gedrag in de kooi..

Gestart door motorbabe, april 02, 2006, 22:52:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

motorbabe

Hoi allemaal
mijn vriend en ik zijn sinds 1 dag nu eigenaar van een jong grasparkietje. Het is een wit met zwarte en hij heet Wunderbar (woenderbaar spreek je et uit). We hebben een mooie grote kooi met daarin wat stokjes en dingetjes, maar nou is ie een beetje aan ons gewend en hij wil al op onze schouder zitten als we tv kijken ofzo, en dat vindt ie harstikke leuk volgens mij (ik ben nog niet helemaal thuis in het parkiets, maar hij gaat dan een beetje knarsen en blijft lekker zitten)
maar als we hem in zijn kooi terugstoppen dan gaat ie klimmen en duwt ie zijn kopje tussen de tralies (het past niet, maar hij probeert et wel) ik vind het een beetje eng, omdat ik denk dat ie erin vast komt te zitten straks...
Als we voor de kooi staan om te kijken wat ie aan het doen is, dan blijft ie zitten met ze snavel door de tralies heen en vleugels wijd en zit ie ons aan te kijken...
ik vraag me eigenlijk af wat hij precies aan het doen is? Wil hij eruit ofzo? (want als we hem eruit halen daarna dan is ie weer rustig) of is ie gewoon aan het wennen aan de kooi ofzo?
En als ie gaat klimmen dan gaat ie helemaal omhoog en daarna valt ie naar beneden....moet ik dat gewoon laten gaan of is het schadelijk voor hem als ie elke keer naar beneden valt??
Hij is pas 6 weken, en heeft nog niet heel veel evenwicht ofzo...
nou ik hoor het wel wat jullie denken als ervaringsdeskundigen...
groetjes
T ;D

Daisy1988

ik heb ook 2 jongen grasparkietjes van nu 8 weken en die doen het ook.
hun doen dit inderdaad omdat zeuit de kooi willen en bij me willen zitten of een rondje willen vliegen.
af en toe zit zelfs een vleugel door de tralies naar buiten  :o.
ik negeer dit gedrag en ze mogen er pas uit als ze normaal in hun kooi zitten.

Groetjess

Parkieten-Freak

Ja, jonge parkieten moeten meestal echt aan de kooi wennen. Dit gaat gepaard met allerlei capriolen. Klimmen, klauteren, vallen....het hoort er allemaal een beetje bij. Gelukkig is deze fase snel over. ;)


The John

Citaat van: Parkieten-Freak op april 02, 2006, 23:49:22
Ja, jonge parkieten moeten meestal echt aan de kooi wennen. Dit gaat gepaard met allerlei capriolen. Klimmen, klauteren, vallen....het hoort er allemaal een beetje bij. Gelukkig is deze fase snel over. ;)

Ik hoop dat het zo over is, want mijn parkiet Pino rent de hele tijd van links naar rechts en dan heel erg snel, overdag krijgt ie haast geen aandacht omdat we dan beiden werken. Gaat het vliegerige en zenuwachtige hypergedrag over? Kan iemand mij dit vertellen want ik zit er aan te denken om vanavond alsnog een tweede parkiet erbij te kopen omdat deze erg onrustig in zijn kooi doet.

Helaas weet ik niet of het een mannetje of een vrouwtje is en ik zou niet weten of ik er dan een vrouwtje of een mannetje bij kan doen? Wie kan mij dit vertellen?  Ik heb het al eens gevraagt maar ik kan de topic even niet meer zo snel vinden, kunnen 2 parkietjes ook net zo tam gemaakt worden als 1 parkietje? En krijgen ze geen ruzie als ik er nog 1 aanschaf?


Ook als ik met mijn hand in de kooi ga, dan wil ie heel snel uit de kooi komen en gaat gelijk naar de opening toe.

Wat kan ik het beste doen? Gewoon wachten tot ie rustig wordt, of er gelijk al een tweede bij aanschaffen?  :-[

Sonja

Hoi John,

Hoe snel dit gedrag over gaat, is mede afhankelijk van hoe jij (en andere mensen in zijn omgeving) erop reageren.
Negeer je parkietje als hij zo heen en weer rent in de kooi, maar beloon hem en geef hem volop aandacht als hij dat niet doet. Dan leer je hem (kost wel wat tijd) dat hij jullie aandacht juist krijgt als hij zich wat rustiger gedraagt.
Zoals PF al schreef, moet je parkietje nog wennen aan zijn nieuwe huisje, dat is de reden dat hij zo doet. Het gaat echt over na een poosje. Hij wil nu alleen nog maar uit de kooi, daarom gaat hij ook gelijk naar de deuropening toe zodra je je hand in de kooi steekt.

Maar probeer ook wat meer geduld te hebben. Het diertje woont nog maar zo heel kort bij jullie, en moet nog wennen aan alles. Het is belangrijk dat hij daar de tijd voor krijgt. ;)

Probeer niet teveel ineens te willen. Persoonlijk zou ik je adviseren om je parkietje eerst de tijd te geven om zich een beetje thuis te gaan voelen bij jullie, want als je er nu een tweede parkiet bij gaat halen, moet hij, EN zijn nieuwe vriendje/vriendinnetje, weer opnieuw wennen. Ik zou er dus nog even mee wachten.
(maar dat is mijn persoonlijke mening hoor. ;))

Mocht je toch het besluit nemen om voor een vriendje te gaan kijken, dan kunnen twee mannetjes goed samen, of een mannetje en een popje.
Twee popjes kan soms goed gaan, maar meestal niet.

Je kunt twee parkietjes ook tam krijgen hoor, je zult er wel wat meer mee bezig moeten zijn, omdat ze hun tijd dan gaan verdelen tussen jou en elkaar.

Groetjes, Sonja.

The John

Citaat van: Sonja op april 03, 2006, 17:40:59
Hoi John,

Hoe snel dit gedrag over gaat, is mede afhankelijk van hoe jij (en andere mensen in zijn omgeving) erop reageren.
Negeer je parkietje als hij zo heen en weer rent in de kooi, maar beloon hem en geef hem volop aandacht als hij dat niet doet. Dan leer je hem (kost wel wat tijd) dat hij jullie aandacht juist krijgt als hij zich wat rustiger gedraagt.
Zoals PF al schreef, moet je parkietje nog wennen aan zijn nieuwe huisje, dat is de reden dat hij zo doet. Het gaat echt over na een poosje. Hij wil nu alleen nog maar uit de kooi, daarom gaat hij ook gelijk naar de deuropening toe zodra je je hand in de kooi steekt.

Maar probeer ook wat meer geduld te hebben. Het diertje woont nog maar zo heel kort bij jullie, en moet nog wennen aan alles. Het is belangrijk dat hij daar de tijd voor krijgt. ;)

Probeer niet teveel ineens te willen. Persoonlijk zou ik je adviseren om je parkietje eerst de tijd te geven om zich een beetje thuis te gaan voelen bij jullie, want als je er nu een tweede parkiet bij gaat halen, moet hij, EN zijn nieuwe vriendje/vriendinnetje, weer opnieuw wennen. Ik zou er dus nog even mee wachten.
(maar dat is mijn persoonlijke mening hoor. ;))

Mocht je toch het besluit nemen om voor een vriendje te gaan kijken, dan kunnen twee mannetjes goed samen, of een mannetje en een popje.
Twee popjes kan soms goed gaan, maar meestal niet.

Je kunt twee parkietjes ook tam krijgen hoor, je zult er wel wat meer mee bezig moeten zijn, omdat ze hun tijd dan gaan verdelen tussen jou en elkaar.

Groetjes, Sonja.

Bedankt voor je reactie Sonja, ik ga het proberen.
Is belonen al voor een parkietje als je tegen hem praat of juist heel vrolijk en zacht zijn "Naam" roept? Want trosgier eet ie niet ???
Kun jij misschien zeggen aan de foto hieronder of het een manntje of een vrouwtje is?



Dan weet ik het voor als ik er over 6 à 7 weken nog 1 bij koop.

ik hoor het graag  :D

Sonja

Hoi John,

Op de foto is de neusdop niet zo duidelijk te zien helaas. Ik durf er dan ook geen gooi naar te doen. ;)
Als je parkietje witte randjes om de neusdop heeft, zou het eventueel een popje kunnen zijn. Maar als je toch nog een week of 7 wacht met het aanschaffen van een vriendje, zal het tegen die tijd duidelijker zijn of je een mannetje of een popje in huis hebt.

Je kunt je parkietje zeker ook belonen met lieve woordjes hoor. Dat vinden ze heel fijn, als je lief tegen ze praat. :)

De trosgierst kun je gewoon aan blijven bieden hoor. Ook daar moet hij nog even aan wennen. De meeste parkietjes eten het heel graag.

Groetjes, Sonja.