Schurftmijt

Gestart door chico, mei 09, 2005, 08:48:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chico

Hallo,

Chico heeft volgens mij schurftmijt het zit op zijn snaveltje er langs en ook onder zijn snavelte normaal hebben parkietjes daar zo'n gaatje zitten maar daar zit nu volgens mij schurft ik heb even op de site van parkietenfreak gekeken en daar staat dat je sommige plekken een week elke dag meot behandelen en na een week nog een keer in de week met vaseline of vloeibare parafine bedoelen ze daarmee de schurft dus zijn snaveltje?

Groetjes Manon en Chico

Ingrid

Hoi Manon,

De aangedane plekken kun je insmeren met vaseline. Pas op dat je de neusgaatjes goed vrij laat.

Gr. Ingrid

chico

Hoi,

Oke dank je wel ik hoop maar dat het over gaat!

Groetjes Manon en Chico

Safrena

Hey Manon

Inderdaad kan je schurfmijt met vaseline behandelen en in het begin een paar keer per week insmeren en daarna nog een paar weken een keer per week.

Het lijkt me toch beter om even  met chico  langs de dierenarts gaan om zeker te zijn dat het schrufmijt is. :wink:

veel beterschap voor chico

vele groetjes

chico

Hoi,

Ja ik zal het eens even aankijken op zijn snaveltje heeft hij het al even ik dacht dat het niks was totdat ik gister goed keek en zag dat het ook onder zijn snaveltje zat dus ik probeer eht eerst met vaseline dat kan nooit kwaad mocht het niet baten dan ga ik even naar de dierenarts. Over een paar weken moet zijn snaveltje toch weer geknipt worden.

Groetjes manon en chico

chico

Hey,
Ik neem aan dat die vaseline niet schadelijk is voor de parkiet voor het geval dat hij iets binnen krijgt?
Hij vond ht gister neit echt leuk.
Ik hoop maar dat het over gaat.

Groetjes manon en chico

chico

Ik heb nog even gekeken op de site van parkietenfreak naar de foto van de parkiet met schurftmijt.
Chico ziet er niet zo ernstig uit. het zit een beetje op zijn snavel er naast en ook eronder maar zijn neusdop is niet aangetast.

Groetjes manon en chico

Safrena

Hey manon

Toch moet het behandeld worden anders zal het zo erg worden hoor. :wink:

vele groetjes

chico

ja uiteraard daar ben ik gister al mee begonnen!
Maar dat was nog even een toevoegign misschien dat jullie dan meteen al zeiden : ow dan is het geen schurftmijt.
Maar dan ga ik nog even door met de behandeling.

Groetjes manon en chico

angeliqe

He,

Schurftmijt is ook te behandelen met een middel dat in een soort spuitje zit.
Dit is bij de dierenarts te krijgen, dit spuit je tussen de nekveertjes in! niet door het vlees heen  :shock: alleen tussen de veertjes in!
Dit helpt erg goed! mijn vier parkieten hadden het ook en zijn er nu allemaal van af! :D

Groeten,

Angelique

menno

Ik heb eens een middel gebruikt wat ook heel goed werkte; binen 4 dagen ofzo was de parkiet vrij van schurftmijt. Het is een spuitbus die je voor paar euro koopt bij de dierenwinkel. Voordeel is dan ook dat de hele kooi ontsmet wordt waardoor kans op nieuwe besmetting klein is. Oorzaak is zeer waarschijnlijk dat de kooi niet vaak genoeg verschoond wordt.

Menno

Safrena

Hey Menno

Welkom op het forum

Er bestaan inderdaad spuitbussen voor maar die kun je beter niet op je parkietje gebruiken. Dit is slecht voor je parkiejte die deze dan inademen en er zitten vaak giftige stoffen in.

Raad aan om nooit spuitbussen te gebruiken op je parkietje enkel voor de kooi en dan met voorzorg dat je parkietje niet in de buurt is

vele groetjes

Ruudees

Uiteraard is het belangrijk om de kooi goed schoon te maken, wij gebruiken zo nu en dan een mengsel van chloor en een afwasmiddel. Niet teveel chloor uiteraard. De zitstokken en speeltjes leggen wij even in de week. En spoelen het daarna goed af met water.  Schurftmijt kan zich op de zitstokken nestelen, zodra de vogels er met de neus langs gaat, is het raak.

Spuitbussen begin er niet aan, maar dat is hierboven al geschreven

chico

Hoi,

Nou het gaat al een stukje beter hoor je ziet het echt al minder worden dus met een paar dagen meot Chico er wel vanaf zijn.
De kooi word door mij goed schoon gemaakt hoor!  :D
Nog een vraag die vaseline is neem ik aan niet slecht voor de parkiet het kan natuurlijk zijn dat chico wat binnen krijgt....
Groetjes Manon en Chico

Ruudees

Vaseline is niet slecht voor je parkietje, zorg alleen dat je niet teveel op je vinger hebt. Anders smeer je misschien ook de neusgaatjes dicht. Ik gebruik zelf Beaphar P-zalf, dit medicijn kan je ook gebruiken indien je parkietje kalkpootjes heeft. Voor een paar eurotjes is dit te koop bij de dierenwinkel. Althans als het goed is.

Parkieten-Freak

Vaseline is prima, maar de dierenarts heeft er ook iets voor.
Behandeling wel afmaken: denk niet dat het na 1 x insmeren met vaseline voorbij is!


chico

Vaseline werk prima hoor het is al een stuk minder geworden.
Chico vind het neit leuk om zo vast gehouden te worden maar straks heeft hij er plezier van!

Groetjes Manon en Chico

mirjam

Afgelopen dinsdag heb ik hier een bericht geplaatst met de mededeling dat joep ook schurgftmijt heeft en met wat vragen. Nu kom ik net terug en zie ik dat mijn bericht is verwijderd. Enig idee waarom?

Ik wilde graag weten hoe lang het duurt voordat ze er vanaf zijn en hoe lang het duurt voordat de geschilferde snavel weer normaal wordt.

Vind dit echt vreemd van mijn berichtje trouwens, want in de loop van de dag stond het er nog, dus ik denk dat iemand hem verwijderd heeft. Waarom?

Gr. mirjam

Sonja

Hoi Mirjam,

Kijk maar eens bij "Forum Mededelingen", bij "kleine storing".
Daarom ben je waarschijnlijk je berichtje kwijtgeraakt.

Groetjes, Sonja.

Inderdaad door die storing onlangs zijn  de berichtjes die de laatste 36 u toen gepost waren allemaal weg. :wink:

Hoelang het duurt voor de snavel van schurfmijt hersteld is hangt een beetje af van hoe erg de besmetting is. :wink:
gr safrena

mirjam

Ik had inderdaad nog niet bij de forummededelingen gekeken. Sorry, niet aan gedacht.

De besmetting viel volgens mij redelijk mee. de helft van de snavel is schilferig en naast zijn snavel heeft hij 2 bultjes. Moet de snavel zich gewoon vernieuwen net als een nagel?
Enig idee of dat weken duurt of maanden?

Hij heeft bij de dierenarts een druppeltje gehad en moet volgende week nog een "herhalingsdruppel", maar hij voelt zich al een stuk beter. Hij begint weer een beetje te fluiten e iets minder te slapen. Dus ik denk dat het helemaal goed komt. Als mensen nog ervaringen hiermee hebben hoor ik het graag.

Gr.  Mirjam