Tweety

Gestart door denise20, april 06, 2006, 17:12:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

denise20

Hallo allemaal,

Toen ik tweety net had was ik bang dat ik hem niet tam kon krijgen, toen hebben jullie gezegd, we kijken over een weekje of 2 wel weer verder.
Nu zijn we inmiddels een tijdje verder en nog steeds moet Tweety gewoon niks van me hebben, hij blijft fladderen als ik in zijn kooi kom en is gewoon doodsbang voor me.
Ik vind het zo jammer als ik jullie allemaal hoor over jullie schattige tamme diertjes..dat wil ik ook zo graag!!

HELP ME PLEASE..   :'(

Safrena

Hey denise20

Hoe snel een parkietje tam word hangt van het karaktertje van je parkietje af en welke ervaringen je parkietje al had met de hand voor hij bij jou kwam

Parkietjes die positive ervaringen hebben zullen ook iets sneller tam worden dan parkietjes die vaak negative ervaringen hebben gehad met de hand.

Ik zou zeggen blijven oefenen ;)
en terwijl je je hand in de kooi doet altijd op een rustig manier tegen je parkietje praten en ALTIJD belonen als je parkietje rustig blijft zitten en later op je hand komt
Ook als is je parkietje later tam steeds blijven oefenen en belonen en nooit je geduld verliezen

vele groetjes


denise20

Hoi Safrena,

Bedankt voor je reactie. Tweety heb ik waarschijnlijk gewoon te snel uit de kooi gelaten toen hij nog niet handtam was. Omdat hij wel zelf teruggaat naar zijn kooi laat ik hem nog steeds los. Daarnet zat hij op de kast, ik heb toen het trappetje uit zijn kooi gepakt en voor hem gehouden, hij sprong erop en bleef ook zitten. Toen hij even rustig zat ben ik op een stoel gaan zitten en het trappetje bij mijn schouder gehouden, na even aarzelen sprong hij op mijn schouder. Ik had al trosgierst op tafel liggen dus dat heb ik hem toen aangeboden, ook dat vond hij wel een goed plan dus hij begon te eten. Alleen zodra ik met mijn hand in de buurt kom is hij weg, hoe kan ik die angst nou bij hem wegnemen? Het feit dat hij op m'n schouder heeft gezeten is natuurlijk een goed begin en ik was ook erg trots op hem. Ik weet niet wat hij met handen heeft meegemaakt maar het is niet best want hij is echt heel erg bang.

Sonja

#3
Hoi Denise,

Je kunt eens beginnen met je parkietje een lange stengel trosgierst uit de hand aan te bieden. Maak, na verloop van tijd, de stengel steeds een stukje korter zodat hij geleidelijk aan steeds dichterbij je hand moet komen om erbij te kunnen.

Probeer het maar eens, de aanhouder wint! ;)

Je weet natuurlijk niet wat het beestje heeft meegemaakt, voordat hij bij jou kwam. Als het vertrouwen geschaad is, kost het gewoon best veel moeite om dit weer goed te krijgen.
Je parkietje moet leren dat je te vertrouwen bent, en daarom zoveel mogelijk goede ervaringen hebben met je handen.
Geef niet op, op den duur zul je echt resultaat boeken.
Ik heb hiervan zelf een voorbeeld (weliswaar niet van een parkietje, maar van een konijn), maar dat diertje was mishandeld voordat ze bij ons kwam, en daardoor doodsbang. Ze raakte compleet in paniek als ik maar in de buurt kwam. Deinsde helemaal ver weg, tot achterin de kooi, wild heen en weer rennen enz. Het heeft me heel veel tijd en vooral geduld gekost om van dit diertje een echt knuffelkonijn te maken, maar de moeite is dubbel en dwars beloond! Ze woont nu al 8 jaar bij ons en is de grootste knuffel van de 3, en geeft zelfs "kusjes". :-*

Dus hou vol Denise, dan kun je veel bereiken en...de voldoening is dan des te groter als je merkt dat je resultaat hebt. ;)

Succes en groetjes,
Sonja.

leeuwarden

Ook namens mij bedankt voor de tips want ik heb sinds 4 weken een parkietje (Baco) en heb precies gedaan zoals op de website staat, maar nu na 4 weken komt ie nog steeds niet op mijn hand zitten. Ik laat hem er wel al uit want anders zou ie nog steeds in de kooi zitten. Dat vond ik zielig dus ik heb hem er maar uitgelaten. Ik heb trostgierst in zijn kooi gehangen want dat was volgens de kweker goed voor zijn snaveltje werd het zacht van. Ik wist niet dat dat moest, maar goed ik weet dat ze het lekker vinden dus vandaar.
Misschien is de tip met een hele trostgierst wel een goed idee, dat ik hem dat voor hou en dat ie dan wel komt. Hij zit wel is op mijn vinger maar wipt er dan snel weer af. Hoop dat het nog komt want ik vind het juist zo leuk als ze bij je komen zitten. We hebben ook een speeltuin voor hem gemaakt, maar hij heeft er nog blik op geworpen.
Heeft er iemand nog andere tips? Of is het gewoon een 'raar' vogeltje die zijn belletje in zijn kooi veel leuker vind dan zijn baasje? Hij kwettert wel veel vooral 's ochtends net of ie de andere vogels buiten hoort.
Ik ga het proberen met de trostgierts en toch maar volhouden.

Groetjes judith

NoNNePoN

mijn parkietje heeft nooit gefladderd (geluk)
en we hebben em nu anderhalve week
eerst ging hij makkelijk op onze hand zitten
nu merken we,dat als we de hand in de kooi doen, hij zich iets terug trekt, hij is dus bang,maar hij bijt gelukkig niet
wij hebben er gewoon geduld mee, je moet et niet forceren

veel succes met je parkietje, en hopelijk komt et goed

leeuwarden

Bedankt voor je reactie. Misschien is dat het ook wel, dat ik te graag wil. Maar niet ieder vogeltje is het hetzelfde.
Ik blijf het proberen en dan zie ik het wel. Hoop dat het inderdaad komt. En anders is alsnog leuk thuis komen als je vogeltje wel naar je luistert als je iets te vertellen hebt en hij begint terug te kwetteren.
Maar in ieder geval bedankt.

Judith