Coco krijgt misschien een vriendje!

Gestart door henri, mei 12, 2005, 15:26:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

henri

Hallo, ik ben Henri en nieuw hier.. Ik had een vraag over mijn grasparkiet Coco..


Coco mag niet meer beneden los vliegen van mijn moeder, omdattie nu echt héél véél dingen gemold heeft..  Dus nu mag hij alleen nog op mijn kamer los, wat betekent dat hij iets korter per dag los mag dan anders.. (niet heel veel, maargoed) En dan is het toch wat leuker als hij een soortgenootje krijgt, aangezien ik er geen problemen mee heb als twee van die monsters op mijn kamer rondvliegen.. :lol:  Mijn moeder wilde dat niet hebben in de huiskamer, ivm poep, maar daar heb ik nu geen last meer van 

Nu vroeg ik me af, wat kan ik het beste nemen, een man of een vrouw drbij? Of maakt het niet veel uit.. Ik wil wel een jonge, want het is wel de bedoeling dat hij/zij tam wordt.. En hoe koppel ik ze het beste?

En, zal het gedrag van Coco veel veranderen, ik wil hem wel graag tam houden, evenals de nieuwe die ik tam wil maken..

En nog een vraag, hoe lang zijn parkieten ongeveer in de rui.. Coco is nu namelijk al héél lang in de rui! Volgens mij té lang, al echt al een aantal maanden.

Wie helpt mij?

Alvast bedankt, Henri

Safrena

Hey Henri

Welkom op het forum

Wat leuk dat je er een tweede vriendje bij wil voor Coco.

Als je geen kleintjes wil is het het beste om er een mannetje bij te doen.

De eerste dagen kun je het beste je nieuwe vriendje even in een aparte kooi houden zodat hij rustog kan wennen aan zijn nieuwe omgeving. en zo kan coco ook rustig wennen aan zijn neiuwe vriendje.
Ook is dit het beste als je je nieuwe vriendje handtam wil maken.

Coco zal door een tweede vriendje niet minder tam worden hoor. Het enige dat verschil is dat hij zijn tijd zal verdelen tussen jou en zijn nieuwe vriendje waar hij ook graag mee zal spelen.

normaal duurt een goed verlopende rui ongeveer een 4-tal weken.

Je kan even kijken wat de reden is waarom coco zo lang blijft ruien:

1. Door wisselende temperatuur in huis, al of niet gecombineerd met een wisselende daglengte.
2. Door de plaats waar coco staat. Als coco te dicht bij de verwarming of een raam staat kan dat ook die lange rui veroorzaken.
3. Door een hormonale storing, dit kan erfelijk zijn of veroorzaakt worden door een onjuiste daglengte, dagritme.

Het is dus ook daarom belangrijk voor dat je parkietje een vast dagritme heeft en zoveel mogelijk op vaste uren gaat slapen  :Wink:

vele groetjes

henri

Wisselende temperatuur zou b est kunnen... De verwarming staat alleen aan als wij thuis zijn.. Hij staat op zich wel vlak bij het raam (met een verwarming eronder) maar die gaat nooit open ofzo.. Even een andere plek opzoek denk ik..

Lenthe

Ik zou ervoor Chico zeker een vriendje bij nemen. Ik had eerst ook alleen leo maar ben er nu toch achter gekomen dat 2 kromsnaveltjes veel leuker is. Wel geeft het meer stof en troep maar dan moet je amar vakeer stofzuigen.
Mijn Leo is een mannetje en ik heb er daarom ook een mannetje bijgezet. Verder is leo gewoon tam gebleven, en hij is zelf s veel nieuwsgieriger nu bertje er is. Ik heb ze wel eerst appart in een kooi gezet maar wel meteen samen los toen bertje handtam was, na een paar dagen konden ze bijelkaar.

Veel plezier met je nieuwe kromsnaveltje

groetjes lenthe

Jill

Ik wil voor Bartje ook een vriendje erbij zetten, maar ik durf het niet echt omdat hij al 7 jaar hier alleen zit. Ik ben bang dat Bartje niet meer aan een 'vriendje' kan wennen...
En om ze nou apart los te laten en apart te houden voor altijd vind ik ook sneu want dat betekent dat zowel Bartje als z'n nieuw vriendje maar een uurtje of 4 per dag los kunnen...

henri

Nou, het vriendje is er inmiddels. En op dit moment vliegen ze gezellig samen los :D Coco lijkt echter best dominant te doen, een beetje om het andere parkietje heen lopen. Wat hij ook telkens doet is zijn pootje op de andere zetten.. net zoals hij met zijn speeltjes doet :S Wil dit wat zeggen, of weet hij gewoon niet wat hij ermee aan moet.

Tjipie lover

Oh wat gezellig voor Coco dat je er een vriendje bij hebt gehaald!
En leuk he dat ze dan zo samen losrondvliegen, ook achter elkaar aan.
Heel veel plezier met je 2 kromsnaveltjes.
Ohja heb je al een leuke naam bedacht voor je nieuwe vogeltje??
Snavelkusjes Donder en Bliksem.
Groeten Ank. :D

Anita & Marisa

Ontzettend gaaf dan Coco een vriendje heeft!
We wensen jullie heeeeel veel plezier met jullie nieuwe parkietenvriend :wink:

Veel liefs,
Anita en Marisa.