te lezen en te vragen.
Ik vindt parkietjes echt wel heel erg leuk, maar je moet ook wel een jaar of 10 voor ze zorgen, daarom wil ik het niet overhaasten.
En ik moet het ook nog met mijn moeder overleggen.

Maar deze zomer komt er als het goed is een bont boertje logeren, dan kan ik een beetje testen hoe het is om een papegaai achtige in huis te hebben.

Bedankt voor de reacties.

Idske

Hoihoi,

Hoe gaat het bij ons: Coco staat altijd snachts bij mij op de kamer, als ik sochtens wakker wordt zeg ik "goedemorgen Coco, heeft Coco lekker geslapen?"  Als ik sochtens moet werken, halen mijn ouders Coco naar beneden en zetten ze hem in de kamer, genoeg aanspraak dus en hij begint vrijwel altijd al direct lekker te kletsen.

Als ik niet hoef te werken neem ik Coco zelf mee naar beneden, of blijf ik boven en laat ik Coco losvliegen als hij dat wil en ben ik lekker met hem aan het knuffelen en praten.

Ook omdat wij een kat hebben laat ik Coco alleen boven los en dit gaat hardstikke goed, zolang je maar in de gaten houdt of de deuren etc. dicht zitten. En dat is ook vanwege de kat, dus blijf ik bij Coco. En doe ik ook de radio er bij aan als ik even bv naar de computerkamer ben.

En als ik in de loop van de morgen naar beneden ga, gaat Coco mee. Hier is ook vrijwel altijd iemand wel thuis, dus genoeg aanspraak overdag.

Het schoonmaken van Coco's hokje doe ik altijd savonds en dan scharrelt hij heerlijk over de mat die er tijdelijk even onder ligt en vermaakt meneer zich prima met een pingpongballetje. En savonds als we naar bed gaan wens ik Coco weltrusen en lekker slapen.

Dus eigenlijk maak ik veel tijd vrij voor Coco, en daarin is ook resultaat te zien want als ik even met mijn gezicht bij het hok kom, tjoept hij direct naar me toe om gekieteld te worden. :-*
Greetz Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

ethan

Dat is inderdaad ook een oplossing.
Om hem gewoon overdag beneden in zijn kooi te hebben en zodra ik zelf weer thuis ben hem boven te laten vliegen.
Goed idee!! Dank je wel!

Ik begin deze beestjes echt steeds leuker te vinden. Ik zie al voor me hoe jou coco met een pingpongballetje speeld, echt leuk!

Moppers

Hoeveel tijd ik aan mijn parkieten besteed, hangt van mijn dag af.
Ik studeer, dus mijn dagen zijn niet regelmatig ingedeeld. De ene dag ben ik van 7 tot 7 niet weg, daarom heb ik er twee zodat ze elkaar als gezelschap hebben. De andere dag ben ik de hele dag thuis en vaak zit het er ergens tussenin.
Ik klets en fluit vaak met mijn parkietjes, ook erg handig dat dat kan terwijl je ergens anders mee bezig bent.
Ik probeer iedere dag minstens een kwartier de volle aandacht te geven aan elke kooi (heb ook nog 2 gerbils, 2 degoes en een konijn). Dat is in totaal dus een uur en een kwartier, maar dat klinkt als meer dan het is. Soms is het wat minder, soms ben ik de hele dag met mijn beestjes aan het spelen, knuffelen of kletsen. Het is voor mij in ieder geval nooit een plicht maar een genot.

Idske

Citaat van: ethan op april 13, 2006, 13:38:32
Dat is inderdaad ook een oplossing.
Om hem gewoon overdag beneden in zijn kooi te hebben en zodra ik zelf weer thuis ben hem boven te laten vliegen.
Goed idee!! Dank je wel!

Ik begin deze beestjes echt steeds leuker te vinden. Ik zie al voor me hoe jou coco met een pingpongballetje speeld, echt leuk!

Hee
Graag gedaan hoor, het is niet alleen de kat maar ons huis is ook heel hoog met een schuin dak naar boven. En dan ook echt hoge ramen, hoekjes en gaatjes! Dus vandaar... en met Coco is het echt lachen, hij loopt/sprint achter dat balletje aan, geeft een tikje en ondertussen maar praten tegen dat balletje. Echt we hebben ontzettend veel lol en Coco ook natuurlijk! :D
Greetz Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sam

Ik zelf heb een parkietje, Sam en een kat, Baghera.
Sam zijn kooitje staat gewoon beneden, waar ook de kat komt. Maar wel dusdanig hoog dat de kat er niet bij kan en kan en mag komen. Baghera is vogels wel gewend, want mijn eerste parkietje Max, heeft regelmatig op haar hoofd gezeten 8).
Wat de aandacht betreft, ik ben huismoeder en dus veel thuis. Ik praat de hele dag tegen de kinderen en Sam. 'sMorgens als we beneden komen wordt Sam begroet door ons allemaal en rond 10 uur mag hij er even uit. Ook 's middags en 's avonds komt hij er nog even uit. Ik zelf heb het idee dat Sam het erg naar zijn zin heeft. Hij is nieuwsgierig en vrolijk en speelt veel.
Ik kan zijn kooitje niet open laten staan omdat we een kat hebben, maar ook niet omdat Sam (nog) niet kan vliegen. (zie ook de topi waarschijnlijk gewiekt in verzorging).