Wat kan jouw parkietje allemaal zeggen?

Gestart door birdy_girl, april 04, 2006, 13:50:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tanja

#40
Mijn Bertus kletst je de oren van de kop...

- Bertus
- Gekke Vogel
Alle namen van mijn directe familie: Maria, Theo, Andre, Inge, Ralf, Wim...
- Waar is Tanja...? Skieen!
-Lekkerrrrrr
- kusje (met smak geluidjes erachter)
- Pas OP!
- Au!
- telefoon
- gezellig
- kletskous
- Mafkees
- Kopje Koffie
- Biertje?
- Koekoek
- Gefeliciteerd!
- Ouwe Bok!
- Hieper-de-piep...HOERA!
- Vrolijk Kerstfeest
- Zalig Pasen
- Wat is er dan?
- Istie gekke vogel?
- M'n Neus!
- Toedeledokie
- Is dat een poepje op mijn hand?
- Ben je d'r nog?
- Kiekeboe!
- Wat ga je doen?
- Chopinstraat 163
- Doe maar Praten dan!
- Je ziet er niet uit!
- Hee die Bert
- Bedtijd!
- weltrusten!
- Joepie de Poepie!
- Dag Bert!
- Kukelekuuuu
- I love You
- Geweldig!
- Wat zeg je?
- lekker douchen

Al deze woorden heb ik zelf opgeschreven, zodat ik ze ook geregeld kan oefenen. Maar ondertussen heeft ie alweer een hele rits andere woorden erbij, want hij neemt de dingen vrij snel over... als ik een dag of drie een paar keer hetzelfde tegen hem zeg, dan kun je er donder op zeggen dat hij het binnenkort ook zegt...

Het is echt oergeestig wat ie allemaal zegt, en hij heeft soms een geweldige timing! Pasgeleden zat ie op mijn hand, en die hand hield ik voor mijn hoofd. Hij zat gewoon een beetje te dutten, maar ineens werd ie wakker. Steekt zijn koppie tussen de plukken van mijn pony, zegt ie: "ben je d'r nog?"
En ook een keer toen ik iemand van de bank op bezoek had om over hypotheken te praten... De hypotheek-vrouw zei zoiets als: "dan komen de netto-maandlasten uit op...." Waarop Bertus riep: "Hieperdepiep... Hoera!, Kopje Koffie???"

Ik heb pasgeleden een filmpje gemaakt van zijn geklets, maar ik heb geen idee hoe ik het hier op de site kan zetten, het is namelijk nogal een groot bestand, en ik heb zelf geen site waarop ik het kan zetten....

Groeten Tanja & Bertus...

Je zou een pb aan Jorijn kunnen sturen, en kunnen vragen of hij je hiermee wil helpen.
Ik wil Bertus wel eens zien!
Gr. PF :D

smartie

Pino praat meer in het parkiets en zelfs dat doet ze niet heel veel. Kan beter zeggen dat ze graag in Eksters praat als ze een beetje boos/geirriteerd doet. En dat kan het kleine bitchje goed.

Lucky is echt geniaal. Hij kletst nu al de oren van mijn kop. Hij neemt dingen ook snel over en heeft er ook echt interesse in. Hij gaat echt voor mijn mond zitten en aandachtig luisteren. Ik hoor nu al zoveel dingen terug:

- mmmm, jammie jammie: lekker!
- kletskous
- fjiet fjiel (het bekende versierfluitje)
- hoi, hallo

Ben nu steeds vaker dingen aan het zeggen als: Pino is lief. Waar ben je nou? Lucky! Poepie doepie. Wat ben je toch een schatje! Vrijdoos! Ben benieuwd of ie dat ook gaat overnemen... zo schattig!

judithdejong

Jeetje wat kunnen jullie parkietjes al veel zeggen zeg!! Wist niet dat ze zo veel konden praten.
Baco praat ook al, ook al is ie nog erg jong.

Hij zegt:
Kusje voor Baco
'Ja'
Kusje voor Jan (zo heet mijn vriend, mijn naam is denk ik te moeilijk?!)

Zoals ik al zei hij is nog jong dus wie weet komt er nog meer bij, ik hoop het wel. Ben hard aan het oefenen.
Hij zit wel vaak te brabbelen in zijn kooi, net of ie het wel probeert. Echt leuk is dat.
Hij luistert wel echt als je tegen hem kletst, dat is op zich al een leuk gezicht.

Super leuk topic!!  ;D

Liefs,
Judith en een kusje van Baco

judithdejong

Hai Tanja,

Wat een lijst zeg wat jou Bertus allemaal zegt. Wat ik me afvroeg is hoe oud Bertus? En wat een geduld moet je hebben gehad zeg?! Maar dan krijg je er wel wat voor terug.
Ik kan er nog wat van leren. Baco is van februari en zei eind mei begin juni al dingen. Dus wie weet komt er nog meer bi. Ik herhaal wel heel veel. Geduld is een schone zaak zegt men.

Echt leuk hoor van Bertus!  :D

Groetjes,
Judith

Tanja

Hoi Judith,

Bertus is nu net 2 jaar oud. Ik ben heel eenvoudig begonnen met 4 of 5 woordjes, die ik dagelijks oefende. Telkens het woord 5 keer achter elkaar herhalen, en dan het volgende woordje ook weer zo vaak herhalen.  En dat deed ik zo´n 3/4 keer per dag. Hij kijkt dan heel aandachtig naar mijn mond, om het zo goed mogelijk te verstaan.
Hij sprak zijn eerste woordjes in augustus, en hij is van eind maart. (uhh... even rekenen... zeg 4 1/2e maand...)

Beetje jammer, mijn moeder ging met de eer strijken... ik was net op vakantie, en Bertus logeerde bij mijn ouders, en uiteraard sprak hij daar zijn eerste woordjes...  :(
Was wel een leuk sms-je dat ik toen ontving... ¨hij zegt Bertus...¨ ;D

En ik leer hem geregeld nog dingen bij! Je lacht je kapot!  :-X

Groeten Tanja


judithdejong

#45
Hoi Tanja,

Twee pas, dat is nog niet zo oud, dus er zijn genoeg kansen voor Baco. Hij moet het zelf ook willen natuurlijk, maar komt vanzelf wel denk ik. Hij is al zo hard aan het oefenen steeds in zijn kooi tegen zijn belletje met spiegeltje, dat is echt zijn vriend!
Maar goed, ik hoop dat ik over een paar weken meer woorden kan toevoegen aan de lijst. We zullen zien.
Kan me echt voorstellen dat je je rot lacht, want Bertus kan echt heel veel zeggen. Echt goed joh!  ;D
Ik vond het al heel wat dat Baco eind mei al dingen zei omdat ie geboren is in februari. Dat ging heel snel.

Wordt vervolgd dus (hoop ik  ;))

groet,
Judith

Dit gaat op chatten lijken, voor chatten hebben we echter de chatroom ;). Gr. Ingrid

Karin

Mijn eerste parkietje Dino kon ook goed praten:

'kusje, kusje, kusje'
'toetie, toetie, toetie'
'Dino'
'poepie'
'shit, shit, shit'
'pas op he!'
'wie is dat dan'
'dikke Dino'
'die kleine toetie'
'busje komt zo'
'want jij bent zo'n kleine toetie he'

Hij kon ook kuchen, kusgeluidjes maken (geluidjes van een paar hele dikke smakzoenen) en hij kon het geluid nadoen dat je maakt als je héél diep inademt.

Anita1983

Chico zegt:

'Chico kusje?'
'Kom maar schatje'
'Schatje kusje?'
'Kus kus kus'
'Kusje kusje kusje?'
'Hoi schatje'
'Kom maar dan'
'Wat is er dan?'
'jaaaaaa'
'koediekoediekoedie'
'CHICOOO' (als hij weer iets doet wat niet mag, zeggen we dit streng en dit zegt hij nu ook als hij iets doet wat eigenlijk niet mag hihihi  :P)

En ook nog veel gemompel waar wel allerlei teksten uitkomen hihi! Verder kan hij fluiten 'fjiet fjiew'en allerlei "klak-geluiden" nadoen die wij met onze mond maken, kusgeluiden, ook doet hij de kraan na! en nog meer dingen die ik nu niet kan bedenken haha!

Gezellig zo'n kletsmajoor in huis!  ;)

Liefs,
Anita

goofy

Alleen goofy kan 1 ding zeggen  ???

Dat is : Poepoe  :-X zo noem ik hem altijd

snoflico

Hoi hoi

Wat een leuk en leerzaam forum hebben jullie. Ik ontdekte 't gisteravond toen ik op zoek was naar info. Dus maar gelijk registreren en meedoen lijkt me hihi. En dit is wel een erg leuk onderwerp.
Onze Coco is ook een echte prater en koppelt het praten ook aan situaties. Ik had al langere tijd het voornemen eens alle woorden op een rijtje te zetten dus dan doe ik gezellig hier mee.
Dit is 't lijstje:

Schatje
Jij bent mijn schatje
Geef me een kusje (en geeft dan zelf ook een kusje)
Schattepoemel
Watsekeburt
Komt ie dan he
Kopje koffie (als ik koffie drink)
Kiekeboe (verstoppertje spelen met de kinderen, die duiken onder de tafel)
Koppiekrauw
Coco
Cocolientje
Ga maar lekker slapen (als ik ga slapen)
Lekker ding
Je bent lief
Jij bent een lieverdje
Kom maar (als wij hem roepen)
Kom maar eens hier
Hallo (als ie aan komt vliegen)
Gaat niet (als ie niet uit de kooi kan/mag)
Ha (als ie aan komt vliegen)
Ha mannetje
Coco foei  (als ie weet dat ie iets doet wat niet mag)

Kusgeluidjes
Geluid van inschenken drankje
Liedje fluiten
Druppelende kraan nabootsen

Dat waren ze zo'n beetje.
Groetjes van Snoflico


Jorijn

Hier is het beloofde filmpje van Bertus. Ik heb hem verkleint van 250 MB naar 6 MB :)

http://forum.parkietenweb.nl/Bertus.WMV
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Ingrid

Wat een geweldig filmpje. Erg grappig hoe Bertus heel duidelijk zijn woonadres uitspreekt!!

Sara

Haha geweldig filpje! ;D
Dat is wel 'n echte kletskous :D

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

budgie

Vrolijk ventje en komische kletskerel. Het woord '163' vind ik het meest duidelijk uitgesproken. Ik denk dat je het filmpje een paar keer moet beluisteren om z'n gehele woordenschat te kunnen verstaan. Zou je misschien een soort 'ondertiteling' kunnen maken van hetgeen Bertus in het filmpje zegt en dat in het topic kunnen zetten? Dan kunnen we precies volgen wát hij zegt! Je weet vast wel wat ik hiermee bedoel als je die Amerikaanse website van Victor hebt bekeken.
Wat leuk, dat je zo'n filmpje van je parkietje hebt. Nu kun je iedereen laten zien en horen wat Bertus allemaal kan zeggen!

Andrea

Echt geweldig, die Bertus.
Wat een woordenschat... Ik ben met mijn nieuwste aanwinst ook aan het oefenen, maar om dit te bereiken...heel mooi hoor.

Sonja

Geweldig, die Bertus! ;D

Hoe vaker je het filmpje beluistert, hoe meer je verstaat. Echt ongelooflijk, hoe hij zijn huisadres uitspreekt! ;D
Maar ook de andere woorden/zinnetjes zijn geweldig leuk om te horen!

Hartstikke leuk, zo'n kleine kletsmajoor in huis! :D

Veel plezier nog met Bertus!

Groetjes, Sonja.

kaboutertjes

Heerlijk zo een kletsmajoor in huis.
Nanoe zegt alleen maar koppie krauw en dat als ze rustig op haar stok zit.
we zijn wel met meer woordjes bezig, maar dat lukt nog niet.
Met Dippie zijn we ook begonnen, maar die is nog maar een half jaar, dus nog even volhouden.
Hoe oud is een parkietje ongeveer als die woordjes kan gaan zeggen.

Groetjes Sylvia, Nanoe en Dippie

Parkieten-Freak

Wat een ontzettend leuk filmpje is dit zeg! En wat schattig....een parkiet die het over skieen heeft hahaha! Heel erg leuk!
Als Tanja het goed vindt, zal ik dit filmpje op de website zetten. :)


budgie

#58
Ik heb nu ook gehoord dat Bertus o.a. zegt: "I love you, mafkees, hieperdepiep, kopje koffie, wat zeg je?, kusje." Heeft ie het nou over "skieën in Spanje"? Als Bertus ooit wegvliegt en hij wordt ergens gevonden, dan kan hij zélf zeggen waar hij woont!

Tanja

Hoi Allemaal,

Uiteraard Jorijn bedankt voor je geduld met het uploaden... wat fijn dat 250 mb toch nog kon worden verlaagd naar 6 MB   :D

Ik vind het leuk te horen dat jullie Bertus zo grappig vinden kletsen. Deze halve zool zit eigenlijk alleen maar te kletsen. Hij maakt eigenlijk nauwelijks 'vogelgeluiden'.

Tja dat skien... Mijn moeder heeft de gewoonte om tijdens mijn vakanties aan Bertus uit te leggen waari ik uithang. Dat is dus Skien... maar ook Spanje heb ik er zelf nog niet uitgehaald......

hmmm een ondertiteling...

Ik heb geprobeerd op te schrijven wat ie allemaal verteld. Er zit natuurlijk ook nog ander gebrabbel tussen, omdat ie ook zijn geheel eigen taal heeft ontwikkeld...  ;)

Maar goed... hij zegt dus achter elkaar het volgende:
Mafkees, hieper-de-piep-hoera, wat zeg je nou?, Is dat zo? geweldig, rrrrrralf, maria, Piet, wat zeg je? kusje (doet ie 3 keer) lekkerrrrr, kopje koffie, biertje, joepie, koekoek, I love you (3x) zalig, is dat zo? Piet (2x) joepie-de-poepie, hieper-de-piep-hoera (2x) toedeledokie, wat zeg je? kletskous, Theo, Hieperde Piep Hoera, Vrolijk Kerstfeest, waars Tanja? Skien, geweldig, ..........??????, is dat, zeg je, vrolijk kerstfeest, kusje (2x) hieperdepiep hoera (2x) Piet, lekker douchen, mafkees, hee Ralf, is dat? Maria, .....??????? weltrusten, chopin 6 straat 163, hieperdepiep, I love you, ja douchen

Nou ik zou zeggen... zie het er maar uit te halen!

Mijn filmpje op de website...??? Tuurlijk mag dat , grag zelfs, Ik vind het een eer!  ;D

Groetjes Tanja