Wat kan jouw parkietje allemaal zeggen?

Gestart door birdy_girl, april 04, 2006, 13:50:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

birdy_girl

hi,
even iets vrolijks (zie mijn topic in ''ziekten''-''bultje bij parkietje gegroeid''), ik weet niet of dit subforum de juiste plek voor dit berichtje is, anders moeten jullie het maar verplaatsen ;).

maar wat kan jou parkietje allemaal zeggen? :)

dit is pietepiet's lijstje:
1 'Alles goed?'
2 'Pietepiet'
3 'Ga je lekker zitten?'
4 'Ga je lekker slapen?'
5 'Ga je kijken?'
6 'Pspst' (een geluidje alsof je een kat bij je wilt roepen)
7 'Hoi!'
8 'Gaat het?'
9 'Hallo!'
10 'Wat is dat?'
11 'Haa, Pietepiet!'
12 'Ja'
13 'He?'
14 'Wat doe je?'
hij reageert direct als je thuiskomt en zegt gedag. hij reageert op zijn naam. hij geeft kusjes. hij imiteert het gemopper van de koolmeesjes buiten ;). hij houdt alles goed in de gaten, het is net een klein waakhondje :). en hij gaat praktisch altijd eten als wij gaan eten. echt superlief allemaal.

ik ben benieuwd wat jullie parkietjes allemaal kunnen zeggen! :)

Idske

Heehee

Leuk topic dit! :D

Nou...dat wordt een lange lijst...

Coco lief
Cocootje
Coco is een schatje
Lekker ding
Coco kusje? (Smakgeluiden erachteraan...)
Poespoespoes
waar is poesje?
Poesje mauw
Tjerk (mijn vader) koffie?
Tjerk pindas?
Pinda!
Zijn er nog pinda's?
Coco los?
Kielekielekiele (dat zeg ik als ik hem over zijn buikje kietel, maar dat roept hij nu ook zelf)
Haai!
Daahaag!

Coco legt nog niet de verbintenissen met dingen die op dat moment gebeuren, hij roept gewoon lekker alles door elkaar. Sommige dingen heb ik hem geleerd en andere dingen pikt hij zelf op en maakt daar weer nieuwe dingen van zoals Tjerk pinda. ook bv als ik het hok opendoe zeg ik "Coco los?'', dat hij eruit mag. Dat heeft hij zelf geleerd.

Hee ik heb je andere topic ook gelezen en wens het allerbeste voor Pietepiet en jou!

Groetjes Idske en Coco


Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Kleintjes

Hoihoi,

Wat leuk dat jullie parkietjes zoveel kunnen zeggen ;D.

Helaas heb ik 'n clubje zwijgers, Pino tjirpt wel iets dat op z'n naam lijkt dus ik weet niet of dat meetelt  ??? Silly en Tweety tjirpen gewoon 't normale reportoire, dus alle parkietjes geluiden. Tweety tjirpt soms als n merel en 'n mobieltje.Kyra is nog 't broekie in huis, hij (of zij) is pas 'n maandje of 4 dus dat kan nog veranderen.

Ben benieuwd wat de andere hun parkietjes hebben geleerd ;), misschien wat leuek ideetjes erbij  :P.

Groetjes en veel liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Annemarie

#3
Hallo,

Leuk idee, dit topic!

Sjors kan zeggen:
- Sjorske
- Mag ik een koekje?
- Jahaa?
- Hij kan fluiten als een mens, je hoort echt geen verschil!
- Hallo
- Hij kan een druppelende kraan nadoen

Wolkje heb ik sinds gisteren, dus die kan nog niet praten. Hij/zij maakt wel geluidjes af en toe al dus dat is wel een goed teken denk ik. En hij/zij kijkt alles af van Sjors, dus wie weet gaat Wolkje Sjors op een dag ook napraten!  :D

Groetjes,

Annemarie

De aanvulling..:   :D

- "Goed zo!"
- "Kom eens"
- "Kom dan"

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Nina

Kipje maakt soms de vreemdste geluiden. Het enige wat hij nadoet, is de toon die je doet als je tegen een baby'tje praat! Soms dan ga ik even gek doen met zo'n hoog stemmetje dus, en later klinkt nog steeds hoge piep-geluidjes door de kamer  :D

Erg leuk, kijk uit naar "zijn eerste woordjes"  :D

Peedee

aww wat schattig dat jullie parkietjes zoveel kunnen zeggen!!!  :-*
Ik hoop dat Peedee ook ooit nog eens gaat praten. Hij fluit ook wel eens precies als ik fluit, m'n moeder kon het verschil niet horen. Ze was namelijk thuis en was net even boven, maar ze hoorde Peedee fluiten en dacht dus dat ik dat was... Is ze hele verhalen gaan vertellen om erachter te komen dat ik er helemaal niet beneden was  :P

Trouwens (ik sluit me aan bij de rest) een erg leuke topic, ik vind het erg leuk om te lezen wat jullie parkietjes allemaal zeggen!!!  :D
Liefs, Chantal & Peedee

Idske

Hee!

Nou ik kan mijn lijst weer aanvullen hoor...

Coco is een lekker ding!
Kiekeboe!
Hee Cocootje!
Tjerk kiele kiele kiele!
Coco schoonmaakdag.
Coco is mooi!
Hee Coco!
Coco blij?
Gekke poes!
Kusje?
Foei Coco!
Dat mag niet!
Coco mag niet bijten!
Coco stout!
Poesje slaapt!
Goed zo Coco!
Kom maar Coco, kom maar!
Coco wat lekkers?

Soms is het net een musje, precies de geluiden van vogeltjes buiten!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sam

Sam zegt eigenlijk nog niets, als kwettert hij wel de hele dag. Maar hij doet wel de telefoon na. ::)
Leuk is dat hoor, alleen niet altijd even handig, maar ja.

janneke

Hee wat een leuk topic! Ik sluit me aan bij Kleintjes, ook mijn parkieten zwijgen in alle talen! Ze zitten met z'n vieren in een kooi, en hebben denk ik hun eigen taal. Ik vind het niet erg. Soms lijkt het of er eentje doei doei zegt. (onderdeel van het weltrustenritueel).
Maar als ik me probeer voor te stellen dat een parkiet bovenstaande dingen zegt moet ik erg lachen! Lijkt me een leuk gezicht!  ;D
Groetjes Janneke

Josephine

rakker doet het geluidje van de schuifdeur altijd na: ''íeieieieie''
en hij fluit onze deuntjes na fuuit fuuuw enne: fuuiw wiet
achja ik hoo pdat hij nog meer gaat leren. MAar erg leuk dat jullie vogeltjes al zoveel zeggen! hoe oud zijn ze?

Moppers

Ik vind Cocos lijstjes briljant, vooral "zijn er nog pinda's?" en "gekke poes", hilarisch!

Deuntje en Binky praten me nog niet na, maar ze hebben wel allebei een fluittoontje wat ze me nadoen. Vreemd genoeg hebben ze niet dezelfde als voorkeur.
Ik ben verder nog erachter aan het komen of ze ook woorden en zinnen na zullen doen. Ik herhaal bepaalde zinnetjes vaak, bijvoorbeeld "eten!" "ga je poetsen?" en hun namen.
Ben benieuwd of ze het op zullen pakken, het lijkt me erg leuk om ze allerlei schunnige zinnen te leren  8)

Idske

Citaat van: Josephine op mei 05, 2006, 12:31:48
rakker doet het geluidje van de schuifdeur altijd na: ''íeieieieie''
en hij fluit onze deuntjes na fuuit fuuuw enne: fuuiw wiet
achja ik hoo pdat hij nog meer gaat leren. MAar erg leuk dat jullie vogeltjes al zoveel zeggen! hoe oud zijn ze?

Coco is tien maanden oud. Het is begonnen met "cocootje" en in januari "poespoespoes". En inderdaad Moppers, je ligt helemaal in een deuk van het lachen. :D Sindsdien is het echt heel erg hard gegaan! Hij leert heel snel. En onze deur boven piept ook nogal en die deed/doet hij ook nog wel eens na, dan dacht je echt serieus dat er iemand van boven naar beneden zou komen, maar dat was dus Coco.

Greetz Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

lotte

heej allemaal,
mijn parkietje croky zegt nog niet zoveel.
- croky kusje(en dan komt hij naar je toe voor een kusje :-*)
- ja
maar hij is een slim vogeltje dus hij kan vast meer :P
leuk toppic trouwens :D

groetjes Talitha

Ingrid

Mijn 2 deugnietjes praten niet (heb ze gelijktijdig aangeschaft namelijk en dan is de drang naar nabootsen niet aanwezig ;) ), maar vroeger hadden wij een parkietje, Koko genaamd, die ontzettend veel kon zeggen.

De naam van mijn moeder (R) kwam er veelvuldig in voor:

- R. is de koffie klaar?
- Aan tafel, eten!!
- Kusje, kusje R.
- Kom, kom maar
- kaalkop (zo noemden wij de buurman  8) )
- kletskop
- Koko koffie?
- Mmmm lekker
- R. telefoon (en dan rinkelde de telefoon, perfect door hem nagedaan)
etc...

Verder kon hij de hond nablaffen en het hoestje van mijn vader griezelig echt nadoen. En o wee als wij aan de telefoon waren dan kletste hij aan 1 stuk door. Aan de andere kant van de lijn geloofden ze dan niet dat het Koko de parkiet was die al die verhalen produceerde, maar dachten dat we een huis vol visite hadden.

Ik mis het beestje eigenlijk nog steeds en we hebben het regelmatig nog wel eens over die lieve kletsgrage Koko. Het is alweer 25 jaar geleden dat hij overleed, maar een speciaal plaatsje in mijn hart heeft dat ontzettend schattig en eigenwijs vogeltje nog steeds.

Sonja

#14
Hoi hoi,

Wat leuk, al die pratende parkietjes! :D

Onze parkietjes praten ook, met name Joepie.
Hij zegt van alles, o.a.:

Krijg ik een kusje?
Kusje. Lekker he? (en erachteraan een kusgeluid)
Wat een lief parkietje!
Joepie is een lief vriendje he?
Gaan we thee drinken?
(als we weggaan) Tot zo!
Hallo!
Hoi!
Hoi lief vriendje!
Mmm lekker! (dit zegt hij als ik iets eet, of als hij zelf iets lekkers krijgt) Hij kan heel goed linken leggen.
Kletsmajoor
Pucky
Pucky is lief he?
Joepie is lief he?
Lekker kletsen
Wat is dat nou?
Kom maar!
Kijk eens?
Gaan we dansen?
Welterusten! (als hij gaat slapen)
Goedzo!
Doe eens een grote kunst?
(Dat vraag ik hem altijd voordat hij iets lekkers krijgt. Hij gaat dan ondersteboven aan zijn stokje hangen. Inmiddels hoef ik niets meer te vragen, alleen het lekkers laten zien is voldoende, of hup, daar hangt ie al.... :P) Pucky heeft overigens een andere "kunst": Zij doet "op verzoek" bovenin de kooi een soort van "koprol" voordat ze haar lekkers krijgt) Ook bij haar hoef ik niets meer te vragen, wijzen naar de plek van het kunstje is genoeg. ;)

Joepie vindt het ook erg leuk om samen met me te praten. Hij is daar uit zichzelf mee begonnen, zegt bv. "Joe", en dan is het de bedoeling dat ik "pie" zeg. Of andersom. Dat doet hij ook met een aantal zinnetjes die ik hierboven genoemd heb.

....en nog veel meer.
Hij "hoest", schraapt zijn keel, doet de piepjes (van de tiptoetsen vd telefoon) na, het inschenken van een drankje, het krakende geluid van het eten van bv. chips oid (precies op het goede moment ook nog, hahaha), de magnetron. Als ik het deurtje opendoe van de magnetron, begint hij alvast de piepjes te doen. :P
En allerlei vogels uit de tuin doet hij na, enz.enz.

En Pucky zegt veel dezelfde dingen, die leert ze zowel van mij als van Joepie.
Zo zitten ze vaak gezellig samen te kletsen op de speeltuin. :D

Joepie en Pucky praten er dus vrolijk op los.
Mijn vorige parkietje Droppie zei echter nog veel meer. Dat is teveel om hier neer te schrijven. Hij was met recht een ware spraakwaterval en praatte bijna continu.

Helaas leeft hij al enige jaren niet meer, maar hij heeft een heel bijzonder plekje in mijn hart, voor altijd. :-*

Groetjes, Sonja.



Idske

Hoi Sonja,

Jouw parkietjes kunnen ook echt leuke dingen zeggen! Ik lees dus dat ze bij jou de verbintenissen leggen met bepaalde gebeurtenissen? Hoelang heeft dat geduurd voordat ze dat konden? Ik ben er wel nieuwsgierig naar, ik ben ook met Coco echt aan het oefenen maar tot nu toe is dat nog niet gelukt! Niet dat het perse moet, maar ben gewoon benieuwd hoelang dat geduurd heeft! :D

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sonja

Hoi Idske,

Precies weet ik het niet meer, maar een paar maanden heeft het toch wel geduurd bij Joepie.
Toch zal het per parkietje verschillend zijn, en het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak je met je parkietje oefent. Steeds hetzelfde woordje/zinnetje bij dezelfde gebeurtenis gebruiken, op den duur ging hij het verband leggen.
Ik zeg dat bewuste woordje of zinnetje dan wel alleen maar bij die gebeurtenis, en anders niet. Op deze manier heeft hij het geleerd.
Maar hij leert uit zichzelf ook linken te leggen, zoals het geluid van stromend water maken, zodra ik de waterkoker pak..... :P

Pucky legt ook wel verbintenissen, maar in mindere mate dan Joepie. Dat geeft trouwens helemaal niets hoor, het is net zo goed een schat van een parkietje. :-*

Groetjes, Sonja.


Josephine

bijv: altijd als je binnen komt ''hallo'' zeggen of als je weg gaat ''doei'',
of als je je parkietje eten geeft zeggen ''eten''. Zo kan je hem allemaal verschillende dingen leren.

Idske

Hee!

Zoals jullie beschrijven doe ik het ook inderdaad. Als ik een appeltje begin te schillen voor Coco zijn neus, zeg ik dus alleen "Coco wat lekkers?'' enzo verder.

Bedankt voor jullie reacties!

Greetz Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

budgie

Sjakie zegt:

Kom maar Sjaak
Kom dan Sjakie
Sjakie poeperd
Kom dan Sjaak poeperd
Sjakie Sjaak
Jaahaaa?
Hè? (langgerekt)
Lekker hè?
Uche uche (hoesten)
Beep beep

Fluiten doet ie ook
En verder zegt hij allerlei 'woorden' die ik niet versta. Het lijkt wel of hij hele zinnen zegt, zo aan de intonatie te horen.