Tam Maken

Gestart door Nina, maart 26, 2006, 12:50:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nina

Hallo! Ik heb dit al eens gevraagd maar het valt blijkbaar neit echt op, dus ik zet het hier nogeens neer:

Ik heb Kipje pas een paar weekjes, en in het begin ging hij (met veel geduld) op mijn vinger zitten. Ik heb dat vastgehouden door elke keer als hij op mijn vinger zat heel lief te doen, of een stukje trosgierst te geven. Dat was gelukt, hij ging dagen achter elkaar zonder moeite op mijn hand zitten en hij was absoluut niet bang, dus ik dacht: hij mag eruit! Ik heb hem een weekje elke dag er eventjes uitgelaten, dat vond hij zó leuk dat hij nu helemaal geen zin meer heeft om bij mij te zitten.. Ik heb ergens op het forum gelezen dat hij nu pas weer eruit mag als hij weer bij mij op mijn hand komt zitten. Nou, als hij het vandaag weer niet doet, is dit de vijfde dag. Dit vind ik weer een beetje zielig, doe ik het wel goed? Ik probeer het echt vaak genoeg per dag! Ik hou mijn vinger voor hem, aai zachtjes over zijn buikje soms, of raak voorzichtig zijn pootjes aan, voorheen ging hij dan op mijn vinger, maar nu probeert hij langs me te komen om de kooi uit te gaan. Doe ik het goed en moet ik doorgaan, of niet?

Alvast bedankt hoor!

Parkieten-Freak

#1
De vogel moet leren om op jouw vinger de kooi uit te gaan.
Stap hij niet op je vinger, maar probeert hij er stiekum langs te glippen?
Dat is dan jammer voor Kipje! Kipje blijft dan gewoon in de kooi.
Probeer het 5 minuten later weer. Geef het "op" commando, en laat de vogel op je vinger stappen. Ga de vogel niet aaien in de kooi of iets dergelijks, dat lijdt te veel af en hij kan daardoor onzeker worden.
Alleen de vogel op laten stappen, en prijzen als hij het goed doet! Het is een kwestie van volhouden. Als hij het eenmaal doorheeft, weet hij niet beter meer.
Kipje moet echt leren dat hij op jouw hand naar buiten komt.
Dit heeft nog een voordeel: het voorkomt straks ook dat hij gaat bijten als jij je hand in de kooi doet. ;)


Nina

#2
Nu vraag ik mij nog iets af.. Ik had gelezen over dat "ladderen" en ik snap hoe dat z'n werk gaat. Maar het lijkt mij, dat als je dat doet, de vogel toch gewoon wegvliegt? Denkt 'daar heb ik geen zin in!', of heb ik het niet goed begrepen? En hij kan het toch ook gewoon niet doen? Dat hij gewoon op je ene vinger blijft zitten..