tweede parkiet

Gestart door bert, april 07, 2006, 14:23:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bert

Hallo allemaal,

Anderhalve week geleden heb ik een vriendinnetje voor Pedro gekocht, Pollie.
Sinds vandaag zitten ze in dezelfde kooi (de kooi van Pedro).
Maar ik denk niet dat Pedro dit graag heeft.
Ik heb hem al enkele keren zien happen naar Pollie. Beide hebben vandaag amper bewogen of geluid gereproduceerd, iets dat helemaal niet van hun gewoonte is.

Wat is jullie advies: terug uiteen halen of nog even afwachten ?

Kunnnen parkieten vlooien of andere soortgelijke dingen hebben? Ze zitten nogal redelijk veel te 'krabben' denk ik.

Ik heb gelezen dat sommige parkieten water leuk vinden. Aan welke reactie kan je zien dat een parkiet iets leuk vindt?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Sonja

#1
Hoi Bert,

Het is voor beide parkietjes natuurlijk even wennen dat ze nu bij elkaar in 1 huisje wonen.
Ik zou het nog even aankijken, zolang ze elkaar niet echt pijn doen hoef je ze niet uit elkaar te halen. Een beetje kibbelen is normaal, zeker in het begin.

Je kunt ook de indeling van de kooi eens helemaal veranderen. Zo ziet die er ook voor Pedro weer "vreemd" uit, en zullen ze eerder geneigd zijn toenadering tot elkaar te zoeken. ;)

Vlooien kunnen parkietjes niet hebben, wel mijt. Of ze dit hebben kun je testen door 's nachts een lichtgekleurde doek over de kooi te hangen. Als je daar de volgende ochtend kleine zwarte puntjes op ziet, hebben ze inderdaad last van mijt. Daar kun je bij de dierenarts wat voor krijgen. Maar parkietjes krabben toch weleens, en als ze bv. in de rui zijn en nieuwe veren krijgen, veroorzaakt dat ook jeuk.
Hou het even in de gaten.

Veel parkietjes vinden water leuk, maar ze houden niet allemaal van een badje. De ene wel, de andere wordt liever met de plantenspuit (nevelstand) besproeid. (lauw water)
Of weer anderen, waaronder mijn parkietjes, vinden het geweldig om onder een zacht lopende kraan te badderen.

Wat jouw parkietjes leuk vinden, is een kwestie van uitproberen.
Als ze graag willen badderen, zetten ze hun veertjes wat uit, en laten je vanzelf merken wat ze willen. Het is even wennen de eerste keer, maar hebben ze het eenmaal in de gaten, dan weten ze heel goed duidelijk te maken wat ze willen.
Zo gaan mijn parkietjes uit zichzelf bij de kraan zitten, of als ze horen of zien dat ik de kraan opendraai komen ze er snel aangevlogen! :P

Groetjes, Sonja.