gezwel

Gestart door vandaag, april 06, 2006, 12:41:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

vandaag

Onze groene grasparkiet Golda (ca 6 maanden oud) is een beetje opgezwollen onder haar oogjes (roosachtige halfmaandjes). Weet iemand of dit een afwijking of een ziekte is? Ze gedraagt zich normaal, is vrolijk en eet alles. Haar kooigenoot Moshe heeft deze aandoening niet.

Sonja

Hoi vandaag,

Welkom op het forum. :)

Wat het precies kan zijn, is zo moeilijk te zeggen.
Misschien is het een oogontsteking. Als dat zo is, kun je er het beste mee naar de dierenarts gaan.

Zou je even een foto kunnen plaatsen van je parkietje, zodat we het kunnen zien?
Dan kunnen we er een beter oordeel over geven.

Groetjes, Sonja.

vandaag

Hallo Sonja,
Dit is onze Golda. Hier lijkt het erger dan het werkelijk is. Kunnen jullie nu iets meer hierover zeggen?
Jarka (vandaag)

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey vandaag

Welkom op het forum

Dat lijkt me inderdaad zoals Sonja al vermoedde op een oogontsteking
Het beste kun je daar toch even mee langs een dierenarts gaan

vele groetjes

Parkieten-Freak

Ja, mee eens. Ik zou zeker naar de dierenarts gaan met deze aandoening!


Sonja

Hoi Jarka,

Ik zie je 2e berichtje (met foto's) nu pas.
En ik sluit me helemaal aan bij Safrena en PF, dat je het beste naar de dierenarts kunt gaan met Golda.

Groetjes, Sonja.

Kleintjes

Hoihoi,

als ik jou was zou uik inderdaad even naar de dierenarts gaan en even na laten kijken. Waarschijnlijk krijg je dan een zalfje of iets dergelijks mee om het te behandelen.
Ik sluit me helemaal aan bij de anderen dus :D
Ik wens je veel succes!!

groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

vandaag

Hallo allemaal,
Dank jullie wel voor het advies. Golda heeft een kleine oogontsteking en heeft oogdruppels gekregen. Binnen 5 dagen moet alles OK zijn. Ook hebben we een voer "Harrison (High Potency Fine)" gekregen - heeft iemand ervaring hiermee?
Jarka (vandaag)

Jojo

Hoi!
Ik heb geen ervaring met dit voer, heb er wel veel over gehoord.
Er is een vogelarts die er mee dweept, die heeft mij verteld dat Xtravital en dat soort voer doodsoorzaak nr. 1 is bij parkieten!?!? ??? :o
Kijk maar eens op de website www.kliniekvoorvogels.nl
Ik heb voor 2 weken geleden contact gehad over het afwijkende gedrag van Nino, die bleek dus broeds.
Zo doende kwam ik op die website terrecht.
Ik heb wel gelezen dat het erg duur voer is. Klopt dat?
Koop je t in de winkel of speciaal bij de dierenarts?

Sonja

Hoi Jojo,

Uit de link die je meestuurde maak ik persoonlijk niet op dat XtraVital en andere zaadmengsels voor parkieten een doodsoorzaak is.

Er wordt gesproken over voedingsfouten, en dat parkietjes selectief eten van een zaadmengsel. Als de eigenaar van de parkiet het diertje dan continu een volle bak met voer voorzet, zal het parkietje alleen telkens het lekkerste er tussenuit gaan eten, wat op de lange duur zal leiden tot allerlei vitaminentekorten e.d. Bij pellets (o.a. Harrisons) kan de vogel niet selectief eten, omdat dat allemaal dezelfde samengeperste brokjes zijn.

Maar als je je parkiet een zaadmengsel geeft als XtraVital, en je geeft dagelijks vers en zorgt er ook voor dat echt alles op gaat, dan krijgt je parkiet alles binnen wat hij nodig heeft, en eet hij ook de zaadjes op die hij wat minder lekker vindt. Wel is het noodzakelijk dat je je parkietje ook nog regelmatig vers fruit en groenvoer aanbiedt.
Op deze manier hou je je vogel in prima gezondheid.

Pellets zijn inderdaad vrij prijzig. Harrisons is, meen ik, alleen verkrijgbaar bij de dierenarts.
Maar er zijn ook andere merken, waaronder pellets van Nutribird, en die worden ook verkocht in sommige dierenwinkels.

Groetjes, Sonja.

Carla

Mijn DA heeft me verzekerd dat als je parkietje NIET selectief eet je met een héél gerust hart Xtravital kan geven. Dit wil zeggen als je parkietje alle zaadkes opeet er zeker geen probleem is. Er zullen altijd mensen blijven die de voorkeur hebben voor pellets.

Ik kan ook niet uitmaken dat xtravital de doodsoorzaak nr 1 is uit de tekst. Wel staat er inderdaad vermeld dat je problemen kan krijgen met zaadmengelingen als je vogel slectief eet.

smartie

Citaat van: vandaag op april 10, 2006, 16:53:10
Hallo allemaal,
Dank jullie wel voor het advies. Golda heeft een kleine oogontsteking en heeft oogdruppels gekregen. Binnen 5 dagen moet alles OK zijn. Ook hebben we een voer "Harrison (High Potency Fine)" gekregen - heeft iemand ervaring hiermee?
Jarka (vandaag)

Ik heb wel ervaring met Harrison birdfood. Allereerst vond de parkiet het maar vreemd spul en moest er niks van weten. Ik heb het fijngemalen droog, fijngemalen als nat papje met of zonder roosvicee, met wat pindakaas geprobeerd. Ze ging er pas echt van eten toen ze hongerig was. Ik heb een schema gevolgd waar ik Xtravital ging afbouwen en ze steeds meer harrisons kreeg. High potency fine is trouwens bedoeld voor zieke, herstellende, broedende of jonge parkieten (tot 6 maanden).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en anders hoor ik het wel...

Caradow

Citaat van: smartie op april 10, 2006, 23:28:53
. High potency fine is trouwens bedoeld voor zieke, herstellende, broedende of jonge parkieten (tot 6 maanden).



Klopt helemaal, met als aanvulling dat het ook gegeven wordt de eerste 6 maanden dat de vogel Harrisons krijgt, dus als starters pelletvoer.. :)

Daarnaast zou ik willen toevoegen dat de prijs van Harrisons inderdaad wel wat hoger ligt dan Xtravital, maar dat wanneer je uitreken wat de kosten per maand,  zo ongeveer zijn dit ook weer reuze mee valt..



Meltjuh

Ik voer zelf ook Harrisons en ben er erg tevreden over
Ik voer de adult liftime Mash dus niet Fine.
Mash is een soort poeder omdat ik zelf niet erg voor pellets ben.

Wel geef ik het gecombineerd met Xtravital omdat ik vind dat parkietjes wel zaadjes moeten pellen.
En dat doe ik natuurlijk om de dag zodat ik wel weet dat ze alles naar binnen krijgen wat ze nodig hebben