Broeden

Gestart door Jorijn, mei 04, 2005, 21:20:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jorijn

Ik Was hem kwijt.. Dus ik heb hem even tussen de archieven vandaan geplukt ;)

De meeste parkieten eigenaars zeggen tegenwoordig al heel makkelijk.

Ik heb een man en een vrouw dus ik krijg jonkies, LEUK!

Kleintjes zijn inderdaad heel leuk maar hebben jullie al aan de dingen gedacht die kunnen gebeuren als je kleintjes hebt?
Soms kan het behoorlijk fout gaan. Dan moet je ook ten allen tijden goed kunnen handelen.

Hier zijn een aantal  belangrijke vragen die je jezelf moet stellen voordat je er ook maar over gaat denken:
  • Als je jonge parkietjes ziek worden... wat dan??
  • Als de moeder legnood krijgt ... wat dan??
  • Als een kleintje niet wil eten ... wat dan??
  • Kun je altijd op het moment dat het moet naar de dierenarts als het fout gaat?
  • Weet je wat een consult bij de dierenarts kost?
  • Kun je je parkietjes genoeg aandacht geven?
  • Ben je voldoende tijd thuis?
  • Heb je extra kooien met warmtelampen voor als het fout gaat???
  • Voldoende voedsel in huis??
  • Extra krachtvoer in huis??
Er zijn talloze vragen van dit soort
Kijk maar even op onderstaande link wat er nog allemaal kan fout gaan

http://www.vogelproblemen.nl/Index%20broedstoornissen.htm

Ik probeer alleen maar aan te geven dat je heel goed moet voorbereid zijn voor dat je aan kweken begint!

Als je je niet aan deze vragen kan geloven begin er dan alsjeblieft niet aan! Het kan behoorlijk fout gaan.
Kleine parkietjes zijn niet om mee te testen, het zijn levende wezens waarvoor ten alle tijden moet kunnen gezorgd worden.
Kun je dit niet? Denk er dan niet eens over.

Voordat je er ook maar aan gaat denken bezoek fokkers, lees boekjes en stel vragen tot dat je er helemaal bij neervalt
En vraag altijd hulp aan anderen. In je eentje gaat dit heel moeilijk!
Kijk ook even op onderstaande link daar vind je ook al heel wat aan informatie over de voorbereiding voor je kan beginnen met broeden.

http://www.vogelproblemen.nl/Broedconditie%20en%20broedproces%20-%20index.htm

Heb je nog vragen stel ze altijd! Daar zijn wij hier tenslotte voor ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

mirjam

Zoals iedereen uit bovenstaand stukje kan opmaken is het fokken met parkietjes niet iets simpels. Dit vergt veel tijd en aandacht. Ik wil dan ook iedereen oproepen om er heel goed over na te denken voordat je eraan begingt.
Ik zou het namelijk verschrikkelijk vinden als er parkietjes sterven door mijn onwetendheid en onkunde.

Groetjes Mirjam

Anita & Marisa

#2
Goed stuk Jorijn! :wink:

En we zijn het helemaal met je een Mirjam! :wink:

Het is belangrijk dat de mensen eerst veel over parkieten leren voordat ze met kweken beginnen! Een soort zelfstudie-opleiding!

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Andrea

Hallo.
Ik ben Andrea, sinds afgelopen week aangemeld op deze site.
Het stukje over het broeden sprak mij aan, dus vandaar mijn reactie.
Geregeld krijg ik de vraag vanuit mijn omgeving, waarom ik niet aan "jonkies" begin met mijn 2 parkieten. Het lijkt mij inderdaad ook erg leuk, en heb het al geregeld overwogen. De reden waarom ik het tot nu toe nog niet doe, is eigenlijk datgene wat hier ook wordt beschreven. Ik ben zelf van mening dat ik er nog net niet genoeg van af weet, vooral als het niet goed mocht gaan. Ook vindt ik dat ik op het moment te weinig tijd aan "jonkies" kan besteden.
Na ook het bovenstaande te hebben gelezen, vindt ik dat ik er inderdaad nog niet aan moet beginnen.

Jorijn

Verstandige keus, en welkom op het forum ;)

Mensen(sommige) beseffen pas dat kweken een hele dure hobbie is als het te laat is,

Bij de gemiddelde dierenarts vragen ze al 15 euro  om alleen naar je vogeltje te laten kijken laat staan de behandeling ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Kaat

Citeer
http://www.vogelproblemen.nl/Broedstoornissen.html

http://www.vogelproblemen.nl/Index%20artik...nderwerpen.html

Ik kan de links niet openen.  :(

Althans, openen gaat wel, maar krijg de melding "Kan pagina niet vinden".
Zou iemand 'm na willen kijken voor me, en de werkende link even willen plaatsen? Ik heb namelijk wel interesse in de zelfstudie "Parkieten-leer"  ;)

Alvast bedankt  :excl:

Parkieten-Freak

Misschien werkt deze:
http://www.vogelproblemen.nl/Index%20broedstoornissen.html

En als ook dat niet lukt, ga je naar:
http://www.vogelproblemen.nl
Dan zie je in het linkermenu "broedproblemen" staan. :)


JolandaW

Hallo allemaal

Ik ben het helemaal met jullie eens dat kweken niet zomaar iets is
Ik zelf heb dit jaar voor het eerst jonkies maar heb inderdaad alle boeken die er maar zijn gekocht en gelezen en nog steeds kijk ik dingen na.
Verder lees ik er veel over op internet.
Er gaat inderdaad veel tijd in zitten en gelukkig ging het bij mij allemaal goed met de jongen tot eergisteren dat de moeder er een uit het nest verstote.
Het jong is 4 weken en eet nog niet zelfstandig en gelukkig had ik opfokvoer in huis omdat een collega vond dat ik dat eens moest proberen.
Ik twijvelde er over om een paar jongen daar mee groot te brengen en wilde het toch niet doen maar nu kwam dat voer voor dit vogeltje goed uit.
Al is het haast niet te doen om een vogel die net een paar dagen vliegt zelf te voeden en nu wordt hij gelukkig gevoed door een vogel die zelf nog erg jong is en uit het eerste nest van de ouders kwam.
Ik doe mijn best er voor om hem er door heen te helpen en tot nog toe gaat het nog goed
Ik ga ook niet echt kweken met de vogels maar vind het wel leuk om eens in het jaar een nestje te krijgen van ze

Het is een heel leuke ervaring maar kost echt heel veel tijd.
Het eerste nest had 5 eieren waarvan er 2 uit kwamen
het tweede nest begon ze al aan toen de jongen nog niet waren uit gevlogen en ik net een week op vakantie was
Dat waren 9 eieren waarvan er 7 zijn uitgekomen.
Als deze zijn uitgevlogen haal ik het nestkastje weer weg

Maar ook als je geen nestkastje hebt kan het wezen dat er eieren komen want dat zie ik bij mijn valkparkieten waar ik geen nest van wilde
Deze leggen de eieren nu op de grond in het nachthok dus je kan het niet altijd tegen gaan.
Of dat bij grasparkieten ook gebeurd weet ik niet.

Dus denk goed na of je wel of niet gaat kweeken en vraag je ook af of je ruimte hebt voor zoveel vogels (ik gelukkig wel) en of je mensen weet die ze willen hebben en er ook nog goed voor zorgen als je ze niet houden wil.

groetjes Jolanda

flowertje

ik heb nu net gezien in mijn voliere dat er 2 vogels met elkaar goed op schieten en na een tydje kijken zie ik dat het mannetje af en aan vliegt met takjes en stro en dat het popje de hele tyd in het nest zit

dus bezinnen voor ik begin zit er niet meer in en ik kan ze moeilijk tegen houden aangezien het popje(waarschijnlijk) is bevrucht

dus w8ten tot ze eitjes leggen en uitkomen eh en ik zal wel zien :D ;D :D ;D
jeej leuk eh

groetjes michiel

Arno

Goed stuk  ;D.
Ik zelf vind het vaak ook belangrijk dat je beestjes het goed hebben en als je echt wilt kweken moet je, je ook echt goed inlezen. Maar je moet natuurlijk ook aan deze regels houden zo niet moet je ook niet gaan fokken met deze beestjes laat dat maar aan de echte fokkers over  :-*

parkietenfan

Heel goed geschreven Jorijn!!

RyaNn

ohw jorijn bedankt.. ik zal heel veel gaan leren voer jonkies.. want mijn schoonvader wil straks ook gaan fokken.. maar jah moet er wel iemand goed alles vanaf weten.. alleen vanaf wanneer kun je gaan laten broeden??


Groetjes Ryanne

Scotty - Keecko

Hoi Ryanne,

Meer informatie over kweken en broeden staat hier:
http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Groetjes, Ilse

entoi

ik heb er geen problemen meeik hou van mijn vogels en heb er alles voor over.
ik heb zelf 6 soorten vogels zitten zelfs
zebravinken
kanaries
parkietjes
chinese dwergkwartels
diamantduifjes
en valkparkieten.

ik heb net op tijd gemerkt dat een jonge valkparkiet met een oogontsteking zit en behandel deze dan ook.
ook heb ik 2 valkparkieten overgekocht van een ex-collega die ze kwijt wou.
deze hadden vlooien en diaree door het verkeerde voedsel en in de woonkamer te houden samen in 1 kooi met een kleine papegaai en in de living waar dus 5 katten waaronder 1 in verwachting en 1 met jongen,
een kooi met 2 ratten en 1 kooi met een cavia.
na een paar dagen goed te verzorgen zijn ze er al helemaal bovenop aan het komen.
;D

Siempke

Citaat van: Jorijn op mei 04, 2005, 21:20:29
Ik Was hem kwijt.. Dus ik heb hem even tussen de archieven vandaan geplukt ;)

De meeste parkieten eigenaars zeggen tegenwoordig al heel makkelijk.

Ik heb een man en een vrouw dus ik krijg jonkies, LEUK!

Kleintjes zijn inderdaad heel leuk maar hebben jullie al aan de dingen gedacht die kunnen gebeuren als je kleintjes hebt?
Soms kan het behoorlijk fout gaan. Dan moet je ook ten allen tijden goed kunnen handelen.

Hier zijn een aantal  belangrijke vragen die je jezelf moet stellen voordat je er ook maar over gaat denken:
  • Als je jonge parkietjes ziek worden... wat dan??
  • Als de moeder legnood krijgt ... wat dan??
  • Als een kleintje niet wil eten ... wat dan??
  • Kun je altijd op het moment dat het moet naar de dierenarts als het fout gaat?
  • Weet je wat een consult bij de dierenarts kost?
  • Kun je je parkietjes genoeg aandacht geven?
  • Ben je voldoende tijd thuis?
  • Heb je extra kooien met warmtelampen voor als het fout gaat???
  • Voldoende voedsel in huis??
  • Extra krachtvoer in huis??
Er zijn talloze vragen van dit soort
Kijk maar even op onderstaande link wat er nog allemaal kan fout gaan

http://www.vogelproblemen.nl/Index%20broedstoornissen.html

Ik probeer alleen maar aan te geven dat je heel goed moet voorbereid zijn voor dat je aan kweken begint![/b][/color]

Als je je niet aan deze vragen kan geloven begin er dan alsjeblieft niet aan! Het kan behoorlijk fout gaan.
Kleine parkietjes zijn niet om mee te testen, het zijn levende wezens waarvoor ten alle tijden moet kunnen gezorgd worden.
Kun je dit niet? Denk er dan niet eens over.

Voordat je er ook maar aan gaat denken bezoek fokkers, lees boekjes en stel vragen tot dat je er helemaal bij neervalt
En vraag altijd hulp aan anderen. In je eentje gaat dit heel moeilijk!
Kijk ook even op onderstaande link daar vind je ook al heel wat aan informatie over de voorbereiding voor je kan beginnen met broeden.

http://www.vogelproblemen.nl/Index%20artik...nderwerpen.html

Heb je nog vragen stel ze altijd! Daar zijn wij hier tenslotte voor ;)

Goed stuk Jorijn ;D
Zelf lijkt het me ook wel leuk om een nestje te hebben, maar er komt inderdaad veel bij kijken!
Meschien over een jaar of 2 begin ik er wel aan, maar ik wil er eerst veel vanaf weten :) .

Groetjes  :P

MadameX

inderdaad goed stuk  ;D ;D

ik had nestbakjes ik kreeg een zooi parkietjes die in de voilere gezet werden,, en toen op een dag ineens jongkies  :o natuurlijk vond ik dat leuk maar toen ik ineens geen gepiep meer hoorde,, begon ik na te denken,, ik heb toen wat boeken gekocht over de grasparkiet en de broedende grasparkiet en alle parkieten boeken van mijn pa doorgelezen. ik heb gezorgd dat mijn parkietjes en jonge parkietjes niets tekort zouden komen,  :D :D maar toch jonge parkietjes brengt wel zorgen met zich mee  :( en toen mijn eerste nest door sterke temperatuur wisselingen stierf was ik er kapot van,, maar toen mijn tweede nest met prachtige kleuren uitvloog,,was dat echt fantastisch. en als je parkietenjongen wilt kweken/fokken om het geld. dan moet je er gewoon niet aan beginnen, want zoals eerder genoemd een dierenarts is gewoon heel erg duur, laat staan als je een medicijn moet hebben, wormkuurtjes zijn duur, en dat zijn dingen waar je niet op kan en absoluut niet mag besparen, en natuurlijk onderhoud kost ook veel tijd, maar als je zoals de meeste mensen hoop ik, gewoon van grasparkietjes houd, het mooi vind om ze te zien komt alles wel goed, zolang je ze geeft wat ze nodig hebben en niet op dingen als medicijnen gaat besparen.  :D

Thomie

Ik heb nu in totaal 4x geprobeerd om ze te laten broeden.

1x (had een albino, geslacht moeilijk te zien) bleek dat ik twee vrouwtjes had. Er ging een van de vrouwtjes dood aan legnood (er kwam een ei uit haar cloaca, naar de dierenarts geweest maar het mocht niet baten)
1x kwamen de jongen uit en na een paar weken ging de moeder dood, waarschijnlijk zat er een stukje ei in haar lichaam dat is ontstoken. De jongen heb ik bijgevoerd en de vader deed ook goed zijn werk. van de 3 jongen hebben 2 het er overleefd.
1x wel eieren en broeden maar naar een lange tijd geen jongen. Parkieten waren wel aan het paren. Toen ik de kooi schoon maakte vond ik een ei onder de kooi met daarin een klein dood parkietje. Geen dood popje dit keer.
1x (nu) De parkieten zijn al een tijdje aan het broeden. Er werden alsmaar eieren uit het nestkastje gegooid. Ik had met mezelf afgesproken dat ik het kastje weg zou halen op een maandag. Door drukte was ik het vergeten en Dinsdag was er gepiep  ::). Na 2 dagen keek ik in het kastje en er zaten 3 jongen in. En nu zijn het er 5  :D . Waar het popje de eieren verstopt heeft weet ik niet maar het lijkt erg goed te gaan.

Als je parkieten wilt laten nestelen kun je het beste wachten totdat ze ±2jaar oud zijn. Ze moeten er goed uit zien (de snavel, de poten, de veren enz.) en het popje en het mannetje moeten elkaar al een tijdje kennen.  Als je het kastje ophangt zul je zien dat de vogeltjes heel druk worden. het mannetje word erg druk en ze beginnen na een paar dagen met paren, dit doen ze meerdere keren per dag en er is veel kans dat je het een keertje zult waarnemen. En dan is het wachten ;) .

y-emreb

bedankt, want ik wilde het ook proberen maar ik wist niet dat het zo ingewikkeld was,


NOGMAALS HASTIKKE BEDANKT:D!

Nicole*Dion

Hey hallo allemaal!

Sinds vorig jaar december zijn we aangemeld op de site voor onze 2 kleine smurfjes (grasparkietjes) Rhox en Twinky.
Twinky is een vrouwke en Rhox een menneke. Twinky is erg dominant en is Rhox steeds aan het uitdagen. (wegduwen als hij bij het voerbakje zit, bijtbewegingen maken als Rhox zijn vleugels strekt en Rhox mag niet in de buurt komen als Twinky aan het slapen is).
We hebben voor hen een speeltuig met trapjes en tierlantijntjes gemaakt en deze hangt voor de deur aan het raam. Ze vinden het prachtig!! Ondanks de bijtbewegingen, zijn ze toch vaak aan het kussen en liefkozen (elkaar een soort van vlooien over het hele lichaam).
Momenteel ben ik thuis en heb ik heel veel tijd. Graag wilde ik een nestje voor hun gaan maken. Wat adviseren jullie mij hierbij? Een uitgeholde boomstam? Of toch een vogelhuisje? Moet het nestje donker zijn? Of kan er gewoon licht inschijnen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Vriendelijk gegroet,
Nicole en Dion

dianatjuhh

ik vind dit een goede waarschuwing,
ik ben vanaf februarie 08 info aan het verzamelen en heb ook boeken gekocht en koop nu nog boeken voor info.
er valt altijd meer te leren. ik ga komend seizoen beginnen met mijn 1ste seriuse broeden met mijn vogels.
ik heb ook een koppel roodruggen gekocht omdat zij goede pleegouders zijn voor verstoten jongen van jonge vogels ook andere soorten.
voor als er iets fout durft te gaan ook ben ik info gaan zoeken over handopfok voor als het niet goed gaat.
ik ga de links ook even na kijken zo meteen.. ;D ;D
gr diana

eefjeb

ik heb 2 maanden geleden een jong popje bij mijn mannetje gezet, niet met de bedoeling dat ze gaan broeden maar omdat mijn mannetje alleen nog maar een mannetjes partner heeft gehad en ik hem ook een andere ervaring gunde. Ik las op internet dat ze alleen broeden als er broedgelegenheid is en die heb ik dus niet aangeboden. Maar nu zie ik dat sinds kort mijn popje in een staande lamp gaat zitten scharrelen. Is dat nestdrang? Kan ik het nog tegenhouden? (ik las ergens dat ik de temperatuur en lichturen moet verlagen, maar dat kan natuurlijk ook maar voor beperkte tijd. de lente komt toch weer..) 
wie heeft tips en goede raad?

De twee apart zetten vind ik geen optie, want ze zijn allebei gewend om los te vliegen, dus dat werkt niet.

Stel nou dat ik toch jonkies krijg en alles gaat goed, wat moet ik er dan mee? ik zie zoveel advertenties van jonge parkieten, volgens mij raak ik die nooit kwijt (aan verantwoorde baasjes).

[verwijderd door de beheerder]

entoi

ja dat kan goed zij dat deze gaat nestelen, je kan het niet tegenhouden he
soms hebben ze geen nestgelegenheid en vallen de eitjes gewoon op de grond
als je jongen hebt kun je ze inderdaad op internet plaatsen of naar een dierenwinkel brengen
er zijn ook mensen die graag jonge parkieten als gezelschap willen, of zelfs naar vogelbeurzen brengen.
als ik u was zou ik wel zorgen dan voor een bakje om te nestelen die heb je ook in kunststof.

Mars

@ Entol, ik ben het niet met je advies eens: nestgelegenheid geven.

De vraag is, of je parkietje wel echt broeds gedrag vertoond. Vliegt ze altijd los? Een parkietje zal niet snel een broedgelegenheid kiezen waar ze niet dag en nacht bij kan.
Vaak kun je zien of een popje broeds is, als ze meer aandacht besteed aan haar man: dus ze laat zich voeren (of voert hem), of laat zich extra kriebelen. Als ze de lamp als broedplekje ziet, zal ze deze ook verdedigen en zal ze er ws veel aan knabbelen.

Als je parkietje altijd bij de lamp kan, dus los vliegt, dan kun je haar beter wat vaker in de kooi houden (zie argumentatie hierboven).

Broedsheid komt met periodes. Dus als je nu de lichtduur verkort, dan zul je ws zien dat je parkietje minder broeds zal worden. Ook wordt er vaak als tip gegeven om je parkietje bijvoorbeeld 's nachts bij haar man weg te halen, of de kooi op een andere plek neer te zetten 's nachts. Dan heeft ze dus niet een veilige stabiele broedomgeving. Mochten er nu onverhoopt toch eitjes komen (zonder broedplek, met wisselen van plaats en met kortere lichtperiodes), dan kun je altijd nog de eitjes vervangen voor andere eitjes of flink schudden, als je geen kleintjes wilt.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

entoi

geen nestgelegenheid hangt ook af van parkiet tot parkiet af he, als je parkieten in huis rondvliegen en nestelen in een staande lamp...
parkieten die vrij in huis rondvliegen zullen denk ik wel altijd een plaatsje vinden
en indien ze niet in een kleinere kooi worden gehouden  waar je desnoods de uren licht kan aanpassen of zo
kan ik enkel nog aanbevelen om ergens toch nestgelegenheid te geven
over verdedegen van nest , sommige doen dit maar eerder als ze een nest hebben maar niet altijd heb ik gemerkt bij mijn parkieten in de volière.

fullmetalgirl

ik raad ook niet aan om nestgelegenheid te bieden.

Dit gedrag moet je ontmoedigen vanwege deze reden:

eitjes leggen is energie rovend,
tevens kan er veel misgaan bij het leggen van een eitje.

als je pop toch eitjes legt dan is dat zo.. maar je moet het niet gaan aanmoedigen als je niet van plan bent om een nestje te beginnen.
en als je toch een nestje wil beginnen moet je er eerst flink over lezen en niet zomaar broedkastje ophangen.

dingen om te ontmoedigen:
verander kooi indeling regelmatig, kooi locatie savond zoals Mars al zei.
minder licht uren per dag (10-12 niet meer, bij 12 of meer worden ze vaak broeds)

Kruimira

Hallo!

Ik vraag me af; wat is het risico voor de popjes die broeden zelf?
                      moet het mannetje er een tijd bijblijven?
                      zijn warmtelampen persee nodig?
Geen zorgen, ik laat die van mij niet broeden, want ik weet er veel te weinig over, maar ik ben wel erg nieuwsgierig.

Groeten!

Ilse*

Hoi Kruimira,

Het is wel verstandig om het mannetje er bij te laten zitten, want als er jonkies worden geboren, dan helpt het mannetje ook met voeren.
Warmtelampen zijn niet perse nodig, vooral bij dit weer niet. Als je ze in de winter laat broeden, zou een warmtelamp wel kunnen om de jonkies op temperatuur te houden.

Groetjes, Ilse

Sanne86

Hey hey.

Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vragen. Ik ben bezig met een fokprogramma voor mijn opleiding. Nu zit ik met een aantal vragen die ik moet verwerken in mij verslag over grasparkieten. Nu heb ik en aantal vragen en hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedank.
Vragen waar het om gaat zijn : *Hoe kun je na het uitkomen van de jongen zien of popen jongen in goeie conditie zijn .
                                          * hoe ontwikkeld een jong zich, veren groei etc.
                                          * Registratie en indentificatie (ringen)
                                          * Welke problemen kan je tegen aan lopen tijdens het opfokken van de jongen 

En zijn er eventueel nog meer punten waar ik rekening mee moet houden. Er is helaas veel informatie hier over maar het komt regelmatig niet met elkaar over een helaas.

Mvg Sanne

lovesbudgies

Het voert echt te ver om dit allemaal uit te gaan schrijven. Hier kun je betrouwbare informatie vinden:
http://www.vogelproblemen.nl/
http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php
Mocht je tegenstrijdigheden in de tekst tegenkomen dan kun je hier altijd vragen wat goed is.

ParkietenLove

Ik vind dat als je je vogels goed verzorgt en ze de juiste nest en eventueel nestmateriaal geeft en ze gewoon laat doen dat dat het beste is.  Ik heb nu 4 koppels zebravinken en deze zijn al volop aan het broeden en heb ook al volwassen jongskes van 2011. 2 koppels dwergpapegaaien, ga 1 koppel verkopen omdat ik enkel roze-collies ga kweken, kanaries zijn ook aan het broeden EN heb zojuist gemerkt dat 1 van mijn koppels parkieten al 2 eitjes heeft :D

Moppers

Het broeden van en kweken met zebravinken en grasparkieten is niet met elkaar te vergelijken. Bij zebravinkjes zijn er veel minder dingen die fout gaan, het gaat ook veel minder vaak fout dan bij grasparkieten. Gewoon maar hun gang laten gaan is volgens sommigen bij zebra's dus mogelijk, maar bij grasjes is het zeker niet aan te raden. Vinger aan de pols houden en weten wat je moet doen als ingrijpen nodig is, is daarbij essentieel.

GeetjeBird

Een goed stuk over de risico's van kweken.

Ik heb zelf ook nog een persoonlijke reden waarom ik niet zo snel aan kweken zal gaan beginnen. Er wordt al op zo'n grote schaal gekweekt...doorgefokt etc.. Als ik er dan zelf ook nog parkietjes op de wereld laat komen. Soms zie je ze al voor 5,- per stuk op internet. Ik zie het een beetje als met de dieren in het asiel en mensen die dan alsnog besluiten om zelf een nestje te nemen. Alsof we er nog neit genoeg van hebben die niet te plaatsen zijn of die verwaarloosd worden.

Er zitten er al genoeg weg te kwijnen in dierenwinkels of worden de nek omgedraaid door kwekers met een overschot.
Nee, waarom moet ik dan toestaan dat er nog meer parkietjes ter wereld komen.

Groeten
Germaine

cilia 1961

hallo  mijn moeder had 2 parkietjes
een man en een pop
zonder nestblok
ze hangt een nestblok op en ze heeft nu 4 prachtige baby parkeitjes van 4 weken oud
papa en mama verzorgen ze heel goed
dus het kan ook goed gaan
een is al uitgevlogen

Mere

Zo hier ook... 4 eitjes eerste had de pop opgegeten dus nep eitjes in het blok. Tweede eitje onbevrucht 3e en 4e wel bevrucht. Toen bleek er ineens bloedluis in het blok dus toch maar alles behandelen anders wist ik zeker dat de jongen opgegeten werden.
3e ei uitgekomen en 4e kuiken dood in het ei.
Kuiken wat het overleefd had werd na +_ 3 weken door moeder tot bloedens toe gepikt en uit blok gegooid vader had er geen interesse in dus nu om aantal uur per dag voeren met pap. Kuiken doet het heel goed maar je heb er wel een dagtaak aan en dit is er maar één.

Groetjes mere