De Hele Dag Schreeuwen.

Gestart door Kahlan, maart 26, 2006, 12:30:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kahlan

Hoi,

Wij hebben onze 2 parkieten nu 4 maanden. Ze waren wat ouder toen we ze kochten en tam zijn ze echt nog niet. Hierdoor komen ze de kooi ook nog niet uit. Ze durven niet eens langs het deurtje te klimmen als die openstaat.

's Avonds zijn ze heel lief, aaibaar en kwekken gezellig, maar overdag is het enige wat ze kunnen doen hard eentonig schreeuwen. Het klinkt in mijn oren als pure paniek. Je mag ze dan ook niet aaien oid. We hebben al van alles geprobeerd, belonen bij stil zijn, luxaflex dicht (ivm alle vogels die buiten vliegen)hard onverwachts geluid maken, nog meer aandacht geven met als eindresultaat dat ze nu regelmatig even in een donkere kamer staan, omdat ze dan wel stil zijn. Dit vind ik eigenlijk heel zielig... Het begint zo rond 8 uur 's ochtends en houdt op rond 4/5 uur.

Eerlijk gezegd worden we er zo langzamerhand knettergek van (je kan de tv niet horen, laat staan normaal een gesprek voeren) Ik vind dat je een huisdier voor zijn/haar hele leventje hebt en dus wil ik hier graag wat aan doen! Wie kan mij helpen?

Groetjes,
Willeke

Parkieten-Freak

#1
Dierenkliniek de toren over schreeuwende papegaaien:
CiteerVeel papegaaien schreeuwen. Dit is niet alleen een natuurlijk gedrag bij gevaar, maar het kan zeker verergerd worden door de gevangenschap: Indien u te weinig aandacht besteed aan de papegaai zal hij om aandacht gaan schreeuwen. Ook uit jaloezie en verveling zal het vervelende geluid als vraag om aandacht geuit worden. Geef nooit toe als de papegaai schreeuwt, maar geef hem altijd genoeg aandacht op vaste tijden. Niet alleen verdient de papegaai dit, maar hij zal ook weten wanneer het zijn beurt is. Straffen heeft weinig zin en kan alleen maar averechts werken. Geef hem liever wat speelgoed of takken om zichzelf te vermaken. De papegaai wil graag in de belangstelling staan. Als hij die aandacht niet kan krijgen, b.v. op het moment van bezoek, dan kan soms een doek over de kooi helpen. De papegaai zal dit vervelend vinden maar zal waarschijnlijk zijn lesje geleerd hebben. Geef nooit een beloning als hij eindelijk stil is, de papegaai denkt dan dat hij een beloning krijgt omdat hij geschreeuwd heeft en zal het iedere keer weer opnieuw proberen!

Ver zou ik juliie adviseren om de vogels toch eens te laten vliegen. Zet het deurtje gewoon open, ze komen er echt wel een keertje uit. Zorg wel dat de kamer "vliegveilig" is.
De sleutel is echter: geen aandacht aan het schreeuwen schenken, maar dat zal niet gemakkelijk zijn.

Wat ook schijnt te helpen, is het volgende.
Er bestaan een soort lampjes die men wel gebruikt bij diapresentaties om iets aan te wijzen.
Dit lampje geef vaak licht in de vorm van een pijltje.
Zonder dat je ogenschijnlijk op de vogels reageert als ze schreeuwen, ga je met dit lampje op de muur schijnen. Maak daarbij willekeurige bewegingen.
Het bewegende licht zal de vogels attent maken, waardoor ze even ophouden met schreeuwen. Op het moment dat de vogel opnieuw begint te schreeuwen, ga je weer met het lampje op de muur schijnen.

Tja, of het zal helpen weet ik niet, maar het is het proberen waard.

Nog wat Engelstalige artikelen over schreeuwen:
http://www.pionusparrot.com/Screaming.htm
http://www.africangreys.com/articles/behavior/screaming.htm
http://www.peteducation.com/article.cfm?cl...&articleid=1517


nico

#2


Edit://
Ik heb je vraag weggehaald.
Er is overigens niks mis met je parkietje Nico.
Verder zou het fijn zijn, als je voor je eigen vragen zelf een topic opent, en niet je vraag stelt in andermans topic. ;)
Groetjes,
Parkieten-Freak.


Kahlan

Bedankt voor je reactie! Ik ga zeker de tip proberen met het lichtje op de muur! Verder zal ik toch maar proberen om het geschreeuw zoveel mogelijk te negeren...

Het deurtje zal ik vaker openlaten om te zien of ze er toch uit willen komen. Lijkt me ook fijner voor de parkietjes om lekker los te kunnen vliegen.

Maur@

Tja bekend van parkieten, schreeuwen. Ze zijn hier soms met zijn achten tegen elkaar bezig. Als het me te gek wordt, roep ik heel hard Sssssssst. Dat helpt één tot anderhalve minuut. Wat ik ook vaak tegen ze zeg "ik hoor jullie wel hoor". Dan kijken er een paar heel dom naar me en houden weer even op. Ik zit hier nu boven op zolder, twee verdiepingen hoger dan de parkieten en ik hoor ze door de deur heen. Dat lichtje vind ik ook wel grappig, ga ik zeker proberen.

Lisadepisa

Hoi,

Vogel schreeuwde in het begin ook heel veel. Wat wij hebben gedaan is alleen maar zachte geluidjes terug maken als ze dat deed, zoals met je tong klakken. Ze nemen namelijk geluiden over die ze vaak horen in de omgeving waar ze zitten. Nu maakt ze nog wel herrie maar dat eentonige geluid dat pijn doet aan je oren niet meer. Je moet wel geduld hebben. Ik weet niet of het met twee parkieten ook werkt.

groeten,
Lisa