'happen'?

Gestart door Jill, mei 09, 2005, 21:16:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jill

Hallo iedereen.
Ik zal me eerst netjes voorstellen;
Mijn naam is Jill en ik ben de trotse eigenaresse van Bartje van bijna 7 jaar.
Al een tijdje doet ie een beetje vreemd, hij 'hapt' om een onbekende reden.
Niet bijten, maar happen. Ook niet naar mensen of dingen, maar gewoon in de lucht...
Is dit normaal?


Ingrid

Hoi Jill,

Heb je ook de indruk dat hij het benauwd heeft? Want dan zou ik een bezoek brengen aan de dierenarts.

Gr. Ingrid

Jill

Nee, niet echt...
Hij doet alles wat ie normaal ook doet, maar benauwd is ie niet, volgens mij heeft ie er ook zelf niet echt hinder van.
Hij doet het toch al een maandje of 6, maar vond dit forum bij toeval en dacht: 'laat ik het hier maar eens aansnijden'.

Anita & Marisa

Hoi Jill,

Welkom op dit forum

Doet hij dit vaak? Een paar keer per dag/ per week of zelfs de hele dag?
Hoor je hem ook piepen (piepende ademhaling) als hij dit doet? En wipt hij met zijn staart?
Schut hij met zijn kop (slingerende bewegingen) of komen er zaadjes uit zijn bekje?

Het is goed dat je dit vraagt, hier zijn we voor :wink:! Door verder te vragen krijgen wij een duidelijk beeld van wat er aan de hand is met je parkietje!

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Jill

Hij doet dit redelijk vaak, zowel buiten de kooi (hoewel ie daar weinig in zit) als buiten de kooi.
Hij piept niet, hij wipt ook niet met z'n staart en er komen ook geen zaadjes mee naar buiten, alleen z'n snaveltje gaat gewoon op en neer...
Soms zit ie dan op één pootje en met z'n oogjes dicht rustig te 'happen'... daarom snap ik het niet, dat zijn toch tekenen van tevredenheid en daar past (volgens mij) dat happen toch niet in... Mijn ouders dachten al aan Parkinson :lol: maar of dat nou ook bij parkieten voorkomt :?



Jorijn

Is het net alsof hij een vliegje uit de lucht wilt happen of is het meer van langsaam open en dicht?
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Jill

Nee het lijkt niet op vliegjes uit de lucht happen (daar is ie overigens erg schuw voor) en echt langzaam gaat het ook niet, het is net alsof ie aan het eten is maar dan zonder eten in z'n snaveltje...

Safrena

Hey Jill

Welkom op het forum

Wat een mooie leeftijd is dat al voor je parkietje

als je parkietje aan het knabbelen is zoals ze eten maar dan zonder eten is dat meestal toch een zaadje dat ze uit de krop hebben gehaald en daar dan lekker op zitten knabbelen.

parkietjes doen dit als ze zich goed, veilig , rustig en vertrouwd voelen

vele groetjes

Jill

Ow gelukkig dat het niets ernstigs is dan :D.
Hij word in juli 7 jaar en hij is nog lekker actief en laat nog altijd flink van zich horen.
Ik hoop hem echt nog lang niet kwijt te raken!

Iedereen bedankt voor jullie reacties, ook voor het hartverwarmend welkom wat ik hier kreeg!

Anita & Marisa

Hoi hoi,

Wij dachten ook aan verschillende dingen en ook aan zaadjes knagen. Dit is inderdaad een teken van tevredenheid zoals Safrena al zei. Maar wij hebben nog nooit gezien dat een parkiet erbij "hapt"!
Het kan ook gapen zijn, maar ook dit doen parkieten niet de hele dag!
Hoe ver gaat zijn bekje ongeveer open, helemaal, half of een klein beetje?

Veel liefs,
Anita en Marisa.

jeroen

hoi ik ben hier ook nieuw,
maar mijn parkiet doet dit ook! het is echt een gek gezicht als hij dat doet.
ik heb deze vraag ook een keer gesteld ergens anders en daar zeiden ze dat het het gedrag is van het mannetje om telaten zien dat hij zeg maar 'de beste' is kwa verzorging. mijn vogel doet inderdaad als die rustig zit op zijn stokje (te dutten) en doet dit ook al ruim 5 maanden.

Jorijn

Om te laten zien dat hij het beste verzorgd word? :)

Ik denk dat hij gewoon op een zaadje aan het knabbelen is ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Jill

Citaat van: Anita & Marisa op mei 10, 2005, 16:07:03
Hoe ver gaat zijn bekje ongeveer open, helemaal, half of een klein beetje?

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Z'n snaveltje gaat meestal maar een klein stukje tot half open. Het is net alsof ie eet, maar dan zonder iets in z'n bekje.
Ik blijf dit een raar iets vinden, maar wat Jeroen zegt zou ook wel eens kunnen. Ik heb voor Bartje hier kwam wonen namelijk 2 dames gehad, Speed en Tweedle, en de dames hebben dit gedrag nooit vertoond.

Jorijn

Jup, Nu weet ik het haast wel zeker, Zoals safrena al zei, Je parkietje is gewoon aan het kouwen op een klein zaadje ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Jill

Ik maak me zoals gewoonlijk weer eens zorgen om niets... :lol:
Dankjewel voor de reacties!

Safrena

Citaat van: jeroen
...
ik heb deze vraag ook een keer gesteld ergens anders en daar zeiden ze dat het het gedrag is van het mannetje om te laten zien dat hij zeg maar 'de beste' is kwa verzorging. mijn vogel doet inderdaad als die rustig zit op zijn stokje (te dutten) en doet dit ook al ruim 5 maanden.

Hoi Jeroen

Neen hoor dat is niet de reden waarom je parkietje dit doet. :wink:

Ik heb twee popjes en zij zitten ook zo soms zo te knabbelen.

Ze doen dit omdat ze zich goed, veilig , rustig en vertrouwd voelen :wink:

vele groetjes

jeroen

oke gelukkig hoef ik me geen zorgen temaken!

Anita & Marisa

Hoi hoi,

Beter een vraag teveel, dan een vraag te weinig :wink:
En wij zijn ook overbezorgde parkietenfreaks! Dat is beter dan andersom, toch?  :D

Het lijkt ons ook erg op het knarsen van de snavel, als teken van tevredenheid. Vaak hoor je dan ook een beetje een knarsend geluid!

Veel plezier met je parkietje!

Liefs,
Anita en Marisa.

Jill

Jah overbezorgd is altijd beter dan te laat ingrijpen...Hoewel ik er ook erg laat bij was met m'n vraag ik weet nu in ieder geval waar ik aan toe ben...
Trouwens, heeft iemand ervaring met van die gele afwasdoeken? Dat zijn van die katoenen fel gele doekjes, Bartje is er helemaal gek van! Hij zeivert er rustig op los op die doek... En hij gaat er met z'n kopje overheen wrijven. Hij heeft er zelfs twee voor zichzelf, eentje hangt in de kooi als hij in de kooi zit ,en als ie er buiten is ligt er eentje op het aanrechtblad (worden natuurlijk niet gebruikt voor iets af te doen).
Heb ik nou gewoon een ontiegelijke gekke vogel of herkennen meer mensen dit gedrag bij parkietjes?

Anita & Marisa

Wij herkennen dit wel!
Als wij de tafel afnemen met dit doekje, dan zit Chico er gelijk bij en gaat het doekje achterna rennen en hem aanvallen. Ook kletst hij ertegen en gaat erop staan, zodat hij mee kan rijden hahahaha  :lol:
Dit doet hij ook met papieren zakdoekjes e.d. Deze valt hij aan en dan gaat hij erop liggen, erin bijten e.d. Hij vindt het geweldig! Hij is er zelfs een keer mee van de bank afgerold, omdat hij zo fanatiek bezig was, hihihi  :lol:
Hij knuffelt altijd met een zakdoekje in zijn badje. Nu hij wat ouder is, doet hij dit een stuk minder.
Dus jouw parkietje heeft niet alleen een steekje los haha :wink:, wat zijn het toch heerlijke beestjes :wink:

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Jill

Zakdoeken, vertel me er niets over!
Vooral als ze nog in zo'n plastic zakje zitten... hij gooit ze met zakje en al over de tafel, op de grond en dan sleept ie het mee door de hele kamer... En de neus snuiten is er al helemaal niet bij, want dan hangt ie aan je vingers te bungelen!
Maar die van mij is dus echt helemaal gek van z'n 'todje'... ik heb net effe gekeken en jawel hoor, meneer zit tegen z'n todje aan te slapen  :lol:!

Anita & Marisa

Wat een ontzettende lieverd! Geniet er maar van :wink:

Jill

Dat doe ik al 7 jaar! En hoop nog langer van z'n gekke fratsen te genieten!

Chatten doen we in de chat ..  8)


Ow, sorry :lol:!


Dat klopt, sorry wij lieten ons even gaan! :wink:
Liefs, Anita en Marisa.