PBFD

Gestart door Odette, april 05, 2006, 19:44:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Odette

Hallo,

Vorige week heb ik een parktietje gekocht (Chico) bij het papegaaienhuis in Dordrecht. Omdat mijn schoonzusje een papegaai heeft en deze regelmatig bij mij langskomen, heb ik Chico laten testen. Vandaag de uitslag gekregen en snik snik mijn Chico was positief op PBFD. De dierenarts heeft mij dan ook geadviseerd om Chico terug te brengen naar de winkel en deze te informeren, zodat hij maatregelen kan treffen omdat dit een zeer besmettelijke ziekte is en vogels hier dood aan gaan.
(PBFD is niet te genezen, anders had ik Chico zeker niet teruggebracht en er alles aan gedaan om hem beter te maken!)

In de winkel deden ze heel laconiek. Ze waren niet van plan alle vogels te laten testen, maar alleen de vogels uit hezelfde nest werden terug gebracht naar de kweker. Omdat deze ziekte door stofdeeltjes overgebracht kan worden (dit is mij verteld door de dierenarts) wil ik iedereen adviseren niet naar deze winkel te gaan!!! Ze hebben daar naar mijn mening geen hart voor dieren!!!!!! anders zorg je dat alle vogels getest worden om nog meer verdriet te voorkomen!

Het duurt nu 5 weken voordat alle stofdeeltje en dus de bacterie uit mijn huis is. Ik heb er, ook al was hij nog maar een weekje bij ons, veel verdriet van. Na deze 5 weken wil ik wel weer gaan kijken voor een nieuw parkietje, maar zeker niet bij deze winkel!!

Groetjes,
Odette

kaboutertjes

Het is misschien een gekke vraag, maar wat is PBFD precies en wat zijn de ziektebeelden hiervan?
Je zal inderdaad wel verdriet ervan hebben, want ook na pas vijf dagen ga je je inderdaad hechten aan een parkietje.
Veel sterkte ermee.

groetjes

Ingrid

Geen rare vraag hoor  ;). PBFD wordt ook wel veerrot en snavelrotziekte genoemd. Kijk maar eens op deze link, daar kun je er meer over lezen:
http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/PBFD/pbfd.html

Odette

Hoi,

het is een snavel - veerrotziekte.
Als je op onderstaand link klikt en daarna aan de linkerkant klikt op FAQ. Zie je als zesde vraag staan hoe besmettelijk is PBFD.
Hier leggen ze helemaal uit wat het is en wat er gebeurt. Dit is iets makkerlijk uitleggen, misschien dat ik het zelf verkeerd verwoord.

http://www.kliniekvoorvogels.nl/

Groetjes,
Odette

Parkieten-Freak

Hier nog een link:
http://www.ellen-parrots.com/frames-pbfdnl.html
Heel naar, dat dit parkietje deze ziekte heeft.
Triest dat de dierenwinkel hier niets aan doet.


Pietje

Hoe ben je erachter gekomen dat je parkietje ziek was??

Parkieten-Freak

Pietje, de papegaai van haar schoonzus had deze ziekte.
Ze heeft haar eigen vogel laten testen. ;)


Odette


Bedankt voor jullie reacties!


Chantalleke

Hoi Odette,

Wat vervelend voor jou en Chico zeg!!! :-[
Ik vind het heel goed van je dat je hier andere mensen op de ziekte wijst!

Zelf kom ik ook uit Dordrecht en heb ook niet zo'n goede ervaring met het Papegaaienhuis  :( Was wel niet om een parkietje, maar om hamsters, maar dat even ter zijde.

Ik wens je veel sterke, maar toch ook wel veel plezier met een nieuw parkietje over een tijdje!

Chantal

Odette

Hoi,

In mijn eerste verhaal is het misschien niet goed genoeg overgekomen, dat de papegaai van mijn schoonzusje niet ziek is.

We hebben Chico op voorhand laten testen. Omdat mijn schoonzusje regelmatig op bezoek komt en de papegaai mee neemt wilde we er zeker van zijn, dat Chico niet ziek was. Helaas was dit niet het geval. Chico en de papegaai hebben elkaar helaas nooit ontmoet, dus de papegaai is niet ziek.

Mijn doel was om de dierenwinkel aan het licht te brengen, dat hier niet goed gehandeld wordt, maar ik wide toch even de verwarring recht zetten.

Inmiddels is heel het huis gecleand met dettol en is het nu nog 4 weken wachten totdat ik een nieuw parkietje aan kan schaffen i.v.m. de bacterie die toch nog, ondanks dat we goed schoongemaakt hebben, in ons huis rond hangt.

We hebben de dierenbescherming inmiddels op de hoogte gebracht!

Groetjes,
Odette




smartie

Jeetje, wat een domper zeg!

Hoe kan een dierenwinkel daar zo laconiek in zijn? Het gaat om een ongeneeslijke en besmettelijke ziekte! En bovendien heb je er verdriet van en had in het ergste geval de papagaai ook besmet kunnen worden. Waar ook iemand aan gehecht is en minder van belang: een papagaai is ook erg duur in aanschaf!

Zo'n winkel zou verplicht gesteld moeten worden om alle vogels te testen!!!

Sterkte ermee en veel geduld toegewenst....

Idske

Hee!

Toevallig dat er vandaag een heel stuk staat in de twentsche courant tubantia over papegaaienziekte. Het is een groot artikel, anders had ik hem direct overgetypt  :-[ en in dit topic geplaatst. Dit wil ik alsnog wel doen, maar moet er even voor gaan zitten. En dat zal nu niet lukken maar dit weekend in ieder geval wel. Als daar behoefte aan is!

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Odette

Hoi Idske,

Sorry, dat ik zo laat reageer, maar ik lees je berichtje nu pas. Ben het weekend niet thuis geweest vandaar.
Ik zou het erg graag willen lezen, het heeft uiteraard geen haast, dus ik zie het wel als je een keer tijd hebt om het over te typen.

Bedankt alvast!

Groetjes,
Odette


Idske

Hee Elfje!
Je links doen het bij mij niet maar in ieder geval bedankt!

Nou hier gaattie dan...

Papegaaienziekte zwaar onderschat. Bronvermelding: De Twentsche courant Tubantia. Zaterdag 15 april 2006

Utrecht:
Papegaaienziekte is een zwaar onderschatte aandoening. Jaarlijks raken naar schatting honderden Nederlanders ermee besmet zonder dit te weten. Dat is veel meer dan de officiele cijfers laten zien.
Omdat de milde vorm van de ziekte doet denken aan de griep, wordt de ziekte niet herkend. Dit terwijl deze een ernstig verloop kan hebben en in een enkel geval zelfs dodelijk kan zijn. Dat zeggen virologen, vogeldeskundigen en parasitologen die zich bezig houden met zogeheten zoönosen, ziekten die van dier op mens overdraagbaar zijn. Volgens vogeldeskundige S. Lumeij van de faculteit Dierengeneeskunde in Utrecht en viroloog A. Osterhaus is er al jaren te weinig aandacht voor deze ziekte. Aanleiding voor hun klacht is de plotselinge toename van het aantal Nederlanders dat de ziekte kreeg. GGD's registreerden vorig jaar 57 officiële patiënten. Dertig van hen waren zo ernstig ziek dat ze opgenomen moesten worden in het ziekenhuis. Volgens de betrokken instanties is het werkelijke aantal besmettingen hoger.

Dan het vervolg twee pagina's verder.

Pas op voor kus van de papegaai.

De papegaaienziekte is een zeer besmettelijke ziekte die vooral voorkomt bij papegaaien en parkieten. Maar ook bij pluimvee, duiven, kanaries en meeuwen komt de ziekte voor. De ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie, chlamidophyla psittaci. Besmetting vindt plaats via de lucht. De bacterie komt vrij uit de ontlasting en snot van een zieke vogel en verspreidt zich via de lucht. Bij mensen uit de ziekte vooral in griepachtige symptomen. De ziekte is goed te behandelen met antibiotica. (Of ze nou alleen voor mensen bedoelen, dat staat er niet bij ???)

Eèn besmette vogel kan voldoende zijn om in een mum van tijd tientallen mensen met papegaaienziekte te besmetten. Het overkwam cursisten en docenten in Utrecht. Maar ook gasten van een verjaardagspartijtje in Putten.

Een minuut duurt de wandeling door de gang van de Afdeling vogels en bijzondere dieren van de faculteit Dierengeneeskunde. Aan weerszijde van de korte gang liggen de behandelkamers waar vogels verblijven. Die ene minuut was voldoende voor een medewerker van de universiteit om de papegaaienziekte op te lopen. "Zo besmettelijk is het dus. Je hoeft niet eens in de buurt van een vogel te komen" , zegt hoofddocent Sjeng Lumeij. Eind 2004 haalde de faculteit voor een cursus tijdelijk vijf extra valkparkieten van een handelaar binnen. Ze zagen er gezond uit en de handelaar werd betrouwbaar geacht. Niemand vermoedde dat de vogels de ook voor mensen zeer besmettelijke papegaaienziekte bij zicht droegen. Binnen enkele weken waren veertien mensen besmet. Vier personen moesten in het ziekenhuis worden opgenomen. Een medewerker werd zelfs bewusteloos in huis aangetroffen. Ook de papegaaien van de faculteit zelf werden ziek. "Het was al wel opgevallen dat zoveel mensen zich met griep ziek hadden gemeld. Pas toen we gingen testen, bleken ze geen griep, maar papegaaienziekte te hebben." Ondertussen waren de verantwoordelijke vogels al gevlogen. "Verkocht, zei de handelaar. Aan wie wist hij niet meer."

Papegaaienziekte komt veel vaker voor dat uit officiele cijfers blijkt. Doordat de symptomen op griep lijken, wordt de aandoening vaak niet herkend. En opsporing is moeilijk doordat mogelijk besmette dieren niet worden geregistreerd. Papegaaien en parkieten veroorzaken de meeste en de ernstigste menselijke besmettingen. Op visite bij familie die net een nieuw vogeltje in huis heeft? Pas op; het lijkt misschien gezond, maar kan de papegaaienziekte verspreiden, zo bemerkten diverse gasten van een feestje in Putten vorig jaar. De jarige had zojuist een parkiet gekregen. Die bleek besmet te zijn. Diverse gasten kregen papegaaienziekte. Ook bij een bezoek aan een vogelbeurs, -markt of -winkel is alertheid op zijn plaats. Maar zelfs op straat kun je de ziekte oplopen Ook eenden en duiven verspreiden de papegaaienziekte. Al zijn die het minst besmettelijk en zijn de symptomen van een dergelijke besmetting geringer. De meeste mensen denken bij een besmetting dat ze griep hebben. Ze hebben hoge koorts, rillingen, spierpijn en een droge hoest. De ziekte gaat vaak vanzelf over. Maar het kan ook overgaan tot een chronische vorm van griepachtige verschijnselen. Een bezoek aan de dokter van aan te raden, want het kan dodelijk zijn.

De ziekte wordt overgedragen door een bacterie die zich in de lucht verplaatst. Iedereen die de lucht inademt, kan een infectie oplopen. Toch gebeurd dat lang niet altijd. Officieel telde Nederland vorig jaar slechts 57 menselijke gevallen. Allen waren ernstig ziek. Vermoedelijk nog eens honderden anderen kregen een mildere vorm van papegaaienziekte die niet werd herkend. Echte bescherming is er niet tegen de ziekte. Antistoffen die in het lichaam worden aangemaakt tijdens de ziekte bieden maar een tijdelijke en onvolledige immuntiteit. Een vaccin maken is dus niet mogelijk. Wel is de ziekte bij vogel en mens goed te behandelen. Mits op tijd ontdekt. "Mensen die voor het eerst een vogel in huis halen zien niet of het dier ziek is. Ze herkennen het beeld niet en zien dus geen verband tussen hun eigen ziekte en dat van hun vogel", zegt Lumeij. Bovendien is het niet altijd aan de vogels te zien dat ze de ziekte bij zich dragen. Maar ook artsen testen nog te weinig of iemand papegaaienziekte heeft. "Zieke vogelhouders worden naar huis gestuurd om de 'griep' uit te zieken", weet Lumeij uit ervaring.


Groet Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Odette

Hoi Idske en Elfje,

Allebei erg bedankt het is een lang verhaal op te typen super!

Groetjes,
Odette

Elfje

Hoi Idske,

Helaas werken de linkjes vandaag niet meer.
Misschien als je zoekt op de site van tubantia dat je de artikelen wel vindt. Voor de volgende keer dan maar, dat overtypen is wel erg veel werk.

Groeten Elfje

Idske

Hee hallo!

Het was inderdaad een lang verhaal, maar ik wist ook niet of het alleen aan mij lag of de links het niet deden, maar gelukkig heb ik typles gehad dus dat scheelt wel weer een beetje!  :-X Maar zo kan iedereen het lezen en blijft het ook staan, op de site van de krant verandert alles regelmatig en bij tubantia moet je ook abbonee zijn om volgens mij de volledige site te kunnen zien? :-[ ???

Elfje: Ik heb je weblog van Joep en Pino bezocht, wat een leuke donderstenen heb je zeg!


Groetjes Idske en Coco

Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Elfje

Dankje Idske, ik zal binnenkort weer eens een stukje schrijven.

Ik ben geen abonnee van de krant, maar kon het wel zien. We zullen het de volgende wel weer proberen. We wijken nu een beetje af van het onderwerp.

Liefs Elfje

Parakiki

Hey,
Het is zeker besmettelijk voor mensen maar moet je je vogel(s) er perse op testen?
Ik zit dit net pas te lezen en die mensen van die winkel hadden alle vogels moeten laten testen.
Best wel jammer van je vogeltje.