Warmtelamp

Gestart door Daisy1988, maart 27, 2006, 20:22:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daisy1988

Haayy

ik had een vraag..
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen een warmte ( infraroodlamp 100watt) die bij de dierenwinkel word verkocht En een warmtelamp die bij een electrozaak word verkocht tegen spierpijn ook een 100 watt infrarood lamp ??

het lijkt mij hetzelfde maar weet het niet zeker kan iemand me hier antwoord geven????

Groetjes Manuela

Annika

zelf heb ik afgelopen week een 'reptielen'lamp gekocht van 40 Watt bij de dierenspeciaal zaak voor 10 euro (is dus alleen het peertje)
Vind dit vrij prijzig, dus ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe en wat (= dus geen infrarood geloof ik)

Ingrid

Het enige verschil wat ik kan bedenken is de veiligheid om de lamp heen. Dat zeg ik vanuit mijn gevoel, ik zal nog even op zoek gaan. Er zijn vele warmtelampen, voor honden, schildpadden, reptielen, vogels, ed. Het lijkt mij dat het verschil van het aantal watt van belang is voor de diersoort waarvoor je het gebruikt.

Daisy1988

#3
Citeerzelf heb ik afgelopen week een 'reptielen'lamp gekocht van 40 Watt bij de dierenspeciaal zaak voor 10 euro (is dus alleen het peertje)
Vind dit vrij prijzig, dus ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe en wat (= dus geen infrarood geloof ik)
[snapback]24577[/snapback]


Ja presies want als ik die lamp ( alleen de lamp zelf ) zou halen betaal ik 26 euro voor dezelfde lamp. bij de dierenwinkel.
En bij die electro zaak heb je dan fitting en alles dat je hem dus gelijk kan gebruiken voor nog geen 20 euro dat scheeld wel even vind ik. en als het toch utzelfde is ...

En hoeveel watt heb ik nodig voor een vogel ????

Maur@

De dierenarts vertelde ons dat wij geen infraroodlamp mochten gebruiken voor Hompeltje maar een speciale lamp voor reptielen. Dat is volgens mij, als ik het me herinner, een keramieklamp?

Daisy1988

is dat dan weer beter dan een  warmtelamp/infraroodlamp ????
ik wil het gebruiken voor jonge die net uit het ei zijn voor als ze popjes het niet aankunnen met voeren enzo..

Maur@

Ik kan me heel vaag herinneren dat Dr van Doormalen vertelde dat een infraroodlamp, zoals gebruikt wordt door de mensen te heet is voor een vogel. Een keramieke lamp, voor een terrarium geeft een constante goede warmte af. Hij vertelde ook, als je geen keramieke lamp hebt, je nog beter een gewone gloeilamp van 60 watt kunt gebruiken in plaats van infrarood.

Daisy1988

CiteerIk kan me heel vaag herinneren dat Dr van Doormalen vertelde dat een infraroodlamp, zoals gebruikt wordt door de mensen te heet is voor een vogel. Een keramieke lamp, voor een terrarium geeft een constante goede warmte af. Hij vertelde ook, als je geen keramieke lamp hebt, je nog beter een gewone gloeilamp van 60 watt kunt gebruiken in plaats van infrarood.
[snapback]24589[/snapback]

Dus ik zou er ook gewoon een gloeilamp van 60 watt boven kunnen hangen en kijken of ik iets kan vinden dat het toch een beetje donker is dus dat ze niet constant vollicht hebben zoals van dat lampen verf ofzo... dat het licht dimt ofzo.???

maar worden die lampen ook niet behoorlijk heet ???

Ingrid

Een keramieklamp is inderdaad minder warm.

Daisy1988

CiteerEen keramieklamp is inderdaad minder warm.
[snapback]24591[/snapback]

en als ik dan een 20 of 30 watt lamp zou nemen ?? of maakt dat niet uit

Parkieten-Freak

#10
Citeer......Ik vroeg me af wat het verschil is tussen een warmte ( infraroodlamp 100watt) die bij de dierenwinkel word verkocht En een warmtelamp die bij een electrozaak word verkocht tegen spierpijn ook een 100 watt infrarood lamp ??
[snapback]24576[/snapback]

Er is geen verschil.
Infrarood is niets anders dan elektromagnetische straling. Het geeft een aangename warmte die diep doordringt in de huid. Een en ander zou de bloedsomloop e.d. bevorderen.

ik zou vogels kort onder deze lamp zetten, maar niet continue.
Wil je de temperatuur echt opvoeren, dan lijkt me een terrariumlamp echt beter.
Hoe meer watt, hoe meer warmte.




Daisy1988

CiteerEr is geen verschil.
Infrarood is niets anders dan elektromagnetische straling. Het geeft een aangename warmte die diep doordringt in de huid. Een en ander zou de bloedsomloop e.d. bevorderen.

ik zou vogels kort onder deze lamp zetten, maar niet continue.
Wil je de temperatuur echt opvoeren, dan lijkt me een terrariumlamp echt beter.
Hoe meer watt, hoe meer warmte.
[snapback]24595[/snapback]

Ok en hoeveel watt zou zo'n jong vogeltje moeten hebben ??

Sonja

Hoi Daisy,

Zelf heb ik ook een lamp voor een terrarium. (50 watt)
Ik denk dat het moeilijk te zeggen is hoeveel watt een jong vogeltje nodig heeft. Daarom hebben wij er destijds een dimmer tussen gezet, zodat de lamp altijd wat warmer of minder warm gezet kan worden. In de kooi hangt een thermometer, zodat is af te lezen hoeveel graden het is.
De dimmer is erg makkelijk, omdat je op deze manier heel geleidelijk de vogel(tjes) kunt laten wennen aan de kamertemperatuur.

Misschien een idee?

Groetjes, Sonja.

Daisy1988

#13
CiteerHoi Daisy,

Zelf heb ik ook een lamp voor een terrarium. (50 watt)
Ik denk dat het moeilijk te zeggen is hoeveel watt een jong vogeltje nodig heeft. Daarom hebben wij er destijds een dimmer tussen gezet, zodat de lamp altijd wat warmer of minder warm gezet kan worden. In de kooi hangt een thermometer, zodat is af te lezen hoeveel graden het is.
De dimmer is erg makkelijk, omdat je op deze manier heel geleidelijk de vogel(tjes) kunt laten wennen aan de kamertemperatuur.

Misschien een idee?

Groetjes, Sonja.
[snapback]24602[/snapback]

ja dat is wel een idee maar hoeveel graden moet het dan in het begin zijn al je vanaf een paar dagen zou rekenen???
en zo'n terrarium lamp past dat ook gewoon in een normale fitting ??
of moet je dan ook weer zo'n speciale fitting hebben ??

Parkieten-Freak

Ik weet niet precies hoe warm het moet zijn voor een piepjong vogeltje.
Wellicht dat leden met ervaring in de handopfok je hierover meer kunnen vertellen.


Maur@

Oke ik ga het voor je navragen bij iemand die net met de hand een jong heeft opgevoed, vanaf een paar dagen oud al. Wat zij heeft gedaan met de warmte.


Sonja

#16
Hoi Daisy,

Zelf hield ik altijd in het  begin een temperatuur aan van ca. 32 graden. Hierbij moet ik vermelden dat ik dit alleen deed bij de vogeltjes die al ietsje ouder waren. Anders hield ik een hogere temperatuur aan. (zie staatje)  Het vogeltje had ik dan in een klein tupperware-doosje gelegd met zachte doekjes erin.
Als ze eenmaal veertjes hebben kun je, heel geleidelijk, de temperatuur wat laten zakken.
De lamp die wij hebben, heeft overigens een normale fitting.

Hieronder het staatje, weliswaar over baby-papegaaitjes, waar je misschien wat aan zult hebben:

http://www.papegaaienkwekerij.nl/handopok.htm

Groetjes, Sonja.

Daisy1988

Ja met die handopfok heb ik wel een beetje ervaring want ik heb een jong uit het vorige nestje wel moeten bijvoeren.
die heb ik elke keer weer gewoon bij het popje terug moeten leggen en dan was een hoop gedoe want elke keer moest ik haar eruit jagen anders viel ze me aan dus dat wil ik niet nog een keer doen..
want het popje voerde alleen het oudste jong.. en ik heb er dan 1 kunnen redden die ook veels te klein was voor ze leeftijd en er zijn er 2 doodgegaan met 2 dagen.
dus het was 50/50 met overleven dus ik wil dit keer kijken of ik er meer kan redden.
vandaar die warmte lamp zodat ik het popje zo min mogelijk hoef te storen ALS ik al een jong voeding moet gaan geven..

gewoon voor de zekerheid alvast want het eerste eitje moet na 8 april uitkomen..

Safrena

#18
CiteerDe dierenarts vertelde ons dat wij geen infraroodlamp mochten gebruiken voor Hompeltje maar een speciale lamp voor reptielen. Dat is volgens mij, als ik het me herinner, een keramieklamp?
[snapback]24585[/snapback]

Citeer...
en zo'n terrarium lamp past dat ook gewoon in een normale fitting ??
of moet je dan ook weer zo'n speciale fitting hebben ??
[snapback]24603[/snapback]

Hoi

ik heb een infrarood lamp van 40 watt,  die ik gekocht had voor het terarium diertje (reptiel)van mijn dochter.
Een speciale terarium lamp dus en deze is gewoon bolvormig met een normale fitting.
Nu is het zo dat ze deze dat niet nodig heeft tenzij haar diertje ziek is. Deze lamp kun je ook gebruiken als je parkietje warmte nodig heeft.

Vele groetjes

Daisy1988

Ok dus ik moet een 40 of 50 watt warmte lamp hebben voor een terrarium..

en op hoeveel cm afstand moet ik die ongeveer ophangen ??
en hoe warm worden die lampen ongeveer als ze voluit en lang zouden branden

Maur@

Misschien moet je hier eens gaan kijken, daar staat heel veel info over handopfok.

Handopfok

Daisy1988

CiteerMisschien moet je hier eens gaan kijken, daar staat heel veel info over handopfok.

Handopfok
[snapback]24616[/snapback]

Ok bedankt voor de site ik zal er even een kijkje nemen .

Daisy1988

#22
hallow ..

ik heb alles gevonden wat ik nodig had voor een warmte lamp..
vanaf volgende week kunnen de eitjes uitkomen .. ;D
ik hoop natuurlijk dat alles goed gaat en de moeder gewoon alle jongen zelf groot kan brengen..

bedankt iedereen voor jullie reacties..

van mij mag er een slotje op  ;)

Groetjes Manuela :D

Bij deze *klik*