Soort van rillen

Gestart door Pietje, april 05, 2006, 22:43:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pietje

Ik zie soms dat mijn parkietje een soort van rilling krijgt..
Zijn veren zetten dan op en het lijkt of hij eventjes wat dikker wordt, maar dit verdwijnt daarna weer meteen..
Wat is dit eigenlijk?

En als ie op mijn vinger zit en ik haal hem uit de kooi blijft ie lekker zitten.. Maar zodra ik hem op de grond zet ofzo dan gaat ie vliegen.. Waarom blijft ie wel op mijn vinger zitten? Is dat een soort vertrouwen, of een gewenning? Ofzoiets?

Alvast bedankt allemaal :)

Sonja

Hoi Pietje,

Waarschijnlijk bedoel je met de "soort rilling" dat je parkietje eventjes zijn veertjes schudt.
Dat is normaal gedrag, waar je je geen zorgen om hoeft te maken. ;)

Vogels zitten graag hoog, waar ze goed overzicht hebben. Vandaar dat je parkietje wel op je vinger blijft zitten, maar wegvliegt als je hem op de grond zet. Dat hij jouw vinger als zitplaatsje kiest, is inderdaad een teken van vertrouwen. ;)
Tot slot nog even een kleine opmerking: Omdat er op de grond altijd wel tocht is, kun je je kleine vriendje daar beter niet neerzetten.

Groetjes, Sonja.

Pietje

Heeft dat een betekenis dat ze die veren schudden?

Sonja

Hoi Pietje,

Ze doen het wel tijdens of na het veren poetsen, of ook weleens als ze bv na ergens van geschrokken te zijn, zich weer op hun gemak voelen. Even "de schrik" (letterlijk) van zich afschudden. ;)

Groetjes, Sonja.

Safrena

Citaat van: Sonja op april 06, 2006, 19:04:11
Hoi Pietje,

Ze doen het wel tijdens of na het veren poetsen, of ook weleens als ze bv na ergens van geschrokken te zijn, zich weer op hun gemak voelen. Even "de schrik" (letterlijk) van zich afschudden. ;)

Groetjes, Sonja.

Hey Pietje

even een aanvulling
Ze doen het ook om de stress van zich af te gooien ;)
Of om zich even te ontspannen

vele groetjes