Geslacht

Gestart door sweetyfan, april 01, 2006, 18:25:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sweetyfan

hey!!!
wij hebben vandaag een nieuw parkiete aangeschaft. we hebben alleen onze twijfels bij het geslacht:
het is een overgoten grasparkiet en heet een roze neusdop met iets lichtere witte randjes om z'n neusgaten. de dierenwinkel zecht dat dit een pop is maar ikzelf weet (bijna)zeker dat het een man is.

kan iemand mij met zekerheid zeggen wat voor geslacht dit is??

tnx

Sonja

Hoi Sweetyfan,

Het is een beetje moeilijk te zeggen zonder foto, maar de witte randjes om de neusgaatjes duiden meestal op een popje.
De neusdop van een jong mannetje is meestal roze/paarsachtig, wat later verkleurt naar blauw.

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

Wat is een overgoten grasparkiet? ???


sweetyfan

z'n neusdop is roze
en een overgoten grasparkietr is er een die als hoofdkleur een geel masker(kopje) en lijf heeft. op z'n buik en rug heeft hij voral heel licht groen. op z'n helemaal gele vleugels(ook z'n slachtpennen) heeft hij hele lichte grijze ''streepjes'' z'n keelstioppen zijn ook heel licht grijs en z'n wangvlekken zijn heel licht blauw/violet.

Ingrid

PF, van het net geplukt:

In dit kader doet zich in Europa, in 1872, de eerste mutatie voor in Belgiƫ. In Belgiƫ was het de heer L. van der Snickt die de eer te beurt viel als eerste de gele ofwel overgoten grasparkiet te kweken. Helaas gingen deze vogels net als de ouders verloren. In 1877 was het dezelfde kweker, die plotseling 14 overgoten kweekte.
Een paar jaar later, zo rond 1880, was het de heer Kessels, in het Belgische Ukkel, die als eerste, gele grasparkieten met een lichte tekening en zwarte ogen kweekte.
Eigenlijk net geen Lutino.

Groetjes, Ingrid

doebykiet

Ik heb ook een overgoten parkiet. Een mannetje, met heel duidelijke blauwe neusdoppen.
Mijn overgoten popje is net dood gegaan, maar had huidkleurigen neusdoppen. Dit was vanaf het begin al erg duidelijk te zien, dus ik denk dat je inderdaad een popje hebt.

Parkieten-Freak

Zo, heb ik weer wat geleerd!  :) Ik had er echt nog nooit van gehoord!  :-X