Speedy ziek - wat voor lamp?

Gestart door Denies, april 01, 2006, 12:09:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Denies

Hallo allemaal,

Toen ik vanmorgen beneden kwam, ben ik me echt rot geschrokken   :(. Speedy zat bol en liet z'n vleugeltjes hangen.
Ik ben meteen naar een dierenarts gegaan en hij heeft een antibiotica spuitje gekregen. Morgen (als hij dan nog leeft) moeten we weer langs voor een tweede spuitje.
Nu slaapt hij weer... ik wil graag een warmtelamp bij hem neerzetten en daar heb ik een vraagje over. Is een warmtelamp zo'n lamp die je kan gebruiken bij rugpijn? Mijn man is er nu eentje aan het halen bij mijn zwager en ik wil zeker weten dat we de juiste lamp ophalen.

Bedankt alvast!

groetjes Denies

Idske

Hee Denies,

Het is inderdaad wel de lamp die je gebruikt bij rugpijn, spierpijn en dergelijke.

Heel veel beterschap voor Speedy! Ik hoop dat hij er weer bovenop komt.

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Safrena

Hey Denies

Je kan zo een lamp inderdaad gebruiken maar dan moet je er wel voor zorgen dat de lamp niet te dicht staat zodat  je parkietje zich niet kan verbranden.

Ik het een infrarood warmtelamp voor reptielen van 40 watt en het verbrandings gevaar voor je parkietjes is dan ook veel minder omdat deze lampen speciaal voor dieren gemaakt zijn.

Ook een halogeenlamp kun je gebruiken
op onderstaande link vind je meer terug over hoe een ziekebedje te maken voor je parkietje
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

vele goetjes


Denies

Hij is gelukkig de nacht goed doorgekomen. Hij heeft net z'n tweede spuitje gekregen bij de dierenarts. Gelukkig eet hij ook weer, dus het lijkt de goede kant op te gaan  :D

Nu heb ik nog een vraagje over de antibiotica. Ik heb namelijk een flesje meegekregen waarvan ik de komende 4 dagen een druppel op z'n eten moet doen. Nu snap ik dat het met fruit het beste werkt, maar Speedy is geen fruit eter. Heel af en toe een stukje appel, maar daar blijft het dan ook bij. Over z'n zaadjes lijkt me niet zo handig, want die worden gepelt en dan krijgt hij niet zoveel binnen. Is er een andere manier waarop ik het kan geven? Kan het misschien ook door z'n water?

Bedankt alvast.

groetjes Denies

Sonja

Hoi Denies,

Gelukkig dat het toch redelijk gaat met Speedy. Warmte doet ook altijd veel goed, en is een eerste behoefte bij een ziek vogeltje.

Persoonlijk denk ik dat je, om er zeker van te zijn dat Speedy de benodigde antibiotica echt binnen krijgt, je die het beste rechtstreeks in het snaveltje in kunt geven. Drinken doen parkietjes van nature heel weinig, dus dan krijgt hij waarschijnlijk nog niet zo heel veel binnen.Het lijkt me het verstandigst om morgen even kontakt op te nemen met de dierenarts, en met hem even overlegt wat je nu het beste kunt doen.
Ik zou het in ieder geval niet nu al doen, maar even afwachten wat de dierenarts ervan vindt.

Sterkte.

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey Denies

Zoals Sonja al zei liever niet in het drinkwater doen want dan weet  je niet of je parkietje de medicijntjes binnen krijgt

Je kan het inderdaad in het bekkie doen of je kan het gewoon op iets anders doen

Flo (een van mijn meisjes) moet momenteel ook antibioticum nemen en ik doe twee druppeltjes op een heel klein stukje trosgierst dat ze helemaal opeet en dus ook op deze manier haar medicijnen binnen heeft.
Misschien ook een idee voor jou ;)

Veel sterke en beterschap voor je parkietje

vele groetjes

Denies

Dank julllie wel voor jullie snelle reactie!

Vandaag mag hij toch geen antibiotica meer, omdat hij net z'n prik heeft gehad. Ik ga het morgen dan eerst met de trosgierst proberen en als dat niet lukt, dan maar rechtstreeks.

Dank  ;)

Ingrid

Hoi Denies,

Ik weet niet of jouw parkietje een stukje witbrood lekker vindt? Het parkietje van mijn moeder heb ik, toen hij medicijntjes moest hebben, een klein stukje witbrood (niet te vers!) met daarop het druppeltje gegeven.

Groetjes, Ingrid

maartje

hoi denies,
ik heb mijn parkiet de antibiotica rechtstreeks moeten geven. Dit kan een behoorlijk gevecht zijn, maar ik zou het zoals meerdere ookal hebben aangegeven dit eerst even aan de arts vragen. Hij heeft tips daarover hoe je dat het beste kunt doen, via welke kant van de snavel bijvoorbeeld. Op deze manier weet je zeker dat hij het binnen krijgt, maar ja later moet je wel weer even aan de band tussen jou en je parkiet werken.

Warmte is erg belangrijk, je ziet ze ervan opknappen. Een tip die ik heb gekregen van een forum-lid, is om er ook een kruik in te leggen (gewoon zo'n flexibele plastic kruik, met een handdoek er om heen) en de bovenkant van je kooi af te schermen zodat de warmte beter blijft hangen. De lichaamstemperatuur van een parkiet is rond de 42 graden, erg warm dus. Als die temperatuur onder de 38 komt is het een teken dat de parkiet ziek is. Een parkiet eet onder andere erg veel om deze temperatuur dus hoog te houden.

Nadat de kuur klaar is moet je ook blijven opletten, natuurlijk. Isodorus is nu weer gezond maar zit af en toe nog een beetje bol, dus ik blijf er voor zorgen dat het warm blijft door middel van een lamp en de verwarming.

veel succes en beterschap Denies!

Parkieten-Freak

Maartje, een gezonde vogel kan er ook wel eens een beetje "uitgezakt" bijzitten, als hij even lekker zit te dutten bijvoorbeeld. Parkieten zetten dan de veertjes een beetje op, om warmte vast te houden.
Ik zou een gezonde vogel niet teveel verwennen met extra warmte.
Mocht de vogel regelmatig overdag slapen en bol zitten, dan is er iets aan de hand.


maartje

hoi PF,
dan zal bij mij de schrik er misschien nog te veel inzitten..  iso doet het niet vaak en ik zal 'm dus niet te veel gaan verwennen met de warmte maar hem langzaam laten wennen aan de kamertemperatuur.

Denies

#11
Dank jullie wel allemaal voor jullie goede tips  ;D

Speedy maakt alweer lekker geluidjes en knapt met de dag op. Ik ga er dan ook vanuit dat het helemaal goed met hem gaat komen  :D

Wat mij betreft mag er een slotje op!

groetjes Denies

Fijn dat Speedy zich steeds beter gaat voelen  :), Op verzoek een slotej *klik*.Gr. Ingrid